Belgische wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Sjef

Belgische wegwijzers

Bericht door Sjef »

Zou iemand mij kunnen vertellen waarom de Belgische wegwijzers er zo verschrikkelijk verouderd uitzien en (praktisch) nooit worden vervangen?
Zou iemand mij ook kunnen vertellen waarom de Belgische (autosnel)wegen er zo verschrikkelijk bij liggen?
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

Omdat ze geen onderhoud aan die wegen uitvoeren. Dit doen ze pas naar zoveel jaar als de weg er zeer slecht uit ziet. :D
Mexxodus
dorpsstraat

Bericht door Mexxodus »

Ik vind vooral het werken met die lichtbakken totaal uit de tijd. Nog een overblijfsel uit de jaren 60 en 70. Tegenwoordig zijn er genoeg goedkopere en energiezuiniger alternatieven.

Wat de wegwijzers zelf betreft. Ik heb altijd met verwondering en bewondering de richtlijnen van de ANWB gelezen voor wegwijzers. Hoe gedetailleerd die zijn, en hoe ze voor elke situatie bijna precies vastleggen welk type wegwijzers er gebruikt of geplaatst moeten worden. Dat is iets wat in Beglië totaal ontbreekt.

Als je de fotoreportages ziet elders op dit forum waarbij met Nederland naar België gaat, is het verschil altijd enorm duidelijk. Eén van de meest recente reportages gaat van Eindhoven over de ring van Antwerpen naar Breda. Als je dan de chaotische bewegwijzering ziet, het plaatsen van verkeersborden vlak voor afritborden zodat die het zicht belemmeren, totaal onduidelijke afplakte borden naast tijdelijke bewegwijzering, dan gruwel ik gewoon. In Nederland is alles eenvormig, duidelijk en overzichtelijk.

Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Mexxodus schreef:Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
Dank u, dank u. :D

Zonder gekheid:
ook in Nederland zelf is er toch vaak kritiek op de hier gebruikte bewegwijzering. Kijk maar eens bij "Bewegwijzering" en dan met name bij "Zelfgemaakte borden" en "Mijn voorstel voor etc." Wat velen van ons stoort is het zogenaamde "redesign": open pijlen, te kleine wegnummers enzovoorts.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef:
Mexxodus schreef:Dus we kunnen als Belgen nog veel leren van Nederland.
ook in Nederland zelf is er toch vaak kritiek op de hier gebruikte bewegwijzering.
Met de inhoud van de richtlijnen kun je het natuurlijk oneens zijn. Hier werd echter het punt gemaakt dat Nederland tenminste dit soort richtlijnen heeft.

Welnu, het zou mij niets verbazen, wanneer ook België soortgelijke bewegwijzerings-richtlijnen heeft, maar dat geen enkele overheidsdienst zich er ook aan houdt.

:offtopic: (sterk overdreven) In België heeft iedere ambtenaar toch zijn eigen koninkrijkje, waarin hij / zij zelf bepaalt, of de van hogerhand opgelegde richtlijnen ook gevolgd worden. In Nederland daarentegen heerst binnen de overheid de klassieke Pruisische "Befehl ist Befehl"-mentaliteit, die ertoe leidt dat centrale richtlijnen doorgaans wél worden gevolgd.

Die Nederlands / Pruisische / Calvinistische orde en zekerheid is vaak prettig. Totdat je weer eens aanloopt tegen een overheidsdienst, waar iedere vorm van praktisch denken is geëlimineerd door het ijzeren dictaat van de van hogerhand opgelegde procedure.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Nog een overblijfsel uit de jaren 60 en 70
Toch niet. Sinds recent wil men weer meer met deze lichtbakken werken. Ik vind het wel goed want die lichbakken vallen veel meer op dan de regulaire wegwijzers. En tegenwoordig denken ze veel beter na dan vroeger. Nu worden alleen op knooppunten of belangrijke afritten lichtbakwegwijzers geplaatst. Vroeger werd gewoon domweg alles in het licht gestokken. Zelfs gewone verkeersborden zoals tot voor enkele jaren te zien was op de R0.
Sjef

Bericht door Sjef »

Waarom staan bij Belgische opritten van autosnelwegen (nog steeds) onderstaande borden?
Afbeelding
Afbeelding pijl naar rechts
Afbeelding
Afbeelding pijl naar boven

En wat betekent dit bord?
Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Waarom staan bij Belgische opritten van autosnelwegen (nog steeds) onderstaande borden?
Tuurlijk staan die er nog steeds. Maar vroeger werden die ook inwendig verlicht. Nu kiest men voor gewone verkeersborden.
Sjef

Bericht door Sjef »

Alfa schreef:Tuurlijk staan die er nog steeds. Maar vroeger werden die ook inwendig verlicht. Nu kiest men voor gewone verkeersborden.
De vraag was niet OF ze er staan, maar WAAROM ze er nog steeds staan.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Alfa schreef:
Tuurlijk staan die er nog steeds. Maar vroeger werden die ook inwendig verlicht. Nu kiest men voor gewone verkeersborden.
In Nederland is dat namelijk helemaal niet 'tuurlijk'. Hier staan ze niet meer, allemaal niet. Er wordt vanuitgegaan dat mensen bij een snelwegoprit zelf wel doorhebben dat die regels gelden, en dit is ook officieel vastgelegd. Daarom zijn de borden officieel niet meer nodig.
M.i. zouden ze dat in Belgie ook moeten doen, de borden komen mij nogal nutteloos over. Mensen snappen zo ook wel dat ze niet ineens tegen de richting in de snelweg op moeten draaien.
Sjef

Bericht door Sjef »

Wicher schreef:M.i. zouden ze dat in Belgie ook moeten doen, de borden komen mij nogal nutteloos over.
Beste Wicher, vandaar dus ook mijn vraag en dienovereenkomstige verbazing ;).
snelwegracer
autoweg

Ik vind die broden wel grappig langs de wegen in Belgie. Het is leuk om typiche Belgische dingen te zien lang de weg.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Oh, maar een typisch gevoel van "de grens over" heb je ook wel zonder die verkeersborden.

De huizenbouw is anders, de lichtmasten en de markering zijn anders, de mensen vriendelijker ;) , steeds minder gele en steeds meer witte kentekens, etc.

Trouwens, wanneer gaat België nu een keer een èchte kentekenplaat met blauwe EU-strook invoeren ?
Matt
verkeersader

Bericht door Matt »

Deze vind ik wel heeeel vreemd:

Afbeelding

Nog niemand een idee wat het is? Verboden met zwaailicht te rijden?
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Gevaar voor ontploffende auto's! :lol:
Charles
stadsweg

Bericht door Charles »

Je zit wel in die richting, Chris. Het bord verbiedt het vervoeren van explosieve of ontvlambare stoffen.
Groet, Charles
Sjef

Bericht door Sjef »

Matt schreef:Deze vind ik wel heeeel vreemd:

Afbeelding

Nog niemand een idee wat het is? Verboden met zwaailicht te rijden?
Ik had deze vraag dus al gesteld (zie enkele posts hierboven)...
snelwegracer
autoweg

Ik weet het echt niet en ik heb het nog nooit gezien.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ik meen toch dat die borden in meer landen worden gebruikt.

Heeft misschien iemand (Frits ;)) enkele foto's van Belgische bewegwijzering? Dat lijkt me behulpzaam bij deze discussie.
Sjef

Bericht door Sjef »

ViaHaaren schreef:Ik meen toch dat die borden in meer landen worden gebruikt.
Ja, in Frankrijk...maar daar ging de vraag niet over.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

De Belgische verkeerswet schrijft het volgende:
Bord C24b: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke ontvlambare of ontplofbare stoffen, bepaald door de voor vervoer van gevaarlijke goederen bevoegde Ministers, vervoeren.
Charles
stadsweg

Bericht door Charles »

Dat zei ik zojuist dus al. :)
Groet, Charles
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Sorry. :oops:

Maar toch vind ik een auto dan niet logisch, aangezien zulke stoffen in de praktijk alleen maar in vrachtwagens vervoerd (mogen) worden.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Zou LPG daar volgens de Belgische wetgeving ook onder vallen ?
Dan zou het namelijk wèl voor automobilisten relevant zijn.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Ik kan weer eens geen afbeeldingen zien, maar ik vermoed dat t gaat over dat grappige autootje waar het dat van uiteenspat :lol:
Dat is maandenlang mijn msn-messenger afbeelding geweest :P

Ik heb geen idee of LPG er ook ondervalt.
Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro »

Nee, dat is vooral bedoeld voor vrachtwagens.

LPG en dergelijke vallen daar niet onder
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Voor de liefhebber:
Ook in Warschau mogen auto's niet ontploffen:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Vinny schreef:Voor de liefhebber:
Je auto is ontploft, een viaductdek/tunneldak-element is vervolgens op je auto terecht gekomen en je bent met ernstig letsel in het ziekenhuis beland (in het geval je het al overleefd hebt). Komt er een diender aan je bed staan: de boete voor het negeren van bord ... bedraagt... :roll:

Overigens: ik vind de borden zoals we ze hier in Nederland hebben met de rode vrachtwagen en het onderbord I of II duidelijker.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

René schreef:Overigens: ik vind de borden zoals we ze hier in Nederland hebben met de rode vrachtwagen en het onderbord I of II duidelijker.
Zeer zeker.
Vooral ook omdat je bedenkt dat de borden alleen voor een bep. doelgroep van belang zijn. Gewone automobilisten weten wellicht niet wat ze betekenen, maar zien in elk geval duidelijk dat ze niet voor henzelf bedoeld zijn. Voor de mensen voor wie ze bedoeld zijn zijn ze hartstikke duidelijk. Een stuk beter dan ontploffende autootjes.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Vinny schreef:Voor de liefhebber:
Afbeelding
Zo te zien kun je helemaal niet op de dwarsweg komen (je gaat er met een viaduct overheen)...
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.