Naar München

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Juerd
expressweg

Naar München

Bericht door Juerd »

Ik ga morgen per auto naar München. Hebben mensen nog tips voor me?

Helaas ga ik helemaal alleen, dus ik zal wel geen mooie foto's kunnen maken...
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Ga via de A3, A67, A5 en A8, een hele mooie route. Kan wel druk zijn. 8-)

Of, vanaf Venlo via de A40, B1, A44 (A40-B1-A44 is één doorgaande route, de B1 gaat door Dortmund maar dat rijdt normaliter goed door), A7, A70, A73, dwars door Nürnberg heen (vierbaans onderbreking van de A73, prima te doen), A73 en A9. Ook een mooie en heel afwisselende, snelle route. Maar misschien wat noordelijk als je vanuit Dordt vertrekt.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 19 feb 2007, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Tip: als je Monaco in je spiegels op de bewegwijzering ziet staan, dan ben je te ver doorgereden... :P
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Helaas ga ik helemaal alleen, dus ik zal wel geen mooie foto's kunnen maken...
Ik denk dat Frits nog wel wat tips voor je heeft. ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Monaco is nochtans het Italiaanse exoniem voor München. :!:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ja. LPG tanken is lastig.
Mijn pa rijdt op LPG, en zijn ervaring is, dat soms bij Autohofen ook LPG (Autogas) wordt verkocht die niet in de LPG-gids staan.

Bij Neuwied (bij Koblenz) aan de A3 en bij Erlangen aan de A3 (Autohof) verkopen ze LPG. Bij die laatste hebben we vorig jaar nog getankt. Die bij Neuwied gaat mijn pa volgende week gebruiken.

Als je via Karlsruhe - Stuttgart rijdt, zijn er ook een stuk of 3 tankstations waar ze LPG zouden verkopen, onder anderen bij Sindelfingen, Stuttgart en Leipheim (net voorbij Ulm).
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Coen Tunnel schreef:Monaco is nochtans het Italiaanse exoniem voor München. :!:
(ja, hèhè. Ik schreef toch ook: in je spiegels...)
kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 »

de A3 staat op een gewone werkdag 's-ochtens helemaal vast daarom zou ik de A61 nemen..
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

De A9 Nürnberg-München is een mooie weg. Lekker breed en recht (dus als je een snelle auto hebt kun je er flink Tempo machen) - met ernaast de nieuwe HSL-lijn.
Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein »

Het hangt een beetje van het uur van de dag dat je reist af:

Verwacht je rond de spits in t Ruhrgebiet te zitten dan raad ik je aan om via de A61 te reizen en dan de A65 - A8 te nemen

Anders is de A3 erg plezierig (2x3 tot Aschaffenburg). Echter is die slechts 2x2 en druk tussen Aschaffenburg en Nuernberg.
Je kan echter nog voor Frankfurt er ook voor kiezen om A67-A6 (vind ik fijner dan de A5 tussen Darmstadt en Kreuz walldorf) - A5 - A8 of zelfs evt A67-A6-A81-A8 te rijden. Die weg is ook relatief druk tussen Stuttgart en Muenchen, maar rijdt meestal relatief goed door.
Ik zou het van de file-informatie af laten hangen hoe door Zuid Duitsland te rijden.

Het alternatief via Kassel is best plezierig, maar toch echt een kilometer of 100 om.

Tenslotte kan je bij hele sterke ellende in Zuid-Duitsland (maar dat is meer voor in de zomer) overwegen om bij Aschaffenburg de B469 te nemen en dan helemaal binnendoor richting A81 te rijden en dan via de A6 en de A7 richting Ulm te rijden.

Wel ontspannend en voor een groot deel "gelbe autobahn" is dan de afsteek tussen Feuchtwangen en Augsburg via de B25 en B2 (duurt wel langer dan de autobahn overigens ;))

Goede reis in ieder geval!

O ja: voor de terugweg is de A8 (Muenchen) - Ulm - Stuttgart wel erg gaaf: je rijdt dan over de Drackensteiner hang.
Albert Einstein
dorpsstraat

topic over routes Zuid-Duitsland:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=572

topic over Drackensteiner Hang:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=2019

En o ja, wat misschien interessant is is de (grootendeels Autoweg-) route door Stuttgart: bij het kruispunt tussen de B10 en de B27 is men bezig met het bouwen van een tunnel onder de Pragsattel door: zou best interessant kunnen zijn en is niet al te veel om.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Die B2 lijkt me wel eens interessant om te rijden. Volgens mij is dat gewoon een soort Autobahn.
Albert Einstein
dorpsstraat

Heb het ooit gedaan: B2 is gewoon een Autobahn, deels zelfs zonder maximumsnelheid (deels ook 60! op het stuk door Augsburg: de Duitsers doen dus ook dat soort fijnstof-onzin). Er zijn meer van dat soort wegen (B30, B10, B27, B9), vooral in het zuiden van Duitsland
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

München. De route via Nürnberg is de meest gebruikte, maar veel interessanter vind ik de A8 tussen Karlsruhe en München. Er vindt op dit moment een uitbouw van de A8 plaats op diverse plaatsen tussen Karlsruhe en Dreieck Leonberg. Met een beetje geluk ben je nog net op tijd om op dat traject het Reichsautobahn gevoel mee te maken. Een deel van deze Autobahn heeft iets smallere rijstroken om een kleine vluchtstrook te kunnen hebben. Origineel had deze Autobahn nergens vluchtstroken. Tussen Dreieck Leonberg en Gruibingen is de Autobahn 2x3 met gewone vluchtstroken. Vanaf de afrit Mühlhausen begint de Drackensteiner Hang met gescheiden rijrichtingen zonder vluchtstrook en de 624 meter lange Lämmerbuckeltunnel (alleen richting München). Na Hohenstadt zit je op het hoogste punt van de Schwabische Alb. Een interessante situatie is er na het Kreuz Ulm / Elchingen. De weg wordt hier verbreed en de zuidkant heeft al drie rijstroken. De oude zuidelijke rijbaan wordt nu gebruikt voor het verkeer in omgekeerde richting (Karlsruhe). De oude noordelijke rijbaan zijn extreem lange op- en afritten geworden. Tenminste, afgelopen zomer was dat nog zo. Daarna een heel stuk weer het Reichsautobahngevoel tot niet zo ver voor München. Direct na Augsburg wordt een nieuwe brug over de Lech aangelegd (misschien is dat al wel klaar). Tussen Sulzemoos en Dachau / Fürstenfeldbruck wordt het 2x3 rijstroken. Afhankelijk van je bestemming in München moet je al dan niet afslaan bij Dreieck Eschenried of Kreuz München-West. De ring loopt inmiddels door tot Dreieck München-Südwest met de A96. Wie richting Garmisch-Partenkirchen wil, hoeft nog slechts 2,6 km door München te rijden.

Nog iets over de A9. De lange Baustelle tussen Kreuz Neufahrn en Kreuz München-Nord schijnt nu weg te zijn.

Enkele foto's van de A8.

Aankondiging Dreieck Leonberg.
Afbeelding

Kreuz Stuttgart.
Afbeelding
Afbeelding

Dreieck München / Eschenried.
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Bedankt voor de tips, allemaal.

M'n tomtom heeft blijkbaar een best goede route uitgekozen. De "mooie" routes sla ik even over, omdat ik puur op doorreis ben, en met een redelijk volgepland tijdschema rijd :(

Niemand heeft bepaalde routes specifiek afgeraden, en da's fijn :)

LPG is overigens niet zo'n probleem. In Duitsland ben ik gewend dat je altijd wel ergens LPG kunt tanken, al kost het soms 4 stations proberen. En mocht het allemaal toch niet op tijd lukken om LPG te vinden, heb ik altijd nog voor honderden kilometers benzine bij me :)

Ik heb net m'n bandenspanning weer op 't juiste niveau gebracht, de ruitenwisservloeistof bijgevuld, beide brandstoftanks gevuld, onzinnige troep uit m'n auto gehaald.

'k Wil m'n reservewiel nog even inladen, en morgen de olie bijvullen. Rond de 9 a 10 uur in de ochtend vertrek ik.
Ed
verkeersader

Bericht door Ed »

Gute Reise!
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419
CborG
verkeersader

Bericht door CborG »

Let op als je je tankje benzine/gas/diesel wilt afrekenen. Mijn postbankpas werd geweigerd als betaalmiddeldoor een pompbediende bij een van onze tankbeurten vorig jaar. Wel vreemd, met Maestro kan je toch overal betalen dacht ik.
Zo kraait den boer z'n haantje
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

CborG schreef:Wel vreemd, met Maestro kan je toch overal betalen dacht ik.
In Frankrijk kon ik ook niet op die manier betalen.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Groeten uit München! :)

De reis ging voorspoedig. LPG was zoals verwacht geen enkel probleem tijdens de reis. Kwestie van op tijd beginnen met tankstations aandoen, en niet wachten tot het rode lampje gaat branden, zoals je in Nederland wel kunt doen. Ik heb 1 keer in Duitsland getankt.

Inmiddels is de tank weer bijna leeg, het rode lampje brandt al, maar da's niet erg: ik heb nog zo'n 50 km om 'n LPG-station rondom München te vinden. Moet lukken, online zijn mooie lijstjes te vinden. Als ik tijd over heb, ga ik wel zoeken. Zo niet, dan rijd ik op benzine.

Wat betreft betalen: ik probeer zo veel mogelijk met credit card te betalen in 't buitenland. Voorkomt een boel gedoe met ongeïnformeerde verkopers.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Hoelang heb je er nu over gedaan vanuit Dordrecht?
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

ca. 10 uur inclusief pauzes.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Chris schreef:
CborG schreef:Wel vreemd, met Maestro kan je toch overal betalen dacht ik.
In Frankrijk kon ik ook niet op die manier betalen.
Het hangt er waarschijnlijk van af of je een code moet intikken om met je kaart te kunnen betalen. In België is dat verplicht, maar in Oostenrijk bijvoorbeeld niet overal. Bijgevolg kan je met een Belgische maestro-kaart niet overal in Oostenrijk betalen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan »

Toen we naar Oostenrijk gingen, zijn we dwars door München gereden. Eerst kwam je bij een grote rotonde waar we naar rechts gingen, daar hield de snelweg ook op. Vervolgens zijn we ergens naar links gegaan en toen kwamen we op een redelijk drukke weg. De weg kwam bij de Autobahn uit richting Oostenrijk.
Jaren tachtig, prachtig!
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Juerd schreef:ca. 10 uur inclusief pauzes.
Dat heb ik met de trein ook een keer gehaald: Precies 10 uur, inclusief 2 overstaps (Utrecht en Mannheim)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Vind 10 uur rijden nu niet buitengewoon vlot. Ook al heb je pauzes meegerekend :knipoog:
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Er waren flink wat werkzaamheden, en daarbij houd ik me altijd aan de voorgeschreven Vmax. Dat haalt je gemiddelde snelheid sterk naar beneden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Palance schreef:
Juerd schreef:ca. 10 uur inclusief pauzes.
Dat heb ik met de trein ook een keer gehaald: Precies 10 uur, inclusief 2 overstaps (Utrecht en Mannheim)
De ICE doet er tegenwoordig precies 7,5 uur over vanaf Amsterdam naar München, rechtstreeks. :D
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Die reed destijds nog niet :) (alleen nog een ICE vanaf Mannheim - en dan ook nog niet overal op volle snelheid)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

Daarom zeg ik ook tegenwoordig. :)

Natuurlijk weet ik dat het nog maar sinds kort is dat het traject Nürnberg - München een uurtje duurt. :)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik vind de route via Koblenz-Mannheim-Karlsruhe-Stuttgart mooier. Zowel per trein als per auto.