Amsterdam op slot tijdens autovrije zondag

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 16 feb 2007, 7:26

Vinny schreef:In Israël wordt Yom Kippur / Grote verzoendag gevierd, een dag dat particulier autoverkeer in principe niet is toegestaan. Het openbaar vervoer rijdt trouwens ook niet.
Als het inderdaad dan toch moet -> dan ook het OV plat leggen op die dag. Enkel voetganger- en fietsverkeer toestaan dus. Als je langs een drukke OV-lijn (ongeacht de vorm) zou wonen heb je anders alsnog je rust niet. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 9:34

dan ook het OV plat leggen op die dag.
In Nederland zou je worden bekogeld met allerlei discutabele taxi's. In Israël is echter totaal geen verplaatsingsdrang waar te nemen (maar goed: het openbaar vervoer rijdt daar ook niet op vrijdagavond t/m zaterdagmiddag ivm shabbat). Veel ouders leren hun kinderen dan fietsen :) Ik vond het wel fijn. De dag is trouwens ook bedoeld om eens in de spiegel te kijken (figuurlijk). Ook dat zouden meer mensen in Nederland moeten doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 feb 2007, 12:46

Een totale vervoerloze dag klinkt best interessant trouwens :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 16 feb 2007, 17:35

De volgende stap: een totale energieloze dag ?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 16 feb 2007, 17:46

^^ sommige Joden doen niets anders dan energieloze sabbatdagen... Het kan dus best, dat je het niet wilt is een tweede.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 16 feb 2007, 17:47

Denk eens aan al die zaken die gekoeld liggen, en die je kan wegsmijten als de koeling 24 uur uitvalt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 16 feb 2007, 18:23

De Amish doen het ook wel aardig en die gaan ook al een tijd mee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 feb 2007, 18:25

De volgende stap: een totale energieloze dag ?
Interessant. In de Torah staat dat mensen op de shabbatdag 'geen vuur mogen maken'. Er staat dus eigenlijk dat er op die dag dus geen energie gebruikt mag worden. Veel ortodoxe Joden interpreteren het inderdaad als een energieloze dag en zullen die dag dus ook niet of nauwelijks energie gebruiken. Hierbij aangetekend dat de meeste Israëliers niet zo ortodox zijn.
Denk eens aan al die zaken die gekoeld liggen, en die je kan wegsmijten als de koeling 24 uur uitvalt...
Dat is gewoon een andere levensstijl aanmeten. Zaken die écht niet buiten de koeling kunnen eten Joden op de laatste dag voor het weekend gewoon op. :)
Overigens zijn er ook stromingen die de koelkast wel aan laten staan, maar op de shabbat dus gewoon niet in de koelkast komen. Dan blijven de producten voor zondagmorgen gewoon koud.

Op Yom Kippur is het echter wel de bedoeling om een dag volkomen 'stil' te zijn. Veel mensen vasten ook. Overigens is dat niet verplicht. Het gezin waar ik logeerde kookte wel voor mij, zonder dat ze zelf mee aten. (Ik heb drie keer gezegd dat dat helemaal niet nodig was en dat ik ook best brood kon pakken uit de kast, maar nee hoor: ze hadden al een maaltijd bereid en hoefde dat alleen voor mij nog op te warmen. Heel lief in ieder geval.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » vr 16 feb 2007, 19:15

@Pino: als jij denkt dat meerderheid van de Amsterdammers het een goed idee vindt, dan maak je die autoloze zondag toch vrijwillig? Of verklaar je iedere zondag tot autoloze zondag? Als de daverende meerderheid zijn auto laat staan, dan is het schoon en rustig genoeg in de stad. En hoef je dus ook niks op te leggen aan die miniscule minderheid die zo'n autoloze zondag een slecht idee vindt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 17 feb 2007, 10:20

Dat heb je mij helemaal niet horen zeggen. Ik heb het alleen over een democratische meerderheid. Da's net zo'n democratische meerderheid als de mensen die er democratisch voor kiezen om belasting te betalen.

Een vrijwillige autovrije zondag gaat natuurlijk nooit werken. Dat werkt ten eerste free rider gedrag in de hand; een gebeuren als een autovrije zondag is typisch iets wat alleen werkt als het van overheidswege wordt opgelegd. Ten tweede is er ook nog zoiets als de mensen van buiten de stad. Het zijn immers bovenal de mensen van buiten die op zondag de wegen in de stad volstoppen, terwijl Amsterdammers veel meer gebruik maken van OV en fiets. Kortom, een meerderheid van de Amsterdammers zou nog steeds in haar streven worden gehinderd.

Inmiddels hoorde ik overigens via de tam-tam waarom Zeeburg niet meedoet aan de autovrije zondag. 't Is allemaal niet, omdat men erop tegen is om de automobilist te beperken. De stadsdeelraad vond het gewoon te duur om allemaal geld aan activiteiten op straat te besteden en geeft het geld liever uit aan onderhoud in de openbare ruimte. En op dat punt ben ik het volledig met de deelraad eens. Een autovrije zondag prima, maar het moet geen geld kosten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 17 feb 2007, 10:26

Op straatspeeldagen worden ook wegen afgesloten. Eigenlijk hoor je daar nooit iemand over klagen (wellicht omdat dat erg lokaal gebeurt?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 17 feb 2007, 10:29

Pino schreef:een gebeuren als een autovrije zondag is typisch iets wat alleen werkt als het van overheidswege wordt opgelegd.
Daarmee geef je al aan, dat over het draagvlak voor een autoloze zondag gediscussieerd kan worden.
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 17 feb 2007, 10:34

Palance schreef:Op straatspeeldagen worden ook wegen afgesloten. Eigenlijk hoor je daar nooit iemand over klagen (wellicht omdat dat erg lokaal gebeurt?)
Toen ik nog in Utrecht woonde, was daar elk jaar een hardloopwedstrijd door het centrum van de stad (misschien nog wel). De route liep o.a. over de Catharijnesingel. Mensen die aan de westkant woonden tussen de Catharijnesingel en het spoor, konden hun wijk niet meer uit of in met de auto.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 12:10

Pino schreef:Een autovrije zondag prima, maar het moet geen geld kosten.
Wist je dat het afsluiten van Amsterdam binnen de ringweg voor één dag € 350.000 kost ? (exclusief kosten inzet politie).

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 17 feb 2007, 12:15

Waar baseer je die cijfers op Rene?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 12:17

Cijfers van Amsterdam zelf. Uiteraard zullen ze dit nu niet zo hard roepen, maar het is gewoonweg wel de waarheid.
Dat ideologisch gezwam kost de samenleving ook nog eens een vermogen aan belastinggeld.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 17 feb 2007, 12:19

Maar OV-reizigers, wandelaars en fietsers kopen toch ook op de koopzondag als je daar op doelt?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 12:22

Nee, ik doel simpelweg op het neerzetten en weghalen van alle wegafzettingen, verkeersborden, hekken, tramflappen, controlepunten, etcetera.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 17 feb 2007, 12:24

René schreef:Nee, ik doel simpelweg op het neerzetten en weghalen van alle wegafzettingen, verkeersborden, hekken, tramflappen, controlepunten, etcetera.
IK ben er wel een voorstander van 1 X per jaar en van mij mogen vele steden volgen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 12:25

Betaal jij, en ik niet, OK ?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 17 feb 2007, 12:38

De voorstanders betalen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 13:02

Dat zal hen dan nog vies tegenvallen.
Zowel de kosten, als het plots erg lage aantal medestanders ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 17 feb 2007, 19:01

Wist je dat het afsluiten van Amsterdam binnen de ringweg voor één dag € 350.000 kost ? (exclusief kosten inzet politie).
Weet je hoeveel het vieren van koninginnedag de samenleving jaarlijks kost? Nou dan! :evil:

(En ook op dat feest zit vrijwel niemand te wachten)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 17 feb 2007, 20:49

Vinny schreef:(En ook op dat feest zit vrijwel niemand te wachten)
Ben ik met je eens.
Zullen we samen democratisch besluiten om het af te schaffen ?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 18 feb 2007, 12:27

Vinny schreef:
Wist je dat het afsluiten van Amsterdam binnen de ringweg voor één dag € 350.000 kost ? (exclusief kosten inzet politie).
Weet je hoeveel het vieren van koninginnedag de samenleving jaarlijks kost? Nou dan! :evil:
Ja, laat Amsterdam besluiten dat er voortaan geen Koninginnedag wordt gevierd in de stad! Dan krijg je pas een reactie, waar de reacties op de autovrije zondag in deze draad niets bij zijn. "Een beperking in ons godgegeven recht om Amsterdam één dag in het jaar volledig dicht te stoppen."

Serieus: ik vind de kosten van het dichtgooien van de stad meer reden om tegen de autovrije zondag te zijn dan de beperkingen voor het autoverkeer. Laten we ons dan ook daarop focussen in plaats van de beweerdelijke onttrekkingen aan de openbaarheid en de beperkingen in de bewegingsvrijheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2007, 12:33

Koninginnedag IS trouwens voor een groot deel ook een autoloze dag in Amsterdam...
:denk:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 18 feb 2007, 12:58

Alleen maar het centrum hoor, Vinny.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2007, 14:38

Sommige wegen in Oud-Zuid ook hoor. De Apollolaan en de Beethovenstraat schieten mij zo te binnen van vorig jaar ...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » zo 25 feb 2007, 16:12

Noord Italië had vandaag een autoloze zondag.
Telegraaf schreef: Autoloze zondag in Noord-Italië
MILAAN - Verscheidene regio's in het noorden van Italië hebben deze zondag uitgeroepen tot autoloze dag. Mensen mogen de auto niet gebruiken. Bussen en taxi's en bijzonder schone auto's zijn uitgesloten van de eerste autoloze zondag in Italië. Volgens de Italiaanse televisie doen zeker 150 steden mee in de provincies Piemonte, Lombardije, Zuid-Tirol en Venetië. Reden voor de actie is het tegengaan van luchtvervuiling.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 25 feb 2007, 16:18

De PO-vlakte is wel berucht vanwege de zomer en wintersmog. Blijft daar hangen tussen Alpen en Appenijnen.

Plaats reactie