Afsluitdijk 75 jaar

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Afsluitdijk 75 jaar

Bericht door Rene » ma 27 nov 2006, 9:06

We kennen de Afsluitdijk vooral van de A7. Maar de dijk wordt volgend jaar 75, en is nog lang niet uitontwikkeld.
De Telegraaf (25-11-2006) schreef:Nederlands WERELDWONDER
AFSLUITDIJK binnenkort 75 jaar oud

LEEUWARDEN - 'Een bijzondere ontdekkingsreis'. Zo noemt historicus Lammert de Hoop het verzamelen van materiaal voor het boek 'De Afsluitdijk; Brug en waterscheiding', dat deze week is verschenen. Daarnaast noemt de auteur het boek verplichte kost voor alle beleidsmakers die uu en in de toekomst beslissingen moeten nemen over dit unieke werelderfgoed op het gebied van waterstaatkunde.

De Afsluitdijk sluit sinds 1932 het IJsselmeer af van de Waddenzee. Tevens vormt de dijk de verbinding tussen Noord-Holland en Friesland. Komend jaar bestaat de dijk 75 jaar en in al die jaren heeft de waterkering zijn werk uitstekend gedaan. „Bij de aanleg was de Afsluitdijk eigenlijk al een wereldwonder", zo bejubelt schrijver Lammert de Hoop de dijk die door de liefhebbers wel de parel aan de kroon van de Nederlandse waterstaat wordt genoemd. „Wat het werk van de ontwerper Cornelis Lely zo uniek maakt, zijn de diverse functies van de Afsluitdijk. Het is immers niet alleen een waterkering en verbindingsweg, maar het is tevens een toeristische trekpleister, het heeft een recreatieve functie en op ecologisch gebied is het inmiddels ook een bijzonder stukje Nederland geworden met een heel eigen dynamiek", vervolgt De Hoop.

Enthousiaste ecologen immers hebben ontdekt dat de Afsluitdijk wordt bevolkt door de zeekool, een kustplant die met name voorkomt op kiezelstranden aan de Baltische kusten en in Frankrijk en Engeland. De plant voelt zich nu echter ook goed thuis tussen de basaltstenen van de dijk en komt misschien als nieuwe groente beschikbaar voor de consument. Het is een zoutminnende plant en groeit dus alleen aan de Waddenkant. Trekvogels en de uit het Baltische gebied afkomstige ruige dwergvleermuis gebruiken de dijk als baken.

Met 75 jaar historie achter zich waarin niet of nauwelijks aanpassingen nodig waren aan het oorspronkelijke ontwerp, dienen zich nu onherroepelijk veranderingen aan. Dat heeft alles te maken met de stijging van de zeespiegel en de verhoogde aanvoer van West-Europees rivierwater via de IJssel. Momenteel telt de Afsluitdijk twee complexen van spuisluizen, „Naar verwachting wordt rond 2013 een derde complex aangelegd.

Er kan alleen water vanuit het IJsselmeer worden afgevoerd als het eb is op de Waddenzee. Door de klimaatverandering zal de zeespiegel stijgen en wordt het verschil in waterniveau kleiner en is er per dag derhalve minder tijd om het water af te voeren. Bovendien krijgt het IJsselmeer meer water te verwerken vanuit de rivieren", aldus Lammert de Hoop.

Naast de uitbreiding van de spuisluizen zijn door rijksbouwmeester Mels Crouwel onlangs plannen op tafel gelegd voor woningbouw op de Afsluitdijk. Momenteel wordt deze fantasie onderzocht. Maar dat is nog niet alles. Ook wordt serieus gekeken naar de mogelijkheid om een alternatieve energiecentrale onder water bij de Afsluitdijk te ontwikkelen. Basisprincipe is energieopwekking door menging van zoet met zout water met toepassing van membraantechnologie en omgekeerde elektrodialyse bij overgang van zoet naar zout. Door het elektrisch potentiaalverschil te benutten dat van nature bestaat tussen de chemie van zoet en zout water, kan energie worden opgewekt. Als de praktijkexperimenten die komend jaar van start gaan, goed uitvallen, zou een centrale bij de spuisluizen voldoende vermogen kunnen opleveren om het hele noorden van Nederland van energie te voorzien.

De veranderingen in en rond de Afsluitdijk lijken onvermijdelijk en bieden nieuwe technologische uitdagingen. Lammert de Hoop dringt er echter op aan dat beleidsmakers voor iedere besluitvorming goed tot zich laten door dringen wat de gevolgen zijn voor de huidige dynamiek van de Afsluitdijk. En daarvoor biedt dit nieuwe boek een prima handvat.
Alleen dat plan van die woningbouw: laat dat maar zitten.
(Voordat de A7 straks binnen de bebouwde kom ligt en de Vmax naar 70 terug moet :roll: )
Laatst gewijzigd door Rene op ma 27 nov 2006, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 27 nov 2006, 9:08

Dat vind ik daar ook niet echt passend. Want die woningbouw verstoort dan meteen de overige functies van de dijk. Voor de rest wel leuke plannen. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 27 nov 2006, 9:55

Er zíjn al een paar delen 70 km/h ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 27 nov 2006, 10:01

De Afsluitdijk valt wat mij toch wel in de categorie plekken waar elke Nederlander ooit eens moet zijn geweest.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 nov 2006, 10:25

Palance schreef:Er zíjn al een paar delen 70 km/h ;)
Klopt, bij de Lorentzsluizen en de Stevinsluizen. Het is een bijzondere dijk en het is zeker leuk om er over heen te gaan. Net als overigens de dijk Lelystad-Enkhuizen, waar je zowel het IJsselmeer als het Markermeer kan zien.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 27 nov 2006, 11:33

Inderdaad René, laat die huizen maar zitten. Straks gaan ze nog klagen dat hun huizen nat worden als er een keer een flinke storm en springvloed komt :roll: .

Zo'n 3e sluis? Hmmm, ik vind niet dat het wegverkeer er dan last van mag hebben, want die 2 andere sluizen zorgen al voor genoeg oponthoud.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 27 nov 2006, 12:23

Zolang het scheepvaartverkeer constant is, zou een extra sluis niet meer hinder voor het wegverkeer moeten opleveren. Als ik het zo begrijp is de extra sluis echter met name bedoeld voor de verdere afvoer van water, dus dat zou de hinder helemaal moeten beperken. Alleen: kan het regelen van extra afvoer niet op een andere manier zónder sluis?

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » ma 27 nov 2006, 14:23

Ter verhoging van de feestvreugde hier een boel prentjes uit den ouden (en niet zo ouden) doosch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rest van de plaatjes zijn helaas weg ivm bandbreedte overschrijding.
Laatst gewijzigd door Bart71298 op vr 01 dec 2006, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 27 nov 2006, 16:56

Prachtige nostaligische platen! :D

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » ma 27 nov 2006, 17:39

Ds79m schreef:De Afsluitdijk valt wat mij toch wel in de categorie plekken waar elke Nederlander ooit eens moet zijn geweest.
:shutup: (ik ben er nog nooit geweest, hoewel ik nog wel een heel leven voor me heb) :P

@Bart: Wat een prachtige foto's... :) Waar haal je ze toch iedere keer vandaan.. :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » ma 27 nov 2006, 17:52

En wat een werk om al die klinkertjes te leggen :bigeyes:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » ma 27 nov 2006, 17:55

Ed schreef:En wat een werk om al die klinkertjes te leggen :bigeyes:
Vakmanschap is meesterschap... :hap:

Overigens zal dat dan ook wel verschrikkelijk rijden, al die klinkers... :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 27 nov 2006, 17:58

Nielske1990 schreef:(ik ben er nog nooit geweest, hoewel ik nog wel een heel leven voor me heb)
Ik ben er zelf één keer overheen gekomen, met de Qliner van Harlingen naar Alkmaar. Erg indrukwekkend, hoewel ik bv. de Oosterscheldekering toch wel wat mooier vind.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 27 nov 2006, 18:38

Ik ben al een paar keer over de Afsluitdijk geweest, en het blijft steeds leuk, die kaarsrechte weg, en dat 30 km lang. De Oosterscheldekering is ook altijd leuk (vind het altijd jammer als het voorbij is).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 27 nov 2006, 18:48

Ja, op de Afsluitdijk kun je mooi F1-races houden. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 27 nov 2006, 19:44

Leuke serie foto's, Bart :top:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 27 nov 2006, 19:49

Kaaiman schreef:Inderdaad René, laat die huizen maar zitten. Straks gaan ze nog klagen dat hun huizen nat worden als er een keer een flinke storm en springvloed komt :roll: .

Zo'n 3e sluis? Hmmm, ik vind niet dat het wegverkeer er dan last van mag hebben, want die 2 andere sluizen zorgen al voor genoeg oponthoud.
Het autoverkeer zal geen last van de nieuwe spuisluis hebben. Echter de technische staat van de bestaande sluizencomplexen is zeer slecht. De betonconstructie is door ASR aangetast en de beide complexen voldoen niet aan de huidige normen. Nieuwbouw zal waarschijnlijk de enige optie zijn, om de problemen met de bestaande sluiscomplexen op te lossen. ASR aantasting is niet te stoppen. Men kan het proces wel vertraging, maar dat is in feite uitstel van executie.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » ma 27 nov 2006, 21:20

nielske1990 schreef:Waar haal je ze toch iedere keer vandaan.. :?
Wat boeken en ansichten die ik zelf heb, een paar plaatjes die ik al een poosje heb (van anderen of internet) en uiteraard google.
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » ma 27 nov 2006, 21:51

Rogier schreef:<knip> De betonconstructie is door ASR aangetast en de beide complexen voldoen niet aan de huidige normen. Nieuwbouw zal waarschijnlijk de enige optie zijn, om de problemen met de bestaande sluiscomplexen op te lossen. ASR aantasting is niet te stoppen. Men kan het proces wel vertraging, maar dat is in feite uitstel van executie.
Voorbeeld van ASR aldaar: http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/bwd/h ... gi?id=1213
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

dionysus1975
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 1:08
Locatie: Den Haag

Bericht door dionysus1975 » di 28 nov 2006, 12:28

Ds79m schreef:De Afsluitdijk valt wat mij toch wel in de categorie plekken waar elke Nederlander ooit eens moet zijn geweest.
Daar ben ik het toch wel mee eens, maar jaah, al woon ik niet om de hoek, ben er toch zeker wel vaker dan 1 keer overheen gegaan, maar het blijft toch altijd iets hebben.

Vindt trouwens de laatste foto ook wat hebben ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 28 nov 2006, 12:32

Mooie foto's (weer), Bart! Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben: de tweede rijbaan is zo te zien pas veel later aangelegd. Was de ruimtereservering daarvoor welgeplande voorzienigheid, of was men van plan hier een spoorweg aan te leggen?

dionysus1975
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 1:08
Locatie: Den Haag

Bericht door dionysus1975 » di 28 nov 2006, 12:37

Alain schreef:Mooie foto's (weer), Bart! Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben: de tweede rijbaan is zo te zien pas veel later aangelegd. Was de ruimtereservering daarvoor welgeplande voorzienigheid, of was men van plan hier een spoorweg aan te leggen?
Eerst was het plan er een spoorlijn aan te leggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 28 nov 2006, 12:51

Inderdaad, er was voorzien een spoorlijn aan te leggen vanaf Anna Paulowna via Wieringen en de Afsluitdijk naar Harlingen, aan beide zijden aansluitend op het bestaande net. Die is er nooit gekomen. Daarna heeft men eind jaren '60 dankbaar gebruik gemaakt van de ruimtereservering om de weg tot autosnelweg om te bouwen.

Ook op het voormalige eiland Wieringen tref je naast de rijksweg N99 nog ruimtereserveringen aan voor de geprojecteerde spoorlijn. Eén klein stukje van deze ruimtereservering, een ingraving aan de westzijde van Wieringen, wordt tegenwoordig door de N99 benut.

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » di 28 nov 2006, 13:02

René schreef:Daarna heeft men eind jaren '60 dankbaar gebruik gemaakt van de ruimtereservering om de weg tot autosnelweg om te bouwen.
En terecht lijkt me. Een spoorlijn zou nooit rendabel zijn geweest op die plek.
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 28 nov 2006, 13:04

Als die lijn was gebouwd, had de discussie over de Zuiderzeelijn waarschijnlijk nooit plaatsgevonden...;)

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » di 28 nov 2006, 13:06

Een spoorlijn over de Afsluitdijk

Nog in hetzelfde jaar 1927 richtten zeven gemeenten van Wonseradeel tot en met Schoterland (sinds 1934 opgegaan in de gemeente Heerenveen) een comité op dat zich beijverde voor de totstandkoming van een verbinding tussen de Afsluitdijk en Heerenveen. Met steun van de Kamer van Koophandel voor Friesland deed het comité in de zomer van 1928 een verzoek aan de minister van Waterstaat om deze weg in het Rijkswegenplan op te nemen. Bij de eerstvolgende herziening van het Rijkswegenplan, zo antwoordde de minister, zou de opneming van de weg Heerenveen-Afsluitdijk in overweging worden genomen. In diezelfde periode speelde ook het plan om een spoorweg over de Afsluitdijk aan te leggen, die – voor de hand liggend − naar Leeuwarden zou lopen. Naar Leeuwarden inderdaad, want er was sprake van twee mogelijke varianten, via Harlingen of meer rechtstreeks via Arum (tramknooppunt) en Dronrijp naar Leeuwarden!. In november 1931 berichtte de voorzitter van de Spoorwegraad aan de Friese Kamer van Koophandel dat de oorspronkelijke richting Afsluitdijk-Harlingen-Leeuwarden gehandhaafd bleef. Terwijl op de Afsluitdijk ruimte was gereserveerd voor een spoorlijn werd vanuit Friesland met klem aangedrongen op een gelijktijdige voltooiing van spoorweg en dijk. Provinciale Staten verleenden intussen ook het Comité van Actie voor de aanleg van een spoorweg ‘van Heerenveen naar den afsluitdijk der Zuiderzee’ op 24 februari 1930 een subsidie van 1600 gulden voor het opmaken van een plan. Indachtig de financiële moeilijkheden van de NS − de in 1913 aangelegde lijn Eindhoven-Weert zou met uitzondering van enkele kleine trajecten in Zuid-Limburg en Zuid-Holland in 1934 tot vèr na de Tweede Wereldoorlog de laatste, nieuwe spoorlijn van een zekere lengte zijn − kwam de spoorlijn niet van de grond. In 1940 was nog even sprake van een spoorlijn over de Afsluitdijk, maar in 1968 behoorden deze plannen definitief tot het verleden. In dat jaar werd begonnen met de verdubbeling van de autoweg tot autosnelweg met gebruikmaking van de strook die voor het spoor was gereserveerd en die werd in mei 1969 voltooid.
(bron, rest van die pagina is ook interessant!)
Dit forum frituurt de wok uit dankzij de inzet van de beheerders en moderatoren. Hulde!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 28 nov 2006, 13:43

Erg leuke foto's, vooral die ouderwetse slingers bij de werkzaamheden. :)

En die klinkers daar dacht ik dus hetzelfde over, wat een werk! :shock:

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Bericht door Sendis » vr 08 dec 2006, 13:10

De draaibruggen bij de sluizen geven nogal wat opstoppingen. Behalve viskotters van en naar naar Urk is het vooral 's zomers razend druk met pleziersloepen. Wat dat betreft houdt bij mij de jaren-30 nostalgie op. Ik zou zeggen, ter hoogte van beide sluizencomplexen een aquaduct aanleggen (a la "Naviduct" Markerdijk bij Enkhuizen) of viaducten die hoog genoeg zijn. Zuiderzeelijn gaat niet door, dus geld is er nu genoeg.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 08 dec 2006, 14:22

De opstoppingen leiden zelden tot ernstige vertragingen of chaos. Alleen als één draaibrug / wegdeel buiten gebruik is, is er wel eens echt file. Omdat er ook sluizen liggen met vaak gemengd scheepverkeer waaronder ook staande masten, heeft een verhoging weinig zin, tenzij je de brug direct op 20 meter legt (en dan nog moet ie soms open).

Een aquaduct of tunnel zou heel erg duur uitvallen en kan ook alleen maar aan de Ijsselmeerkant naast de dijk aangelegd worden. Dat kost miljarden waarschijnlijk voor 2 stuks. Laat maar zitten dus....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 08 dec 2006, 14:27

Jammer dat je waterwegen niet op verschillende niveaus kunt aanleggen zonder sluizen... :(

Stel je eens voor: een sterknooppunt voor drukke waterwegen! :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie