Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Mark » wo 20 apr 2005, 21:16

Zo rondkijkend op Frits zijn site kom ik bij zijn serie van de A8 en A10 en daar zie ik het volgende.
Afbeelding
Waar ik vragen over heb is het blauwe witte signalerings ding aan de linkerkant van het A10 bord. Daar deze vroeger ook stonden bij de Beneluxtunnel, maar nooit 'werkend'gezien hebt vroeg ik me af wat deze dingen nu 'kunnen'.
Wat mij ook opviel en ook weer tegenkwam bij de Beneluxtunnel is de signalering op de tegenbaan. Waarom hangt dat daar?

Verder bladerend op Rene zijn site:
Afbeelding
Iets wat ik mij al heel lang afvraag is die wisselbewegwijzering op de A16 bij de Drechtunnel. Waarom hangt dat daar, want de buizen komen toch weer op dezelfde punt uit, en waarom heeft men 4 buizen gebouwd in plaats van 2 buizen?

Tot zover mijn vragenlijstje ;) .

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dynamische Signalering etc.

Bericht door Rene » wo 20 apr 2005, 22:46

Mark schreef:Waar ik vragen over heb is het blauwe witte signalerings ding aan de linkerkant van het A10 bord. Daar deze vroeger ook stonden bij de Beneluxtunnel, maar nooit 'werkend'gezien hebt vroeg ik me af wat deze dingen nu 'kunnen'.
Wat mij ook opviel en ook weer tegenkwam bij de Beneluxtunnel is de signalering op de tegenbaan. Waarom hangt dat daar?
Die blauw-witte dingen zie ik niet. Ik neem aan dat je de speciale signaalgever links van het wegwijzerpaneel voor de doorgaande rijrichting bedoelt. Daarop kan een pijl worden getoond naar de andere rijbaan. Dat hangt samen met de signalering voor de tegenbaan. Dat is om samen met de Verplaatsbare Vangrail (VeVa) tegenverkeer te kunnen instellen in de tunnel. Dat gebeurt bijvoorbeeld 's avonds als in één der tunnelbuizen de tegeltjes worden gewassen.
Mark schreef:Iets wat ik mij al heel lang afvraag is die wisselbewegwijzering op de A16 bij de Drechtunnel. Waarom hangt dat daar, want de buizen komen toch weer op dezelfde punt uit, en waarom heeft men 4 buizen gebouwd in plaats van 2 buizen?
Met een tussensteunpunt kunnen de krachten anders verdeeld worden en is het in principe mogelijk om de constructiehoogte van een tunnel te beperken, wat goedkoper is. Hoewel we de reden moeilijk zullen kunnen achterhalen (de bouwers zijn allang met pensioen), denk ik Waterstaat kennende dat de kans dat kosten doorslaggevend zijn geweest erg groot is. Die wisselbewegwijzering hangt daar uiteraard mocht één van beide kokers in één richting afgesloten zijn (wegens incident of wegens regulier onderhoud). Dan moeten verkeer richting Zwijndrecht en vrachtwagens noodgedwongen via de binnenste buis (wat normaliter niet toegestaan is). Toevallig passeerde ik de Drechttunnel op het moment dat de meest noordoostelijke buis afgesloten was.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 21 apr 2005, 0:12

De buizen van de Drechttunnel komen aan de noordelijke zijde niet helemaal op hetzelfde punt uit. Afrit Zwijndrecht is niet te bereiken via de linkse buis, maar alleen via de rechtse. Zoals René al aangaf, is de rechter tunnelbuis soms gesloten, en dan kan het vrachtverkeer toch de (rechterrijstrook van de) linkerbuis gebruiken. Op het moment dat de afrit Zwijndrecht was afgesloten voor werkzaamheden, een paar jaar geleden, stond Zwijndrecht hier ook in het oranje, en bij de werkelijke afrit was een draaibord met Zwijndrecht met een rood kruis er doorheen. Het verkeer werd toen omgeleid via de afrit Hendrik-Ido-Ambacht/Ind. Zwijndrecht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 22 apr 2005, 17:26

Die wisselbewegwijzering is al zo oud als de Drechttunnel zelf, denk ik. Ik heb een foto uit 1979 waar precies hetzelfde bord hing, maar dan met het RVV 1966 vrachtwagenpictogram.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 22 apr 2005, 17:30

Ds79m schreef:De buizen van de Drechttunnel komen aan de noordelijke zijde niet helemaal op hetzelfde punt uit. Afrit Zwijndrecht is niet te bereiken via de linkse buis, maar alleen via de rechtse. Zoals René al aangaf, is de rechter tunnelbuis soms gesloten, en dan kan het vrachtverkeer toch de (rechterrijstrook van de) linkerbuis gebruiken. Op het moment dat de afrit Zwijndrecht was afgesloten voor werkzaamheden, een paar jaar geleden, stond Zwijndrecht hier ook in het oranje, en bij de werkelijke afrit was een draaibord met Zwijndrecht met een rood kruis er doorheen. Het verkeer werd toen omgeleid via de afrit Hendrik-Ido-Ambacht/Ind. Zwijndrecht.
Dit klopt helemaal! Ik heb vroeger zelf in Zwijndrecht gewoond en de rechter tunnelbuis is wel vaker afgeloten en dan gebruiken ze inderdaad de omleiding die jij beschrijft.

Richting het zuiden is er geen wisselwegwijzer (als ik me goed herinner). Omdat de rechtertunnel buis sowiezo een afrit "dordrecht-centrum" heeft en als je door de linker tunnelbuis gaat kom je ook bij een afrit "dordrecht-centrum". Heb ik dat goed Peter of is dat inmiddels totaal veranderd?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 22 apr 2005, 17:47

bas1984 schreef:
Ds79m schreef:De buizen van de Drechttunnel komen aan de noordelijke zijde niet helemaal op hetzelfde punt uit. Afrit Zwijndrecht is niet te bereiken via de linkse buis, maar alleen via de rechtse. Zoals René al aangaf, is de rechter tunnelbuis soms gesloten, en dan kan het vrachtverkeer toch de (rechterrijstrook van de) linkerbuis gebruiken. Op het moment dat de afrit Zwijndrecht was afgesloten voor werkzaamheden, een paar jaar geleden, stond Zwijndrecht hier ook in het oranje, en bij de werkelijke afrit was een draaibord met Zwijndrecht met een rood kruis er doorheen. Het verkeer werd toen omgeleid via de afrit Hendrik-Ido-Ambacht/Ind. Zwijndrecht.
Dit klopt helemaal! Ik heb vroeger zelf in Zwijndrecht gewoond en de rechter tunnelbuis is wel vaker afgeloten en dan gebruiken ze inderdaad de omleiding die jij beschrijft.

Richting het zuiden is er geen wisselwegwijzer (als ik me goed herinner). Omdat de rechtertunnel buis sowiezo een afrit "dordrecht-centrum" heeft en als je door de linker tunnelbuis gaat kom je ook bij een afrit "dordrecht-centrum". Heb ik dat goed Peter of is dat inmiddels totaal veranderd?


Ja dat klopt. Als je de rechterbuis neemt, heb je direct na de tunnel een afslag naar rechts. Als je de linkerbuis neemt, rijd je eerst nog een paar 100 meter verder over het viaduct over de Laan der Verenigde Naties heen, en dan is er de afrit die naar links draait over de weg heen. Vooral in de spits is de linkerbuis sneller, wanneer je de afrit Dordrecht-Centrum wilt hebben, zeker wanneer je in oostelijke richting verder wilt over de Laan der VN, maar soms ook in westelijke richting, omdat de file met (vracht)verkeer dat van de weg afwil soms al halverwege de rechterrijstrook van de rechterbuis van de Drechttunnel begint.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 22 apr 2005, 18:02

Overigens, even off-topic, wanneer je na de A16 de Laan der VN in oostelijke richting opmoet, dan is het sowieso verstandiger om de westelijke buis te nemen. Niet alleen omdat het korter is, maar ook omdat er soms gecontroleerd wordt op snelheid vlak na het viaduct. De Laan der VN is hier 2+3 met vluchtstroken en een gesloten verklaring voor langzaam verkeer; een gevaarlijke situatie dus, die een maximumsnelheid van 50 km/h zeker rechtvaardigt, en waarop dus wordt gecontroleerd. Toevallig kregen we vorige week zaterdag gasten van buiten de stad, die hier langsreden, en meteen een persoonlijke foto kregen, als welkom in Dordrecht. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:38

Ik denk dat 4 buizen veiliger zijn dan 2 buizen met veel rijstroken erin.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 18:29

Hier de foto die ik eerder in dit topic bedoelde:

Afbeelding

Ook weer uit het Shell-boek uit 1979. Opvallend is ook dat de vangrails midden in het asfalt staan.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 26 apr 2005, 19:03

Leuke foto René!

Weet iemand waarom de rijbaanindeling hier is veranderd in de huidige vorm, waar de vangrail tussen de 2 rijbanen in zuidelijke richting tot voorbij de afrit doorloopt (voor alle verkeer dus)?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Verkeerssignalering : snelheidsaanduiding bij naderende file

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 13:47

Wat mij altijd is opgevallen bij de verkeerssignalering als het gaat om de snelheidsaanduiding bij naderende file, is dat deze knipperende waarschuwingen welliswaar van ver af duidelijk te zien zijn maar ze meestal redelijk kort op de file pas staan aangegeven.

Meestal staat er vlak voor de file, 50 , een signalering ervoor 70 en daarvoor 90. Maar ik heb het idee dat dit (terecht en logisch) voornamelijk aangeeft dat er een file komt. Ik heb echter altijd gedacht dat er ook een soort preventieve werking van zou uit kunnen gaan,
dus door de signalering al ruim van te voren aan te zetten en er bv enige tijd 100 neer te zetten, zodat de file niet té snel groeit ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 14:05

De standaard configuratie bij filestaartbeveiliging zou moeten zijn:

OS met AID1 : 50
OS stroomopwaarts: *50* (50 met flashers dus)
nog een OS stroomopwaarts: *70*

De flashers (knipperlampen) staan voor het politieteken "langzamer rijden", en moeten de attentiewaarde verhogen. Deze staan alleen aan de staart van de file, of na een snelheidsverlaging (wanneer één portaal in het filetraject 70 aangeeft, zal de volgende *50* aangeven).

Filestaartbeveiliging is een volautomatisch proces, waar geen mensenhand bij te pas komt. Dit in tegenstelling tot geplaatste maatregelen bij bijvoorbeeld incidenten of wegwerkzaamheden.

Een AID wordt gegenereerd als de gemiddelde snelheid van de laatste (meestal ongeveer 12) voertuigen op één rijstrook onder de 35 km/h daalt. Ze wordt afgemeld als de snelheid op alle rijstroken boven de 55 komt.

1. OS=onderstation; electr. install. bij portaal; AID=Automatische Incident Detectie

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 15 jun 2005, 15:42

Ik vind het wel een mooi systeem en ik denk dat we er ook redelijk uniek mee zijn, gezien de hoeveelheid portalen die er zijn op de drukke wegvakken. Wel vind ik dat het systeem soms niet alert genoeg reageert. En soms is het weer te snel. Dan is de signalering na een file al uit, terwijl je nog steeds 40 rijdt. Da's niet handig.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 15 jun 2005, 15:58

Een stuk voor de file de snelheid verlagen werkt natuurlijk wel, alleen houdt zich er niemand aan. De mensen zien dat de weg vrij is en passen hun snelheid niet aan, ook al geven de matrixborden dat aan.

Ik zie het vaak gebeuren op de A4 Köln-Aachen. De matrixborden geven een snelheidsbeperking aan (omdat er een paar kilometer verderop een opstopping is of aan het onstaan is), maar iedereen scheurt gewoon door.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 15:59

Je kan natuurlijk gewoon achter elk matrixbord een camera hangen die overtreders direct een vrolijke acceptgiro thuisbezorgt. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 16:02

Frits schreef:Ik vind het wel een mooi systeem en ik denk dat we er ook redelijk uniek mee zijn, gezien de hoeveelheid portalen die er zijn op de drukke wegvakken. Wel vind ik dat het systeem soms niet alert genoeg reageert. En soms is het weer te snel. Dan is de signalering na een file al uit, terwijl je nog steeds 40 rijdt. Da's niet handig.
Dat denk ik ook. Maar ik merk ook dat de borden tussen de rijstroken weer terug aan het komen zijn. Bijvoorbeeld op de A16 hangen 5 borden tegen elkaar aan, de borden die boven de pijlen hangen kunnen een verkeersbord tonen. Dat kan ''file'' of ''werkzaamheden'' zijn. Dat vind ik ook een stukje nuttige informatie naar de weggebruiker toe. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 16:05

Wicher schreef:Je kan natuurlijk gewoon achter elk matrixbord een camera hangen die overtreders direct een vrolijke acceptgiro thuisbezorgt. :)
Dat zou ik maar niet doen - want dan dooft de signalering nooit meer.
Als je goed had gelezen dooft deze namelijk pas als de gemiddelde snelheid meer dan 55 is, daar waar 50 op de borden staat. Hier is in het verleden voor gekozen, omdat het bij een lagere snelheid een beetje een flipperkast werd: signalering aan - uit - aan - uit. Met 55 is de instelling redelijk optimaal, blijkt in de praktijk.

Zowel het niet meer uitgaan van de 50-aanduiding als het opnieuw introduceren van het flipperkast-effect lijken me beiden niet wenselijk. Dus laat die camera's maar achterwege. Voor zover je het al serieus bedoeld had, natuurlijk. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 16:07

ViaHaaren schreef:Dat denk ik ook. Maar ik merk ook dat de borden tussen de rijstroken weer terug aan het komen zijn. Bijvoorbeeld op de A16 hangen 5 borden tegen elkaar aan, de borden die boven de pijlen hangen kunnen een verkeersbord tonen. Dat kan ''file'' of ''werkzaamheden'' zijn. Dat vind ik ook een stukje nuttige informatie naar de weggebruiker toe. :)
Op de A16 staat al sinds jaar en dag speciale mist-signalering. De 2 ongevallen bij Prinsenbeek staan wat dat betreft nog in het geheugen van velen gegrift.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 15 jun 2005, 16:09

Ik had het inderdaad niet helemaal serieus bedoeld, in elk geval niet zo scherp als ik net stelde.
Op een iets mildere manier lijkt het me wellicht nog wél zinnig: als wordt gecontroleerd op de snelheid van het voorgaande matrixbord. De camera 'flitst' achterop het 50-bord flitst dan dus bij 70+.
De boel moet dan wel dermate soepel zijn afgesteld dat als de grote stroom harder dan 55 begint te gaan en de 70 nadert het betreffende bord naar 70 springt. De voorgaande kan dan naar 90 springen, zodat dat ook de snelheid wordt waarbij het 70-bord flitst.

Mijn bedoeling is nadrukkelijk om te zorgen dat mensen de filewaarschuwing niet negeren, niet om extra mensen te flitsen.

Hugo
dorpsstraat
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 8:45
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 16:15

Matt schreef:Een stuk voor de file de snelheid verlagen werkt natuurlijk wel, alleen houdt zich er niemand aan. De mensen zien dat de weg vrij is en passen hun snelheid niet aan, ook al geven de matrixborden dat aan.

Ik zie het vaak gebeuren op de A4 Köln-Aachen. De matrixborden geven een snelheidsbeperking aan (omdat er een paar kilometer verderop een opstopping is of aan het onstaan is), maar iedereen scheurt gewoon door.
Tja, dan heeft de signalering voor wat betreft snelheden weinig zin en kun je er beter een file-symbool plaatsen (bv zoals voor eindhoven A2 en voor Maastricht).

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » wo 15 jun 2005, 16:35

Hugo schreef:
Matt schreef:Een stuk voor de file de snelheid verlagen werkt natuurlijk wel, alleen houdt zich er niemand aan. De mensen zien dat de weg vrij is en passen hun snelheid niet aan, ook al geven de matrixborden dat aan.

Ik zie het vaak gebeuren op de A4 Köln-Aachen. De matrixborden geven een snelheidsbeperking aan (omdat er een paar kilometer verderop een opstopping is of aan het onstaan is), maar iedereen scheurt gewoon door.
Tja, dan heeft de signalering voor wat betreft snelheden weinig zin en kun je er beter een file-symbool plaatsen (bv zoals voor eindhoven A2 en voor Maastricht).
Dat filesymbool is ook aanwezig (op he middelste matrixbord). Alleen staat de file niet voor je neus maar een (heel) stuk verderop. Mensen zien dus geen file en hop, op het gas. Als je je aan de snelheid op de matrixborden houdt, wordt je door vrijwel iedereen voorbijgestoken.

De matrixborden op dat traject zijn overigens borden waarbij je een echt verkeersbord krijgt te zien: rode rand met daarin een snelheidsaanduiding (120, 100, 80 of 60). Zoals eigenlijk overal in Duitsland.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 17:02

In Nederland is in de jaren '70 het doel bij de ontwikkeling van het systeem geweest: faciliteren werk in uitvoering, veiligstellen rijstrook bij ongeval, en filestaartbeveiliging. De oorspronkelijke naam van het systeem was dan ook MCSS: Motorway Control and Signalling System.
Pas eind jaren '80 begon men gedachten te krijgen over het gebruiken van het systeem uit oogpunt van verkeersmanagement. Het systeem werd doorontwikkeld en heet sinds de vroege jaren '90 MTM: Motorway Traffic Management systeem.
Het Nederlandse systeem, destijds gezamenlijk ontwikkeld door Philips en Rijkswaterstaat, tref je trouwens ook aan op de snelwegen in en rond de Zweedse hoofdstad Stockholm.

In Duitsland is begin jaren '80 een systeem uitgebroed, waarbij verkeersmanagement van meet af aan de doelstelling was. Het heet in het Duits daarom een Linienbeeinflüssungsanlage (LBA). De andere opzet van het gedachtengoed is nog altijd goed merkbaar: in Duitsland staan de portalen veel verder uit elkaar, en vanaf het begin was het de bedoeling dat met lagere maximumsnelheden de verkeersstroom zou moeten kunnen worden beïnvloed. Vandaar dat zij reeds vanaf het begin gebruik maken van de rode rand.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 17:09

Het Nederlandse systeem, destijds gezamenlijk ontwikkeld door Philips en Rijkswaterstaat, tref je trouwens ook aan op de snelwegen in en rond de Zweedse hoofdstad Stockholm.
Kan iemand er foto's van het Nederlandse systeem maken in Stockholm. :mrgreen:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 15 jun 2005, 18:17

* Pakt auto. ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 19:13

Het is voor mij te ver Stockholm met de auto.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 19:55

Toch zijn die knipperlampen op de signalering van groot belang voor de zichtbaarheid denk ik. René, weet je toevallig ook de tijd van het ''overspringen'' van die lampen? Want ik vind ook dat ze mooi knipperen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 jun 2005, 20:41

Nee, de frequentie weet ik niet.

Wel dat het in 3 fasen van gelijke duur gaat - maar dat kun je ook zelf zien.
1: bovenste twee lampen
2: onderste twee lampen
3: alle lampen uit

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

De Matrixborden

Bericht door Mark » di 16 aug 2005, 22:29

Ik vroeg me al een tijdje af wat jullie vinden van de huidige matrixborden in het Nederland. Daarmee heb ik het over de nieuwste types die geplaatst. worden. Die grote met meer mogelijkheden (zie de trajectcontrole A13, de 80 met rode rand) en de tekst balk onderin. Wat vinden jullie daar van. Hebben jullie nog suggesties, ander ideeën over de signaalgeving, of opmerkingen over de oudere types, plaats het hier, want ik ben aardig nieuwsgierig wat jullie er over denken. Ikzelf vind de nieuwste generatie die momenteel geplaatst word best wel goed. Als de onderstations ook uiteindelijk aangepast zijn (zal nog wel even duren, dure grap), zijn de nieuwste generatie pas goed te benutten.

Nog een vraagje aan René, hebben die signaalgevers nog een specifieke naam, of staan ze enkel bekend onder 'MTM'?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 16 aug 2005, 23:06

Ik vind de nieuwes wel mooi omdat ze veel meer kunnen als de oudere matrixborden. Alleen vind ik de nieuwes weer zo groot terwijl de oudere weer kleiner waren of heb ik het mis? Ik vind de oudere matrixborden mooier omdat ze wat kleiner zijn.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 16 aug 2005, 23:08

MTM is de algemene naam voor het totale systeem: Motorway Traffic Management systeem.

Dat systeem bestaat uit een centrale eenheid in de verkeerscentrale, die tenminste bestaat uit 2 Transaction Orientated Processors (TOPs), 2 Front End Processors (FEPs) en een BCG (dynamische databank), alsmede de BEPs (bedienposten). Deze maken via ouderwetse koperkabels (partylines) verbinding met de onderstations (OS) langs de weg. De onderstations maken gebruik van detectorstations (DS'en) die hun gegevens inwinnen uit de lussen in de weg. De beelden worden getoond via de MSI's, de matrixsignaalgevers.

Zijn jullie er allemaal nog ? 8-)

Plaats reactie