Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 18 sep 2006, 22:49

He, weet ik ook eens wat die symbolen betekenen :)

Die blokjes/driehoeken etc zie je trouwens nog op de Rotterdamse weg (weg tussen de A38 en A15/'N915') bij Ridderkerk. Verder zie ik alleen nog maar die '9-lampen' .

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » ma 18 sep 2006, 22:54

De variant voor trams, die er dan onder hangt om de stand van de wissels aan te geven is ook wel bijzonder.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 18 sep 2006, 22:59

Op de N235 staan heel bijzondere lichten voor de bus, om aan te duiden of van de wisselbaan gebruik kan worden gemaakt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 18 sep 2006, 23:58

Ik vind de Belgische lichten voor bussen enzo toch verwarrender dan de Nederlandse juist omdat ze zo groot zijn.
Vanwege de grootte denk je in eerste instantie dat het licht voor jezelf is bedoeld als automobilist, in Nederland word je niet afgeleid als er een autolicht en buslicht naast elkaar hangen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 19 sep 2006, 8:44

cgraaf schreef:Die vind ik nog veel mooier... weet iemand welk merk dit is? Ook Philips?
Volgens mij heb ik dat wel zien staan ja. Maar die in Tilburg hebben vaak een stadslogootje in de hoek staan. ;)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 19 sep 2006, 10:31

Juerd schreef:Afbeelding (svg)
Mooie diagram, maar volgens mij klopt-ie niet helemaal. De 4e moet volgens mij anders zijn, in zo'n geval brandt alleen het middelste onderste lampje, en niet alledrie.

Groen voor rechtdoor EN rechtsaf is bijvoorbeeld zo:

Code: Selecteer alles

 . O O
 . . .
 . O .

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 19 sep 2006, 11:21

Ik meen dat ook ooit zo gezien te hebben, Matthijs.
Al wordt het 4e signaal vrij weinig gebruikt. Meestal wordt er per rijrichting een apart negenoog opgehangen, om fouten uit te sluiten en vertragingen te voorkomen. Immers: als binnen één negenoog het lampje rechtsboven defect is, maar middenboven en middenonder in orde, dan wordt die armatuur niet als defect ervaren. Onderwijl krijgt een bus rechtsaf nooit meer "groen", en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan als zo'n chauffeur "het er dan maar op waagt".

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 19 sep 2006, 15:21

Die omschrijving komt overeen met een omschrijving die ik elders heb gezien. Zelf meende ik 't op deze manier te hebben gezien (maar nooit met 3 richtingen).

Het zou wel de overeenkomst in symbolen benadrukken: met 1 lichtje onderaan heb je alsnog ook weer een driehoek :)

Heeft iemand 'n foto als bewijs? Zover ik weet zijn hier zulke dingen inderdaad consistent uitgevoerd als apart negenoog.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 19 sep 2006, 20:34

Ik vind die Belgische tramlichten wel wat hebben. :) Toch heb ik om praktische redenen ook liever de Nederlandse negenogen.

In Arnhem heb je overigens nog extra lichtjes die aan de bovenleiding hangen en aangeven hoe de 'wissels' van het sleepcontact ingesteld staan. Dat zijn hele kleine zwarte kastjes met oranje LED-jes erin als ik mij niet vergis.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » zo 24 sep 2006, 16:35

@ cgraaf:

Behalve op het door jouw genoemde punt op de N44 staan ook op een tweede kruispunt lantaarns met vierkante kappen :) . Het gaat om de kruispunten N44/Rozenweg (de eerste VRI na einde snelweg) en N44/Waaldorperweg (bij Clingendaal, eerste VRI in Den Haag). Ik kon geen merk ontdekken...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » zo 24 sep 2006, 19:15

mavas schreef:Ik vind de Belgische lichten voor bussen enzo toch verwarrender dan de Nederlandse juist omdat ze zo groot zijn.
Vanwege de grootte denk je in eerste instantie dat het licht voor jezelf is bedoeld als automobilist, in Nederland word je niet afgeleid als er een autolicht en buslicht naast elkaar hangen.
Als ze groter zijn zijn ze tog zichtbaarder bij slechter weer of bij verre afstand ;) dat is toch een groter voordeel?
****

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Verkeerslicht voor tractors

Bericht door harry » do 16 nov 2006, 9:25

Afbeelding

Kwam ik tegen in Middelburg. Zoiets zie je niet vaak.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 16 nov 2006, 9:26

"Niet vaak" is een understatement.
Ik had zoiets nog nooit gezien.
Bijzondere foto, Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeerslicht voor tractors

Bericht door Peter » do 16 nov 2006, 11:14

Tractor had ik nog nooit gezien. Wel een paard, ik meen ergens in Wassenaar bij een ruiterpad. Ik weet niet of ie er nog steeds is.

Dan is er nog ergens een oversteekplaats voor koeien ergens in Gelderland of Overijssel. Ik geloof dat daar gewoon een mannetje staat op de lichten en geen koe.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 16 nov 2006, 13:27

Wow :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslicht voor tractors

Bericht door Palance » do 16 nov 2006, 13:35

Peter schreef: Tractor had ik nog nooit gezien. Wel een paard, ik meen ergens in Wassenaar bij een ruiterpad. Ik weet niet of ie er nog steeds is.
Vast bij Duindigt :) Daar zou ik ook wel eens een foto van willen zien, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Verkeerslicht voor tractors

Bericht door harry » do 16 nov 2006, 19:55

Palance schreef:Daar zou ik ook wel eens een foto van willen zien, ja.
Ik hou het in gedachten. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslicht voor tractors

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 nov 2006, 10:57

Peter schreef:Tractor had ik nog nooit gezien. Wel een paard, ik meen ergens in Wassenaar bij een ruiterpad. Ik weet niet of ie er nog steeds is.

Dan is er nog ergens een oversteekplaats voor koeien ergens in Gelderland of Overijssel. Ik geloof dat daar gewoon een mannetje staat op de lichten en geen koe.
En houden die beesten zich daar dan ook aan?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 17 nov 2006, 12:14

Het zou me niets verbazen als je dat een paard kunt leren. Nu ja, wellicht niet zijn eigen symbool. Een blindengeleidehond begrijpt voetgangerlichten ook (hoewel er geen hond in kleur in staat) :)

Blindengeleidepaarden bestaan bij mijn weten nog niet. Wel een uitkomst wellicht !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 17 nov 2006, 12:54

Ik dacht dat honden kleurenblind zijn? Gaat men niet af op de verschllende intervallen van het tikkende geluid bij voetgangerVRI's? Niet elke VRI heeft dat, maar het lijkt toch wel dat dat toch wel min of meer voor blinden en slechtzienden mensen bedoelt is, toch?

Trouwens, bedoelde CT niet dat 'koeienlicht' in plaats van het ruiterlicht?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 17 nov 2006, 13:35

Jeroen schreef:Ik dacht dat honden kleurenblind zijn? Gaat men niet af op de verschllende intervallen van het tikkende geluid bij voetgangerVRI's? Niet elke VRI heeft dat, maar het lijkt toch wel dat dat toch wel min of meer voor blinden en slechtzienden mensen bedoelt is, toch?

Trouwens, bedoelde CT niet dat 'koeienlicht' in plaats van het ruiterlicht?
De positie van het licht (boven of onder). Zo doen ook kleurenblinde automobilisten dat. Daarom hebben verkeerlichten internationaal ook een vaste volgorde, terwijl dat in de 20er jaren nog niet zo was. Bij treinen is het rode licht trouwens standaard onderaan.

Ik weet eigenlijk niet hoe de lichten bij de lightrails geregeld zijn. Ik neem aan volgens autoverkeersregels, omdat ze soms ook op normale kruisingen rijden (hoewel hier meestal een 9-oog staat). Iemand die het weet ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 17 nov 2006, 14:33

Volgens mij zit er bij horizontale VRI's ook een vaste volgorde, nl. van links naar rechts.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ReisThijs
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 23:50
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door ReisThijs » vr 17 nov 2006, 15:40

Peter schreef:Ik weet eigenlijk niet hoe de lichten bij de lightrails geregeld zijn. Ik neem aan volgens autoverkeersregels, omdat ze soms ook op normale kruisingen rijden (hoewel hier meestal een 9-oog staat). Iemand die het weet ?
De "straat"trajecten zijn nooit voorzien van seinen, daar worden alleen gewone VRI's (meestal dus negenogen) gebruikt.

Wat de sein-geregelde stukken betreft: bij RandstadRail wordt het trein-systeem gebruikt, dus met rood onderaan. Dat ligt natuurlijk ook wel voor de hand, het waren vroeger tenslotte spoorlijnen.

De metro in Amsterdam heeft dan weer wel rood bovenaan. (Bij de metro in Rotterdam doen ze overigens niet aan lichtseinen)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 18 nov 2006, 16:33

@ Harry: zoiets heb ik nog nooit gezien. Heel bijzonder.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Verkeerslichten

Bericht door Frits » wo 27 dec 2006, 21:03

De laatste jaren zien we in Nederland steeds meer hypermoderne verkeerslichten langs en boven kruispunten verschijnen. Die zijn mooi en duidelijk, maar ik ben met name ook geïnteresseerd in oude verkeerslichten. Wie kent er nog kruispunten met oude verkeerslichten? Vroeger had Arnhem en Nijmegen diverse kruispunten met oude verkeerslichten (ik weet niet of dat nu nog zo is) en een plaats als Dieren had ze tot voor een paar jaren geleden ook. Helaas zijn die allemaal vervangen. Ken je kruispunten met oude verkeerslichten, laat me dan weten waar ze te vinden zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 dec 2006, 21:04

Prehistorische jaren '70 exemplaren staan nog in Maarssenbroek, op de kruispunten met de Verbindingsweg.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 27 dec 2006, 21:07

Bedankt voor de tip. Rij ik zaterdag even langs. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 dec 2006, 21:09

Wat voor verkeerslichten moet ik dan aan denken? Hoe zien die er precies uit?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 dec 2006, 21:14

Gewoon, normale verkeerslichten zoals je ze jarenlang tegenkwam.
Met enigszins gedateerde zweepmasten, en lichtarmaturen 'uit het jaar nul'.
Alleen de regelautomaten zijn bij mijn weten recent vernieuwd.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 27 dec 2006, 21:21

Coen Tunnel schreef:Wat voor verkeerslichten moet ik dan aan denken? Hoe zien die er precies uit?
Het gaat mij om verkeerslichten die we nu als ouderwets bedoelen òf die op een bijzondere manier zijn opgehangen. Ik heb nog vrijwel niets, maar toch drie voorbeelden.

Arnhem: Deze zijn denk ik behoorlijk oud.
Afbeelding

Creatief opgehangen in Nijmegen.
Afbeelding

Almelo: vier richtingen aan één portaal.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frits op wo 27 dec 2006, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De autogordel: een band voor het leven.

Plaats reactie