De automerken en het milieu

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 15 nov 2006, 20:36

Toyota Prius ;)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:38

Frits schreef:@Frank: als jij minister van Verkeer en Waterstaat was, welke maatregelen zou jij dan nemen om de files te laten afnemen?
* Eerlijke bezineprijzen waarin de milieu- en klimaateffecten verdisconteert worden!
* Liftersplaatsen in alle steden: bij opritten en langs uitvalswegen!
* Kilometerheffingen!
* Extra kilometerheffingen voor alleenrijders!
* Wegenbelasting omhoog!
* Standaard 40% korting in het OV buiten de spits!
* Belasting op kerosine!

Nou Chris, van jouw heldere, ahum!, uitleg ga ik echt niet wakker liggen hoor!
Laatst gewijzigd door Frank_NL op wo 15 nov 2006, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:40

zody schreef:Het is geen gedachte maar een feit van de motor die het PSA-concern gebruikte in de Citroen AX.
Wat ben jij halstarrig zeg! Ik snap niet dat jij mij dit persoonlijk aanrekent en zoals gezegd je bent behoorlijk aan het moraliseren. En dan op de persoon, die je niet eens kent!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:40

Frank_NL schreef:Eerlijke bezineprijzen waarin de milieu- en klimaateffecten verdisconteert worden!
Kun je een voorbeeld geven van jouw benzineprijs en de opbouw er van?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 15 nov 2006, 20:43

Frank_NL schreef:
Frits schreef:@Frank: als jij minister van Verkeer en Waterstaat was, welke maatregelen zou jij dan nemen om de files te laten afnemen?
* Eerlijke bezineprijzen waarin de milieu- en klimaateffecten verdisconteert worden!
* Liftersplaatsen in alle steden: bij opritten en langs uitvalswegen!
* Kilometerheffingen!
* Extra kilometerheffingen voor alleenrijders!
Met andere woorden, het grootste koopkrachtverlies ooit?

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:43

Waarom zou ik? Hier wordt toch niet geluisterd!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:44

Waarom post je dan jouw teksten op dit forum Frank_NL?
Espace de zody 8-)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 15 nov 2006, 20:45

Zeker wel. Een andere mening wil niet zeggen dat er niet geluisterd wordt.

Edit: Als reactie op Frank.
Laatst gewijzigd door Frits op wo 15 nov 2006, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De autogordel: een band voor het leven.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:45

Chris schreef:Met andere woorden, het grootste koopkrachtverlies ooit?
Je mag verder denken wat je wil, maar ik ga op dit forum verder niet in debat over mijn kreten. De groeten.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:47

Dit was dus een monoloog en ik kom hier juist voor de dialoog. ;)
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:47

zody schreef:Waarom post je dan jouw teksten op dit forum Frank_NL?
Ach. Volkomen kansloze opmerking kerel.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:50

Frank_NL schreef:Je mag verder denken wat je wil, maar ik ga op dit forum verder niet in debat over mijn kreten. De groeten.
Ik dacht dus dat je ging en even later kom je weer terug om te posten.....beetje tegenstrijdig, wat wil je nou? Met alle respect hoor....... ;)
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 15 nov 2006, 20:52

zody schreef:Dit was dus een monoloog en ik kom hier juist voor de dialoog. ;)
Jij begon anders flink te flamen en dat is hier helemaal niet toegestaan.

Het maakt mij verder niet uit, maar ik neem je wel kwalijk dat je vind dat ik het automobiel waarvan ik de eigenaar ben snel moet gaan vervangen en de enige reden die jij geeft is dat de auto geen milieubewuste motor heeft.

Welnu, auto's zijn nooit milieubewust, want aangezien het levenloze (om niet te zeggen zinloze) objecten zijn is bewustzijn aan een auto vreemd.

Kijk, je trapt het er wel even persoonlijk bij mij in en dan vraag ik me af waar je het lef vandaan haalt. Want tja, je noemt uiteindelijk zelf niet meer dan een schamel argument!

En dat noem ik dan geen dialoog.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 15 nov 2006, 20:56

Frank: Waarom ga je niet fietsen en het OV gebruiken dan?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 15 nov 2006, 21:03

Tijd om af te koelen, heren.
Voor 24 uur een slotje op dit topic. :slotje_erop:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 20 nov 2006, 21:52

Financieel Dagblad schreef:Waterstof-BMW wacht op tankstations
ROY OP HET VELD
Ooit is de olie op, en daarmee ook de benzine. De auto van de toekomst rijdt op waterstof, denkt BMW.
BERLIJN - Het lijkt net een gewone auto. De BMW Hydrogen 7 heeft een vermogen van 260 pk. Weliswaar minder dan de dik 400 pk van het topmodel uit de 7-serie, maar nog altijd voldoende om binnen tien seconden een topsnelheid van honderd kilometer te bereiken. Op de Autobahn haalt de BMW met gemak 230 km per uur. Verder accelereren is door een elektronische begrenzing niet mogelijk.

Zoals de naam al zegt, rijdt de Hydrogen 7 op waterstof. Met deze auto wil BMW laten zien dat de waterstofauto het experimentele stadium voorbij is. De pk's zijn dan wat minder, de motor zorgt voor 'prestaties die bij een 7-serie thuishoren', zei Klaus Scheurer, BMW's directeur Verkeer & Milieu eind vorige week tijdens de introductie van de Hydrogen 7 in Berlijn.

'Niemand kan voorspellen wanneer fossiele brandstoffen precies op zijn, maar wij willen er alvast op voorbereid zijn', zegt Scheurer. Waterstof is de 'ideale brandstof' om benzine en diesel op te volgen. 'Met waterstof ben je niet meer afhankelijk van instabiele regio's voor de toevoer van olie en bij de verbranding van waterstof komen geen broeikasgassen als CO2 vrij.'

Waterstof is explosief. Toch is de Hydrogen 7 'absoluut veilig', benadrukt BMW. 'De auto heeft alle tests doorlopen die andere modellen ook moeten doorstaan. We hebben er zelfs een vrachtwagen overheen laten rijden. De auto zou zo op de markt kunnen worden gebracht', zegt Scheurer.

BMW produceert honderd waterstofauto's voor demonstratiedoeleinden. Te koop is de bolide niet. Daar is de auto veel te duur voor. Wat de Hydrogen 7 kost, wil BMW niet zeggen, wel dat het om een 'substantiële investering' gaat. 'Vergelijkbaar met wat we in de ontwikkeling van een willekeurig ander model investeren.'

Niet alleen de prijs is een probleem, het ontbreken van een infrastructuur met waterstoftankstations is dé bottleneck voor de marktintroductie. Zolang er geen auto's zijn die op waterstof rijden, investeert niemand in de productie en distributie van de brandstof. En zolang er geen infrastructuur is, brengt geen fabrikant grootschalig waterstofauto's op de markt. Scheurer: 'Wij hebben nu de eerste stap gezet en hopen daarmee het kip-of-eiprobleem te doorbreken.'

Om het infrastructuurprobleem te omzeilen heeft de Hydrogen 7 twee tankdoppen, een voor waterstof, de andere voor gewone benzine. Na 200 kilometer op waterstof rijden is de enorme tank van 165 liter - de kofferruimte doet daardoor denken aan die van een Fiat Panda - al leeg. Door de benzinevoorraad liggen er dan gelukkig nog 500 fossiele kilometers in het verschiet.
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
Weer een voorbeeld van een autofabrikant die bezig is om de auto milieuvriendelijker te maken.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 20 nov 2006, 22:53

zody schreef:Frank: Waarom ga je niet fietsen en het OV gebruiken dan?
Terwijl Rene zijn slotje sloot, was ik nog een reactie aan het schrijven. Ik zal hem morgen plaatsen. Je kunt hem vast lezen.

Zeg Zody, je hebt er zin in he :lol:

Dat mag ik wel. Wil je het weten?

Normaal fiets ik vier of vijf keer per week naar kantoor. Als ik een keer de noodzaak voel om per automobiel te gaan, dan baal ik meestal. Fietsen kost nauwelijks meer tijd, het is veel gezonder en leuker, ik krijg meer schone lucht binnen en de verkeersdeelnemers waar ik mee te maken krijg zijn veel rustiger.

De Citroen AX uit '91 heb ik drie jaar geleden aangeschaft met 69000 op de teller, omdat de Peugeot 205 uit '88 met 150000 op de klok niet meer goedgekeurd kon worden. Ik was toen net aan de slag en kon niet meer opbrengen. Inmiddels ben ik zeer verheugd dat ik niet meer uit kon geven.

Het afgelopen jaar heb ik ongeveer vijfduizend kilometer per trein gereisd.
Nu en dan reis ik per bus; ik gebruik enkele strippenkaarten van 45 in een jaar. Dit jaar heb ik een keer in een tram gezeten.

De autoritten in mijn auto telden ongeveer 3000 kilometer, waarvan ongeveer de helft voor mijn werk. Overigens werd bezit van een auto als voorwaarde gesteld door mijn werkgever. De ritten die ik in privetijd maakte waren meestal met een of meer vrienden of familieleden. Dat geldt zeker voor de ritten die langer waren dan ca 20 km.

Wandelen doe ik ook erg graag en het is altijd een optie voor afstanden tot een kilometer of zes.

De meeste kilometers heb ik dit jaar evenwel liftend afgelegd. Ik heb bijna 9000 kilometer op de duim gereisd, waarvan een duizendtal met een of meerdere vrienden. Zeg of denk dan wat je wil: dit is een manier van reizen die geen / nauwelijks extra uitlaatgassen tot gevolg heeft. De uitstoot per inzittende van een auto ligt, zo mag ik van Rene begrijpen, per persoon nogal eens lager dan in bussen buiten de spits.

En inderdaad, een van mijn ritten vond plaats in een Cadillac uit 1949. Het rotte van liften is dat het geduld soms behoorlijk op de proef wordt gesteld. Het mooie is dat je soms buitenkansjes krijgt. En de rit met die Cadillac zou zowiezo gemaakt worden, of ik mee zou gaan of niet. Maar ik ben niet degene die kiest met wat voor auto's ik meelift. Dat hangt van bereidwillige chauffeurs af. Vrachtwagens stoten uiteraard veel stoffen uit en daar ben ik bepaald niet happig op. Maar als chauffeurs altijd lifters mee zouden nemen en die er ook altijd zouden zijn, dan zou dat toch wel voorzien in een stukje ruimte voor mobiliteit. Ik heb nog nooit in een Toyota Prius meegereden. Ik kwam nooit een Prius-rijder tegen tijdens mijn liftreizen. Maar ik weet zeker dat dat er wel van gaat komen. (En daarom stem ik GroenLinks). Hoewel, als je het mij vraagt rijden er van vandaag op morgen uberhaupt nergens auto's meer.

Overigens heb ik van mijn chauffeurs nooit klachten gehad dat zij mijn gezelschap ongezellig vonden. Integendeel!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 21 nov 2006, 17:01

Frank_NL schreef:Hoewel, als je het mij vraagt rijden er van vandaag op morgen uberhaupt nergens auto's meer.
Wat dacht je van de waterstoftechniek in auto's waar o.a. BMW mee bezig is, zie mijn eerdere post hierover.
Verder ben ik in een PB uitvoerig ingegaan op jouw post toen je het eerst postte in een PB aan mij tijdens het slotje van Rene, dus ik wil niet in herhalingen vallen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 dec 2006, 9:51

Algemeen Dagblad (1-12-2006) schreef:Autofabrikanten delen nieuwe superschone dieseltechniek

Naast de vele hybrides, is ook een stoet andere milieuvriendelijke auto's te zien op de showvloer in Los Angeles. Op aardgas, ethanol, biodiesel, waterstof, brandstofcel: ze staan er allemaal. Californië is wereldwijd trendsetter bij schone autotechniek vanwege de extreem strenge plaatselijke milieu-eisen.

Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep, Volkswagen en Audi maakten daarom juist op deze show bekend dat zij de nieuwe, superschone dieseltechniek voor personenauto's Bluetec zullen gaan delen. „En we hopen dat andere fabrikanten zich snel bij ons zullen aansluiten." Nu al is de dieselmotor zuiniger en in veel opzichten ook schoner dan de benzinemotor. Met de Bluetec-techniek wordt de uitstoot van schadelijke stikstofoxide, een van de veroorzakers van het broeikaseffect, tot minimaal de helft teruggebracht. Daarbij wordt ook de uitstoot van koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen door de nieuwe dieseltechniek gereduceerd. Het geheim van de nieuwe technologie schuilt in drie katalysatoren in combinatie met een roetfilter.
Toyota introduceerde de eerste katalysator die de stikstofoxiden uit dieselmotoren aanpakt, maar Bluetec gaat een stap verder door de toevoeging van een chemische stof aan het uitlaatgas. Hierdoor komt ammonia vrij en het chemische proces leidt er uiteindelijk toe dat de stikstofoxiden vrijwel volledig tot onschadelijke stikstof en water worden omgevormd.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 13 dec 2006, 22:30

Volkskrant schreef: 21:43
Brussel: nieuwe automotor moet schoner, behalve die van SUV

ANP

STRAATSBURG - De uitlaatgassen van nieuwe autotypes moeten vanaf september 2009 een stuk schoner zijn. Voor diesels is dan een roetfilter onmisbaar. Het Europees Parlement heeft daartoe woensdag de nieuwe zogeheten Euro 5-normen goedgekeurd. De auto's mogen vooral minder stofdeeltjes en NOx uitstoten.
Vervuilende SUV's zijn tot 2012 uitgezonderd van de regeling, omdat ze niet aan de nieuwe normen kunnen voldoen. Een minderheid van de parlementsleden is hier woedend over. 'Ronduit idioot', zegt Dorette Corbey (PvdA). 'Iedereen weet dat juist die auto's enorm vervuilend zijn. Wie wel eens wandelt of fietst door een stad ruikt en ziet wat die bakken uitstoten.'

Ook de ANWB is verbaasd over de uitzondering die voor SUV's is gemaakt. 'Deze voertuigen kunnen net zo goed vanaf 2009 schoner rijden', aldus een woordvoerder. 'Er is geen enkele reden om aan te nemen dat SUV's niet op korte termijn kunnen worden aangepast aan de strengere uitstootnormen.'

Corbey had het parlement tevergeefs gevraagd EU-landen het recht te geven roetfilters eerder in te voeren. Zeker voor Nederland zou dat heel belangrijk zijn. Nederland heeft een van de meest vervuilde luchten in Europa en vroeg in januari de filter al in 2007 te mogen invoeren. Brussel weigerde, omdat dat de eenheid van de Europese markt zou verstoren. Nederland ging daarna akkoord met invoering in september 2009.

'Dat had van mij best een jaar eerder mogen zijn', zegt Europarlementslid Jules Maaten (VVD). Hij is toch tevreden met de uitkomst. 'Het kan niet zo zijn dat de Europese Commissie wel strenge regels opstelt voor de lucht in de EU, maar geen regels die de bron van de vervuiling aanpakken.'

Gepubliceerd 21:43 13 december 2006
Espace de zody 8-)

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 14 dec 2006, 9:31

De uitzondering voor SUV's is natuurlijk weer te gek voor woorden! :booooos:
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 14 dec 2006, 21:27

Wat een onzin om grotere en bestaande motoren uit te sluiten. In de VS gelden er op dit moment al strengere normen in de staten New York en California voor alle motorvoertuigen.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 14 dec 2006, 23:41

Brussel is gestoord en goed ook.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 15 dec 2006, 9:31

Tja, ik zie ook niet in waarom de SUV's buiten schot blijven.
Het zouden juist de voertuigen moeten zijn waar je zwaardere eisen aan stelt :roll:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 17 dec 2006, 12:56

NU.nl schreef:Hybride Jetta in 2009

Uitgegeven: 15 december 2006 15:04
Laatst gewijzigd: 15 december 2006 16:15
De Japanse merken zijn momenteel driftig bezig met het ontwikkelen van hybride auto's. Maar ook Volkswagen zal een duit in het zakje doen, met een hybride Jetta.
De Jetta zal het eerste seriemodel van Volkswagen zijn met hybride aandrijving. Later zullen meer modellen volgen. Het is met name de populariteit van de hybrides in de Verenigde Staten die Volkswagen heeft doen besluiten ook flink in dit soort aandrijving te investeren. Het voeren van dergelijke modellen is immers goed voor het imago van het Duitse merk op de belangrijke exportmarkt.
Het is nog wel even wachten op de hybride Jetta: pas in 2009 zal de auto te bestellen zijn.
Espace de zody 8-)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » zo 17 dec 2006, 13:31

De Duitse merken hebben het hybride verhaal volledige verkeerd ingeschat. Op het moment dat Toyota met de Prius op de markt kwam, hadden de Duitsers (en Fransen) geen enkel alternatief paraat. Jarenlang is er qua ontwikkeling voornamelijk op de dieselmotor geconcentreerd als schoon en zuinig alternatief. In Europa gooide het fijnstofprobleem roet in het eten en in de VS zijn ze nooit diesel-liefhebbers geweest, vandaar dat daar dus Toyota nu goede zaken doet en de Duitse merken het nakijken hebben.
Bij de roetfilters konden PSA en Renault een mooie slag slaan.

Met dit persbericht met hoog "me too" gehalte geeft VW dus aan dat ze de hybride motor eindelijk serieus nemen.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » do 21 dec 2006, 17:36

NU.nl schreef:Bio-ethanol voor Volvo XC60

Uitgegeven: 21 december 2006 09:38
De Volvo XC60 concept car is voorzien van de nieuwe 3,2-liter zescilinder motor die voor deze gelegenheid is omgebouwd voor het gebruik van bio-ethanol.

De nieuwe 3,2-liter zescilinder lijnmotor is voor de Volvo XC60 omgebouwd voor het gebruik van bio-ethanol. Met deze schone brandstof levert die krachtbron 265 pk en een maximaal koppel van 340 Nm. Op normale benzine geeft hij 238 pk en een maximaal koppel van 320 Nm. Volvo claimt dat de XC60 met zijn schone krachtbron in 8,2 seconden van 0 naar 100 sprint en een maximumsnelheid haalt van 228 km/u. Als gemiddeld verbruik is 12,3 liter per 100 km opgegeven; dat komt neer op 1:8,1.
Bio-ethanol wordt gewonnen uit plantenresten zoals afval uit de bosbouw, suikerbieten en graan. Met het gebruik van E85, de brandstof die eruit wordt gewonnen, neemt de uitstoot van koolstofdioxide af met tachtig procent. In Europa zijn 23 bio-ethanol-fabrieken. In 2008 moeten dat er zestig zijn. Op het moment wordt jaarlijks 2,7 miljard liter van het goedje geproduceerd. In 2008 moet dat het drievoudige zijn.
Espace de zody 8-)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 07 feb 2007, 20:06

NRC schreef:Europese Commissie wil 25 procent schonere auto’s
Door onze correspondent
BRUSSEL, 7 FEBR. Nieuwe auto’s moeten in 2012 ongeveer een kwart minder CO2 uitstoten dan nu. Autofabrikanten zullen door middel van wetgeving worden gedwongen motoren te maken die minder vervuilen. Dat heeft de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, vandaag voorgesteld. De gemiddelde C02-uitstoot van nieuwe auto’s die in de EU worden verkocht, moet omlaag naar 130 gram per kilometer in 2012, vindt de commissie. Nu is dat ongeveer 161 gram.

Het plan zorgde de afgelopen weken voor verdeeldheid binnen de commissie. Stavros Dimas, de Griekse commissaris die verantwoordelijk is voor milieubeleid, wilde een strengere norm. De auto-industrie had eerder vrijwillig beloofd de gemiddelde CO2-uitstoot terug te brengen naar 140 gram per kilometer in 2008. Maar die doelstelling wordt niet gehaald. Dimas wilde daarom niet langer wachten en fabrikanten dwingen de gemiddelde emissie te reduceren tot 120 gram.

De Duitse auto-industrie, die zich verzette tegen strengere normen, vond een medestander in de Duitse commissaris Günter Verheugen (Industriebeleid) en in bondskanselier Angela Merkel. Hij pleitte voor aanvullende maatregelen om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen, zoals parkeergeleidingssystemen, apparaten die zorgen voor een optimale bandenspanning, en het stimuleren van zuiniger rijgedrag.

Het vanmiddag gepresenteerde plan is een compromis. De algehele doelstelling is een gemiddelde uitstoot van 120 gram CO2 per kilometer in 2012. Maar autofabrikanten zijn daar niet helemaal verantwoordelijk voor. Zij moeten zorgen voor een reductie tot 130 gram per kilometer. De rest moet worden bereikt door met name het stimuleren van biobrandstoffen.

Hoe de autofabrikanten precies zullen worden gedwongen schonere motoren te maken, is nog niet duidelijk. De Europese Commissie zal daartoe later dit jaar, of begin volgend jaar voorstellen doen.

Vorige maand riep Brussel klimaatbescherming uit tot topprioriteit. Het dagelijks bestuur van de EU wil dat de emissie van CO2 in Europa in 2020 zal zijn verlaagd met ten minste 20 procent, ten opzichte van 1990. Het verkeer is nu verantwoordelijk voor ongeveer veertien procent van de CO2-uitstoot in de EU.
7 februari 2007
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 08 feb 2007, 11:44

AD (8-2-2007) schreef:'Auto flink duurder na CO2-wet'
Auto's worden duizenden euro's duurder, voorspellen fabrikanten, nu Brussel de gemiddelde CO2-uitstoot wettelijk beperkt.
Niet alleen technische maatregelen, maar ook biobrandstoffen en bewuster rijden moeten zorgen voor minder uitstoot.


BRUSSEL - Auto's worden tot € 3000 duurder als Brussel per 2012 de gemiddelde CO2-uitstoot wettelijk beperkt tot 130 gram per kilometer. Dat zegt de Europese auto-industrie, die vreest voor fors marktverlies aan goedkopere Japanse en Chinese fabrikanten. Brussel wil dat automobilisten schoner gaan rijden om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Toch stelt het zich al soepeler op dan het eerst had gewild. In plaats van 120 gram, zo maakte de Europese Commissie gisteren bekend, mag het Europese wagenpark (20 miljoen nieuwe auto's per jaar) vanaf 2012 per kilometer nog 130 gram CO2 de lucht inblazen. De resterende tien gram moet primair komen van een verhoogde inzet van biobrandstoffen. Dat levert vanaf 2010 elk jaar één procent CO2-winst op. „Zo laat je ook oudere auto's meteen een bijdrage leveren. Anders duurt het tot 2024 voordat je een volledig milieueffect hebt. Voor vernieuwing van het Europese wagenpark moetje immers al snel twaalf jaar rekenen," aldus de Duitse Industriecommissaris Verheugen.

Hij en kanselier Merkel hebben zich met hand en tand verzet tegen al te strenge normen voor de industrie. Volgens zijn voornaamste opponent, milieucommissaris Dimas, verdient elke autobezitter zijn extra-investering ruimschoots terug door een verlaagd brandstofgebruik. Dimas had graag de auto-industrie gebonden aan een grens van 120 gram, vooral na het alarmerende rapport dat het wereldklimaatpanel eind vorige week in Parijs presenteerde.
De Europese auto-industrie voelt zich de pineut, omdat Brussel zelf niet thuis geeft als het erom gaat het autorijden fiscaal aan te pakken. Volgens secretaris-generaal Ivan Hodac van de ACEA investeren de dertien aangesloten Europese autobouwers elk jaar € 20 miljard in onderzoek en ontwikkeling en zijn Europese auto's nu al de schoonste ter wereld.

„Ons probleem is dat auto's steeds zwaarder en hoger worden. Consumenten worden langer en ook iets dikker, ze willen méér comfort, zij én de overheid willen méér veiligheid." Hij haalt het voorbeeld aan van de Volkswagen Golf, die vroeger 700 kilogram woog. De vijfde generatie weegt 1200 kilogram. Elke honderd kilogram extra kost per kilometer 8,8 gram CO2 extra. Volgens Verheugen krijgen vooral de producenten van kleine en middenklasse wagens zware klappen. „Voor hun doelgroep is 3000 euro véél meer dan voor de kopers van een dure auto." Volgens de ACEA is dat maar ten dele waar: „Iederéén klaagt."
Een hogere belasting op auto's weerhoudt mensen er uiteraard niet van om een bepaalde auto te kopen. De extra kosten worden elders bezuinigd, dat hebben we al zo vaak gezien. Bovendien, en ik vraag me af of de Europese CO2-anti-auto-goeroe's dat beseffen, gaat de vervanging van het autopark langzamer als de prijzen van auto's hoger worden. En hoe lager de vervanging duurt, deste meer nodeloze emissies de lucht in gaan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 08 feb 2007, 11:50

Nog duurder! :shock:

Je betaalt je al schandalig blauw aan BPM, 43% ofzo. damn.

Plaats reactie