Utrecht: Desnoods tol in stad voor schone lucht

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Utrecht: Desnoods tol in stad voor schone lucht

Bericht door zody » wo 07 mar 2007, 11:36

AD schreef:Desnoods tol in stad voor schone lucht
ROELAND FRANCK
UTRECHT Om echt iets te doen aan mobiliteit en luchtverontreiniging in de stad Utrecht moet wellicht tolheffing ingevoerd worden.
Die suggestie valt te lezen in het Voorlopig regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Utrecht (RSLU) dat de stad en de provincie Utrecht en Amersfoort vandaag hebben vastgesteld.

Voor de komende jaren voorziet het RSLU meer gangbare maatregelen zoals het inzetten van schonere bussen in het openbaar vervoer, beperking van het vrachtverkeer in de steden en verbetering van de doorstroming van het verkeer. Bij snelwegen is het verlagen van de maximumsnelheid en de plaatsing van schermen een mogelijkheid de hoeveelheid fijnstof en stikstofoxiden te beperken.

Behalve rond snelwegen liggende meeste knelpunten in Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein. Daarnaast zijn voor Veenendaal en Breukelen extra maatregelen nodig.

In Utrecht zijn zeven hardnekkige knelpunten: Weerdsingel WZ, Westplein,Albert Schweitzerdreef, Einthovendreef, Albatrosstraat en de Stadsweg langs A2 (Leidsche Rijn). Verder zijn er nog zeventien locaties die waarschijnlijk niet aan de normen voldoen. In Amersfoort is de Hogeweg het meest problematisch. Om alle maatregelen uit te voeren zijn vele tientallen miljoenen euro’s nodig. De helft daarvan is nu beschikbaar.

Het Voorlopig Regionale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit Utrecht staat niet op zichzelf. Het gaat onderdeel uitmaken van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Het NSL moet ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit in Nederland in de toekomst voldoet aan de Europese luchtkwaliteitsnormen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 07 mar 2007, 12:11

Weet je wat echt effectief is ? Tol heffen op de achtergrondconcentratie...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 07 mar 2007, 12:27

Fictief Dagblad schreef:AMSTERDAM - Er gaat tol geheven worden in straten waar leden van milieudefensie wonen. De minister hierover:
"Milieudefensie doet goede dingen door ons te wijzen op problemen in ons land. Zij gaan echter naar zoveel bijeenkomsten toe, dat de lucht teveel vervuild wordt in deze straten.". De minister verwacht dat de leden vaker de fiets zullen pakken nu er voortaan 5 Euro tol geheven gaat worden per keer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 08 mar 2007, 11:24

@Palance: :hahaHAHA: Maar in elke straat zou een MD lid kunnen wonen...

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 09 mar 2007, 22:18

Heren, wat een flauwekul toch weer!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 mar 2007, 22:20

Frank_NL schreef:Heren, wat een flauwekul toch weer!
Snap jij eigenlijk wel wat een "discussie"forum inhoudt? :confuuuse:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 09 mar 2007, 22:30

Chris schreef:
Frank_NL schreef:Heren, wat een flauwekul toch weer!
Snap jij eigenlijk wel wat een "discussie"forum inhoudt? :confuuuse:
Er komt in ieder geval een behoorlijke dosis humor bij kijken en dat is alleen maar goed om de zaak te relativeren. :lol:
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 09 mar 2007, 23:39

Chris, leg eens uit dan!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 09 mar 2007, 23:42

Frank_NL schreef:Chris, leg eens uit dan!
Ik vind het continue plaatsen van losse statements niet echt een manier van "discussieren". Als iemand erop reageert, doe je dat af als onzin, of wil je er niet op ingaan. Het doel van een forum is juist de discussie.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 10 mar 2007, 9:09

In plaats van tol zou men beter de historische binnenstad autovrij kunnen maken. Aan de rand goede parkeervoorzieningen en pendelbussen en je bent al een heel eind.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 10 mar 2007, 10:02

ViaHaaren schreef:In plaats van tol zou men beter de historische binnenstad autovrij kunnen maken. Aan de rand goede parkeervoorzieningen en pendelbussen en je bent al een heel eind.
Op zaterdagen en koopzondagen rijdt er al een WinkelExpress vanaf ht parkeerterrein bij Galgewaard naar het centrum. Ook rijdt de tram langs transferium Westraven richting centrum. Daar ligt het dus allemaal niet aan.
Jaren tachtig, prachtig!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 11:44

ViaHaaren schreef:In plaats van tol zou men beter de historische binnenstad autovrij kunnen maken. Aan de rand goede parkeervoorzieningen en pendelbussen en je bent al een heel eind.
Dit wordt wel vaker geroepen. 'Tolheffing in de binnenstad voor een betere luchtkwaliteit'. Volgens mij is die link er echter totaal niet. Heb je weleens in de binnenstad van Utrecht gekeken? Daar is al vrijwel geen verkeer. Helemaal geen verkeer gaat echt niet veel uitmaken voor de luchtkwaliteit, de bussen daar zorgen al voor veel meer vervuiling.

Een autovrije binnenstad kan een goed idee zijn, omdat het een mooier straatbeeld en meer ruimte voor voetganger en fiets oplevert.
Het heeft echter ook grote nadelen. Je gaat nu al zeker niet voor je lol met de auto de binnenstad in. Iedereen die maar een beetje de keuze heeft pakt fiets, benenwagen of bus. Soms MOET je als bewoner of winkelbezoeker echter gewoon met de auto, bijvoorbeeld om veel goederen te vervoeren (vakantie? verhuizing? grote aankoop) of om je oma te vervoeren die slecht ter been is. Nu kan dat nog min of meer. Als dat helemaal niet meer kan is dat wel een probleem.
Laatst gewijzigd door Matthijs op za 10 mar 2007, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 10 mar 2007, 11:47

Matthijs heeft zondermeer een punt... :!:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 10 mar 2007, 11:52

René schreef:Matthijs heeft zondermeer een punt... :!:
Daarom de auto niet helemaal uitbannen uit zo'n binnenstad.
Espace de zody 8-)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 11:59

De wegen net buiten het centrum (Catharijnesingel, Westplein, Daalsetunnel) zijn natuurlijk weer een ander verhaal. Daar rijdt een hoop verkeer (met een slakkengang). Als je daar echter tol gaat heffen gaat de stad echter helemaal ten onder aan onbereikbaarheid.

Ik sprak laatst al iemand die een bedrijf heeft van waaruit-ie op veel plaatsen in Utrecht moet zijn (ivm bezoek of bezorgen oid). Eerst was er een unit Utrecht, maar die was al opgesplitst in Utrecht-West en Utrecht-Oost, aangezien het gewoon nagenoeg onmogelijk is om met de auto op een redelijke manier van Oost naar West te komen.

In plaats van tolheffing op deze wegen lijkt het me voor de luchtkwaliteit veel zinniger om alternatieven aan te leggen.
Dan heb ik het over wegen die:
1) Veel minder kruisingen hebben, waardoor het verkeer niet continu hoeft af te remmen en op te trekken, maar gewoon met een gestaag vaartje van 40~50 km/h kan doorstromen, met veel minder emissies en luchtvervuiling tot gevolg.
2) Niet direct langs woningen lopen, waardoor er ook nog eens veel minder mensen last hebben van de uitgestote gassen en fijne stofjes.

Kortom: een spoorlaan bijvoorbeeld. Een spoorlaan langs de westkant van het spoor van de Vondellaan tot CS zou bijvoorbeeld wonderen doen voor de luchtkwaliteit en leefbaarheid van de Catharijnesingel en de Croeselaan.

Maar tolheffing?
- Rond de binnenstad levert het helemaal geen betere luchtkwaliteit op
- Net buiten de binnenstad wellicht wel, maar ook gigantische bereikbaarheidsproblemen. Er zijn betere en effectievere methoden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 10 mar 2007, 12:01

Een voorbijrijdende bus of een rij auto's in de file, wat zou meer vervuiling opleveren (ik denk het laatste).

En al zou het niet zijn, geen auto's geeft een heel wat prettiger en rustiger straatbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 10 mar 2007, 12:05

Palance schreef: En al zou het niet zijn, geen auto's geeft een heel wat prettiger en rustiger straatbeeld.
Volgens mij geldt dat alleen voor winkelstraten. Anders is het zo dooie boel.

Feit is gewoon dat onze oude binnensteden, en vaak ook veel wijken om het centrum heen eigenlijk niet zijn gebouwd voor veel verkeer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 12:09

Dat zal best kloppen Palance, maar waar in de Utrechtse binnenstad zie jij dan die files van auto's?
99% van de binnenstad is zeer autoluw. Hoogstens op de route Voorstraat-Nobelstraat rijdt nog wat.

Kijk, ik zou het zeker mooi vinden, een autovrije binnenstad. Dan wel voor het straatbeeld inderdaad, omdat de luchtkwaliteit er volgens mij niet beter van zou worden.
Je moet dan echter wel een oplossing vinden voor de problemen die ik schets. Wat nou als je aan de Oudegracht woont en moet verhuizen? Wat als je met de auto naar Zuid-Frankrijk wil en dus ladingen koffers hebt? Wat als je invalide oma eens een keer langs wil komen dit jaar? Allemaal zaken die absoluut onmogelijk zijn als je er met de auto helemaal niet meer kan komen.

Zolang je (1) bedenkt dat het met luchtkwaliteit niets te maken heeft en (2) een oplossing hebt voor bovenstaande problemen, ben ik zeker voor een autovrije binnenstad.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 10 mar 2007, 12:24

Oh, je moet uiteraard altijd mogelijkheden openlaten voor individueel noodzakelijk vervoer. Maar overig verkeer moet je uit de binnensteden houden. Daar worden steden al heel wat beter en leefbaarder van.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 12:27

Maar het overige verkeer wordt toch al uit de binnenstad geweerd? Ik bedoel, het is zo'n crime om de binnenstad in en door te komen per auto. Dat doe je alleen als het echt niet anders kan, lijkt me.
Ik zie niet wat een tolheffing hier nog aan kan toevoegen, behalve ellende.

Ze kunnen beter een oplossing bedenken voor de wegen in de buurt van het centrum, zoals dus Catharijnesingel, A'damsestraatweg, Westplein e.d.
Tolheffing lijkt me echter absoluut geen optie daar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 10 mar 2007, 12:38

Matthijs schreef:Maar het overige verkeer wordt toch al uit de binnenstad geweerd? Ik bedoel, het is zo'n crime om de binnenstad in en door te komen per auto. Dat doe je alleen als het echt niet anders kan, lijkt me.
Geldt er ergens een rij of inrijverbod in de Utrechtse binnenstad voor niet-bewoners of niet-noodzakelijk verkeer? Niet dat ik weet (maar je mag me altijd corrigeren). Als zo'n verbod niet bestaat mag je dus gewoon de binnenstad in, ook al hoor je er niet thuis.
Dat het een crime is geldt voor meer plaatsen, ook waar veel files staan, dus dat is blijkbaar geen argument.
[/quote]
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 12:42

Palance, het gaat toch om het doel? Namelijk: zo min mogelijk verkeer in de binnenstad, alleen het verkeer dat er absoluut moet zijn.

Of dat doel nou wordt bereikt doordat er een inrijverbod is of doordat dusdanig moeilijk is dat je er alleen inrijdt als het echt moet, is volgens mij niet van belang. Het middel is niet zo relevant.

Overigens zijn er al allerlei inrijverboden en eenrichtingsverkeerstraten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 10 mar 2007, 12:48

Waarbij de discussie dus in feite neerkomt op:
* tolheffing
of
* inrijverboden (al dan niet met een heel lijstje uitzonderingscriteria).

Zelf zou ik het helemaal niet erg vinden om een aantal molochen uit de binnenstad te weren. Wat doet bijvoorbeeld een mega-warenhuis als de Bijenkorf nou weer vlak bij de Dam? :dontknow:
Ik ben zelf een liefhebber van een meer romantisch beeld van binnensteden, met kleinschalige horeca. Daar horen geen lange files van funshoppers bij...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 10 mar 2007, 12:51

Vinny schreef:Waarbij de discussie dus in feite neerkomt op:
* tolheffing
of
* inrijverboden (al dan niet met een heel lijstje uitzonderingscriteria).

Zelf zou ik het helemaal niet erg vinden om een aantal molochen uit de binnenstad te weren. Wat doet bijvoorbeeld een mega-warenhuis als de Bijenkorf nou weer vlak bij de Dam? :dontknow:
Ik ben zelf een liefhebber van een meer romantisch beeld van binnensteden, met kleinschalige horeca. Daar horen geen lange files van funshoppers bij...
Als je dan de bereikbaarheid van de Bijenkorf in autostad Eindhoven bekijkt, een wereld van verschil. In de middeleeuwse binnensteden zoals Utrecht/Amsterdam heb je inderdaad een punt Vinny.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 10 mar 2007, 12:56

Matthijs schreef:Palance, het gaat toch om het doel? Namelijk: zo min mogelijk verkeer in de binnenstad, alleen het verkeer dat er absoluut moet zijn.

Of dat doel nou wordt bereikt doordat er een inrijverbod is of doordat dusdanig moeilijk is dat je er alleen inrijdt als het echt moet, is volgens mij niet van belang. Het middel is niet zo relevant.

Overigens zijn er al allerlei inrijverboden en eenrichtingsverkeerstraten.
Ik heb ook niet gezegd dat het door tol moet komen, maar er zijn meer manieren. Vergunningsystemen in combinatie met blockers bijvoorbeeld. Heb je van te voren geen goede reden aangegeven, dan kom je er niet in. Bijvoorbeeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 13:00

De Bijenkorf hóórt juist op een plek als de Dam, vind ik.

Alleen toegang met vergunning zou kunnen, maar ik vraag me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Je hebt dan wat minder auto's (het zijn er nu al weinig, het worden er dan ook ... weinig), maar wel een hoop gedoe en kosten erbij.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 10 mar 2007, 13:00

Palance schreef:Een voorbijrijdende bus of een rij auto's in de file, wat zou meer vervuiling opleveren (ik denk het laatste).
Tenzij het zo'n oude Volvo gelede bus is van het GVU zonder roetfilter met een Euro 0-emissie. :mrgreen:
Jaren tachtig, prachtig!

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 13:01

En de bussen staan in de binnenstad van Utrecht (en op het busstation al helemaal) ook aardig in de file.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 10 mar 2007, 13:08

Palance schreef:Ik heb ook niet gezegd dat het door tol moet komen, maar er zijn meer manieren. Vergunningsystemen in combinatie met blockers bijvoorbeeld. Heb je van te voren geen goede reden aangegeven, dan kom je er niet in. Bijvoorbeeld.
Zou dat er nu niet al zijn dan? :?

Verder ga je volledig voorbij aan het feit dat de auto al genoeg (liever gezegd: te veel, door een gebrek aan goede parkeervoorzieningen) uit het centrum gepest wordt met de soms absurd hoge parkeertarieven. Mensen met een kleiner budget gaan dan soieso al niet meer met de auto het centrum in (nemen OV, of een P+R), terwijl de mensen die er moeten zijn (of willen) en daarbij bereid zijn om de portemonnee voor open te trekken toch wel komen...
Laatst gewijzigd door Jeroen op za 10 mar 2007, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 10 mar 2007, 13:08

Utrecht is één van de meest auto-onvriendelijke steden vind ik. De binnenstad vind ik moeilijk bereikbaar door de busbanen. Twee belangrijke invalswegen (Biltstraat en Vleutenseweg) van het centrum heeft Utrecht in de jaren '90 ook omgebouwd tot busbanen waarbij de automobilist naar een versmalde rijbaan naast de busbaan werd verbannen.
Jaren tachtig, prachtig!

Plaats reactie