[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg

Bericht door IQ[] » zo 17 apr 2005, 12:45

Zie ook op het oude Forum.

Er is al een tijdje geleden de start gemaakt aan het ombouwen van het stuk Overpelt - Hechtel, naar 2x2. Toen ik er vorige week langskwam, was er al een fundering gelegd voor de nieuwe rijbaan. Het begint ergens op te lijken nu 8-) Eind augustus zou het klaar moeten zijn.

Ik zal af en toe een update geven hoe ver ze al zijn ;)

Wat mij trouwens verbaasd is dat men eerst de weg een stukje hebben doorgetrokken bij Hechtel, en nu de hele boel gaan verbreden. Waarom heeft met dit niet in één keer gedaan?? Dat is toch veel goedkoper? Of zou dat met procedures te maken hebben... :roll:

Verder valt mij de breedte op van de weg bij Overpelt. Daar is een ontzettend brede (en mooie) middenberm. En de viaducten lijken wel 2+2 x 2+2 te zijn... :shock: Heeft iemand een idee waarom dit zo is aangelegd?
Laatst gewijzigd door IQ[] op zo 18 sep 2005, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[B][N074] voltooiing "Noord-Zuidverbinding" Limburg

Bericht door IQ[] » di 19 apr 2005, 16:06

Datum : 18/02/2005
Flessenhals Noord-Zuid dit jaar nog aangepakt
Het stuk Noord-Zuid tussen Helchteren en de rotonde in Hechtel - de zogenaamde flessenhals - wordt vervroegd weggewerkt.

Na de zomer wordt de aanbesteding uitgeschreven zodat de werken rond de jaarwisseling kunnen starten. Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters donderdag bekendgemaakt. Het was gisteren op de VKW-businessmeeting dat minister Kris Peeters (CD&V) de belangrijke doorbraak in dit moeilijke dossier aankondigde.

“De huidige tweebaansweg tussen Helchteren en Hechtel wordt vervangen door twee tweebaanswegen: eentje voor doorgaand verkeer - links als je noordwaarts rijdt - met vier invoegwegen ter hoogte van de rotonde,Molenheide, Remo en het industriepark Houthalen-Zuid.

Parallel met deze weg wordt een tweede tweebaansweg aangelegd voor lokaal verkeer. Die krijgt heel wat toegangswegen zodat alle naastgelegen bedrijven en woningen bereikbaar worden”, aldus Peeters. Zijn diensten onderzoeken momenteel of en waar er bruggen moeten worden gebouwd.

Peeters vindt dat deze piste het voordeel biedt dat ze een goede doorstroming combineert met een optimale verkeersveiligheid. “Recente metingen wijzen immers uit dat de capaciteit ruimschoots de vraag, zelfs een groei van de huidige verkeerscapaciteit aankan.Om die reden pak ik dit probleem vervroegd aan en wacht ik niet op de resultaten van de tunnelstudie in Houthalen en Helchteren. Die is pas eind dit jaar klaar.”

Momenteel wordt ook berekend hoeveel de werken kosten. “Ik heb in mijn meerjarenbegroting middelen voorzien voor de aanpak van deze missing link”, verzekert de minister.
Datum : 16/04/2005
Limburgse werkgevers juichen Noord-Zuidplan van Peeters toe
De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel juichen het alternatieve plan van Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) inzake de afwerking van de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren toe. Dat plan garandeert een efficiënte doorstroming van het verkeer en kan bovendien tegen een lagere kostprijs dan vooropgesteld gerealiseerd worden, zo laten de drie werkgeversorganisaties zaterdag in een gezamenlijk persbericht weten.

Het plan van Peeters over de afwerking van de Noord-Zuid tussen de E-314 in Houthalen en de rotonde in Hechtel omvat een doorgangsweg van twee baanvakken die in Houthalen-centrum en in Hechtel-centrum worden ondertunneld, rechtstreekse aansluitingen de omliggende industrieterreinen op deze doorgangsweg, een lokale weg van twee keer één rijstrook en aparte busbanen in het centrum van Houthalen en Helchteren. Met de werken aan de Noord-Zuid wordt in 2007 gestart. De duur van de werken wordt geraamd op 15 jaar. De definitieve afwerking van de Noord-Zuid zal 250 miljoen euro kosten.

Volgens de Limburgse werkgeversorganisaties vormt het nieuwe plan een "unieke kans om het reeds jarenlang aanslepende knelpunt van de flessenhals tussen Hechtel en Helchteren eindelijk en op zo kort mogelijke tijd op te lossen". De herinrichting van de Noord-Zuid sleept al meer dan 30 jaar aan.

De werkgeversorganisaties gaan er bij de minister op aandringen om nauw betrokken te blijven bij de verdere precisering en uitvoering van de plannen en de werken. Ze dringen daarnaast ook aan op een snelle uitvoering van de eerste fase, met name de wegwerking van de voormelde flessenhals, en vragen ook nog dat Peeters bij de voorbereiding van de werken en bij de uitvoering ervan voldoende aandacht besteedt aan minder-hindermaatregelen.
Datum : 18/04/2005
Buurt spuit kritiek op Noord-Zuidplan

Het definitieve tracé van de Noord-Zuidverbinding is klaar. Echt opgelucht reageren de bewoners langs het tracé niet, zo blijkt uit een rondvraag.

Het merendeel ziet op tegen de duur van de werken.“Stel u voor:twee, drie jaar werken voor uw deur. Daar gaan heel wat zaken aan kapot”, vreest Rudi Servaes.“Reken maar dat er protest komt op dit plan.” Ook Raf Rogiers, eigenaar van een elektrozaak, ziet veel praktische problemen. “Hoe moet ik in ‘s hemelsnaam naar de frituur hier recht tegenover? Dan moet ik drie kilometer omrijden.”

De Limburgse werkgeversorganisaties Unizo, VKW en Voka-Kamer van Koophandel zijn wel vol lof over het definitieve plan van minister Kris Peeters.
Bron: Het Belang van Limburg

Ik ben blij dat er eindelijk een plan klaar is voor de Noord-Zuid! :klappen: Dat na 30 jaar... :shock: alleen een bouwtijd van 2007 tot 2022... :shock: :cry: verschrikkelijk!!
De kritiek van de buurt kan ik heel goed begrijpen. Ik zou ook niet graag naast een bouwput van 15jaar willen wonen. Maar uiteindelijk wordt er iedereen een beetje beter van. Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld? Als dat zo is, dan klinkt dat zeer goed! :top:
Nu nog een echt knooppunt met de E314, de boel opwarderen naar A24 en Nederland ASAP een A69 aanleggen! :idea:
TOEVOEGING
IQ[] schreef:Als ik het goed begrijp wordt er met "invoegwegen" af- en opritten bedoeld?
Dit wordt weer tegengesproken in het tweede artikel met rechtstreekse aansluitingen. Of kunnen dit ook op- en afritten zijn??

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 23 mei 2005, 18:00

Weer een kleine "update" van mij:

Uit een discussie op het oude forum:
IQ[] schreef:Hallo,Toen ik laatst bij ons in de buurt over deze autoweg reed en bij het "knooppunt" N74 - N71 Lommel kwam, zag ik dat men van plan is een rotonde aan te leggen. Dit lijkt me een absurd idee opzich... de situatie daar was weliswaar levensgevaarlijk, maar dat kwam door de rare constructie van dit knooppunt. Een simpele aanpassing door was voldoende geweest om de situatie vele malen veiliger te maken. Iemand die hier meer over weet toevallig?groeten Christiaan
Editiert von IQ[] am 31.01.2005 um 16:27 Uhr
Wallstein schreef:Het is inderdaad een vreemde constructie, daar in Overpelt. De huidige ongelijkvloerse kruising aanpassen lijkt me heel onwaarschijnlijk. Misschien wordt een rotonde bedoeld op de plaats waar beide 'afslagen' samen komen en de N71 vormen? Dat is nu een gevaarlijk punt. Ook het kruispunt waar je, komende van de N71, de N74 naar Hasselt op wil is gevaarlijk: er staat geen verlichting (echt waar!), het wordt slechts op erg korte afstand vooraangekondigd en de onverwachte hoek van 90° verrast je compleet.Situatie met rotonde:
Editiert von Wallstein am 01.02.2005 um 17:47 Uhr
Ik ben er vandaag langs gereden om een te kijken hoe het met de werken staat. Hiervan heb ik een kaartje "gemaakt".
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Opmerkingen bij dit laatste kaartje: zo lag het erbij voor zover ik het kon zien. Aangezien ik nog maar net mijn rijbewijs heb, heb ik nog niet de ervaring om de slingers goed te nemen en tegelijkertijd goed naar de werkzaamheden te kijken. Misschien komt er nog een arm aan deze rotonde. Dat weet ik niet.

Nog een update:
De werkzaamheden aan de N74 beginnen al aardig op te schieten. Op sommige stukken ligt er al een betonbaan, en op andere plaatsen zijn ze nog bezig met de fundering.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 23 mei 2005, 22:02

De hele constructie zowel voor als na de reconstructie is een nodeloze frustratie van het verkeer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 31 mei 2005, 13:25

René, je hebt gelijk. Het is zonde, maar het is niet anders.

Even een "nieuws-update"
Datum : 25/05/2005
Titel : Referendum over Noord-Zuid?
Het actiecomité Om Nu! wil een referendum over de Noord-Zuidverbinding. “We hebben nu al 4.000 handtekeningen voor de omleidingsweg. We starten nu een petitie zodat we een referendum kunnen afdwingen”, zegt Peter Timmermans. “Als de mensen die vorige keer hebben getekend dat opnieuw doen, komen we wel aan de 3.000 nodige handtekeningen. De burgemeester heeft vorige week op onze debatavond gezegd dat een referendum niet kan. Wij zijn bij twee juristen advies gaan inwinnen en die zeggen dat het wel kan.”
“Ik ben niet tegen een referendum”, zegt burgemeester Alain Yzermans. “Maar uit de navraag die ik heb gedaan, is een referendum alleen mogelijk voor die zaken waar de gemeente voor bevoegd is. En de Noord-Zuid is nu eenmaal een gewestweg. Maar ik zal de vraag stellen aan minister Keulen.” “Of je over de Noord-Zuidverbinding een referendum of niet kan organiseren, zal inderdaag van de minister van Binnenlandse Aangelegenheden afhangen”, zegt Jef Gabriels, burgemeester van Genk en voorzitter van de Vereniging van Steden en Gemeenten.
“Fenix was ook geen gemeentelijke materie, maar de minister heeft toen beslist om dat referendum toch te aanvaarden. De wetgeving is in elk geval zeer onduidelijk.”
Datum : 26/05/2005
Titel : Comité Noord-Zuid gaat in de politiek
Het actiecomité Om-Nu!,dat pleit voor een omleidingsweg inzake de Noord-Zuidverbinding, wordt ook een politieke partij.

Met kandidaten uit het eigen actiecomité nemen ze deel aan de gemeenteraadsverkiezingen op 8 oktober volgend jaar. Het heeft er alles mee te maken dat een referendum over de Noord-Zuidverbinding pas mogelijk is na die gemeenteraadsverkiezingen.

De nieuwe gemeentewet voorziet namelijk een sperperiode van 16 maanden. In theorie heeft Om-Nu! dus nog tijd tot 8 juni om een referendum op poten te zetten. Maar tegen dan moet het ook door de gemeenteraad goedgekeurd zijn en dat lukt niet.

Maar voor Peter Timmermans van het actiecomité Om-Nu! is dat geen enkel probleem:“We komen op met onze eigen partij. Zo maken we van de verkiezingen een referendum.” Burgemeester Yzermans (sp.a) wenst voorlopig niet te reageren op de politieke nieuwkomer in zijn gemeente.
Grappig dat de mensen het nu op deze manier proberen! Zou ook eens in Nederland moeten? (proefballon ;) )

Bron: Het Belang van Limburg

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 31 mei 2005, 13:39

One-issue partijen doen het in Nederland tot nu toe meestal niet zo goed. Een autopartij hebben we trouwens al: Mokum Mobiel (Amsterdam), dat ook volgens mij wel eens nationaal heeft meegedaan onder de noemer Nederland mobiel. Deze progingen waren overigens vrij vruchteloos: met een zetel in de Amsterdamse raad bereik je niet zoveel..

Ik denk dat ik ook niet op zo'n partij zou stemmen: dergelijke partijen hebben namelijk vaak geen visie op heel veel beleidsterreinen, waar best wel belangrijke keuzes moeten worden gemaakt.

Hoewel ik persoonlijk een nieuwe politieke partij, die haar beleid op diverse terreinen meer ent op een meer pragmatisch-technocratische houding, best zou waarderen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 31 mei 2005, 14:12

Nederland Mobiel is opgegaan in Leefbaar Nederland. Een vriendin van mij is ooit lid geweest van het oprichtings-comite. Erg jammer dat het project Leefbaar Nederland mislukt is doordat ze met een bepaalde lijsttrekker hun hand hebben overspeeld. (ik heb er zelf ooit ook voor gestemd)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 31 mei 2005, 14:15

Toevoeging: Dat was nog in de tijd dat Leefbaar Nederland zich op een meer pragmatisch socialer koers richtte, maar wel de aanpassing van de WAO hoog in het vaandel had staan, bijvoorbeeld. Daarna zijn ze n.m.m. te veel op een rechtse ramkoers gaan liggen, al had Haitske van der Linde wel een goed verhaal om de partij weer meer richting het midden te duwen. Helaas was het te laat om nog een geloofwaardige politieke lijn uit te zetten.

Maar veel liever Leefbaar Nederland dan de Groep Wilders :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 31 mei 2005, 14:16

Tot zover: :offtopic:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 01 jun 2005, 21:33

Eventjes gemoved, om de onderwerpen gebundeld te houden:
Ali schreef:31/05 Peeters vindt tunnelplan Noord-Zuid realistisch

“Het tunnelplan is het meest realistische van alle scenario’s voor de Noord-Zuidverbinding.”Dat zegt minister Peeters (CD&V) in een reactie op de uitlatingen van Alain Yzermans (sp.a), burgemeester van Houthalen- Helchteren.

Die noemde in onze maandagkrant het plan van Peeters ‘een luchtkasteel’. Hij verweet de minister dat hij tunnels wilde bouwen zonder dat er geld is. Peeters wil namelijk twee tunnels onder de Grote Baan in Houthalen-Helchteren leggen. Eentje van 2,3 km en eentje van 1,1 km.

“Dit plan kost de helft van het voorstel van Dewael en Stevaert indertijd.” In dat plan waren er namelijk twee tunnels onder elkaar voorzien

Bron: hbvl.be

Wat ik me afvraag is of deze Noord-zuidverbinding nu ooit wel een volwaardige snelweg wordt. Want zo heeft men het grootste deel in 2x1 aangelegd en heeft deze weg een N-nummering ipv een A.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 10:46

Hoe staat het ondertussen met de werkzaamheden aan de N74? Is de omstreden rotonde al klaar zoals jij hem hebt geschetst, Christiaan?

Ik vond trouwens nog een erg mooie samenvatting van Rien over de aanlegperikelen van de geplande A24:

http://www.student.kuleuven.ac.be/~s010 ... eg/A24.htm

Deze weg begint me nu toch wel te interesseren, vooral omdat ik wel eens kom op de N69. Op de kaart staat de Belgische N74 getekend als een grotendeels 2x2 weg met ongelijkvloerse kruisingen, is dit zo'n typisch Belgische expressweg? En wie heeft er een kaartje met het toenmalige A24-tracé?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 15:52

ViaHaaren schreef:Hoe staat het ondertussen met de werkzaamheden aan de N74? Is de omstreden rotonde al klaar zoals jij hem hebt geschetst, Christiaan?
Euhm, ik ben niet helemaal up to date, maar er is in ieder geval een bypass voor het verkeer uit Eindhoven naar Lommel. Deze bypass vormt na de rotonde de rechterrijstrook van de N71.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 24 jun 2005, 15:56

Dan snap ik de rotonde al helemaal niet meer. Als die bypass er is kiest toch ALLE verkeer de bypass en rijdt er niemand rechtdoor naar de rotonde?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 16:05

Mij is het ook volledig onduidelijk!

Ik zal binnenkort er eens langsrijden, en kijken of t al klaar is. Misschien is er ergens een arm aan de rotonde waar ik geen weet van heb... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 24 jun 2005, 19:11

Zit het er trouwens nog in dat dit ooit een snelweg wordt? Of blijft het altijd een expressweg, en in Nederland een overbelaste enkelbaans weg dwars door dorpskommen? Zucht... :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 24 jun 2005, 19:54

Het kan wel, in ieder geval het stuk Nederlandse grens - Hechtel. Daar is het overal een snelweg (=expresweg), met straks op het grootste stuk een vmax 90 en overal vluchtstroken. Met wat extra maatregelen moet een autosnelweg mogelijk zijn voor dit stuk. Of het stuk te zuiden van Hechtel ook wordt uitgevoerd met vluchtstroken etc, is nog onbekend.

Voor de N69 is er geen oplossing in zicht voor 2020 en daarna zal t nog jaren duren :?

Nee, Netelenbos heeft absoluut geen ballen laten zien toen ze de A69 afblies...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 24 jun 2005, 20:41

Netelenbos was geen goede minister voor verkeer als het aan mij lag was er allang een A69. :mrgreen:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 20:03

ViaHaaren schreef:Hoe staat het ondertussen met de werkzaamheden aan de N74? Is de omstreden rotonde al klaar zoals jij hem hebt geschetst, Christiaan?
Omdat die rotonde echt alles slaat denk ik dat de volgende verklaring het alleen nog maar kan zijn. Ik had deze teksten al eerder gezien, maar ik kon ze niet plaatsen voor mezelf. In de war gebracht door de Ring van Overpelt in een van de artikelen. Nu denk ik dat het nog het enig mogelijke kan zijn.
V. Meso-model Overpelt - Neerpelt
Om de effecten van een aantal infrastructuurwerken in de regio Noord-Limburg te evalueren, ontwikkelde AWV-Limburg het meso-model Overpelt-Neerpelt.

Foto: Karin Cardinaels, Mobiliteitsbegeleider - operator verkeersmodellen AWV Limburg: “Het opstellen van het meso-model heeft nuttige elementen en cijfermateriaal aangeleverd voor het opmaken van mobiliteitsplannen en streefbeeldstudies in deze regio.”

De geplande infrastructuurwerken in de regio Overpelt-Neerpelt omvatten:
Omleiding van de N71 rond Neerpelt om doorgaand verkeer uit het centrum te weren en dus aantrekkelijker te maken.
Verbindingsweg N74 met nieuw ziekenhuis Noord-Limburg in Overpelt.
Ontdubbeling van de N74 van 2x1-rijstroken naar 2x2-rijstroken (verhoging van de snelheid van 90 naar 120 km/uur).
De simulatie in het meso-model is gebaseerd op gegevens uit het Multi-Modaal verkeersmodel Limburg. Deze gegevens werden verder verfijnd binnen het meso-model. In totaal zijn er 5 scenario’s (met varianten) voor het geheel gesimuleerd. Door met verschillende scenario’s te werken, kunnen de te verwachten verkeersstromen onderling vergeleken worden en kan iedere fase op zijn waarde beoordeeld worden.

De verschillende scenario's toonden onder meer aan dat een ontdubbeling van de N74 een haalbare kaart is, en dat de omleiding rond Neerpelt een gunstige evolutie zal hebben op de leefbaarheid in het centrum van de gemeente (effectieve daling van het verkeer). Wat het model niet toont, is dat de aanleg van een omleidingsweg de open ruimte aansnijdt en zorgt voor een toename van het autogebruik t.o.v. het openbaar vervoer.
Bron
Het Belang Van Limburg schreef:Datum : 26/05/2005
Overpelt: Rechtstreekse verbinding van ring naar nieuw ziekenhuis goedgekeurd

Goed nieuws voor de Overpeltenaren. Vlaams Minister van Openbare Werken, Peeters, heeft beslist om de verbindingsweg tussen de Noord-Zuid (N74) en het Maria Ziekenhuis Noord-Limburg door te trekken tot op de Ringweg van Overpelt.

Hij liet dit weten aan het gemeentebestuur. Schepen Marleen Kuppens:“Er was lange tijd discussie en onduidelijkheid over de verbinding van het ziekenhuis met de ring van Overpelt. Aanvankelijk was dit laatste stukje wegvak niet voorzien, maar nu wordt door de CD&V-minister Peeters alles in het werk gesteld om ook dit laatste stukje weg zo snel als mogelijk te realiseren. De onteigening is lopende en het dossier kreeg via de Provinciale Auditcommissie groen licht. De bouwaanvraag zal nu snel ingediend worden en de Administratie Wegen en Verkeer zoekt uit hoe de aanbesteding en uitvoering snel kan verlopen.”

De plannen voor het nieuw stuk weg zijn al klaar. Er zal een rotonde komen op de ring, ter hoogte van de afslag naar het ziekenhuis en de parking De Heuf.Van daaruit kan u dan richting Maria Ziekenhuis rijden en verder door naar de Noord-Zuid.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 26 jun 2005, 20:29

Willen ze de N74 nu ver- of ontdubbelen? Dat kan ik eerlijk gezegd niet goed opmaken uit het tekstje.

Christiaan, heb je toevallig ergens foto's of informatie van de N74 of weet je waar ik die kan vinden? Alvast bedankt!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 20:38

Ze zijn op het moment nog druk bezig met een tweede rijbaan aan te brengen tussen de aansluiting N71 - N74 en het einde van de N74 bij de rotonde ten zuiden van Hechtel. De weg wordt daar dus 2x2 met op het grootste deel Vmax 90. Zie ook in een van de krantenartikels die eerder in de voorloper van dit topic is gepost.

Over de N74 is weinig informatie te vinden. De meeste informatie vind ik op de site van Het Belang Van Limburg. Hier is het dossier van deze regionale krant te vinden: http://www.hbvl.be/dossiers/-n/noordzuid/default.asp

Ik probeer mijn vader zo gek te krijgen dat hij een digitaal fototoestel koopt, tot nu zonder succes, helaas :(
Zodra ik er eentje heb, volgen er zeker foto's!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 26 jun 2005, 20:50

Interessant dossier. Maar helaas is ook dit een neverending story denk ik. Hoe denk jij over een omleiding cq. ondertunneling?

En als ik het goed begrijp is alleen het stuk tussen Hechtel en Houthalen nog niet af en de rest van de Noord-Zuid wel?

En wat me verder opviel: uitgewassen beton tegen geluidsoverlast. Hebben ze in Belgie nou nog steeds geen ZOAB uitgevonden? Of op zijn minst gewoon asfalt.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 26 jun 2005, 21:08

Interessant dossier. Maar helaas is ook dit een neverending story denk ik. Hoe denk jij over een omleiding cq. ondertunneling?
Ik denk dat een omleiding beter is. Meer mogelijkheden om ooit nog de weg te verbreden. Of eventueel te overkappen oid. En ook nog eens veiliger dan een tunnel, althans bij een ongeluk gaat het niet ineens helemaal fout, en is er nog een alternatief voor het andere verkeer bij volledige afsluiting: de oude route. Bovendien brengt een omleiding niet 15 jaar bouwput met zich mee midden in de centra van Houthalen en Helchteren, dus is een snellere oplossing, en misschien veel minder duur. Wel een nadeel van een omleidingsroute is natuur, kans op mijnverzakkingen en misschien ellenlange onteigeningsprocedures. Want bij ondertunneling blijft de weg op zijn huidige tracé liggen alleen dan een etage lager. By the way: de weg dwars door Houthalen-Helchteren is 2x2, met verkeerslichten.
En als ik het goed begrijp is alleen het stuk tussen Hechtel en Houthalen nog niet af en de rest van de Noord-Zuid wel?
Ja en nee. Ligt eraan hoe je de Noord-Zuid ziet. Zie je hem als A24, dan issie nog lang niet af. Neem je hem tussen de N69 en E314, dan is het inderdaad het laatste stukje. Ik zie liever dat ze hem doortrekken tot de E313, dat zou misschien de ring van Hasselt kunnen ontlasten van het Noord-Zuid verkeer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 27 jun 2005, 19:00

15 jaar hoeft toch helemaal niet? Kijk maar hoe snel ze die bak in Maliskamp hebben gebouwd. Maar hoe moest de A24 ooit lopen? Van Eindhoven naar....

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 27 jun 2005, 19:36

... naar Huy (Wallonië) meen ik.

Oh jawel hoor, de planningen gaan uit van minstens 15 jaar bouwput. Het wordt denk ik dan ook geen tunnelbakken, maar een dagbouw tunnel met een lengte van pak-um-beet 4km. Zie ook in de krantenartikelen, die hierboven gepost zijn. Daar staat wel een fout in, ze gaan niet Hechtel-Centrum ondertunnelen, maar Helchteren-Centrum.

Autopalya
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 13:01
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Bericht door Autopalya » di 28 jun 2005, 18:50

Vandaag naar Neerpelt gereden via de Noord-Zuid. Ik moet zeggen dat de werken er bijzonder goed opschieten. Op bepaalde stukken is de middenvangrail al geplaatst. De einddatum van de werken: eind augustus is M.i. zeker haalbaar. (kostprijs van dit alles: 7,4 miljoen euro)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: N74, de "Noord-Zuid"

Bericht door IQ[] » ma 15 aug 2005, 20:53

IQ[] schreef:Verder valt mij de breedte op van de weg bij Overpelt. Daar is een ontzettend brede (en mooie) middenberm. En de viaducten lijken wel 2+2 x 2+2 te zijn... :shock: Heeft iemand een idee waarom dit zo is aangelegd?
Ik heb met Google-Earth ernaar gekeken (viel net in een mooi zichtbaar stuk 8-) )
Een paar afbeeldingen hiervan, van zuid naar noord:

N71/N74 kruispunt Overpelt
N71/N74 afrit Neerpelt
N71/N74 Brug kanaal
N71/N71 kruispunt Neerpelt
N74 net ten noorden kruispunt Neerpelt
N715/N74/N69 grens

Ik heb al eens geopperd, dat men vroeger van plan was om de N71 hier parallel te voeren aan de A24. En dat daarom tussen de beide kruispunten N71/N74 nu zoveel ruimte vrij is in de middenberm en de viaducten hier al zijn op voorbereid. Iemand enig idee of dit aannemelijk is?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 15 aug 2005, 21:26

Het valt op dat zo ook voor de rest op de N74 zo breed is uitgevoerd, terwijl het al 2 x 2 is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 18 aug 2005, 15:42

dit zou in Nederland allang 30km/h zijn..

En dit zie je ook niet vaak

Die N74 ziet er goed uit :) 't wordt tijd dat wij zoiets in Nederland ook vaker gaan toepassen, te beginnen met Eindhoven - Belgische grens (N74). Dus een soort Voie Express.

Is dat goed wegdek eigenlijk, die N74? Ziet er niet echt smoothie uit op je foto's. Vooral vanuit Nederland.
Laatst gewijzigd door Chris op do 18 aug 2005, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 18 aug 2005, 15:52

Chrizz schreef:Die N74 ziet er goed uit :) 't wordt tijd dat wij zoiets in Nederland ook vaker gaan toepassen, te beginnen met Eindhoven - Belgische grens (N74). Dus een soort Voie Express.
Dat is inderdaad best een goed plan ;) Het heeft volledig alles van een snelweg, alleen heet het officieel niet zo. Maar 120 is 120 :lol:

Volgens Zwitserse begrippen zou ie toch nog A24 mogen heten :P (autowegbord). Komt zo een autowegbord vaak voor in België?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 15:16

Okay, je hebt dus de N74 richting Hasselt. Maar is de N71 richting Geel vergelijkbaar met de N74? Ziet er op de kaart ook wel goed uit, gaat in ieder geval niet door Mol en Geel, maar er omheen.

Eigenlijk ligt er dus gewoon een snelweg tussen de Neerlandsche grens en de A2 ten noorden van Hasselt :!:

Plaats reactie