[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 17 nov 2006, 17:01

Ja, wat architectuur betreft, is het tot nu toe gene vette (zoals ze o.a. in Gent zeggen) geweest. Maar er is beterschap: kijk maar naar de vernieuwing van Antwerpen-Centraal en de stations van Leuven en Luik-Guillemins. Die betonnen kokers naast de E19 zullen op termijn van groen voorzien worden, dus dan oogt dat ook wat beter.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 17 nov 2006, 21:34

Het Hoofdstation van Luik wordt erg mooi inderdaad. Overigens zal dat ding Liege-Limbourg gaan heten, na enig lobbywerk van de Euregio Limburg en omstreken (de exacte naam heb ik even niet paraat).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » za 18 nov 2006, 13:47

Luik-Limburg? Vreemde naam, geef mij maar Luik-Guillemins.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 20 nov 2006, 11:50

17/11 Nog slechts één kandidaat-aannemer voor bouw Oosterweelverbinding
De raad van bestuur van de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, heeft vrijdag beslist om enkel nog verder te onderhandelen met kandidaat-aannemer THV Noriant voor de bouw van de Oosterweelverbinding.
De andere kandidaat, de THV Loro, bleef met zijn ontwerp onder het vooropgestelde niveau steken.

De offertes voor het bouwen van de Oosterweelverbinding werden door de Kwaliteitskamer, die is samengesteld uit nationale en internationale experten, gescreend op het vlak van architectuur en stedenbouw. De leden van de Kwaliteitskamer kwamen unaniem tot het besluit dat het ontwerp van THV Noriant het minimale ambitieniveau haalt.

In haar conclusies noemt de Kwaliteitskamer het ontwerp onder andere een gedurfd staaltje van ingenieurskunde met een verrassend architecturaal resultaat.

Het voorstel van THV Loro haalde de selectie niet omdat het onder meer de brug van de Oosterweelverbinding als een muur ziet die de haven van de stad afschermt.
http://www.gva.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 22 dec 2006, 16:50

Antwerken 22-12-2006 schreef:22 dec
Ontwerp Noriant voor Oosterweelverbinding en Lange Wapper brug voorgesteld

Op 22 december stelde de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel het ontwerp van de THV Noriant voor de Oosterweelverbinding en de Lange Wapper brug in primeur voor aan de leden van de commissie Openbare Werken, de commissie Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement, het schepencollege van Antwerpen en de bestendige deputatie van de provincie. Nadien werd het ontwerp voorgesteld aan het grote publiek.

Onder veel belangstelling maakte BAM vandaag het ontwerp van de Oosterweelverbinding en de Lange Wapper brug bekend voor het grote publiek. Eerder op de dag konden de leden van de commissie Openbare werken en de commissie Ruimtelijke Ordening van het Vlaams parlement de ontwerpen in primeur bekijken. Zij werden gevolgd door het schepencollege van de stad en de bestendige deputatie van de provincie. Bij de onthulling van de maquette waren er heel wat blije gezichten te zien en men was unaniem enthousiast over het sierlijke ontwerp van de Lange Wapper brug. De uitspraak “Echt een schitterend monument waar Antwerpen fier op kan zijn. Ik ben onder de indruk.” van één van de leden van de commissies vat de stemming na het gebeuren nog het best samen.

Dat Antwerpen een bouwwerk zou krijgen waar de Antwerpenaar fier op kon zijn, was van meet af aan een belangrijke doelstelling voor opdrachtgever BAM. Jan Van Rensbergen verwoordde het in zijn inleiding als volgt : “De Oosterweelverbinding moet een oplossing bieden om Antwerpen en de omliggende regio in de toekomst mobiel en leefbaar te houden. Bij de uitwerking van deze oplossing, vonden we dat we ook de ambitie moeten hebben om vernieuwend te zijn. En niet alleen vernieuwend in onze manier van werken, maar ook in de manier waarin we onze projecten realiseren. Daarom hebben we in onze bestekken een erg hoog ambitieniveau op het gebied van stedenbouwkunde en architectuur ingeschreven.”

Vernieuwend is ook dat de beoordeling van dat ambitieniveau op het gebied van stedenbouwkunde en van architectuur niet door de opdrachtgever zelf gebeurt, maar dat om een advies werd gevraagd aan een 9-koppige vergadering van internationaal vermaarde architecten, de kwaliteitskamer.
foto's volgen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 22 dec 2006, 16:56

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pitcher
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 23:32
Locatie: Leuven

Bericht door pitcher » vr 22 dec 2006, 17:24

Prachtige brug! Er hoort ook een filmpje bij (op http://www.antwerken.be )

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 22 dec 2006, 19:20

Gazet van Antwerpen 22-12-2006 schreef:22/12 Ontwerpen Lange Wapper en Oosterweelverbinding op lof onthaald
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar vrijdag was het zover: de ontwerpen van de Lange Wapperbrug en de Oosterweelverbinding werden voorgesteld aan het publiek.
Nadat de leden van de commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening van het Vlaams Parlement als eersten een blik konden werpen op de ontwerpen, was het de beurt aan het Antwerpse schepencollege en de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen.

De brug wordt een huzarenstukje op architecturaal vlak. Ze vertoont niet alleen een gebogen tracé, maar wordt bovendien gedragen door slechts twee masten van 150 meter hoog.
"De combinatie van deze drie elementen -dubbeldek, gebogen tracé en slechts twee masten- is hoogst uitzonderlijk", zegt de Antwerpse stadsbouwmeester Kristiaan Borret.

Dat de Lange Wapper niet zomaar een brug zou worden, was van in het begin duidelijk.
"De brug moest een meerwaarde geven aan onze stad en een kunstwerk worden in de breedste zin van het woord", zei gouverneur Camille Paulus, voorzitter van de Kwaliteitskamer van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), die zich heeft gebogen over de verschillende ontwerpen die werden ingediend. De THV Noriant won uiteindelijk het pleit.
"Persoonlijk ben ik erg enthousiast over de manier waarop Noriant de tunnel-brugconstructie realiseert. Ik vind het een prachtig project waarmee we Antwerpen beroemd kunnen maken. Het is iets waar men van heinde en ver naar zal willen komen kijken", aldus Paulus.

Antwerps burgemeester Patrick Janssens deelt zijn enthousiasme. "De brug is heel indrukwekkend, de twee masten zijn bijzonder sierlijk", zegt Janssens.
Maar ook het hele ontwerp van de Oosterweelverbinding kan de burgemeester bekoren.
"Het is het beste ontwerp met veel aandacht voor groen, ook al was het niet het goedkoopste ontwerp. Dit unieke project zal Antwerpen mee op de kaart zetten. Bovendien is de verbinding absoluut nodig om de mobiliteitsknoop in Antwerpen te ontwarren", besluit Janssens.

De brug, die met de afspanning van de masten erbij 1,2 kilometer lang zal zijn en tot 14 meter boven het water zal uittorenen, zal in de loop van 2007 aan het grote publiek worden getoond. Nieuwsgierigen die zo lang niet kunnen wachten, kunnen voor een eerste tip van de sluier al terecht op http://www.antwerken.be.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » vr 22 dec 2006, 20:44


praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 23 dec 2006, 12:46

Schitterend! Ik ben gek op dit soort projecten.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 23 dec 2006, 15:30

Het Volk schreef:Lange Wapper zweeft
Winnend ontwerp Antwerpse Oosterweelverbinding voorgesteld

Antwerpen - ,,Ik slaap beduidend beter na het zien van deze maquette'', liet Antwerps provinciegouverneur Camille Paulus (VLD) zich vrijdagmiddag ontvallen bij de voorstelling van het winnend ontwerp voor de Oosterweelverbinding.
De Oosterweelverbinding zal de Antwerpse ring ook daadwerkelijk rondmaken. Ze bestaat uit een 2,5 kilometer lange tunnel onder de Schelde en een lange brug over het Antwerpse havengebied en het Eilandje om vervolgens op de bestaande ringweg aan te sluiten.

Vooral naar het ontwerp van die zogenaamde ,,Lange Wapperbrug'' is reikhalzend uitgekeken. Een eerste provisoire voorstelling begin 2005 van hoe die brug er zou kunnen uitzien, werd zowel door politici als architecten massaal afgeschoten.

,,Van toen af heb ik af en toe slapeloze nachten gehad over het welslagen van de Oosterweelverbinding'', aldus provinciegouverneur Camille Paulus. ,,Maar het winnende consortium, THV Noriant, heeft nu een ontwerp afgeleverd waarover een kwaliteitskamer bestaande uit toparchitecten en ingenieurs vol lof was'', benadrukte Paulus, die de kwaliteitskamer voorzat.

,,Deze brug zet Antwerpen qua architectuur op de wereldkaart wegens ontzettend ambitieus én vernieuwend'', voegde Vlaams bouwmeester Marcel Smets daaraan toe. En ze blijkt ook uniek in de wereld. ,,Nergens anders vind je een zwevende, gebogen brug, bestaande uit twee verdiepingen én met een overspanning van meer dan 600 meter. Hier gaat veel volk naar komen kijken'', aldus de Antwerpse stadsbouwmeester Kristiaan Borret. Ook beide bouwmeesters zetelden in de kwaliteitskamer.

Twee ranke, schuinstaande pijlers, beide 150 meter hoog, torsen het gewicht van de enorme brug. Het wegdek zweeft op zo'n 15 meter boven de grond. ,,Ik begreep de kritiek van de Antwerpenaar op het vorige ontwerp van de brug met zeven enorme pijlers. Die zouden de skyline van Antwerpen compleet hebben verwoest'', aldus nog Borret. ,,Maar door de strategische plaatsing van beide pijlers in het nieuwe ontwerp is die vrees nu ongegrond.''

1,3 miljard euro investeert de Vlaamse overheid in de bouw van de Oosterweelverbinding. Welk prijskaartje er aan het overigens milieuvriendelijke ontwerp van THV Noriant hangt, is niet duidelijk. Maar zowel de provinciegouverneur, beide bouwmeesters als het Antwerpse stadsbestuur riepen de Vlaamse overheid op alles in het werk te stellen om deze maquette te realiseren. ,,We mogen nu niet beknibbelen op kwaliteit.'' Vermoedelijk wordt begin 2008 de eerste spadensteek gegeven voor de Oosterweelverbinding. Vier jaar later moet ze af zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 23 dec 2006, 22:39

Vermoedelijk wordt begin 2008 de eerste spadensteek gegeven
Dat is één jaar voorbereiding :o

Hoe flikken die Belgen dat toch?

In Nederland zou er eerst 15 jaar over vergaderd worden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 23 dec 2006, 23:07

Normaal zouden de werken al begonnen zijn halfweg 2006 :mrgreen:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 24 dec 2006, 15:15

Welja, de werken voor het eerste ontwerp dan, dat in 2005 werd voorgesteld.

Dat ontwerp is afgevoerd en men is opnieuw van nul af aan begonnen. Dus: het is wel degelijk snel hoor. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 24 dec 2006, 17:11

Ik heb zojuist de film bewonderd: In één woord fantastisch. Hier kan het "arrogante" Nederland een voorbeeld aan nemen. Ook de inpassing van de ecologische zones vind ik erg goed. Niets dan lof over dit megaproject. Ik kwam al veel in Antwerpen, maar zal zeker gedurende de bouw en daarna nog vaker in Antwerpen komen. ;)
Espace de zody 8-)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 24 dec 2006, 17:28

Het lijkt hier inderdaad hard te zijn gegaan. Achter de schermen is natuurlijk hard gewerkt en werd er ook al jaren gepraat, maar dat neemt niet weg dat het een project is waar een voorbeeld aan mag worden genomen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 24 dec 2006, 17:34

@Praatpaal: Dit was wel iets voor jouw tekentafel denk ik. ;)
Espace de zody 8-)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 24 dec 2006, 18:04

Inderdaad. :D

Nog even dit:

"Oosterweelverbinding geen oplossing''

do 06/07/06 - De geplande Oosterweelverbinding biedt geen oplossing voor het verkeer van en naar de Antwerpse haven. Dat zegt de Vlaamse Havenvereniging, waarin de privéwerkgevers van de vier Vlaamse havens zitten. De havenvereniging vindt het beter om de 3,5 miljard euro die de Oosterweelverbinding zal kosten, eerst voor andere infrastructuurwerken te gebruiken.

Met dat geld kunnen alle mobiliteitsproblemen van de Vlaamse havens opgelost worden, zegt de Vlaamse Havenvereniging.

Daarbij denkt de vereniging eerder aan het sluiten van de Antwerpse ring met een verbinding tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel, een tweede sluis op de linkeroever en een tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen.

De Oosterweelverbinding, een ambitieus project
De Oosterweelverbinding is een geplande autosnelweg die de Antwerpse ring langs het noorden van de stad sluit.

De Oosterweelverbinding is een onderdeel van het zogeheten Masterplan Antwerpen, een ambitieus plan van de Vlaamse overheid om de bereikbaarheid van Antwerpen te verbeteren.

Deze 10 kilometer lange weg wordt noodzakelijk geacht, omdat de Kennedytunnel de verkeersdruk nog maar amper aankan en de noordelijker gelegen Liefkenshoektunnel niet goed op het bestaande snelwegennet aansluit.

Als de Oosterweelverbinding in 2011 klaar is, is het de bedoeling om vrachtwagens uit de Kennedytunnel te weren."
wie op de wegenwacht, wacht het langst

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 12 jan 2007, 13:16

Gazet van Antwerpen 12-01-2007 schreef:Lange Wapper bedreigt 85 jobs
De bouw van de prestigieuze Lange Wapper - het koninginnenstuk van de toekomstige Oosterweelverbinding - riskeert slachtoffers te maken. Eind 2006 kreeg de Antwerpse scheepsbouwen herstellingswerf SKB te horen dat ze voor 31 december 2007 moet opkrassen omdat in de nabijheid één van de poten van deze brug komt.

SKB-directeur Leopold Longueville ziet voorlopig weinig alternatieven. ”Een bijzonder koude douche voor mijn 85 werknemers.”

”Of ik eens om 8 uur ‘s ochtends naar het havenhuis wilde komen”, vertelt SKB-eigenaar Leopold Longueville. ”Daar schoof de havendirectie me een papier onder de neus met de vraag voor ontvangst te tekenen! Daarin stond dat mijn bedrijf, Scheepvaart- en Konstruktiebedrijf SKB, voor het eind van het jaar zijn concessie aan de noordkant van de Royerssluis moet teruggeven. Na vijftig jaar daar gewerkt te hebben.”

”Tegelijk stelt het havenbedrijf dat ik die concessie eerst moet ‘terugbrengen in de oorspronkelijke staat’. Voor hen betekent dit dat ik alles moet afbreken en er voor het eind van dit jaar terug veld moet van maken. Nochtans stonden daar al gebouwen toen ik dit terrein vijftig jaar geleden in concessie nam.”

”Maar je kan toch nog aan de overkant van de Royerssluis op je concessie nr 46 verder doen, was de opwerping. Weten die mensen wat dat betekent? Zo maar eventjes met een scheepswerf met al haar machines uitwijken. En bovenal wie gaat mijn schade betalen: de haven of de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel)? Ik dacht dat die brug enkel over mijn bedrijf zou komen. Nu ben ik het enige bedrijf dat moet verdwijnen!”

Longueville geeft zich niet gewonnen en zegt naar alternatieven te zoeken. Hij hoopt dat het havenbedrijf hem alvast meer tijd gunt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 25 jan 2007, 11:56

Gazet van Antwerpen 25/01/2007 schreef: Masterplan kost meer, maar blijft betaalbaar
Tegen eind februari ligt er een duidelijk plan op tafel omtrent de betaalbaarheid van het Masterplan Mobiliteit.

Minister Dirk Van Mechelen maakt zich sterk dat het lukt. De kans dat het prijskaartje zal oplopen, onder meer voor de bouw van de Oosterweelverbinding, is evenwel reëel.

Momenteel kost het Masterplan zowat 3,5 miljard euro. De financiering gebeurt met tolgelden. Die komen er pas ten vroegste in 2012. Om de werken voor te financieren moet de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) lenen bij de banken. Hoe groter het eigen vermogen van BAM, hoe makkelijker dat lukt.

”We zorgen ervoor dat BAM over een eigen vermogen beschikt dat haar in stelt om het totale pakket van de werken uit te voeren. We voeren het Masterplan volledig uit of niet”, stelde minister Van Mechelen op een vraag van Jan Penris (Vlaams Belang).

”We zullen het huidig kapitaal van BAM, momenteel ongeveer 700 miljoen - waarbij tot 2011 jaarlijks 41 miljoen bijkomt - optrekken met 129 miljoen, de opbrengst uit de verkoop van de GIMVaandelen. We zorgen ervoor dat BAM niet in liquiditeitsproblemen komt.”

De herziening van de financiering gebeurt ook op vraag van de banken, die rekening houden met een scenario waarbij er jaarlijks 232 miljoen aan tolgelden worden geïnd. Terwijl BAM uitgaat van een verkeersstroom die 262 miljoen opbrengsten aan tolgelden oplevert. Nu kiest men voor 232 miljoen.

”Hiermee creëren we een extra marge van 30 miljoen die, op het ogenblik dat de verkeersstromen zoals BAM die berekend heeft toch werkelijkheid zijn, ons in 2012, 2013 en 2014 de mogelijkheid bieden om voor het interne havenverkeer een aantal maatregelen te nemen”, aldus Van Mechelen.

Tussen nu en drie weken moeten de Antwerpse ministers Van Mechelen, Van Brempt en Peeters een akkoord vinden over de financiering. Daarbij is het duidelijk dat wordt ingezet op de Oosterweelverbinding en dat zowel de projecten van het openbaar vervoer als de waterwegen financieel-technisch afgesplitst worden. Mogelijk in een dochteronderneming van BAM. De timing zou dezelfde blijven. Als er binnen de regering een akkoord is, kan de overeenkomst met BAM worden getekend en moet de financiële haalbaarheid gegarandeerd zijn.

”Ik wil na 2009 geen put achterlaten”, aldus minister Van Mechelen. Jan Penris vroeg hem, naar aanleiding van uitspraken van gouverneur Camille Paulus, naar het ontbreken van bedrijfsterreinen in de Antwerpse regio. ”We hebben aan het Deurganckdok het grootste bedrijventerrein (350 ha) gecreëerd. Daarnaast bakenen we de komende twee jaar 900 ha af binnen de provincie.”

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 25 jan 2007, 12:02

Bedreigt 85 jobs?
Ach, voor een project van 3,5 mld lijkt me dat nogal peanuts.

(Edit Palance: Dubbele post verwijderd)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 23 feb 2007, 11:40

Het Laatste Nieuws 21-02-2007 schreef:Antwerpse werken kosten al bijna 4 miljard
De totale raming voor de grote infrastructuurwerken in en om Antwerpen loopt nog meer op. Terwijl de Vlaamse regering in juli 2005 de factuur van het Masterplan Antwerpen nog raamde op 2,9 miljard euro, is dat nu al bijna 3,8 miljard euro, blijkt uit een nota van de Vlaamse regering.

Het gaat om werken ten laste van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en door Lijn Invest. Die laatste vennootschap neemt de financiering van projecten rond openbaar vervoer over van de BAM. Uit de nota blijkt voorts dat de Oosterweelverbinding wellicht in twee fasen wordt gerealiseerd. (belga)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 23 feb 2007, 11:44

Weest maar niet bevreesd, d'n Hollander betaalt wel mee via het Belgisch Wegenvignet :P
Espace de zody 8-)

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 23 feb 2007, 17:56

zody schreef:Weest maar niet bevreesd, d'n Hollander betaalt wel mee via het Belgisch Wegenvignet :P
:blabla:

Kan jij nog iets anders zeggen? Gelieve posts met inhoud te plaatsen, of anders gewoon niet te reageren. Je valt immers in herhaling.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 24 feb 2007, 12:33

De financiering van het project lijkt me wel inhoudelijk ja. ;)
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 24 feb 2007, 13:02

Rien doelt op jou vorige post op deze pagina....

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 01 mar 2007, 17:17

VRT-Nieuws 28-02-2007 schreef:BAM krijgt 3,4 miljard euro voor Masterplan
wo 28/02/07 - De Vlaamse regering heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) voor de werkzaamheden van het Masterplan Antwerpen.
Het Masterplan Antwerpen bestaat uit zestien grote infrastructuurprojecten waaronder de Oosterweelverbinding met de Lange Wapperbrug. De BAM krijgt in totaal 3,45 miljard euro om alle werkzaamheden uit te voeren.

Dankzij de nieuwe overeenkomst is het nu zeker dat alle projecten worden uitgevoerd. Daarover bestond twijfel omdat de kostprijs was opgelopen, vooral door de prijsstijgingen van de grondstoffen.

De Vlaamse regering verhoogt het budget nu van 2,9 miljard naar 3,45 miljard euro, maar legt wel enkele eisen op. Voor alle werkzaamheden is een uitvoeringstijd en een kostprijs vastgelegd.

De Oosterweelverbinding met de brug Lange Wapper mag maximaal 1,85 miljard euro kosten. De bouw begint volgens de planning over een jaar. Het ontwerp van de brug moet wel nog goedgekeurd worden.

Dit jaar zou de heraanleg van de Noorderlaanbrug starten, de spoorbrug over het Albertkanaal, de renovatie van de Van Cauwelaertsluis en de verlenging van de tram naar Boechout en Wijnegem.
Klacht tegen project Oosterweel
Een van de twee bouwgroepen die een ontwerp hebben gemaakt voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen, heeft een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Het gaat om de groep Loro met onder meer aannemer De Nul.

(foto VRT) Voor het project van de Oosterweelverbinding is een "kwaliteitskamer" in het leven geroepen met internationale experts. Die had op voorhand de architecturale eisen vastgelegd.

Volgens de kwaliteitskamer voldeed het project van de Loro-groep niet aan die eisen. Toch dient de groep een klacht in bij de Europese Commissie omdat niet alles volgens het boekje zou zijn verlopen.

De groep had eerder al een klacht ingediend bij de Raad van State, maar die heeft de klacht afgewezen.

Filmpje Het Journaal

De bouw van de Oosterweelverbinding start in de lente van 2008.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » do 01 mar 2007, 18:35

Mark schreef:Rien doelt op jou vorige post op deze pagina....
Die post handelt ook over een deel van de financiering.
Espace de zody 8-)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 06 mar 2007, 15:06

...
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 06 mar 2007, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 06 mar 2007, 15:08

Gelijkenis? Prins Clausbrug in Utrecht.


Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie