De automerken en het milieu

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » wo 01 nov 2006, 20:37

het ging er dus ook om dat Nederland op een korte termijn al een roetfilter wilde verplichten, maar deze termijn was te kort volgens Europa. En er worden in Nederland al auto's niet geleverd omdat door het Nederlandse beleid de prijs van deze auto's te hoog zou worden, zoals de vorige Mini Diesel.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 01 nov 2006, 23:40

T&E schreef:Fiat is de fabrikant van de meest milieuvriendelijke auto's voor de Europese markt, stelt T&E. Naast dit merk en Renault, scoren ook Citroën, Ford en Peugeot goed.
Follow the leader, follow the leaders :!: ;)
Espace de zody 8-)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 04 nov 2006, 21:37

BN de Stem schreef:Brussel wil CO2-wet voor auto’s
Van onze redactie economie

Zaterdag 4 november 2006 - BRUSSEL – Autofabrikanten krijgen de wettelijke plicht nieuwe modellen minder CO2 te laten uitstoten, als het aan Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) ligt. Hij gaat in december een wettelijke limiet op het broeikasgas CO2 voor auto's bepleiten.
Dimas overlegt nog over zijn idee met andere commissarissen en de branche. Fabrikanten hadden Brussel enkele jaren geleden al toegezegd dat auto’s minder CO2 zouden uitstoten. Maar de belofte wordt door de meeste fabrikanten waarschijnlijk niet tijdig gehaald.

Een rapport van milieuorganisatie Transport & Environment toonde vorige week aan dat driekwart van de belangrijkste automerken in Europa het brandstofverbruik onvoldoende hebben verminderd. Door onzuinig rijden komt meer CO2 in de lucht.

Alleen Fiat, Citroën en Renault hebben hun doelen gehaald, aldus het rapport. De slechtst presterende merken zijn Nissan, Suzuki en Mazda.

„Het rapport duidt erop dat de vrijwillige afspraken niet opleveren wat we verwachtten“, aldus de woordvoerster van de Europese Commissie. CO2 geldt als belangrijke oorzaak van de huidige opwarming van de aarde.
Men vergeet Peugeot en Ford nog te noemen in het rijtje merken dat hun doelen hebben gehaald.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 04 nov 2006, 21:41

Ik heb de laatste tijd het idee, dat men de uitstoot sneller wil doen verminderen, dan haalbaar is op het moment.

Als je kijkt wat er al bereikt is, is dat niet gering.

En dat niet alleen. Ook de geluidsoverlast van het motorgeluid van auto's is goed afgenomen t.o.v. auto's van meer dan 10 jaar oud.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 04 nov 2006, 21:43

Ja klopt, ik heb dat nog aangehaald in deze draad, o.a. in discussie met Frank_NL.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » zo 05 nov 2006, 0:06

Chris schreef:Ik heb de laatste tijd het idee, dat men de uitstoot sneller wil doen verminderen, dan haalbaar is op het moment.

Als je kijkt wat er al bereikt is, is dat niet gering.

En dat niet alleen. Ook de geluidsoverlast van het motorgeluid van auto's is goed afgenomen t.o.v. auto's van meer dan 10 jaar oud.
Chris, jouw tweede zin kan iedereen die WC-papier in huis heeft afdoen als pure propaganda van de automobielindustrie!

En wat de derde zin betreft: je merkt er alleen geen reet van als je je op een niet overkapt voortuig bevindt (fiets, benenwagen) op een afstand van minder dan enige honderden meters van heel veel wegen. En dan heb je het al snel over 10% van het land en over 2/3de van de plekken waar fietsers en voetgangers zich bevinden.

Nee, de autoindustrie doet geen drol aan geluidsoverlast, EEN van de grootste (oor-) pijnpunten van onze mobiliteitswaanzin.

En zeg nu niet dat er op dit forum objectief wordt gesproken, want het is voornamelijk een club van hobbyisten en kleppendragende vaklui!

@Zody. Discussie met Frank_NL? Ach, op dit liberalistische pro-auto's discussiestek op internet? Hm hm hm... :evil:

De natuur is dood en nog hebben jullie daar schijt aan.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 05 nov 2006, 0:57

Frank_NL schreef:@Zody. Discussie met Frank_NL? Ach, op dit liberalistische pro-auto's discussiestek op internet? Hm hm hm... :evil:

De natuur is dood en nog hebben jullie daar schijt aan.
Dan snap ik niet wat jij hier op dit forum komt zoeken en ik snap al helemaal niet dat jij dan ook in een Citroen AX rijdt en meelift met auto's die.........mjah let it go.. ;)
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 05 nov 2006, 10:42

Frank_NL schreef:
Nee, de autoindustrie doet geen drol aan geluidsoverlast, EEN van de grootste (oor-) pijnpunten van onze mobiliteitswaanzin.
Ga maar eens naast een auto uit 1990 staan, en eentje van na 2002, je hoort weldegelijk het verschil.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » zo 05 nov 2006, 11:14

Als ik aan het wandelen ben hoor ik geen verschil. En nee, ik wil het verschil ook niet horen. Het is erg vreemd dat we alleen proberen het materiaal minder milieuverontreinigend te maken, terwijl er niets wordt gedaan om de autokilometers te beperken: die nemen ieder jaar nog toe evenals het autobezit (aantal auto's) en de aanslag die dat doet op de openbare ruimte die zo wordt geprivatiseerd.

Het gaat me dus vooral ook om de aantallen auto's en de aantallen auto's op de weg: beide nemen nog jaarlijks toe. Om over de ontwikkelingen Centraal Europa nog maar te zwijgen. Maar oke, nauwkeurig bezien heeft dit weinig met de automerken van doen. Die is er natuurlijk wel alles aan gelegen om veel auto's te verkopen, maar "officieel" (ahum) hebben ze niks te maken met het benzineprijsbeleid en investeringen in de infrastructuur. Ahum, ahum, AHUM!!!!

@Zody.

Er zijn genoeg forummers die pretenderen of bepleiten dat dit forum wel mobiliteitsaspectafwegingsneutraal is, maar ik ben een van die mensen die het daar niet mee eens is. Wat niet wegneemt dat het soms wel eens pijn doet om mee te lezen...

Gelukkig is dit forum wel democratisch. Dat toch wel.

Overigens heeft de samenleving in de industrialisatie (1880) in delen van Westeuropa de omslag gemaakt naar een milieuverontreinigende maatschappij (en inmiddels het grootste deel van de aardkloot). Daar hangt ook de reden mee samen dat ik persoonlijk aan milieuvervuiling doe. Het is geen vrije keuze, maar het doet wel pijn. Het zijn beslissingen die buiten mij staan. Ik ben van de achterbankgeneratie.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 05 nov 2006, 11:22

@Frank_NL: Jouw Citroen AX die ontwikkeld is in de jaren '80 is vervuilender dan de huidige middenklassers en hoger, als je dan consequent bent schaf je een milieuvriendelijker auto aan of je gaat fietsen en met het OV. Ik blijf er bij dat de automobielindustrie de laatste 20 jaar veel gedaan heeft om de auto milieuvriendelijker te maken t.o.v. de auto's van weleer.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » zo 05 nov 2006, 11:29

Dat zal ik verder ook niet betwisten, denk dat mijn punt ook redelijk duidelijk is: het heeft weinig betekenis als er niks gedaan wordt aan het aantal auto's en het aantal autokilometers te beperken.

De auto bezit ik in eerste instantie voor mijn werk (door werkgever als eis gesteld!), terwijl ik meestal fiets, lift of met het OV reis, als ik reis (overweg goed iedere reis de je maakt!). Liften of reizen per OV maakt voor het milieu vrij weinig uit.

Anderzijds denk je te straf: Natuurmonumenten heeft 1 miljoen leden en daarvan zullen er gauw meer dan de helft een auto bezitten en ook onder Groenlinkse kiezers loopt het autobezit in tientallen procenten.

De wantoestanden in de bio-industrie zouden een heel stuk verminderen als veel mensen een of twee keer per week geen vlees zouden eten: vegetarier hoef je dus niet te zijn om een probleem aan te pakken.

Tot slot kun je voor een ander dit soort keuzes niet maken. Het heeft veel met de omgeving waarin je opgegroeid bent te maken en verder blijkt dat velen het milieu sterker vervuilen dan je zelf doet.

Staatsbosbeheer onderhoudt een wagenpark van honderden terreinwagens. Volgens jou horen die jongens zich met paard en wagen op de weg te begeven (richting het hoofdkantoor in Driebergen)? :lol:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 05 nov 2006, 11:43

@Frank_NL: Als een instantie SUV's gelegitimeerd gebruikt dan is het wel staatsbosbeheer, want ze moeten in het ruige terrein en in de bossen kunnen rijden, vroeger zwoer staatsbosbeheer bij de Renault 4 en de Citroen 2CV, omdat ze zeer geschikt waren in bosterrein.
Om terug te komen op het onderwerp van de autoindustrie is men wel degelijk bezig om de auto's milieuvriendelijker te maken, maar verwacht niet direct wonderen. Ik ben al blij met de resultaten die nu al geboekt zijn en we zijn er uiteraard nog lang niet.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » zo 05 nov 2006, 12:02

Zelf ben ik redelijk blij dat ik kan liften, omdat dat een relatief milieubewuste vorm van reizen is, en omdat het een keuze is die ik soms kan maken.

Wat ik niet begreep was dat naar mijn indruk praktisch de helft van mijn studiejaargenoten van mijn voltijd HBO Bos- en natuurbeheer opleiding zei er geen probleem mee te hebben om per vliegtuig op vakantie te gaan. Ik dacht echter met groene jongens en meisjes te maken te hebben, en als er een manier van reizen milieuvervuilend en bovendien onnodig is...

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 05 nov 2006, 12:24

@Frank_NL:Liften is in ieder geval milieuvriendelijker, want je zorgt er voor dat de auto's die toch al rijden beter benut worden en die auto rijdt toch al of je nu meelift of niet. In de meeste auto's zit maar 1 persoon. Dat had ik van zo'n groene opleiding niet verwacht dat er zovelen kiezen voor vliegen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 05 nov 2006, 22:27

Frank,

Wie ben jij om te bepalen of mobiliteit onnodig is of niet? Voedsel, schoon water etc. zijn primaire behoeften, maar mobiliteit is dat ook! Zonder mobiliteit zijn we immers nergens. Je kunt van de mens niet verlangen dat iedereen maar werkt zoekt dat op loop- of fietsafstand te bereiken is. Korte verplaatsingen met die modaliteiten zijn 100% milieuvriendelijk, maar vervoer over de langere afstand is ook nodig om onze economie in stand te kunnen. Mensen hebben nu eenmaal specifieke wensen voor wat betreft woon- en werklocaties. Als je dat tegen gaat houden krijg je dus niet alleen achteruitgang van de welvaart, maar ook van het welzijn. Waarom zou je dat willen?

Keuze van modaliteiten: OV is ook niet altijd milieuvriendelijk. Denk aan dieselbussen, dieseltreinen, maar ook in mindere mate elektrisch materieel, omdat er toch ergens elektriciteit zal moeten worden opgewekt. Voor zover ik het begrijp vind je OV-gebruik niet zo heel erg, maar je hebt liever dat in principe de fiets en de benenwagen gebruikt worden. Maar ook zonder gemotoriseerd verkeer heb je ruimte nodig. Immers, paard en wagen, fietsers en voetgangers hebben ook ruimte nodig. Dat dat veel minder is dan bij automobiliteit komt puur door de lagere snelheid, en nauwelijks door minder ruimte van het vervoermiddel zelf, rijdend tenminste. In plaats van snelwegen zou je dan bij wijze van spreke 2+1 karrensporen nodig hebben. Insnijdingen in waardevolle gebieden (wie bepaald eigenlijk wat dat precies is?) blijf je dus alsnog houden, zij het wat minder qua ruimtebeslag. Wat is dan precies het milieuvoordeel nog? Fijnstof, ja. Maar zoals reeds gezegd is dat de afgelopen decennia ook steeds minder en minder geworden. Er zit een goede ontwikkeling in de zoektocht naar andere brandstoffen. Maar stel nou dat over 100 jaar of zo er iets uitgevonden zou zijn, waardoor je op écht milieuvriendelijke manier (windenergie, zonneenergie oid) met een automobiel kan reizen, waarbij de uitstoot dus ook echt 0,0 wordt, zou je dan wel kunnen leven met automobiliteit?
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 05 nov 2006, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 05 nov 2006, 22:46

De hoeveelheid fijnstof is sinds 1980 van 116 kiloton, gedaald naar 47 kiloton in 2002. Dat is geen geringe afname.

Herkomst fijnstof:

Buitenland 73%
Landbouw 9%
Verkeer 9%
Industrie 3%
Energie 3%
Overig 3%

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 05 nov 2006, 22:53

Chris schreef:De hoeveelheid fijnstof is sinds 1980 van 116 kiloton, gedaald naar 47 kiloton in 2002. Dat is geen geringe afname.
Dat zijn geen geringe waardes en bevestigt ook waar deze discussie over begonnen is.
Ik ben ook zeer benieuwd wat de waardes van 2002 tot nu zijn, ik verwacht dan nog meer progressie.
Espace de zody 8-)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 05 nov 2006, 23:16

Chris schreef:De hoeveelheid fijnstof is sinds 1980 van 116 kiloton, gedaald naar 47 kiloton in 2002. Dat is geen geringe afname.

Herkomst fijnstof:

Buitenland 73%
Landbouw 9%
Verkeer 9%
Industrie 3%
Energie 3%
Overig 3%
Ik neem aan dat deze cijfers alleen fijnstof in relatie tot menselijk handelen bevat. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat zo'n 50% van de fijnstof in onze [Nederlandse] atmosfeer van natuurlijke bron is zonder dat de mens daar enige bijdrage aan levert. Denk aan zandopwaaingen [duinen], zeestof [zouten], pollen van uitgestrekte heidevelden etc. Kan iemand dit bevestigen?

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 06 nov 2006, 0:42

@Jeroen

Mobiliteit is geen primaire behoefte. Het is eerder een primair product van de vervulling van primaire behoeften. Verplaatsingen per motorvoertuig zijn al helemaal geen primaire behoefte, omdat de mens als soort zonder kan en dat eeuwen en eeuwen heeft gedaan!!! Dit laatste is wel het beste bewijs dat het geen primaire behoefte is.
Jeroen schreef:Maar stel nou dat over 100 jaar of zo er iets uitgevonden zou zijn, waardoor je op écht milieuvriendelijke manier (windenergie, zonneenergie oid) met een automobiel kan reizen, waarbij de uitstoot dus ook echt 0,0 wordt, zou je dan wel kunnen leven met automobiliteit?
Ik leef bijna drie decennia met automobiliteit, want het is nu eenmaal kiezen of delen!!! Dus daarom al ben ik het met jouw stelling niet eens.

Milieuvriendelijke automobiliteit kun je overigens ook over honderd jaar oneindig op je buik schrijven. Of leg mij uit waarom het anders zou kunnen zijn. Mij gaat me dat het voorstellingsvermogen te boven. Maar bovenal holt de de natuur tot het zover is gewoon steeds verder achteruit; de meeste mensen kunnen zich niet eens voorstellen, realiseren
hoe sterk ons natuurlijk erfgoed al verarmd is.
"Fentener van Vlissingen noemde een mooi voorbeeld. Toen hij een jongetje was, waren er in het bos bij zijn ouders twintig soorten paddestoelen en kon je een mixer kopen. Nu zijn er nog twee soorten paddestoelen en kun je twintig verschillende mixers kopen".
Jort Kelder, hoofdredacteur van zakenblad Quote, Terra, oktober 2006.

En dat mag de autoindustrie zich toch in belangrijke mate aanrekenen!

"En over honderd jaar zijn we toch allemaal dood". Def P, Osdorp Posse.

Ik ga voor het wagenpark van honderd jaar geleden. Punt uit!

Chris, de bron van jouw cijfers ontbreekt, maar desalniettemin waag ik het om te constateren dat liefst eenderde van de fijnstofuitstoot door het verkeer wordt veroorzaakt en de auto heeft daarin een zeer groot aandeel! D.i. 9% (1/3 van de binnenlandse uitstoot) plus 1/3 van 73% = 33%. Daar gaan ONZE paddestoelen (en de longen van de sterkste soort in het systeem) dus kapot van.
The sight of your cities pains the eyes of the red man. But perhaps it is because the red man is a savage and does not understand. There is no quiet place in the white man’s cities, no place to hear the leaves of spring or the rustle of insects’ wings. Perhaps it is because I am a savage and do not understand, but the clatter only seems to insult the ears.
Chief Seattle, 1855

Afbeelding

http://www.powersource.com/gallery/people/seattle.html
      Laatst gewijzigd door Frank_NL op ma 06 nov 2006, 1:03, 1 keer totaal gewijzigd.

      Gebruikersavatar
      Jeroen
      2x2 autosnelweg
      Berichten: 6389
      Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
      Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

      Bericht door Jeroen » ma 06 nov 2006, 0:59

      Frank_NL schreef:Mobiliteit is geen primaire behoefte. Het is eerder een primair product van de vervulling van primaire behoeften. Verplaatsingen per motorvoertuig zijn al helemaal geen primaire behoefte, omdat de mens als soort zonder kan en dat eeuwen en eeuwen heeft gedaan!!! Dit laatste is wel het beste bewijs dat het geen primaire behoefte is.
      Jazeker wel. Behoefte aan mobiliteit is er altijd al geweest, zolang de mens bestaat. Alleen de vervoerswijzen zijn veranderd. De technologische ontwikkelingen hebben er juist aan bijgedragen beter op die behoeftes in te spelen.
      Frank_NL schreef:Ik leef bijna drie decennia met automobiliteit, want het is nu eenmaal kiezen of delen!!! Dus daarom al ben ik het met jouw stelling niet eens.
      Het was geen stelling. Het was een serieuze vraag naar jou toe, die je helaas niet beantwoord.

      Frank_NL
      stadsweg
      Berichten: 468
      Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
      Locatie: Maastricht

      Bericht door Frank_NL » ma 06 nov 2006, 1:11

      Armoede is het hebben van te weinig bestaansmiddelen om aan de wezenlijke menselijke levensbehoeften te voldoen. De meest wezenlijke levensbehoeften zijn onder andere voedsel, kleding en onderdak. In grote steden en streken overal ter wereld waar werkloosheid heerst kan ook veiligheid een eerste levensbehoefte zijn. Het tegengestelde van armoede is welstand.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Armoede

      Die technologische ontwikkelingen waar jij het over hebt zijn geen vorm van behoeftebevrediging, maar van welstand. Gemechaniseerde mobiliteit heeft weinig/niets met de "behoefte / noodzaak aan verplaatsing" te maken en alles met welstand. Er waren tenslotte reeds andere middelen beschikbaar die eeuwen en eeuwen en eeuwen in de primaire behoefte hebben voorzien en dat nog steeds doen. Alle wilde dieren die er nog zijn verplaatsen zich zoals zij altijd al hebben gedaan en ook bij mensen zijn er nog die het zo doen. Je ziet dat vooral onder minder draagkrachtige groepen, zoals ouderen, kinderen en mensen die niet zoals wij tot het economisch (bleech) rijkste kwart der Aardbewoners horen.

      De rest kan ik niet als primair zien. Dat jij dat wel doet is jouw zaak, maar de geschiedenis leert mij genoeg om te bedenken dat de mens niet tot in het oneindige automobiel gaat zijn. Verplaatsen zal hij zich dan mogelijk nog wel kunnen met eenvoudigere middelen die al uit de oude vergankelijkheid bekend zijn.

      Het is alleen de mens die zich zo nodig (ten kosten van het milieu en de derde wereld) gemotoriseerd moet verplaatsen. Hoofdzakelijk doordat er in mijn maatschappelijke omgeving onvoldoende solidariteit bestaat jegens soortgenoten die zich niet bedienen van gemotoriseerd verkeer heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om niet zo nu en dan gebruik te maken van die middelenm, zoals mijn voorgangers eeuwen en eeuwen hebben gedaan. Maar iedere reis wordt zorgvuldig afgewogen op nut en noodzaak.

      Zonder lucht, water of voedsel gaat een mens heel snel dood, zonder onderdak wordt een mens vrij snel ziek (de mens heeft als soort behoefte aan een beetje beschutting) en zonder genegenheid breekt erg snel geestelijke pleuris uit.

      Zonder auto gaat een mens niet dood en wordt een mens geestelijk niet zwak. (Als dat wel voor jou geldt is dat jouw maar ook vooral ons probleem, want je brengt het milieu zo enorme schade toe).

      Frank_NL
      stadsweg
      Berichten: 468
      Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
      Locatie: Maastricht

      Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:18

      zody schreef:
      Frank_NL schreef:@Zody. Discussie met Frank_NL? Ach, op dit liberalistische pro-auto's discussiestek op internet? Hm hm hm... :evil:

      De natuur is dood en nog hebben jullie daar schijt aan.
      Dan snap ik niet wat jij hier op dit forum komt zoeken en ik snap al helemaal niet dat jij dan ook in een Citroen AX rijdt en meelift met auto's die.........mjah let it go.. ;)
      Zody.

      Wijnand Duyvendak, de nummer 2 op de lijst van GroenLinks en mogelijk de groenste kandidaat voor de TK06-verkiezingen binnen alle partijen, benoemd jouw onbegrip voor mijn keuze om te liften of te lopen zeuren over het bezit van een automobiel als groen moralisme. Als individu draag ik echter maar beperkte verantwoordelijkheid voor de milieumisère die de maatschappij tegenwoordig aanricht. Wat dat betreft overdenk ik bepaalde overwegingen, die gevolgen kunnen hebben voor mensen en leven in mijn omgeving, overigens beslist veel beter dan veel anderen op dit forum.

      Als ik de zin die je nu leest niet had geschreven, zou ik zonder twijfel zelf direct van groen moralisme worden beticht door een aantal deelnemers aan dit forum. Dit vind ik op zich niet erg. Het doet weliswaar pijn, maar ik gun ieder zijn eigen mening. Wat ik wel jammer vind is dat de opinie op dit forum in het algemeen niet neutraal te noemen is (en vertel me gerust dat het niet of nauwelijks vaststelbaar of niet aan mij is om te zeggen wanneer het spectrum van opinies wel een neutrale balans kent...).

      Frank
      Laatst gewijzigd door Frank_NL op wo 15 nov 2006, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

      Gebruikersavatar
      Chris
      Moderator
      Berichten: 76266
      Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
      Locatie: NL

      Bericht door Chris » wo 15 nov 2006, 20:21

      Frank_NL schreef: Wijnand Duyvendak, de nummer 2 op de lijst van GroenLinks en mogelijk de groenste kandidaat voor de TK06-verkiezingen binnen alle partijen
      Wellicht ook met het grootste strafblad :roll:

      Frank_NL
      stadsweg
      Berichten: 468
      Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
      Locatie: Maastricht

      Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:27

      Vertel Chris. Objectieve informatie graag.

      zody
      expressweg
      Berichten: 2707
      Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
      Locatie: Antibes D2559

      Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:27

      Frank, als jij werkelijk het milieu nog meer wilt ontzien dan nu dan zou ik beginnen met het inruilen van die Citroen AX op een meer milieubewuste auto.
      Espace de zody 8-)

      Gebruikersavatar
      Palance
      4x5 autosnelweg
      Berichten: 31547
      Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
      Locatie: Паланцедрецхт
      Contacteer:

      Bericht door Palance » wo 15 nov 2006, 20:29

      @Chris: Kun je zoiets hard maken?

      (vast niet)
      "You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

      Autosnelwegen.net

      Frank_NL
      stadsweg
      Berichten: 468
      Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
      Locatie: Maastricht

      Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:32

      Waarom denk jij dit Zody?

      Frits
      2x2 autosnelweg
      Berichten: 6048
      Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

      Bericht door Frits » wo 15 nov 2006, 20:34

      @Frank: als jij minister van Verkeer en Waterstaat was, welke maatregelen zou jij dan nemen om de files te laten afnemen?
      De autogordel: een band voor het leven.

      Gebruikersavatar
      Chris
      Moderator
      Berichten: 76266
      Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
      Locatie: NL

      Bericht door Chris » wo 15 nov 2006, 20:34

      *oproep doden Paus
      *inbraak
      *vermeende betrokkenheid RaRa

      Verder een hoop zeer discutabele organisaties en groeperingen.

      Dat soort mensen besturen dus Nederland...

      zody
      expressweg
      Berichten: 2707
      Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
      Locatie: Antibes D2559

      Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:35

      Het is geen gedachte maar een feit van de motor die het PSA-concern gebruikte in de Citroen AX.
      Espace de zody 8-)

      Plaats reactie