Belgische wegwijzers
Moderator: Moderatoren
-
Sjef
Belgische wegwijzers
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom de Belgische wegwijzers er zo verschrikkelijk verouderd uitzien en (praktisch) nooit worden vervangen?
Zou iemand mij ook kunnen vertellen waarom de Belgische (autosnel)wegen er zo verschrikkelijk bij liggen?
Zou iemand mij ook kunnen vertellen waarom de Belgische (autosnel)wegen er zo verschrikkelijk bij liggen?
-
snelwegracer
- autoweg
-
Mexxodus
- dorpsstraat
Ik vind vooral het werken met die lichtbakken totaal uit de tijd. Nog een overblijfsel uit de jaren 60 en 70. Tegenwoordig zijn er genoeg goedkopere en energiezuiniger alternatieven.
Wat de wegwijzers zelf betreft. Ik heb altijd met verwondering en bewondering de richtlijnen van de ANWB gelezen voor wegwijzers. Hoe gedetailleerd die zijn, en hoe ze voor elke situatie bijna precies vastleggen welk type wegwijzers er gebruikt of geplaatst moeten worden. Dat is iets wat in Beglië totaal ontbreekt.
Als je de fotoreportages ziet elders op dit forum waarbij met Nederland naar België gaat, is het verschil altijd enorm duidelijk. Eén van de meest recente reportages gaat van Eindhoven over de ring van Antwerpen naar Breda. Als je dan de chaotische bewegwijzering ziet, het plaatsen van verkeersborden vlak voor afritborden zodat die het zicht belemmeren, totaal onduidelijke afplakte borden naast tijdelijke bewegwijzering, dan gruwel ik gewoon. In Nederland is alles eenvormig, duidelijk en overzichtelijk.
Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
Wat de wegwijzers zelf betreft. Ik heb altijd met verwondering en bewondering de richtlijnen van de ANWB gelezen voor wegwijzers. Hoe gedetailleerd die zijn, en hoe ze voor elke situatie bijna precies vastleggen welk type wegwijzers er gebruikt of geplaatst moeten worden. Dat is iets wat in Beglië totaal ontbreekt.
Als je de fotoreportages ziet elders op dit forum waarbij met Nederland naar België gaat, is het verschil altijd enorm duidelijk. Eén van de meest recente reportages gaat van Eindhoven over de ring van Antwerpen naar Breda. Als je dan de chaotische bewegwijzering ziet, het plaatsen van verkeersborden vlak voor afritborden zodat die het zicht belemmeren, totaal onduidelijke afplakte borden naast tijdelijke bewegwijzering, dan gruwel ik gewoon. In Nederland is alles eenvormig, duidelijk en overzichtelijk.
Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Dank u, dank u.Mexxodus schreef:Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
Zonder gekheid:
ook in Nederland zelf is er toch vaak kritiek op de hier gebruikte bewegwijzering. Kijk maar eens bij "Bewegwijzering" en dan met name bij "Zelfgemaakte borden" en "Mijn voorstel voor etc." Wat velen van ons stoort is het zogenaamde "redesign": open pijlen, te kleine wegnummers enzovoorts.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Met de inhoud van de richtlijnen kun je het natuurlijk oneens zijn. Hier werd echter het punt gemaakt dat Nederland tenminste dit soort richtlijnen heeft.Hajo schreef:ook in Nederland zelf is er toch vaak kritiek op de hier gebruikte bewegwijzering.Mexxodus schreef:Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
Welnu, het zou mij niets verbazen, wanneer ook België soortgelijke bewegwijzerings-richtlijnen heeft, maar dat geen enkele overheidsdienst zich er ook aan houdt.
Die Nederlands / Pruisische / Calvinistische orde en zekerheid is vaak prettig. Totdat je weer eens aanloopt tegen een overheidsdienst, waar iedere vorm van praktisch denken is geëlimineerd door het ijzeren dictaat van de van hogerhand opgelegde procedure.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Toch niet. Sinds recent wil men weer meer met deze lichtbakken werken. Ik vind het wel goed want die lichbakken vallen veel meer op dan de regulaire wegwijzers. En tegenwoordig denken ze veel beter na dan vroeger. Nu worden alleen op knooppunten of belangrijke afritten lichtbakwegwijzers geplaatst. Vroeger werd gewoon domweg alles in het licht gestokken. Zelfs gewone verkeersborden zoals tot voor enkele jaren te zien was op de R0.Nog een overblijfsel uit de jaren 60 en 70
-
Sjef
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
Sjef
-
Matthijs
- expressweg
In Nederland is dat namelijk helemaal niet 'tuurlijk'. Hier staan ze niet meer, allemaal niet. Er wordt vanuitgegaan dat mensen bij een snelwegoprit zelf wel doorhebben dat die regels gelden, en dit is ook officieel vastgelegd. Daarom zijn de borden officieel niet meer nodig.Alfa schreef:Tuurlijk staan die er nog steeds. Maar vroeger werden die ook inwendig verlicht. Nu kiest men voor gewone verkeersborden.Waarom staan bij Belgische opritten van autosnelwegen (nog steeds) onderstaande borden?
M.i. zouden ze dat in Belgie ook moeten doen, de borden komen mij nogal nutteloos over. Mensen snappen zo ook wel dat ze niet ineens tegen de richting in de snelweg op moeten draaien.
-
Sjef
-
snelwegracer
- autoweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Oh, maar een typisch gevoel van "de grens over" heb je ook wel zonder die verkeersborden.
De huizenbouw is anders, de lichtmasten en de markering zijn anders, de mensen vriendelijker
, steeds minder gele en steeds meer witte kentekens, etc.
Trouwens, wanneer gaat België nu een keer een èchte kentekenplaat met blauwe EU-strook invoeren ?
De huizenbouw is anders, de lichtmasten en de markering zijn anders, de mensen vriendelijker
Trouwens, wanneer gaat België nu een keer een èchte kentekenplaat met blauwe EU-strook invoeren ?
-
Matt
- verkeersader
-
Charles
- stadsweg
-
Sjef
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
Sjef
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
Charles
- stadsweg
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
-
IQ[]
- expressweg
-
Quattro
- verkeersader
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Je auto is ontploft, een viaductdek/tunneldak-element is vervolgens op je auto terecht gekomen en je bent met ernstig letsel in het ziekenhuis beland (in het geval je het al overleefd hebt). Komt er een diender aan je bed staan: de boete voor het negeren van bord ... bedraagt...Vinny schreef:Voor de liefhebber:
Ook in Warschau mogen auto's niet ontploffen:
Overigens: ik vind de borden zoals we ze hier in Nederland hebben met de rode vrachtwagen en het onderbord I of II duidelijker.
-
Matthijs
- expressweg
Zeer zeker.René schreef:Overigens: ik vind de borden zoals we ze hier in Nederland hebben met de rode vrachtwagen en het onderbord I of II duidelijker.
Vooral ook omdat je bedenkt dat de borden alleen voor een bep. doelgroep van belang zijn. Gewone automobilisten weten wellicht niet wat ze betekenen, maar zien in elk geval duidelijk dat ze niet voor henzelf bedoeld zijn. Voor de mensen voor wie ze bedoeld zijn zijn ze hartstikke duidelijk. Een stuk beter dan ontploffende autootjes.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Zo te zien kun je helemaal niet op de dwarsweg komen (je gaat er met een viaduct overheen)...Vinny schreef:Voor de liefhebber:
Ook in Warschau mogen auto's niet ontploffen:
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.

pijl naar rechts
pijl naar boven