[A006] [A007] Reconstructie verkeersplein Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

IIS_afstudeergroep
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 11:59

[A006] [A007] Reconstructie verkeersplein Joure

Bericht door IIS_afstudeergroep » di 27 feb 2007, 12:46

Wij zijn een afstudeergroep die bezig zijn met een onderzoek naar de reconstructie van het verkeersplein te Joure.
Hierbij zijn we op zoek naar actuele gegevens over gebruikers van het verkeersplein en hun mening hierover.

Met deze gegevens willen we de knelpunten vaststellen en hier een doelgerichte oplossing voor zoeken.

Wij willen graag van jullie weten:
- Wat is uw route?
- Wat bedraagt de wachttijd rondom het verkeersplein?
- Op welk tijdstip wordt het verkeersplein gepasseerd? (binnen of buiten de spits)
- Waar denkt u dat de knelpunten liggen?
- Heeft u een oplossing voor het probleem?
- Heeft u verdere informatie?

informatie en aanvullende zaken kunnen toegezonden worden op wouter.bets@gmail.com
en natuurlijk op het forum.

alvast bedankt voor de reacties.

mvg, IIS

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 27 feb 2007, 13:09

Kijk ook eens in deze draad.

Zelf heb ik daarin ook een voorstel gedaan.
Afbeelding

IIS_afstudeergroep
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 11:59

Bericht door IIS_afstudeergroep » di 27 feb 2007, 13:43

daar heb ik inderdaad leuke ontwerpen gezien, maar we willen ook de meningen van gebruikers.
en eventueel een lichte onderbouwing.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 27 feb 2007, 13:55

Nou, tot een tijd geleden kwam ik met enige regelmaat over de rotonde van Joure, meestal buiten de spits.

Het stuk tussen Joure en Heerenveen is redelijk druk, ik denk wel het drukste stuk van Friesland.

De file voor de rotonde staat vaak vanuit Sneek, vooral op vrijdagen en zondagen. Vaak is de lengte niet lang, maar de vertraging toch wel vrij groot.

Ik zie het liefst een trompet-aansluiting, waarbij Lelystad -> Heerenveen de hoofdrichting is.
Opvallend is ook dat er veel Duitsers rijden, die de situatie volgens mij wat vreemd vinden. Ik ben van mening dat een rotonde als knooppunt echt niet meer van deze tijd is.

Verder wil ik nog even kwijt over KP Heerenveen, dat een knooppunt met dergelijke hoeveelheden afslaand verkeer, parallelbanen nodig heeft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 27 feb 2007, 14:03

Ik kwam rond 1990 vaak over het verkeersplein Joure, tegenwoordig niet zo vaak meer (2x/jaar of zo).
Ook in die jaren was het oponthoud bij de rotonde al behoorlijk. Bovendien was de indeling van de rijstrokenconfiguratie destijds anders. Inmiddels heeft men zo ongeveer alles wel geprobeerd wat mogelijk is qua voorrang, aantal rijstroken, vloeiend/haaks aansluiten, etcetera. Het heeft dan ook weinig zin om de oplossing verder te gaan te zoeken in optimalisaties van het bestaande verkeersplein.

Er moet dus een ongelijkvloerse aansluiting komen, liefst zo goedkoop mogelijk, en dan wel graag op een verkeerstechnisch verantwoorde manier. Met een doorlopende 2x2-hoofdverbinding Heerenveen-Lemmer (met ontwerpsnelheid 120), en volledige kruisingsvrijheid in de relaties naar de A7-west (doch met veel lagere ontwerpsnelheid).
Bovendien spelen niet alleen de kosten van een kunstwerk, maar ook de faseringskosten.

Ik zou zeggen: kijk nog een keer naar het voorstel wat ik heb neergelegen. ;)

NB: dit is geen actueel plan, dus verplaatst naar Autosnelwegen algemeen

brandsrus
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 16:38
Locatie: r. Лeувapдeн
Contacteer:

Bericht door brandsrus » wo 28 feb 2007, 9:13

Chris schreef:
Verder wil ik nog even kwijt over KP Heerenveen, dat een knooppunt met dergelijke hoeveelheden afslaand verkeer, parallelbanen nodig heeft.
Volgens mij is KP Heerenveen te krap opgezet. De in en uitvoegstroken zijn veel te kort etc.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 28 feb 2007, 11:50

De weefvakken op een klaverblad kun je simpelweg nauwelijks vergroten. Het punt is dat op dat knooppunt nog sprake is van een grote doorgaande stroom, dat dus níet afslaat. Dat verkeer zit óók op de rechterrijstrook, waar (met een over het algemeen aanzienlijk lagere snelheid) geweefd moet worden. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Een andere constructie (dan een klaverblad dus) is niet nodig, maar parallelbanen, tenminste op de A7, zouden wel wenselijk zijn.

Staat er eigenlijk wel eens file?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 feb 2007, 11:58

Jeroen schreef:Staat er eigenlijk wel eens file?
Alleen bij evenementen in Thialf of een voetbalwedstrijd.

Files zijn het probleem niet zo, maar gevaarlijke situaties, waarbij vrachtverkeer met 40km/h invoegt op de A7/A32. Dat zie je trouwens ook vaak bij KP Drachten/Oosterwolde.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 28 feb 2007, 14:20

Files zijn het probleem niet zo, maar gevaarlijke situaties, waarbij vrachtverkeer met 40km/h invoegt op de A7/A32. Dat zie je trouwens ook vaak bij KP Drachten/Oosterwolde.
Typisch Nederlands om te bezuinigen op nuttige zaken zoals parralelbanen bij klaverbladen :roll:

Je zou een snelheidsbeperking kunnen invoeren op de 'hoofd'rijbaan om zo de snelheidsverschillen met invoegend verkeer te verminderen. Ik roep: Geef nou gewoon een paar dubbeltjes meer uit om een volwaardige parralelstrook aan te leggen. Desnoods enkelstrooks.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 28 feb 2007, 20:55

Terug naar Joure! ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 28 feb 2007, 23:03

Laat ik mijn (erg globale) voorstel ook maar weer eens plaatsen:

Afbeelding

Kortom, het is een trompetje met Lemmer-Heerenveen als hoofdrichting, net als bij René.

Verschil: in mijn variant wordt het stukje A7 wat verlegd, hierdoor ligt de weg verder van het dorp (dus minder geluidsoverlast), en ontstaat er ruimte tussen Joure en de weg die eventueel ontwikkeld zou kunnen worden. Bovendien is de route Lemmer-Sneek hiermee korter.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 01 mar 2007, 21:50

Laat ik mijn compacte oplossing ook maar even posten.

Afbeelding

Voordelen:
* Weinig landaankoop nodig
* Vrij veel benutting bestaande infrastructuur
* Bestaand kunstwerk kan met enig passen en meten behouden blijven
* Er hoeven in principe geen gebouwen gesloopt te worden
* Joure blijft goed centraal bereikbaar
* Geen weefvakken
* Logischer wegverloop en -nummering
* Tijdens de aanleg goed te doen in fasen zonder al te veel stremming omdat verkeersplein nog gewoon gebruikt wordt

Nadelen
* Krappe bochten voor de A7
* 3 nieuwe kunstwerken nodig
* Relatie A6-zuid/A7 moet via het verkeersplein
* Nog steeds vlak langs bebouwing van Joure
* In- en uitvoegstroken kort op elkaar
* Kosten omnummering

Hoe het met de kosten zit weet ik niet. Weinig grondaankoop, 1 kunstwerk blijft staan en vrij veel benutting van de bestaande infrastructuur, maar wel weer 3 nieuwe kunstwerken. Qua kosten is het misschien om het even of iets goedkoper dan die van René, maar deze oplossing blijft natuurlijk wat halfslachtig vanwege de krappe bochten en de rechtstreekse relatie A6-zuid/A7 die ontbreekt.
Procedureel zal deze compacte oplossing misschien sneller zijn, vanwege het weinige landaankoop en de geringe tracéwijziging.
De omnummering zou natuurlijk heel makkelijk achterwege gelaten kunnen worden, maar ik zie het wel als een kans om dat ook maar meteen te doen. Desnoods alleen de route van de E22 (voornamelijk ruitertjes verplaatsen van de A7 naar de A6).

Zelf blijf ik de voorgestelde trompetjes wel beter vinden, omdat dat volledige, duurzame oplossingen zijn, :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 01 mar 2007, 23:06

Haha Mathijs, hij is leuk.
In 1 zin zeggen dat het minder geluidsoverlast geeft als je de weg iets verlegt, maar tegelijkertijd nieuwe ruimte voor ontwikkeling propageren.
Ik mag hopen dat je dan geen woningbouw in gedachten heb.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 mar 2007, 23:10

Afbeelding

:o :?:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 01 mar 2007, 23:17

@Kaaiman:
-die boog in de A6 is niet voor 120 geschikt, zoals die knikt bij het bestaande viaduct
-de slinger in de A7 richting Heerenveen, met een oprit erin, en dan alles nog voor het viaduct weer teruggeslingerd: da's toch echt veel te krap
-de linkse invoeger van het verkeersplein op de verbindingsboog vanuit Sneek, vlak voordat wordt ingevoegd richting Lemmer, is ook bepaald geen toonbeeld van verkeersveiligheid
-de ligging van de A6 t.o.v. het verkeersplein kan niet met taluds: daar zijn waarschijnlijk kostbare keerwanden noodzakelijk

Ik denk dat jouw oplossing met 3 kunstwerken, waarvan één lang en breed, en de keerwandconstructie erg kostbaar wordt.
Ook qua verkeersfasering zullen de kosten niet mals zijn, want veel kunstwerken moeten worden gebouwd op plaatsen waar nu verkeer rijdt.

Weet je, agrarisch land is niet zo bijster duur, en het aanpassen van een knooppunt vergt geen tracéstudie/mer. :idea:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 01 mar 2007, 23:20

René schreef:het aanpassen van een knooppunt vergt geen tracéstudie/mer.[/i] :idea:
WTF?!

Een weg 3 meter verbreden kost een MER?, maar een knooppunt ombouwen waarbij de rijbanen misschien wel 20 meter opschuiven niet?
Het is wel heel vreemd geregeld in dit land...Afbeelding

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » vr 02 mar 2007, 6:37

Rotonde weghalen, en gewoon een kruising met VRI's is toch ook een leuke oplossing?? *duikt weg*

Ik zie het meest in een trompet aansluiting, iets opgeschoven ivm de ruimte. Erg jammer voor de Mac, de Haje en het hotel, maar die komen er wel uit (en anders even advies vragen bij het postiljon Heerenveen, die hebben hetzelfde meegemaakt)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 02 mar 2007, 9:52

Matthijs' plan vind ik van allemaal nog het beste wat ik gezien heb. En het creert inderdaad extra afstand (of ruimte), net wat men wil. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 02 mar 2007, 10:31

ViaHaaren schreef:Matthijs' plan vind ik van allemaal nog het beste wat ik gezien heb. En het creert inderdaad extra afstand (of ruimte), net wat men wil. ;)
Maar is wel het minst haalbare omdat er veel ingrepen in het landschap nodig zijn, wat dus veel kost.

@René: wat die snelheden en kosten van de nieuwe kustwerken betreft... dat was ook al mijn grootste zorg eigenlijk. Als mijn plan dan al afgeeurd zou worden, zou dat om die redenen gaan. ;)

Toen ik begon vond ik het wel een aardig plan, maar naarmate ik langer bezig was kwam ik erachter dat het toch niet zo mooi uitkwam als in mijn hoofd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 02 mar 2007, 10:41

DjIdee schreef:Rotonde weghalen, en gewoon een kruising met VRI's is toch ook een leuke oplossing?? *duikt weg*
:lol: Ik zou zeggen dien het in. Wellicht dat zo'n plan nog serieus wordt genomen ook. :yesyesyes:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 02 mar 2007, 11:00

DjIdee schreef:Rotonde weghalen, en gewoon een kruising met VRI's is toch ook een leuke oplossing?? *duikt weg*
:worship:

:hahaHAHA:

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » vr 02 mar 2007, 11:39

Een weg 3 meter verbreden kost een MER?, maar een knooppunt ombouwen waarbij de rijbanen misschien wel 20 meter opschuiven niet?
Zolang de wegcapaciteit niet wordt vergroot is er geen tracéprocedure nodig. Bij een knooppunt dat verder niet wordt uitgebreid heb je dus geen wettelijke procedure nodig, mits je geen nieuwe aanleg doet (in hoeverre een weg verschoven mag worden, dat is natuurlijk nog wel even de vraag dan, zeker omdat je misshien toch een waterloop moet gaan aanpssen). Bij een verbreding weet je natuurlijk meteen dat je extra effecten hebt.

Verder: hieraan zie je dat de procedures dus niet eens vertragend zijn. Kennelijk zijn er geen zware wettelijke procedures verplicht, maar TOCH duurt het lang voordat kp. Joure wordt aangepast... Hoe zou dat nou komen?
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 02 mar 2007, 11:40

Gebrek aan politieke wil :?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 02 mar 2007, 13:34

René schreef:Kijk ook eens in deze draad.
Daar heb ik gisteren iets gepost. Geen reacties. In deze thread wel reacties op andere voorstellen. Zit ik dan toch in de verkeerde thread?

Dan maar dubbelposten (kunnen de moderatoren weer lekker gaan opruimen).

Nog even over Renés oplossing. Mijn variant hierop (erg klunzig getekend in MS-Paint) scheelt wat ruimte en maakt bestaande dingen iets beter bereikbaar:
Afbeelding
(Voor het gemak heb ik de McDonald's maar een "restaurant" genoemd. Maar er zitten geloof ik meer restaurants op die plek.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 02 mar 2007, 17:54

Op zich wel een goed idee, maar ik denk dat de ruimte die je elders bespaart door die afrit van jou weer net zo goed opgeofferd wordt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 02 mar 2007, 18:49

kees schreef:Haha Mathijs, hij is leuk.
In 1 zin zeggen dat het minder geluidsoverlast geeft als je de weg iets verlegt, maar tegelijkertijd nieuwe ruimte voor ontwikkeling propageren.
Ik mag hopen dat je dan geen woningbouw in gedachten heb.
Nee nee, dat kan best.
Want:
- mijn plan leidt tot minder overlast bij de huidige bebouwing, iets dat zonder meer een voordeel is.
- er komt ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, ook dat is zonder meer een voordeel. Met de snelweg (en haar overlast) als gegeven kun je vervolgens die ontwikkelingen daar goed op toespitsen, dat is niet echt een nadeel.

Deze twee dingen staan min of meer los van elkaar, dus staan elkaar niet in de weg.

IIS_afstudeergroep
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 11:59

Bericht door IIS_afstudeergroep » di 06 mar 2007, 13:29

leuk om jullie oplossingen al te zien, speelt dus al langer.
Maar alvorens wij naar een oplossing gaan kijken zijn we eerst nog aan het analyseren waar de knelpunten liggen.

iemand enig idee of suggestie hierop?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 06 mar 2007, 13:34

Hét knelpunt is volgens mij vanaf Sneek de rotonde op. Vanaf Emmeloord richting Heerenveen stroomt het altijd wel goed door.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » di 06 mar 2007, 14:37

Een fly-over vanaf Sneek naar Heerenveen zou dus al helpen.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » di 06 mar 2007, 14:41

habke schreef:Een fly-over vanaf Sneek naar Heerenveen zou dus al helpen.
Die stelling is correct, maar aangezien de hoofdrichting Emmeloord-Heerenveen is, is het natuurlijk veel verstandiger een fly-over Heerenveen-->Emmeloord te bouwen. Zo heb je veel minder verkeer over de rotonde zelf.

Plaats reactie