[A005] A5 Westrandweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 20 mei 2006, 20:35

Lang. Van de A10 tot over de Hemspoorlijn heen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 20 mei 2006, 20:41

Het lijkt me wel een spectaculair gezicht om te zien vanuit de trein - vooral bij Sloterdijk begint er een heus infrastructuurknooppunt te ontstaan.
@ praatpaal: heb je nooit de Tracénota (of was het een MER?) van de Westrandweg van René gekregen? ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 20 mei 2006, 22:17

Alargule schreef:@ praatpaal: heb je nooit de Tracénota (of was het een MER?) van de Westrandweg van René gekregen? ;)
Ik heb het exemplaar dat ik van René mocht ontvangen in mijn bibliotheek opgeborgen.

Nu het tracébesluit is genomen vraag ik mij wel af of het overeenkomt met het voorgestelde tracé in de tracénota. Of zijn er wellicht op bepaalde plaatsen nog wijzigingen doorgevoerd?

Maar we zijn er nog niet: men kan uiteraard weer in beroep gaan etc. en al naar gelang hoe lang die beroepsprocedures duren, kan het nog wel even duren voordat er daadwerkelijk met de aanleg wordt begonnen, vrees ik.

Bovendien: over de Tweede Coentunnel heb ik niets meer gehoord. Zijn ook daarvoor alle procedures inmiddels rond?

Pieter
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 17:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Pieter » za 27 mei 2006, 11:46

René schreef:Nee, dat is de interpretatie die de VID eraan geeft.
De hoeveelheid files in 2012 mag misschien niet minder zijn dan nu, maar als je die tunnel niet zou aanleggen, dan zou de hoeveelheid files een veelvoud zijn... :roll:
Precies! In ieder geval kan de westrandweg in combinatie met spitsstroken richting Purmerend een einde maken aan de situatie dat de file richting Amsterdam al zo'n beetje bij Hoorn begint.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » za 27 mei 2006, 23:16

Vinny schreef:2 * 3 is voorlopig ook niet nodig, zeker niet als bedacht moet worden dat het einde van de A 5 pas bij de Coentunnel is en het begin vóór Schiphol. Kortom hij loopt dus van niets naar nergens...

Bovendien zit er eerder nog een verbreding en omlegging van de A 9 bij Badhoevedorp in de pen, ik denk dat je nog wel even vooruit kan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met de A5 kun je vanaf de Coentunnel de hele !0-west en deeld A4 (inclusief KN Badhoevedorp) mee omzeilen. En dat scheelt op die wegen een hoop drukte.

De omlegging van de A9 zal in dit verhaal niets uitmaken.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 28 mei 2006, 10:42

@Hajo:
In dat geval ben ik wel nieuwsgierig :)

Maar sluit dat ellenlange viaduct dan meteen aan als fly-over op de A10, want dat wordt wel een complex stukje infrastructuur.

Maar missschien wordt het allemaal wel in een klap duidelijk als Hajo zijn bestand in bruikleen stelt. ;)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 jul 2006, 17:05

Hoe staat het met dit project?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 04 jul 2006, 21:38

Voor de compleetheid zou dan de A200 nog doorgetrokken moeten worden naar de A5.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 jul 2006, 21:38

Er zou geen aansluiting komen van de A/N200 op de A5, meende ik.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 04 jul 2006, 21:39

Willem schreef:Voor de compleetheid zou dan de A200 nog doorgetrokken moeten worden naar de A5.
Dat kun je gevoeglijk op je buik schrijven, Willem.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 04 jul 2006, 21:41

Er is een daarvoor waarschijnlijk een klein probleempje in Halfweg.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 05 jul 2006, 3:17

Vinny schreef:2 * 3 is voorlopig ook niet nodig, zeker niet als bedacht moet worden dat het einde van de A 5 pas bij de Coentunnel is en het begin vóór Schiphol. Kortom hij loopt dus van niets naar nergens...
?
Achter de Coentunnel ligt anders een voornaam stukje verstedelijkt Nederland, om over het gebied ten zuiden van Schiphol (Hoofddorp, Leiden, Den Haag) nog maar te zwijgen.

Dit is wat mij betreft JUIST omdat-ie Schiphol en Amsterdam nauwelijks ontsluit een goed project. Dit is echt een (deel van een) ringweg in de goede zin. Dus een weg die vooral om het stadsgewest (Amsterdam-Schiphol) heen gaat voor het doorgaand verkeer. Voor het plaatelijk verkeer resteert dan de stadssnelweg A10. Wmb een erg mooie scheiding.
Vergelijk de A10 met de Berlijnse A100 (voor stedelijke ontsluiting) en de A5 met (een deel van de) Berlijnse A10 (voor doorgaand verkeer).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 05 jul 2006, 9:26

Om dat idee waar te maken had de A5 doorgetrokken moeten worden naar de A8, zoals oorspronkelijk het plan is geweest.
Nu zal de weg bij de Coentunnel uitkomen, en plaats van via een eigen Hemautotunnel te gaan. Daarmee blijft de problematiek van het stadsverkeer voor verplaatsingen van en naar Noord-Holland boven het Noordzeekanaal.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 05 jul 2006, 9:50

René schreef:Om dat idee waar te maken had de A5 doorgetrokken moeten worden naar de A8, zoals oorspronkelijk het plan is geweest.
Nu zal de weg bij de Coentunnel uitkomen, en plaats van via een eigen Hemautotunnel te gaan. Daarmee blijft de problematiek van het stadsverkeer voor verplaatsingen van en naar Noord-Holland boven het Noordzeekanaal.
Wel, alleen de Coentunnel wordt echt gedeeld met 'stadsweg' A10. Ik geef toe dat de voorgestelde situatie niet ideaal is, maar het is desalniettemin een mooi projectje, en niet een weg 'van niets naar nergens'.

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door A10 » wo 05 jul 2006, 11:53

De Westrandweg wordt een autosnelweg van twee rijstroken per richting. In het zuiden sluit de weg aan op de A9 op knooppunt Raasdorp en in het noorden op de Einsteinweg (Ringweg A10). Dit knooppunt heeft nog geen naam. Onderweg krijgt de Westrandweg drie aansluitingen. Twee daarvan bevinden zich in Westpoort en één in Landelijk West. De plaats van de aansluitingen in Westpoort zijn bekend, de volgorde van de aanleg is nog in discussie.

Discussie is er ook over de aansluiting in Landelijk West. Het plan van Rijkswaterstaat gaat uit van een aansluiting op de Haarlemmerweg, maar er is meer steun voor een plek bij de Ringvaart op Amsterdams grondgebied.

In het definitieve ontwerp van RWS zit een aantal markante kunstwerken (bruggen/viaducten), daartussen ligt de weg op een dijklichaam. Het meest markante kunstwerk wordt het viaduct tussen de A10 en Westpoort. Het is ca. 3 km lang, kent geen aansluitingen en ligt op 10,5 m boven N.A.P. met als hoogste punt de passage van de Hemspoorlijn op 17 m boven N.A.P.
Bron:http://www.dro.amsterdam.nl/smartsite.d ... schrijving

Als het beschrijving klopt, dan krijgen we 17 meter hoge weg op palen over hemspoorweg die al hoog is :shock:
Sloterdijk zal spaghetti worden van viaducten.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » wo 05 jul 2006, 12:29

Als ik in google earth kijk, dan zie ik nergens een ruimtereservering bij Sloterdijk. Het viaduct tussen de Hemspoorlijn en de A10, komt dat dus eigenlijk boven de S102/ Basisweg te liggen? En de aansluiting met de A10, volgens het kaartje komt die thv de aansluiting S102 te liggen. Hoe gaat men dat vloeiend op de A10 aansluiten? Het is namelijk nu een diamantaansluiting, en "op de hoek" staat een groot kantoorgebouw. En hoe wordt het verkeer aan de noordkant van de tunnel opgevangen, wordt de A8 tussen Coenplein en Zaandam verbreed? Het liefst had ik een A5 gezien die rechtstreeks op knp. Zaandam aansluit, maar dat zal wel gevoelig liggen in het centrum van Zaandam :mrgreen:

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door A10 » wo 05 jul 2006, 13:46

Afbeelding

Ik heb met paint soort plan gemaakt hoe de aansluitingen eruit zou moeten zien.
Ten zuiden van coentunnel is bij A5 alleen op en afrit ten zuiden van S101, omdat ten noorden kan men op A10 invoegen en bestaande afrit gebruiken. A5 gaat naast de bestaande op/afrit S101 liggen.

Dan knooppunt coenplein.
Het is duidelijk lastig, maar we maken ook gebruik van niet gebruikte viaduct op dit moment.
De verkeer vanuit zaandam kan 3 kanten kiezen. meest linkse is bestaande viaduct naar amsterdam noord, die verandert niets. dan middelste gaat naar A10 west en men rijdt over niet gebruikte viaduct op dit moment. daardoor kan verkeer vanuit A10 noord na passeren van niet gebruikte viaduct splitsen in A10 en A5.
Maar verkeer vanuit A10 west verandert niets, alleen wordt het nieuwe weg erbij gevoegd van A5.
Nu komen we bij weg vanuit A5, linkse strook gaat naar A10 noord en men moet nieuwe boog aanleggen van A5 naar A8.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 05 jul 2006, 13:53

Er komt ook een 2e Coentunnel. Deze 2 projecten; de A5 en 2e Coentunnel moeten tegelijkertijd gereed komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 13 okt 2006, 11:54

Hoe ver is men met dit project?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 18 okt 2006, 15:02

Per vandaag is er meer publieksinfo beschikbaar.

:arrow: http://www.rijkswaterstaat.nl/projecten ... /index.jsp

Purmerend80
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 07 jan 2006, 21:02
Locatie: Purmerend

Bericht door Purmerend80 » wo 18 okt 2006, 21:47

2012.. Ik kan niet wachten. Als ze eerst maar begonnen zijn met de bouw dan kunnen ze niet meer terug.

Vandaag door een ongeluk op de A8 extreem lang stil gestaan op knooppunt Coenplein en het was jammer dat ik mijn camera niet mee had genomen. Had alle tijd om wat foto's te maken van bv het ongebruikte viaduct enz.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 18 okt 2006, 21:49

René schreef:Per vandaag is er meer publieksinfo beschikbaar.

:arrow: http://www.rijkswaterstaat.nl/projecten ... /index.jsp
Beetje beknopt van wat er in de Trajectnota staat toch?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 19 okt 2006, 14:49

In de oude Coentunnel slechts drie rijstroken richting Amsterdam? Dus één tunnelbuis krijgt maar één rijstrook waarbij de andere tot vluchtstrook gedegradeerd wordt. Kweenie... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 okt 2006, 16:41

Waarom niet? Ik zie ook meer in een wisselbaan dan meteen maar allebei de richtingen extreem breed maken. Dat is nergens voor nodig bij zo'n duidelijke spitsrichting.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 27 okt 2006, 11:21

Ministerie van V&W schreef:Minister Karla Peijs gaat extra maatregelen nemen waarmee doorgang van het project 2e Coentunnel/Westrandweg is gegarandeerd. Ze trekt extra geld uit voor luchtmaatregelen rond het wegproject, waardoor realisering niet langer belemmerd wordt door problemen met luchtkwaliteit.

Het wegproject dat de bereikbaarheid en doorstroming rond Amsterdam moet verbeteren, leek vertraging op te lopen omdat ter plaatse overschrijding van de Europese normen voor de luchtkwaliteit dreigde. Naast de 2e Coentunnel/Westrandweg zijn er nog twaalf wegprojecten in Nederland waarvoor een maatwerkoplossing nodig is. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) speelt hierbij een belangrijke rol. Hierin werken Rijk en andere overheden samen aan de aanpak van de luchtkwaliteit. In de Nota Mobiliteit staat 300 miljoen euro gereserveerd voor maatregelen op de rijksinfrastructuur om te kunnen voldoen aan de Europese richtlijn voor luchtkwaliteit. Een deel van dat geld gaat nu naar de projectspecifieke maatregelen.
kamerbrief

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 18 dec 2006, 15:13

Hoe staat het met dit project? Het doorlopen van de procedures?

Duur weggetje trouwens; 1,2 miljard euro

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 18 dec 2006, 15:38

Het is inderdaad vrij stil rond deze weg, net alsof deze stilletjes in de diepe archiefbakken terechtkomt... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 18 dec 2006, 20:51

Chris schreef:Hoe staat het met dit project? Het doorlopen van de procedures?

Duur weggetje trouwens; 1,2 miljard euro
Waar gaat al dat geld aan op? Het werd een gewone dijk bij mijn weten. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 18 dec 2006, 20:53

Dat enorme viaduct over het spoor. En de aansluiting natuurlijk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 18 dec 2006, 21:20

Ik neem aan dat daar de kosten van de 2e Coen ook al bij in zitten?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie