Utrecht: Desnoods tol in stad voor schone lucht

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 10 mar 2007, 13:23

Jeroen schreef:Verder ga je volledig voorbij aan het feit dat de auto al genoeg (liever gezegd: te veel, door een gebrek aan goede parkeervoorzieningen) uit het centrum gepest wordt met de soms absurd hoge parkeertarieven.
Daar kan ik over mee praten. Eind jaren '90 organiseerde ik voor het IRC-gebeuren regelmatig meetings in cafe "Stairway to Heaven" aan de Mariaplaats en parkeerde mijn auto veelvuldig in de nabijgelegen P-garage bij de Strosteeg en dat heeft me kapitalen gekost, daarom was het in de stad ook niet echt druk met auto's. Tolheffing lijkt me ook gezien de voorgaande discussies zinloos. De binnenstad is wat mij betreft voldoende autoluw. Ook kom ik veel in Tuindorp en als ik dan de binnenstad bezoek dan gaan we altijd op de fiets.
Espace de zody 8-)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 10 mar 2007, 13:26

Wellicht krijgen mensen de indruk dat ik voor auto's in het centrum ben. Dat is zeker niet zo.

Ik zou me bijvoorbeeld best iets kunnen voorstellen bij een systeem als dit:
Bij alle singelbruggen (toegangen tot de binnenstad) staat een camera die nummerborden registreert.
Elke bewoner van de binnenstad die een (lease)auto heeft kan een abonnement aanvragen, waarmee zijn nummerbord voor €2 per keer het gebied in mag.
De anderen kunnen via internet voor bijv. €4 of per sms voor €5 een eenmalige 'vergunning' voor hun kenteken aanvragen, die gelijk ingaat.
De camera's checken de nummerborden. Rij je erdoor zonder vergunning, dan krijg je een 'boete' van €7,50 thuis.

Ik vind dan eigenlijk wel met de inkomsten hiervan de parkeertarieven weer wat omlaag moeten. Die waren namelijk verhoogd om rijden in de binnenstad te ontmoedigen. Dit tolsysteem neemt deze functie over en heeft als voordeel dat deze alle rijdende auto's pakt en niet alleen de betalend parkerende.

Maar dan nog de vraag: wat schiet je ermee op?
Het is een hoop gedoe en kost een hoop geld.
En nog steeds heb je verkeer in de binnenstad, het is nu al weinig maar wordt nog iets minder.
De luchtkwaliteit heeft er weinig aan, het ging toch al om zulke kleine aantallen.
Is het de moeite dus wel waard?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 10 mar 2007, 13:31

Matthijs schreef:Maar dan nog de vraag: wat schiet je ermee op?
Het is een hoop gedoe en kost een hoop geld.
En nog steeds heb je verkeer in de binnenstad, het is nu al weinig maar wordt nog iets minder.
De luchtkwaliteit heeft er weinig aan, het ging toch al om zulke kleine aantallen.
Is het de moeite dus wel waard?
Precies, ik zie het probleem ook niet echt.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 10 mar 2007, 19:34

Stefan schreef:Utrecht is één van de meest auto-onvriendelijke steden vind ik. De binnenstad vind ik moeilijk bereikbaar door de busbanen. Twee belangrijke invalswegen (Biltstraat en Vleutenseweg) van het centrum heeft Utrecht in de jaren '90 ook omgebouwd tot busbanen waarbij de automobilist naar een versmalde rijbaan naast de busbaan werd verbannen.
Inderdaad.
Terwijl Utrecht 20 jaar geleden nog een toonbeeld was van hoe het wèl moet. Veel 2x2 of brede 1x2 wegen, veel parkeergarages met schappelijke parkeertarieven. Daarvan is na 20 jaar bestuur met GL weinig meer over... :cry:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 10 mar 2007, 19:48

Hoezo? Hadden ze in Utrecht de afgelopen jaren een één partij-politiek? Een Groen Links-dictatuur? Bij mijn weten had Utrecht al die jaren een coalitie van verschillende partijen die met zijn allen verantwoordelijk waren voor het beleid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 10 mar 2007, 20:11

Tuurlijk, "iedereen" is verantwoordelijk. Maar sinds het aanschuiven van die partij in het stadsbestuur is duidelijk een kentering waarneembaar.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 10 mar 2007, 22:36

Volgens mij is die kentering in het gehele land waarneembaar. Ook in plaatsen waar GL niet in het bestuur zit.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 10 mar 2007, 22:48

In Den Haag gaan ze de komende jaren automobilisten ook pesten. Er zijn plannen om het Prins Bernhardviaduct en het Schenkviaduct af te breken. Het Zieken en de Grote Marktstraat zijn al autoluw geworden. Verder betaal je torenhoge parkeerkosten...

Het hele centrum van Utrecht is met die busbanen een doolhof geworden voor automobilisten die niet bekend zijn in Utrecht. Je rijdt je vanzelf vast als toerist. Hier een beweegbaar obstakel, daar weer een verplichtige rijrichting.

Heeft Leefbaar Utrecht de afgelopen jaren ook niet wat in de melk te brokkelen gehad? :idea:
Jaren tachtig, prachtig!

Plaats reactie