Straatnaambordjes

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » ma 06 mar 2006, 20:39

IN brussel zijn bijna ook alle straatnamenbordjes in 2 talen, vooral in de zuidelijke rand en het centrum van Brussel ;) dat is wel begrijpelijk, maar bij elke wijk vreemdelingen borden aanpassen in verschillende talen gaat een beetje te ver voor mij :P

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » ma 06 mar 2006, 22:50

ReisThijs schreef:Maastricht heeft nu ook tweetalige straatnaambordjes
Al jáááren, hoor! ;)
Groet, Charles

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 06 mar 2006, 23:49

Tsja ik roep ook maar wat. Maar ik zag ze meer niet dan wel, en ze zien er vrij nieuw uit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 07 mar 2006, 11:02

Boergondiëstraat.
Rue du Bourgondie... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
JesseKuiper
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 28 nov 2005, 23:17
Locatie: 's-Gravendeel

Bericht door JesseKuiper » wo 08 mar 2006, 1:19

Mikhail schreef:IN brussel zijn bijna ook alle straatnamenbordjes in 2 talen, vooral in de zuidelijke rand en het centrum van Brussel ;) dat is wel begrijpelijk, maar bij elke wijk vreemdelingen borden aanpassen in verschillende talen gaat een beetje te ver voor mij :P
Soms hangt er zelfs nog een bordje onder met een derde "taal", nl. het Brussels dialect.

In Frankrijk zie je ook regelmatig een extra bordje met de straat- of plaatsnaam in de minderheidstaal (bijv. in Bretagne, Occitanië en Straatsburg).

In 's-Gravendeel hebben we onze eigen opmaak op de straatnaamborden, weliswaar wit op blauw maar alles in hoofdletters (ik vind het zelf niet echt mooi).

In Salzburg hebben ze mooie karakteristieke straatnaamborden en bijpassende huisnummerplaatjes:

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 08 mar 2006, 11:06

JesseKuiper schreef:In 's-Gravendeel hebben we onze eigen opmaak op de straatnaamborden, weliswaar wit op blauw maar alles in hoofdletters
Tot in de jaren 80 (of 90) was dit de regel in bijna heel Nederland.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » di 09 mei 2006, 22:05

In Delft hangen in het centrum zeer klassiek aandoende straatnaambordjes, met reliëf:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 10 mei 2006, 11:07

In Tilburg hangen in het centrum ook emaillen bordjes met ouderwets lettertype en wijzende handen. Erg leuk. :)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » wo 10 mei 2006, 12:46

ViaHaaren schreef:In Tilburg hangen in het centrum ook emaillen bordjes met ouderwets lettertype en wijzende handen. Erg leuk. :)
In Buren (Gld.) idem.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » wo 10 mei 2006, 15:22

Zeist heeft ook aparte straatnaambordjes. Ze zijn crème met donkergroene letters. Utrecht had vroeger witte bordjes met blauwe letters (alleen voor aan lantaarnpalen).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 16 mei 2006, 11:52

Onduidelijke situatie in Barendrecht: 3 bordjes onder elkaar: Welke straat rij je hier in?

Afbeelding

pas als je dichterbij komt zie je de pijltjes goed.
Afbeelding

(Vanaf de nadere kant (geen foto) zijn de eerste letters half door de pijltje overgeplakt).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 16 mei 2006, 12:48

Slordige aanduiding! In Maastricht lost men dit in enkele nieuwbouwwijken beter op, door de verwijzingen in zwart-op-wit aan te brengen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 16 mei 2006, 13:00

Of aan de overkant (IKEA, Karwei) even wat hout halen om zelf iets te fabriceren :)

Deze bordjes zijn, gezien het kleurverschil, duidelijk veel later erbij gezet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 16 mei 2006, 13:28

Hier zie je dat ook, maar dan met een gewone hartkloppijl.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 16 mei 2006, 14:06

Chris schreef:Hier zie je dat ook, maar dan met een gewone hartkloppijl.
Hier ook.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 20 mei 2006, 8:43

In de Duitse Eifel staan straatnaambordjes met gothische letters...Heel apart maar soms erg moeilijk leesbaar :roll: :P
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 20 mei 2006, 13:16

Berlijn ook, zo kan ik me van mijn Berlijn-reis nog herinneren. En meer Duitse steden hebben dat nog in de oude binnensteden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » za 20 mei 2006, 13:40

Palance schreef:
pas als je dichterbij komt zie je de pijltjes goed.
Afbeelding

(Vanaf de nadere kant (geen foto) zijn de eerste letters half door de pijltje overgeplakt).
Kennelijk rij je zo het Veluwemeer in, en kom je later het IJmeer en Zuidlaardermeer tegen als zijstraat. Lekker duidelijk ja. :roll:

Deze is te vinden in Sitges (E) - edit:
Afbeelding

Goldie
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:28
Locatie: Tilburg

Bericht door Goldie » do 25 mei 2006, 12:21

Palance schreef: pas als je dichterbij komt zie je de pijltjes goed.
Afbeelding
In Tilburg hebben ze dat opgelost door de straat die je in rijdt (Veluwemeer) in blauw weer te geven en de andere straten in groen (IJmeer en Zuidlaardermeer). Goed systeem.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 14 nov 2006, 16:25

Vandaag in Velp en Rozendaal gezien: groene (!) straatnaambordjes, in diverse lettertypes en maten. Ik had mijn camera niet bij, maar ik zal er de volgende keer is wat fotootjes van maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 14 nov 2006, 16:36

Jeroen schreef:Vandaag in Velp en Rozendaal gezien: groene (!) straatnaambordjes, in diverse lettertypes en maten. Ik had mijn camera niet bij, maar ik zal er de volgende keer is wat fotootjes van maken.
Dus? Die hangen in alle buurten van Zwolle.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » di 14 nov 2006, 16:43

Chris schreef:
Jeroen schreef:Vandaag in Velp en Rozendaal gezien: groene (!) straatnaambordjes, in diverse lettertypes en maten. Ik had mijn camera niet bij, maar ik zal er de volgende keer is wat fotootjes van maken.
Dus? Die hangen in alle buurten van Zwolle.
In de omgeving Ommen - Hardenberg barst het van de groene straatnaambordjes met gele letters.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 14 nov 2006, 16:49

Hmmm...mij vielen die dingen eigenlijk nooit zo op. :oops:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Via » zo 16 mei 2010, 19:43

*kick*

Ik heb vandaag maar een aantal straatnaambordjes in Haaren op de foto gezet:

Van oudsher zijn in Haaren deze modellen geplaatst, een zwart bordje met in gestanste witte letters de straatnaam in kapitalen. Deze zijn gemonteerd in een frame waar ze met minimaal zes boutjes in vastgezet zijn. Je ziet ook regelmatig een leeg frame op een paal omdat de plaatjes zo makkelijk te stelen zijn. Dit type straatnaambord is trouwens nog heel veelvuldig aanwezig in Haaren en ik vermoed dat ze tot in de jaren '80 nog geplaatst werden.
AfbeeldingAfbeelding

Vervolgens werd overgeschakeld op de zogenaamde DOR-borden (dubbel omgezette rand, zelfde als bij verkeersborden) die met standaardbeugels gemonteerd op een paal zitten. De eerste generatie nog in reflectieklasse I en met lettertype Gill Sans, de tweede generatie in reflectieklasse II en met lettertype Ee en tevens een formaat groter. :)

De derde generatie kwam ergens eind jaren '90 en betrof de dubbelzijdige opzetborden, in hetzelfde reflectieklasse en formaat en lettertype Ee:

Afbeelding

Tegenwoordig worden voor nieuwe straatnaamborden nog steeds de dubbelzijdige opzetborden gebruikt. Jammer vind ik dat ze nu een slagje kleiner zijn, maar ze hebben dan weer wel Diamond Grade-folie:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Via » vr 22 okt 2010, 9:51

En ik zag gisteren dat ook Haaren is overgestapt op Uu voor de straatnaambordjes. Maar ze zien er wel beter uit dan de laatste generatie Ee-bordjes, omdat die nogal klein en vreemd uitgelijnd waren (zie de laatste foto van de post hierboven). De nieuwe borden hebben een iets grotere kapitaalhoogte en staan netjes in het midden uitgelijnd weer. En daarbij moet ik zelfs bekennen dat met zulke kleine lettergroottes het dunnere Uu beter te lezen is dan het dikke Ee. Foto volgt. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Rene » vr 22 okt 2010, 10:05

Straatnaambordjes lees je over het algemeen niet met hoge snelheid met flinke snelheid. In die zin is Uu daar niet zo problematisch.
Jammer dat Dd er niet eerder was. Dat heeft qua ruimtebeslag dezelfde voordelen als Uu, maar is tenminste lid van dezelfde fontfamilie als Ee...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Chris » vr 22 okt 2010, 10:09

Ik vind straatnaambordjes in Nederland sowieso te klein. Je kan ze vaak pas lezen als je niet meer kan afslaan, zeker als je op een wat belangrijkere weg zit. In Amerika hebben ze veel grotere straatnaambordjes, die zijn stukken beter te lezen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Willem » vr 22 okt 2010, 10:48

De functie van straatnaambordjes in Amerika is veel belangrijker dan in Nederland. Omdat ze in Amerika ook voor bewegwijzeringsdoelen worden gebruikt zijn straatnaambordjes veel groter.
In ons land hebben ze alleen een functie als je op het laatste deel van een rit op zoek bent naar een bepaald adres.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Wesso » vr 22 okt 2010, 15:22

Navigatiesystemen nemen ook nog steeds meer de rol over van straatnaambordjes. Sommige systemen noemen ook de straatnaam (mondeling) voor het afslaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Straatnaambordjes

Bericht door Rene » vr 22 okt 2010, 15:47

Nee, ze zijn aanvullend. Navigatiesystemen nemen de rol van de straatnaamborden over.
De borden geven namelijk de finale bevestiging dat je goed zit.
Een zekerheid die met software nooit te benaderen valt.
Nog afgezien van het feit dat straatnaambordjes ook voor fietsers en voetgangers zonder navigatiesysteem bruikbaar is...

Plaats reactie