[GRATIS OV] - is niet gratis.

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 30 nov 2006, 8:44

AD schreef:Jeugd ontdekt het gratis busvervoer ook

Nog één keer biedt Stadsvervoer (SVD) Dordrecht het traditionele gratis busvervoer op de laatste zaterdagen van het jaar. Afgelopen weekeinde begon de publieksactie.

Ook de jongeren hebben het fenomeen weer omarmd. Zij zien het gratis busvervoer vooral als ideale mogelijkheid om van hot naar her te reizen.
Niet alle chauffeurs zijn er gelukkig mee. Zaterdag verzuchtte een chauffeur op lijn 7 tussen Sterrenburg en het centrum dat het ’niet leuk’ was om te rijden.

Marketingman J. Schut van SVD zegt dat het probleem al vier jaar speelt, sinds het gratis vervoer werd geïntroduceerd. ,,Het is één van de negatieve effecten. Groepen jongeren die het gratis vervoer aangrijpen om zich te verplaatsen. Een aantal chaffeurs heeft er een negatieve bijsmaak bij.’’ Schut zegt dat het wel eens is voorgekomen dat een chauffeur een rit weigerde.

B. Mannak van de Dordtse vervoerder zegt dat deze eerste zaterdag vrij rustig is verlopen. Favoriete lijnen zijn er niet bij de jongeren, weet Mannak. Er is volgens hem geen patroon zichtbaar. ,,De jongeren reizen heel willekeurig, er is geen peil op te trekken. Mannak dent dat de verveling is toegeslagen bij de jongeren als ze de bus instappen. ,,Het is vooral bravoure en veel herrie die de overlast bepalen.’’

SVD heeft tijdens het gratis vervoer extra medewerkers op straat. Die zijn per portofoon oproepbaar. Een controlebusje van SVD rijdt vervolgens een tijdje achter de gewraakte bus. Desnoods rijdt iemand een tijdje mee, licht Mannak toe. ,,En een groep die er te lang in zit, wordt eruit gezet.’’
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 03 dec 2006, 10:52

AD schreef:En óf ze weten dat de bus gratis is
Door RICHARD HOVING

AMERSFOORT - Veel 65-plussers in Amersfoort weten dat ze in de daluren gratis met de bus kunnen.
Afbeelding
FOTO RUBEN SCHIPPER

’Ik had er net veertien op één ritje.’

En óf 65-plussers weten dat ze gratis met de bus kunnen. Chauffeur Bert van lijn 2, die tussen het NS-station en Hoogland/Nieuwland rijdt, kreeg om kwart over acht al de eerste passagier in de bus die gratis mee wilde. ,,Maar die was te vroeg en moest gewoon betalen.’’

Tot 1 juni mogen 65-plussers bij wijze van proef door de week in de daluren (tussen 9.00 en 17.00 uur) en in het weekeinde voor niks met de bus in Amersfoort. De proef geldt alleen voor stadsbussen. Het doel is tweeledig: ouderen stimuleren het huis uit te gaan en kijken of mensen zich laten verleiden de auto te laten staan. Bert is rond het middaguur bijna door de gratis abonnementen heen die busbedrijf Connexxion aan oudere passagiers uitdeelt. ,,Ik had er net veertien op één ritje.’’

Het echtpaar Zwart (beiden 72 jaar) is met kleinzoon Tom (5) met lijn 8 uit de wijk Schuilenburg naar de binnenstad gekomen om inkopen te doen. Dat doen ze elke vrijdag, zegt zij. ,,Ook als we wel zouden moeten betalen.’’ Ze wagen zich niet met de auto in het centrum, zegt haar man. ,,Weet u wat een uurtje parkeren wel niet kost?’’ Twee studenten (’Wij hebben een OV-kaart’) die bij de bushalte op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg staan te wachten, denken niet dat meer ouderen de bus gaan nemen. ,,Veel ouderen durven niet. Mijn oma zou bijvoorbeeld nooit met de bus gaan. Ook niet als het gratis is.’’

Een man die met een roze strippenkaart in de hand bij het NS-station in lijn 4 naar Kattenbroek stapt, reageert verbaasd. ,,Ik hoef niet af te stempelen?’’ Nadat de chauffeur hem heeft uitgelegd waarom niet (,,U bent toch ouder dan 65, meneer’’), schuifelt hij naar zijn stoel. ,,Gratis, gratis,’’ mompelt hij goedkeurend. De chauffeur lacht. Zo gaat het de hele dag al, zegt hij. ,,Alleen maar positieve reacties.’’
Espace de zody 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 03 dec 2006, 11:30

el. ,,Gratis, gratis,’’ mompelt hij goedkeurend. De chauffeur lacht. Zo gaat het de hele dag al, zegt hij. ,,Alleen maar positieve reacties.’’
Dagelijkse Krant schreef:Het uitdelen van gratis appeltaart was een groot succes. Een van de uitdelers Vinny aan het woord: 'in één woord geweldig. Je ziet gewoon dat mensen daar behoefte aan hebben. Na een half uur had ik al 100 appeltaarten uitgedeeld. Ze werden bijna meteen opgegeten. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst meer van dat soort acties komen. Heerlijk om iedereen te zien smikkelen. Sommigen komen gewoon terug als ze hun appeltaart op hebben. Het gaat echt snel. Tot nog toe is er nog niemand misselijk geworden. Dus dat valt erg mee'. De vrees vooraf dat bepaalde jongeren met de taarten zouden gaan gooien naar willekeurige voorbijgangers, één van de reden waarom bugemeester Cohen in eerste instantie de vergunning voor deze actie weigerde is niet bewaarheid geworden, vandaar dat er binnenkort meer van dergelijke acties te genieten valt
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 03 dec 2006, 12:53

Treffende vergelijking, Vinny! :lol: :)

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 03 dec 2006, 12:57

En ik ben al aan het aftellen tot 28 december wanneer ik gratis mag reizen met de bus in Tilburg. Hoewel ik de stad tot in de kleinste details ken met mijn auto, ga ik de stad na die datum verkennen per bus. :lol:
Espace de zody 8-)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 03 dec 2006, 14:24

En door dat soort gedrag kunnen alle studenten voortaan staan...:hap:

zody
expressweg

Bericht door zody » di 05 dec 2006, 9:59

Eindhovens Dagblad schreef:’Gratis openbaar vervoer een flop’
door Hans Vermeeren

HELMOND - Het centrummanagement in Helmond ziet geen heil in een Helmonds experiment met gratis openbaar vervoer. Centrum-manager Thieu de Wit schrijft dat in een brief aan het college van B en W.
Volgens De Wit komt de Helmondse consument liever met de auto naar de stad dan dat-ie in een bus stapt. „De mensen rijden liever rondjes met hun auto tot er een parkeerplaats vrij komt of blijven gewoon in de rij staan tot er een plaatsje is in de parkeergarage”, constateert De Wit.
Morgen volgt er meer in de papieren editie van het Eindhovens Dagblad/Helmond stad.
Espace de zody 8-)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 05 dec 2006, 11:18

Jammer voor jou, zody...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

zody
expressweg

Bericht door zody » di 05 dec 2006, 11:32

Ik heb mijn eigen OV "het Leeuwtje" en de fiets :P
Espace de zody 8-)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » di 05 dec 2006, 18:41

Toch heeft dat ene weekend gratis bussen in Brabant wel effect gehad als je het mij vraagt. De streekbussen die door Haaren komen zitten altijd een stuk voller dan voorheen. :D Oogt meteen een stuk levendiger. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 dec 2006, 21:15

Wat is het doel dan? Bussen volkrijgen, of een ander doel?

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » di 05 dec 2006, 21:18

Chris schreef:Wat is het doel dan? Bussen volkrijgen, of een ander doel?
Nee, dat is slechts het middel. Doel is om auto's zoveel mogelijk uit de steden/stadscentra te krijgen... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » di 05 dec 2006, 23:04

Eindhovens Dagblad schreef:„De mensen rijden liever rondjes met hun auto tot er een parkeerplaats vrij komt of blijven gewoon in de rij staan tot er een plaatsje is in de parkeergarage”, constateert De Wit.
Morgen volgt er meer in de papieren editie van het Eindhovens Dagblad/Helmond stad.[/quote]

De Wit kletst uit zijn nek en rept zo te horen vooral voor zichzelf. Hoewel ik direct aanteken dat een typische consument inderdaad verder gaat in individualistisch gedrag dan de gemiddelde burger. Rondjes rijden in een automobiel is namelijk een synoniem voor consumeren. Rationeel van A naar B komen is dat niet. De buspassagier is solidair. En ja, gewoon in de rij staan voor de parkeergarage ~ 't is maar wat je gewoon noemt :roll: Ik vind 't behoorlijk consumentistisch. Niet te weinig.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 05 dec 2006, 23:11

Je bent wat je consumeert...vrij letterlijk 8-)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 8:32

Ik schreef:
Ik schreef: Nu staat het verkeer elke werkdag vast op de Algerabrug over de Nieuwe Maas tussen de Krimpenerwaard en Rotterdam. Inwoners van de Krimpenerwaard van 18 jaar en ouder kunnen vanaf begin december een pas voor gratis busvervoer aanvragen op http://www.algerakaartje.nl.
Jammer dat die website het nog steeds niet doet.
De website http://www.algerakaartje.nl/ is in de lucht:
www.algerakaartje.nl schreef: Algerakaartje
Heeft u ook genoeg van de dagelijkse files bij de Algerabrug richting Rotterdam?
Dan hebben we een prima aanbod voor u. Vanaf 18 december 2006 t/m 2 maart
2007 kunt u namelijk gratis de bus naar uw werk uitproberen. U bekijkt de file
dan van de andere kant. En dat is een stuk prettiger. Comfortabel, ontspannend
en snel. Eindelijk zonder filestress naar uw plaats van bestemming. Het enige dat
u hoeft te doen, is het gratis Algerakaartje aanvragen.
De bus rijdt langs de file!Hoe werkt dat dan, met de bus langs de file? De bus heeft bij de verkeerslichten
voorrang op het autoverkeer en daarnaast maakt hij gebruik van 6 kilometer
aan vrije busbanen. Dat scheelt behoorlijk. U arriveert snel en ontspannen op
uw bestemming.

Uw buslijn naar Rotterdam
Vanaf bijna alle plaatsen in de Krimpenerwaard biedt Connexxion rechtstreekse
verbindingen naar metrostation Capelsebrug. In de spits kunt u vanaf Krimpen
a\d IJssel gemiddeld elke 2 minuten een bus nemen. Zo vanuit de Krimpenerwaard
via de vrije busbanen richting Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 06 dec 2006, 19:02

Ik vraag me sterk af of een test met gratis openbaar vervoer van enkele maanden representatief is voor de situatie waarin het openbaar vervoer permanent "gratis" is :!:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 06 dec 2006, 19:05

Is er eigenlijk al iemand op het idee gekomen dat je de files daar ook op kunt lossen met een tweede brug er naast? :roll:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 06 dec 2006, 19:13

Frank_NL schreef:Ik vraag me sterk af of een test met gratis openbaar vervoer van enkele maanden representatief is voor de situatie waarin het openbaar vervoer permanent "gratis" is :!:
En met jou velen.

De enige vergelijkbare "test" was de oude OV-jaarkaart voor studenten, waar onbeperkt mee gereisd kon worden. Veel studenten deden hun auto van de hand, maar veeleer: ze gingen veel meer reizen dan voorheen (waardoor met name de NS spijt kreeg van hun contract en het volgend contract flink uitgekleed werd).

Of ook niet-studenten veel meer gaan reizen (naast overstappen van auto naar OV) is minder evident, als het OV gratis zou zijn (ook in de spits).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 20:35

Jeroen schreef:Is er eigenlijk al iemand op het idee gekomen dat je de files daar ook op kunt lossen met een tweede brug er naast? :roll:
Ik zie eerder liever een tunnel. (en nog liever een A38). Maar goed, vooralsnog is dit een hele goede kortetermijnoplossing. En nuttiger dan de oude-lullen-maatregelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 06 dec 2006, 21:07

Het geld wat dit geintje kost, kun je beter op een bankrekening wegzetten, en rente van pakken.
Vervolgens gebruiken als bijdrage in de kosten voor een brug die de N210 met KP Ridderkerk verbindt...

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 06 dec 2006, 21:07

Onzin. Er wordt wéér een hoop geld over de balk gegooid met zo'n onzinnige gratis-OV proef. Eigenlijk is het in dit geval nog erger omdat er ongetwijfeld extra bussen ingezet moeten worden, i.p.v. dat lege plaatsen in de daluren worden gevuld.

De automobilist vraagt toch niet om dat gratis busvervoer ?!? Met een tweede brug ernaast kunnen zowel de bussen als het autoverkeer doorstromen, plus dat de luchtkwaliteit in zowel Krimpen als Capelle a/d Ijssel omhoog schiet.

Maar goed, de argumenten tegen dergelijke acties mogen inmiddels wel duidelijk zijn... :roll:

Random
zandpaadje

Bericht door Random » wo 06 dec 2006, 22:14

Deze proef wordt volgens mij nooit een succes, aangezien deze op een verkeerd tijdstip wordt geintroduceerd, namelijk een week voor de kerstdienstregeling (lees: een lagere frequentie) en momenteel rijdt er een bus vanuit Krimpen aan den IJssel naar Rotterdam (97 en 98) en deze stopt zondag met rijden. De lijn wordt ingekort tot Woudestein (nabij de EUR) en vanaf daar kan op tram+-lijn 21 worden overgestapt. Ware het niet dat deze tram minder frequent rijdt en minder comfortabel is. Welliswaar is dit een +-lijn, maar op deze lijn bevinden zich nog steeds veel oudere tramstellen. Er kan wel naar een metrostation (Capelsebrug) gereisd worden en daar overgestapt worden op de minder comfortbale metro, echter geeft de exploitant van het metronet, de RET, zelf al toe dat het onmogelijk is om de extra reizigers op te vangen.

Kortom, een proef invoeren om meer met het OV te reizen kan wel werken, maar dan moet men niet het comfort naar beneden halen (door minder comfortabel materieel en extra overstaps).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 22:18

De RET met haar dienstregeling is een flop: Langere tramlijnen en minder frequent, in ieder geval mijn tram dezelfde frequentie in als buiten de spits, nl. 10 minuten). Die oude tramstellen word ik ook al spuugzat :).

Maar goed, eerst zien hoe deze spitsproef verloopt.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 dec 2006, 22:33

Benieuwd wanneer ze de proef een succes noemen;

* Als de bussen vol zitten
* Of als de files afnemen

Dat eerste zie ik zo gebeuren. Je kweekt namelijk met gratis OV nieuwe vraag. Dat tweede ben ik zeer sceptisch over. Zoals al vaker betoogd is OV voor veel mensen niet de oplossing voor het woon-werkverkeer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 dec 2006, 7:02

Maar voor veel mensen is het dus wél een alternatoef.

Stel, je woont ergens in de polder in de (wijde) omgeving van de N210 en je moet naar Rotterdam of een buurtgemeente. Het OV is dan meestal niet echt best. De beste verbindingen zijn vanaf de metrostations Capelsebrug en Kralingse Zoom. Daar heb je niet veel aan als je toch geen OV naast de deur hebt.
Als er een soort 'transferium' wordt gekweekt waar je gratis op de bus kunt stappen naar een van die metrostations dan kun je gewoon met de auto weg, en hoef je toch de file niet in op de N210 (of de A16, of...) Je bent dan zelf beter af, (sneller reizen want geen last meer van de file), en als meer mensen dat doen scheelt het in filelengte.
Ik vermoed dat de kerstperiode is uitgekozen juist omdat het een proef is. (minder mensen, mocht het helemaal fout lopen dan is de schade beperkt voor de busreizgers).

We zullen zien. Maar IMHO blijft een combinatie auto met OV de enige juiste oplossing voor grote problemen in ons land. Nu nog de mentaliteit.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 07 dec 2006, 11:02

Gratis met openbaar vervoer over de brug tijdens de spits

Gepubliceerd op 06 december 2006, 12:04
ALMERE / JEROEN OOSTERHEERT -

Gratis openbaar vervoer in ruil voor het thuislaten van de auto. Dat is tijdens de werkzaamheden aan de Hollandse Brug tussen maart en juli volgend jaar een serieus alternatief voor de dagelijkse filerijders. Adviesbureau Verkeersadvies bekijkt momenteel namens Rijkswaterstaat of het gratis aanbieden tot de mogelijkheden behoort. Dit omdat Rijkswaterstaat verwacht dat er gedurende de werkzaamheden behoorlijk veel overlast ontstaat voor de gebruikers van de A6 richting de A1.

,,Via een kentekenonderzoek zijn ruim twaalfduizend frequente spitsrijders benaderd om hun herkomst en bestemming te achterhalen. Ook is hen gevraagd of zij interesse hebben in een alternatief voor de file. Daar hebben 3200 mensen positief op gereageerd en daarvoor gaan we individueel bekijken wat we ze kunnen bieden’’, vertelt Wouter Verkerk van Verkeersadvies. Naast trein en bus wordt ook gekeken of vervoer per boot, per Vanpool of met extra pendelbussen oplossingen kunnen zijn.

De kosten voor het gratis openbaar vervoer worden deels door Rijkswaterstaat betaald. Naar een dekking voor het resterend bedrag wordt nog gekeken. ,,We willen de mensen die daar gebruik van maken een contract aanbieden. Daarin verplichten ze zich als tegenprestatie met hun auto tijdens de spitsuren géén gebruik te maken van de Hollandse Brug. Mocht dat toch gebeuren dan moeten ze de kosten van het openbaar vervoer alsnog zelf betalen’’, legt Verkerk uit. De werkzaamheden aan de brug hebben te maken met groot onderhoud. Gedurende die periode zijn er minder rijstroken beschikbaar en dat is slecht voor de doorstroming. ,,Met de alternatieven hopen we toch voor een goede doorstroming te zorgen. Met vijf procent minder verkeer kan de file tot het normale beeld worden teruggebracht’’, aldus Verkerk.

zody
expressweg

Bericht door zody » do 07 dec 2006, 12:28

Eindhovens Dagblad schreef:Gratis openbaar vervoer ’in Helmond een flop’
door Hans Vermeeren

HELMOND - Het centrummanagement in Helmond ziet geen heil in een Helmonds experiment met gratis openbaar vervoer. Centrum-manager Thieu de Wit schrijft dat in een brief aan het college van B en W.
Volgens De Wit komt de Helmondse consument liever met de auto naar de stad dan dat-ie in een bus stapt. „De mensen rijden liever rondjes met hun auto tot er een parkeerplaats vrij komt of blijven gewoon in de rij staan tot er een plaatsje is in de parkeergarage“, constateert De Wit. De Helmondse centrummanager baseert zich daarbij op de ervaringen die in het stadscentrum zijn opgedaan in de winter van 2003. Toen was er vier koopzondagen lang gratis openbaar busvervoer voor iedere Helmonder. Ondanks uitvoerige publiciteit was het resultaat van het experiment destijds ’bedroevend’, aldus De Wit: „Er was sprake van lege bussen of bussen met één of twee passagiers.“

Op voorstel van de PvdA gaan B en W onderzoeken of in Helmond gratis openbaar vervoer voor ouderen kan worden ingevoerd, evenals gratis bussen voor iedereen op zaterdag. Het voorstel kreeg brede steun van de Helmondse gemeenteraad.
Espace de zody 8-)

Random
zandpaadje

Bericht door Random » do 07 dec 2006, 19:27

Palance schreef:De RET met haar dienstregeling is een flop: Langere tramlijnen en minder frequent, in ieder geval mijn tram dezelfde frequentie in als buiten de spits, nl. 10 minuten). Die oude tramstellen word ik ook al spuugzat :).

Maar goed, eerst zien hoe deze spitsproef verloopt.
Aangevuld met een voorbeeld: lijn 5 gaat eruit en lijn 20 en 25 vervangen in Noord lijn 5, maar lijn 20 en 25 zijn al erg lang, wat dus leidt tot grote kans op vertragingen. Lijn 20 en 25 rijden trouwens vanaf zuid al na elkaar (zit twee minuten tussen), dus de achterste tram zal wel leeg zijn. :p

Chris schreef:Benieuwd wanneer ze de proef een succes noemen;

* Als de bussen vol zitten
* Of als de files afnemen

Dat eerste zie ik zo gebeuren. Je kweekt namelijk met gratis OV nieuwe vraag. Dat tweede ben ik zeer sceptisch over. Zoals al vaker betoogd is OV voor veel mensen niet de oplossing voor het woon-werkverkeer.
De bussen zitten op dat traject nu al vol.
OV kan wel een goede oplossing zijn voor gebieden met hoge dichtheden en anders evt. in combinatie met individueel verkeer (zoals eerder werd aangegeven), maar voor dat laatste is zeker alleen OV niet de oplossing.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 dec 2006, 19:32

Zolang tram 25 maar 2 minuten achter de 20 zit, vind ik het prima :) Bij lange wachttijden neem ik eerst lijn 20 tot het breeplein, om dat over te stappen op de achteropkomende 25 (die dan heel wat leger is dan voorheen).

In ieder geval is die tram niet gratis (om maar bij het oorspronkelijke onderwerp terug te komen). Maar beter wordt het straks niet op. Ach, de fiets is er ook nog. Hoewel in deze dagen het (onverlichte) Zuiderpark ook niet alles is.

Autosnelwegen.net

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » do 07 dec 2006, 19:57

Jeroen schreef:De automobilist vraagt toch niet om dat gratis busvervoer ?!? Met een tweede brug ernaast kunnen zowel de bussen als het autoverkeer doorstromen, plus dat de luchtkwaliteit in zowel Krimpen als Capelle a/d Ijssel omhoog schiet.
Waar de automobilist om vraagt is problemen, en die krijgen ze ook ;)