[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[B][A012] Antwerpen - Boom - Brussel

Bericht door Chris » wo 29 jun 2005, 12:13

Momenteel loopt de A12 van Antwerpen naar Brussel/Bruxelles, parallel aan de A1. Maar op heel veel plekken missen er nog stukken snelwegen. Hoe zit het daarmee? Wordt dat nog eens omgebouwd tot een volwaardige snelweg? En hoe is dat nu rijden? Zijn het allemaal ongelijkvloerse kruisingen, of staan er VRI's?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 29 jun 2005, 12:21

Lang nog niet overal ongelijkvloerse kruisingen. Officieel heet de weg dan ter plekke N 177. De snelwegstukken zijn wel A 12.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 13:39

Het leuke is dat bepaalde stukken weg 3+3 stroken zijn, maar met uitritten! En dat terwijl de weg verder helemaal op een snelweg lijkt.

Trouwens, globaal gezien is deze weg niet erg vervelend om te rijden. Een paar stoplichten hier en daar, maar verder kart het lekker door.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 29 jun 2005, 17:35

Ik heb zelf nog nooit op de A12 gereden; 't is in elk geval een geval apart.
harry schreef:Het leuke is dat bepaalde stukken weg 3+3 stroken zijn, maar met uitritten! En dat terwijl de weg verder helemaal op een snelweg lijkt.
Wat voor uitritten bedoel je hier? Uitritten van parkings van bedrijven e.d.?
Vinny schreef:Lang nog niet overal ongelijkvloerse kruisingen. Officieel heet de weg dan ter plekke N 177. De snelwegstukken zijn wel A 12.
Ten zuiden van Breendonk (het stuk dat grotendeels in Vlaams-Brabant ligt) heet de weg niet N177, maar N276. Voor de eenduidigheid noemt verkeersinformatie de volledige weg A12, ook de stukken met expreswegstatuut.

Ik denk dat de weg stukje bij beetje wordt omgebouwd, zodat hij binnen enkele (tientallen) jaren wel volledig snelweg zal zijn. Ik merk in elk geval al een vooruitgang sinds enkele jaren geleden - met name ten noorden van Boom is recent een stuk tot snelweg omgebouwd.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 29 jun 2005, 22:55

De A12 is een leuk stukje weg om eens te berijden, vooral het viaduct over Wilrijk is bijzonder. De gelijkvloerse kruising die er zijn (o.a. bij Londerzeel) stellen weinig voor, het is een beetje vergelijkblaar met de oude Nederlandse N50 tussen Rosmalen en Oss. Het knooppunt met de R0 is ook een heel apart geval (in negatieve zin), vooral de verbinding noord->oost en zuid->west zijn erg gevaarlijk.
Groet, Charles

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Bericht door Ali » do 30 jun 2005, 3:08

De A12 bevat ter hoogte van Aartselaar als ik me niet vergis nog vijf verkeerslichten en ter hoogte van Londerzeel nog eens twee of drie.

Het gedeelte bij Londerzeel is gemakkelijk om te bouwen tot autosnelweg omdat er weinig bebouwing is. Ik denk ook niet dat de ombouw héél dringend is omdat de kruispunten ver uit elkaar liggen en de weg hier 2x3 rijstroken telt. Het is wel natuurlijk véél veiliger indien men de expressweg tussen Willebroek-Zuid en Londerzeel tot een volwaardige autosnelweg ombouwt. Ik denk dat het hier over 5km betreft of zo.

Het ander gedeelte van denk ik drie kilometer ter hoogte van Aartselaar telt op korte afstanden denk ik zo'n vijf kruispunten met lichten. Ik vind dat dit gedeelte véél sneller tot een volwaarige autosnelweg moet omgebouwd worden, vooral omdat dit gedeelte héél druk is als gevolg van de vele bedrijven en winkelketens langs de expressweg en ook omdat dit gedeelte slechts 2x2 rijstroken telt. Als gevolg van de dichte bebouwing is dit gedeelte ook moeilijker om te bouwen en zie ik een verlenging van het viaduct als de beste oplossing met enkele afritten en parallelbanen. Indien men niet voor een viaduct wil kiezen dan dient men te kiezen voor een autosnelweg die ingegraven ligt zoals het gedeelte bij Boom. Ik ben wel van mening dat dit gedeelte net zoals bij Boom 2x3 rijstroken moet tellen.

Eens de A12 een volwaardige autosnelweg is, is het echt een degelijk alternatief voor Antwerpenaren die in het westen of zuiden van Brussel moeten wezen (Molenbeek, Anderlecht, Jette, Vorst) of verder naar Halle. De E19 is dan alleen nog voor internationaal verkeer Nederland-Parijs (via Ring Brussel-oost) of in het oosten van Brussel moeten wezen (Europese Instellingen, Navo, Zaventem, Vilvoorde)

Ook kan onmiddelijk aan de hand van elektronische panelen makkelijk bij calamiteiten op de A12 of de E19 naar de andere autosnelweg verwezen worden als deftige alternatief.

Tenslotte wil ik wel opmerken dat indien de A12 volledig tot een volwaardige autosnelweg wordt omgebouwd er best een rust en tankplaats mag gebouwd worden.

Ook ben ik van mening dat de expressweg tussen Willebroek en Sint-Niklaas beter tot een autosnelweg wordt omgebouwd waarbij in Temse ofwel een volwaardige 2x2 brug over de Schelde wordt gebouwd of een tunnel wordt uitgegraven

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 30 jun 2005, 11:41

Rien schreef:Wat voor uitritten bedoel je hier? Uitritten van parkings van bedrijven e.d.?
Ja, dat bedoel ik (en ook naar garages bij woningen). Ik was vergeten dat jullie uitrit noemen wat wij afrit noemen. :)
(Hoe heet onze uitrit dan in Vlaanderen?)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 30 jun 2005, 16:05

Het knooppunt met de R0 is ook een heel apart geval (in negatieve zin), vooral de verbinding noord->oost en zuid->west zijn erg gevaarlijk.
Komt omdat de A12 op het moment dat het de R0 kruist geen autosnelweg is maar expresweg. Ik denk niet dat dit deel ooit officieel tot autosnelweg zal worden omgevormt. Moest men dit doen dan zou men men wel het gehele knooppunt moeten aanpassen. Want een kruising tussen 2 autosnelwegen zal wettelijk meer capaciteit en ruimere bochten moeten hebben dan een knooppunt tussen expresweg/autosnelweg.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 30 jun 2005, 17:50

Snap ik uit deze discussie tot nu toe dat er een A-weg ligt, maar met verkeerslichten en erfaansluitingen? Dat is niet zo best lijkt me.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 30 jun 2005, 19:14

Dat snap je niet helemaal. Je kunt de A 12 het best vergelijken met de A 65. Soms is íe A 65 en dan weer N 65. Alleen in Belgiè bestaat geen geintegreerd wegnummeringstelsel, dus heeft de A 12 (net als de A 11) een ander N nummer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 jun 2005, 19:24

Die hele A12 een snelweg met alle moeilijkheden vandien. En warom nou toch ? Er ligt nog altijd een prachtige middenberm in de A1 te smachten naar asfalt...

Vervolgens kunnen de dorpen langs de A12 juist worden ontlast, en kun je die weg degraderen (Vmax 70 bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 30 jun 2005, 19:29

Vervolgens kunnen de dorpen langs de A12 juist worden ontlast, en kun je die weg degraderen (Vmax 70 bijvoorbeeld).
Dat kan niet, omdat de A 12 deel uit maakt van de gevaarlijke stoffen route Gent - Boom - Antwerpen. In de E 19 zit een tunnel bij Antwerpen, en in de R 1 zit natuurlijk de overbekende Kennedytunnel die niet bereden mogen worden door dit soort voertuigen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 30 jun 2005, 19:30

Bij Boom zit toch ook een tunnel? En bij Hoboken?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 01 jul 2005, 1:58

harry schreef:
Rien schreef:Wat voor uitritten bedoel je hier? Uitritten van parkings van bedrijven e.d.?
Ja, dat bedoel ik (en ook naar garages bij woningen). Ik was vergeten dat jullie uitrit noemen wat wij afrit noemen. :)
(Hoe heet onze uitrit dan in Vlaanderen?)
Eigenlijk gebruiken we zowel uitrit als afrit in Vlaanderen, op sommige plaatsen langs de snelweg vind je borden met "uitrit", maar in de verkeersinformatie heeft men het meestal over "afrit"

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 01 jul 2005, 2:09

René schreef:Die hele A12 een snelweg met alle moeilijkheden vandien. En warom nou toch ? Er ligt nog altijd een prachtige middenberm in de A1 te smachten naar asfalt...

Vervolgens kunnen de dorpen langs de A12 juist worden ontlast, en kun je die weg degraderen (Vmax 70 bijvoorbeeld).
Die middenberm wou men vroeger gebruiken om een soort supersnelweg tussen Brussel en Antwerpen te bouwen (vandaar trouwens dat de snelwegverlichting aan beide kanten dubbel is en dus eigenlijk ook de middenberm belicht), later wou men er dan een HSL-lijn bouwen, maar eigenlijk...waarom niet wat meer bomen of struiken? Dat is mooier dan zo een kale middenberm. Er ligt al genoeg asfalt in Vlaanderen, en de E19 is niet de snelweg met de grootste verkeersproblemen, net omdat de A12 er zowat parallel mee loopt. Die A12 is men inderdaad langzaam aan het omvormen tot snelweg, eigenlijk een beetje zoals men de N49 aan het omvormen is tot E34. Misschien wel voor de duidelijkheid: het is handiger als je E19 gebruikt ipv A1, aangezien de Belgen deze snelweg niet kennen als A1, maar E19. Eigenlijk gebruiken we de A-nummers nooit, tenzij het een snelweg is zonder E-nummer, vandaar dat we de A-nummers meestal zelfs niet kennen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 01 jul 2005, 10:50

R4 schreef:
harry schreef:(Hoe heet onze uitrit dan in Vlaanderen?)
Eigenlijk gebruiken we zowel uitrit als afrit in Vlaanderen, op sommige plaatsen langs de snelweg vind je borden met "uitrit", maar in de verkeersinformatie heeft men het meestal over "afrit"
OK, dat is wat wij afrit noemen.
Maar hoe heet onze (Nederlandse) uitrit dan in Vlaanderen? René noemt het hierboven een erfaansluiting, maar wat is het gangbare Vlaamse woord?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jul 2005, 15:46

Chrizz schreef:Bij Boom zit toch ook een tunnel? En bij Hoboken?
Voor de richting Antwerpen-Gent kun je voor Boom alweer afslaan volgens mij en dan kruis je over een brug de Schelde. Zo beland je weer op de A14/E17.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 01 jul 2005, 19:45

harry schreef:
R4 schreef:
harry schreef:(Hoe heet onze uitrit dan in Vlaanderen?)
Eigenlijk gebruiken we zowel uitrit als afrit in Vlaanderen, op sommige plaatsen langs de snelweg vind je borden met "uitrit", maar in de verkeersinformatie heeft men het meestal over "afrit"
OK, dat is wat wij afrit noemen.
Maar hoe heet onze (Nederlandse) uitrit dan in Vlaanderen? René noemt het hierboven een erfaansluiting, maar wat is het gangbare Vlaamse woord?
Een oprit? Alleszins, zo noem ik het. :P

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 02 jul 2005, 2:06

Bij mijn weten gebruiken we daarvoor overal in Vlaanderen inderdaad "oprit" :). Tenzij we echt sjiek willen doen, dan gebruiken we "oprijlaan", om toch het onderscheid te maken met een snelwegoprit, alhoewel dat onderscheid normaal gezien wel duidelijk moet zijn uit de context. :P

Autopalya
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 13:01
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Bericht door Autopalya » za 02 jul 2005, 10:08

R4 schreef:Bij mijn weten gebruiken we daarvoor overal in Vlaanderen inderdaad "oprit" :). Tenzij we echt sjiek willen doen, dan gebruiken we "oprijlaan", om toch het onderscheid te maken met een snelwegoprit, alhoewel dat onderscheid normaal gezien wel duidelijk moet zijn uit de context. :P
Mijn "Nederlandse GPS-stem" gebruikt ook het woord oprit. VB: Volgende oprit naar de autosnelweg. ;)

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 02 jul 2005, 15:25

Wat die brede middenberm van de A1/E19 betreft:

- die wordt niet meer belicht, de verlichtingsarmaturen zijn ontdubbeld geweest, m.a.w. de lampen die de middenberm verlichten zijn al een aantal jaren geleden afgezaagd. Gierig als we zijn, zijn deze verlichtingspalen - met een U-vorm en twee lampen per paal - niet door nieuwe vervangen. En het zijn volgens mij nog de originele palen van bij de aanleg van de A1/E19 (uit 1971 - 1973).

- de middenberm is beplant met het 'witte kinderbos': een aanplanting gedaan door de witte comités (ontstaan na de Dutroux-affaire) toen men het langstgerekte bos in België wou realiseren op die middenberm. Dit ter nagedachtenis van alle verdwenen en vermiste kinderen.

- dat 'bos' zal de komende tien jaar verdwijnen tussen de afrit Mechelen-Zuid en Vilvoorde, want er komt een nieuwe spoorlijn op de middenberm tussen Schaarbeek (knooppunt Machelen met de R0) en Mechelen-Zuid (waar de spoorlijn aansluit op de bestaande lijn) met een aftakking naar Zaventem (onder de afrit Vilvoorde). Zie ook: http://www.b-rail.be/corp/N/assets/down ... iabolo.pdf

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 02 jul 2005, 15:34

Vinny schreef:In de E 19 zit een tunnel bij Antwerpen
Dat is de Craeybeckxtunnel (wat een naam trouwens)

Ik zal wel eens foto's willen zien van deze A12. Hoe komt men er trouwens bij om een half half snelweg te bouwen? Doe het dan gelijk goed (of bouw geen snelweg).

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 02 jul 2005, 15:57

De tunnel is genoemd naar Lode Craeybeckx (1897-1976), burgemeester van Antwerpen van 1947 tot aan zijn dood in 1976. En de langst regerende burgervader van de sinjorenstad.

De tunnel is bij mijn weten ook de breedste van heel België, 2 x 4 rijstroken, en loopt onder het Middelheimpark door (de bewoners van de residentiële gemeenten daar drongen aan op een tunnenl onder dit park en de lawaaioverlast bij het ziekenhuis bovengronds te beperken).

De tunnel aan het eind van de A12 die aansluiting geeft op de Ring heet 'Bevrijdingstunnel' en dit omdat op 4 september 1944 de Engelsen via de A12 (toen al een autoweg) de stad Antwerpen binnentrokken en bevrijden.

Wat wetenwaardigheden tussendoor ;)

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » za 02 jul 2005, 16:11

De reden waarom de A12 niet direct als autosnelweg is aangelegd, is omdat de weg gepland werd in de jaren '30 als een autoweg (met ongelijkvloerse kruisingen). Het tracé werd vastgesteld begin jaren '30 en de weg werd geopend in 1939 tussen het rond punt aan de Esplanade (Heizel te Brussel) en de Jan Van Rijswijcklaan Antwerpen. Een onderdeel van de autoweg was de nieuwe brug over de Rupel bij Boom.

Knooppunt autoweg (latere A12) en Jan van Rijswijcklaan
http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/1938/1938_3.html

Autoweg ter hoogte van Breendonk (even ten zuiden van Willebroek)
http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/1938/1938_4.html

En de aanleg van de latere E40 ter hoogte van Beernem (tussen Gent en Brugge) *als extraatje* ;)
http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/1938/1938_6.html

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » di 05 jul 2005, 14:35

Heb wat opzoekwerk verricht, en voor zover ik kan nagaan:

- het viaduct van Wilrijk is aangelegd eind jaren 60 en geopend voor het verkeer in 1970 waarna het status van autosnelweg kreeg.

- de Rupeltunnel in Boom werd geopend in 1981 als ontdubbeling van de de Rupelbrug, bij die gelegenheid werd ook het stuk autoweg tot aan de aansluiting met de N16 in Willebroek autosnelweg.

- de open sleuf in Boom werd midden jaren '90 met zo'n 3 kilometer verlengd. En autosnelweg.

- het gedeelte tussen de aansluiting met de R0 tot ongeveer Londerzeel is blijkbaar al in de jaren '70 tot autosnelweg omgevormd.

Over de omvorming van de rest van de autoweg tot autosnelweg bestaan veel plannen, maar concreet zijn er geen uitvoeringsbesluiten. Enige concrete project waarvan sprake is, is om de N171 tussen Edegem en Aartselaar als verbindingsweg tussen de E19 (afrit Kontich) en de A12 door te trekken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 jul 2005, 15:09

Interessant, Mexxodus.
Mexxodus schreef:- de Rupeltunnel in Boom werd geopend in 1981 als ontdubbeling van de de Rupelbrug
Wat bedoelen jullie Vlamingen nu precies met ontdubbeling ?
Is dat gewoon een verdubbeling ? Of wat anders ?

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » di 05 jul 2005, 15:19

Is inderdaad hetzelfde als verdubbeling.

Naast de Rupelbrug is er een Rupeltunnel aangelegd, zoals de Botlektunnel naast de Botlekbrug en de Calandtunnel (Thomassentunnel) naast de Calandbrug.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 07 jul 2005, 11:11

Mexxodus, interessant verhaal! :) Mag ik vragen waar je die informatie vandaan gehaald hebt? Ik ben namelijk naarstig op zoek naar meer bronnen en literatuur over de Belgische snelwegengeschiedenis.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » zo 10 jul 2005, 21:29

Ben 3 dagen trug over die weg gereden.

Het is een aparte weg. Dan snelweg, dan ineens een stoplicht en de plaatselijke boerderij met eigen op/afrit.

Helaas heeft de weg stoplichten met flitspalen......en we niet optijd konden remmen voor het rode licht...

Maar rijdt zeker niet slecht door!!!!!

heerlijk als de laptop in frankijk ineens een onbeveiligd draadloos netwerk vindt.....

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 11 jul 2005, 20:38

Zelf ben ik een keer midden in de nacht over die weg gereden. De verkeerslichten hadden toen een soort groene golf, maar die kon je toen alleen halen als je harder reed dan de maximumsnelheid. :roll:
Laatst gewijzigd door Willem op ma 11 jul 2005, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie