[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Groen Links: Zuidelijke Ringweg Groningen moet tolweg worden

Bericht door Frits » di 18 okt 2005, 15:59

GRONINGEN - De Zuidelijke Ringweg in Groningen moet tijdens de spits een tolweg worden.

Dat heeft GroenLinks in Groningen in het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen geschreven. De partij wil dat de invoering van tolheffing of rekeningrijden onderzocht moeten worden. In de aanleg van extra asfalt ziet GroenLinks niets. Als automobilisten tijdens de spits geld moeten betalen voor de Zuidelijke Ringweg, gaan ze vanzelf gebruik maken van alternatieve vervoersmiddelen, zo is de gedachte.
Bron: RTV Drente

Ik begin er niet eens aan om hier commentaar op te geven. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 18 okt 2005, 16:01

en dat mag dus lekker niet... De zuidelijke ring van Groningen is bestaand (en betaald) asfalt, waar dus geen tol mag worden geheven. De enige uitzondering is pas wanneer er nieuw asfalt komt en dat wil GL niet. Kortom: de status quo blijft daarmee gehandhaafd (en dat is natuurlijk wat GL wil...)
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 18 okt 2005, 16:02

Ik ook niet. Ik stel in de plaats daarvan voor een vergaarbak te maken getiteld 'absurdistische verkeersvoorstellen van Groen Links' (andere partijen, of ze nu ter linker- of ter rechterzijde opereren, dat maakt niet uit, zijn ook welkom), waarin alle plannen die menen het fileprobleem te kunnen oplossen door géén extra asfalt aan te leggen, in kunnen verdwijnen. Elke 7 dagen wordt dat rotzooitje dan automatische gedeleted - vergelijkbaar met mijn spam-folder van Yahoo!-mail. :twisted:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 18 okt 2005, 16:21

Eens, Alain! :)

Trouwens, leuk onderschrift. :lol:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 18 okt 2005, 16:24

Ja, wel typerend, nietwaar? ;) Overigens zit ik er aan te denken, om er maar 'broodjes shoarma en afhaalchinees' van te maken...:roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 18 okt 2005, 20:40

In de aanleg van extra asfalt ziet GroenLinks niets. Als automobilisten tijdens de spits geld moeten betalen voor de Zuidelijke Ringweg, gaan ze vanzelf gebruik maken van alternatieve vervoersmiddelen, zo is de gedachte.
Ja, dan gaan ze zeker met de korte wadloperstoptrein die 1x per half uur gaat en nog niet eens overal stopt :roll:

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 18 okt 2005, 21:37

Ik lees 'Zuidelijke Rondweg' steeds als 'Zuidtangent'. Erg irritant. Zo is het inderdaad erg onwaarschijnlijk dat het bestaande stuk asfalt tolweg wordt.
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 18 okt 2005, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » di 18 okt 2005, 23:39

Juist, lang leve de groene bewegingen in nederland, met hun radicale ideeen. En dan is GroenLinks nog niet zo extreem. Opheffen de boel, sommige dingen zijn slecht voor het milieu, maar dat beetje extra overlast op 1 plek, om een andere gigantisch te ontlasten (A4 Midden Delftland <-> A13 Overschie) moet men gewoon voor lief nemen. En wat is nou beter voor het milieu?? 4 banen rijdend verkeer @ 100 kmpu, of 2 banen langzaamrijdend tot stilstaand verkeer tussen de 0 en de 50..? Just my 2 (euro) cents

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 19 okt 2005, 0:24

LOL, en vroeger stemde ik nog wel op die gasten...

Ik denk niet dat men een ander vervoermiddel zal pakken, maar een sluiproute zal zoeken. Dat zullen de bewoners leuk vinden op die routes :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 10:15

Absurd idee. :nuts: De automobilist die moet betalen zoekt geen alterrnatief, hij gaat een andere, tolvrije, route kiezen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » wo 19 okt 2005, 10:23

Welke sluiproute??

Vanaf A7West: Groningen West Rotonde is een ramp bij de afrit, ringweg is zo'n eind om, en de Laan van de Vrijheid (richting Groningen Zuid) staat ook elke ochtend vol. Hoogkerk is ook geen alternatief (en staat ochtends ook vast (smiddags ook trouwens), voornamelijk door die rotonde net aan de hoogkerk kant van de afrit)...

Vanaf A7Oost: Bij knooppunt Europaplein rechtdoor en dan? Voor het station langs en via het Emmaviaduct er weer op?? Of zelfs via Afslag Westerbroek en dan over IndustrieTerrein en bovengenoemde route??

Kortom, er zijn maar weinig mogelijkheden... Alleen vanaf de A28 zuid en je moet de stad in, dan wil ik nog wel eens groningen zuid nemen en dan de via de hereweg verder de stad in....

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Rene » wo 18 okt 2006, 15:24

Dagblad van het Noorden (18-10-2006) schreef:Rijk vertraagt aanpak zuidelijke ringweg stad Groningen

Groningen - Er is geen zicht op een spoedige allesomvattende aanpak van de verkeersproblemen op de zuidelijke ringweg in de stad Groningen. Tot ontzetting van de noordelijke provincies verlangt verkeersminister Karla Peijs nieuwe studies.
Hier is sprake van onwil", stelt de Drenthse VVD-gedeputeerde Spike Swierstra als woordvoerder van de noordelijke provincies. "Er liggen al stapels onderzoeken. En die zeggen allemaal hetzelfde. Je kunt niet volstaan met het verbeteren van het openbaar vervoer in en rond de stad. Ook op de zuidelijke ringweg zelf moet je ingrijpen."

Volgens Swierstra valt er met dit kabinet geen zaken te doen. Daarom vestigt het Noorden zijn hoop op de Tweede Kamer. In een brief vragen de provincies de Kamer iets te doen aan de halsstarrige opstelling van Peijs. De bemoeienis van de Kamer moet er ook toe leiden dat Groningen en Drenthe aan de slag kunnen met een verbetering van het openbaar vervoer in en tussen Groningen en Assen. "Er is volstrekt onvoldoende zicht op financiering van investeringen. We hebben in recent overleg met Peijs maar een beetje vooruitgang geboekt", zegt Swierstra

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A7/N7 Zuidelijke ringweg Groningen

Bericht door Koesj » wo 18 okt 2006, 17:05

Pfff, bij één over de infoavonden over het Euvelgunnetracé/Nieuwe aansluiting Corpus den Hoorn wist een RWS man mij nog te vertellen dat ze nu redelijk ver waren met een plan om bypasses langs de hele ringweg zuid aan te leggen. Dat is natuurlijk een behoorlijk ingrijpende aanpassing maar ik snap niet dat dit op de extreem lange baan wordt geschoven. Het loopt nu al aardig stroef op de A7/N7, ik wil niet weten hoe dat over 15 jaar is als er buiten de Langmanmaatregelen niets gebeurt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 17:10

Wat doen ze nu eigenlijk?

Er is een tracé van de A7 bij Westerbroek naar de N46 bij Driebond.

En er zijn dus plannen voor een A7 door Groningen-Zuid, die bij Corpus Den Hoorn moet aansluiten? (hoe ze dat willen inpassen is mij een raadsel)

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » wo 18 okt 2006, 17:50

Wat ik bedoelde was het volgende: in het kader van de uitvoering van diverse maatregelen rondom de Langmanakkoorden wordt nu vlak vóór het Vrijheidsplein op de A7 een aansluiting met de verlengde Laan Corpus den Hoorn gerealiseerd. Hierdoor krijgt het Vrijheidsplein en het aansluitende stukje ring west een 'exclusiever' karakter. De aansluiting van de rotonde richting het zuiden verdwijnt en de VRI bij het Martiniplaza wordt aan één kant afgesloten en krijgt aan de andere kant geloof ik een vloeiende aansluiting. -> http://www.id-media.nl/laancorpusdenhoorn/

Verder worden voorbij de aansluiting van de ring zuid met de huidige A7 richting Hoogezand twee bypasses gereedgemaakt die aansluiten op een nieuw wegdeel N7 wat met de verlegde A7 in een trompetaansluiting met het zogenaamde Euvelgunnetracé zal aansluiten. -> http://www.id-media.nl/zuidelijke_ringweg/ en http://www.ringgroningen.nl/werkzaamhed ... ngzuid.php

Daarnaast wordt de aansluiting ring west/ring noord aangepakt en de kruising met de Bedummerweg ongelijkvloersgemaakt. Dit zijn in 3 van de 4 gevallen echter allemaal benuttingsmaatregelen, ik denk (en met mij rws blijkbaar ook) dat er ook capaciteitsuitbreiding nodig is. Het Euvelgunnetracé is denk ik een aardige stap, het idee is om de huidige ring zuid op te waarderen en aanpalend ruimte te reserveren om een verbreding/bypasses aan te leggen. Die extra ruimte zou dan aan de zuidkant van de N7 moeten worden gevonden: sloop van het rijtje huizen aan de Wichersstraat, aanapssingen bij de rijkskantoren en een herinrichting tussen het Julianaplein en de Hereweg dus. Ik woon zelf 50 meter van de N7 af in de van Sijsenstraat dus ik hoorde dit toen een RWS-man bij de voorlichting over het Euvelgunnetracé een boekje open deed over de zgn. fase 2 van maatregelen rond de ring Groningen.

edit: ik zie dat ik erg veel 'aansluit' in deze post ;)

edit2: harry, je hebt gelijk, vrijheidsplein en niet europaplein :oops:
Laatst gewijzigd door Koesj op do 19 okt 2006, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 18 okt 2006, 18:12

Koesj: je bedoelt waarschijnlijk Vrijheidsplein in plaats van Europaplein.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » wo 18 okt 2006, 19:04

Dit betekent vast ook niet veel goeds voor het ongelijkvloers maken van het Julianaplein...

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » di 31 okt 2006, 10:28

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/ ... 080279.ece

Misschien dan toch via een motie in de 2e kamer... Die reacties onder het artikel ook, ook weer zo'n dwaas, hoe lang kunnen we daar goed en gratis OV voor aanbieden...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 31 okt 2006, 10:44

Jij bent Pinguin DjIdee? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » di 31 okt 2006, 11:38

neuh, als ik ergens post, wat voor forum dan ook, is het DjIdee 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 31 okt 2006, 11:50

Het is natuurlijk te gek voor woorden dat het belangrijkste knooppunt in het noorden nog uit verkeerslichten bestaat! :roll:

De oplossing hoe dat moet staat hierboven. Liever een 40km/h klaverlusje dan een verkeerslicht.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 31 okt 2006, 13:02

Dat ontwerp voor KP Julianaplein is ambitieus, mooi, goed, groot, stedelijk, en vooral: veel beter. Doen dus.

Ach ja... het geld he...:roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 31 okt 2006, 15:10

Ze hebben gas genoeg daar en genoeg geld van de Zuiderzeelijn over, dus bouwen maar. :lol:

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » di 31 okt 2006, 19:10

Maarja dat is geld van de rijksoverheid daar mag de provincie of gemeente niet zomaar aanzitten. En ik hoor hier op het forum vaak genoeg dat we eerst maar eens de rommel in de randstad moeten opruimen. Ik denk dat het Noorden veel baat heeft bij deze investering.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 31 okt 2006, 23:13

Er moet wel wat aan gedaan worden om juist de Randstadproblematiek te voorkomen in het Noorden. Ik mag toch aannemen dat men daarvan heeft geleerd. Nu is het nog redelijk op tijd om er wat aan te doen, maar de tijd en de auto's dringen.

Met een geheel ongelijkvloerse A7 door de stad (of een zuidelijke randweg A7) en een fatsoenlijk KP Julianaplein kan Groningen er weer heel wat jaren tegenaan. Gelukkig is KP Driebond de eerste stap naar een fatsoenlijke A7 in Groningen, maar er is nog veel te doen. Vooral wat betreft KP Julianaplein.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » wo 01 nov 2006, 6:29

Aanvullend hierop:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp ... &pid=61407

1. De provincie neemt het over, was ik nog niet van op de hoogte
2. De oostring ongelijkvloers, ik kan het alleen maar toejuichen! Op de noord en west ring zijn al een aantal punten aangepakt, zuid staat al op de planning, en nu de oostring ook. Zou mooi zijn. Die groene golf, dat men daar nu pas mee komt is wel enigsinds wazig, maar eens kijken of het effect heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 nov 2006, 8:10

Ja, die oostring kenmerkt zich wel door de vele verkeerslichten waar je altijd voor staat te ronken...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 nov 2006, 8:15

Maar nu ook weer 7km file voor het Julianaplein op de A7. Dat schijnt elke ochtend zo te zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 01 nov 2006, 9:09

Wordt de gehele N46 provinciaal? Ik maak uit het fragment op dat ook de oostring in handen komt vn de provincie en het lijkt me dan logisch dat de hele N46 provinciaal wordt.

Waar ligt het trouwens aan dat provincies zoveel moeten investeren in rijkswegen? Is het budget van RWS zo mager? OF moet RWS zo veel maatregelen nemen (n.a.v. bijv. de MER) dat aanpak van een weg vanzelf duur wordt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » wo 01 nov 2006, 19:00

Chris schreef:Maar nu ook weer 7km file voor het Julianaplein op de A7. Dat schijnt elke ochtend zo te zijn.
Was vanochtend een ongelukje met 3 auto'tjes thv de aansluiting met de ring west, aldus mijn zeer geliefde vriendin die vanochtend met Qliner 306 vanaf haar ouders (Leek) naar Groningen tufte

Plaats reactie