Komende minister: Diesel in de ban

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Komende minister: Diesel in de ban

Bericht door Chris » zo 18 feb 2007, 21:59

DEN HAAG - Particuliere dieselrijders en bedrijven kunnen hun borst natmaken. De nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) kondigde gisteren bij het ’sollicitatiegesprek’ met formateur Balkenende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto’s.

„Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig. Ze wil daarbij intensief samenwerken met het bedrijfsleven en milieuclubs.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 19 feb 2007, 14:36

Telegraaf (17-2-2007) schreef:WOEDE OM 'UITBANNEN DIESELAUTO'
Nu al ophef nieuwe minister

DEN HAAG - De Nederlandse autobranche heeft met verbijstering gereageerd op de uitspraak van de nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer (PvdA) die de dieselauto in ons land wil uitbannen.
Bovag en de RAI Vereniging vinden dat deze milieuambitie van de toekomstige bewindsvrouw „nergens op slaat . De voormalig activiste kondigde bij het 'sollicitatiegesprek' met formateur Balkende aan uiteindelijk helemaal af te willen van dieselauto's omdat ze te belastend zijn voor het milieu.
„Dieselauto's zijn nota bene de laatste jaren schoner geworden. Over een aantal jaren is diesel nog milieuvriendelijker dan benzineauto's", aldus Peter Jansen, voorzitter van de RAI Vereniging en namens de Bovag.

De uitspraak Van Cramer om dieselrijders te ontmoedigen raakt volgens de autobranche kant noch wal. „Sinds de invoering van de emissie-eisen voor personenen lichte bedrijfsauto's is de uitstoot van schadelijke stoffen gehalveerd", aldus Jansen.

Sloopregeling
Bovag en de RAI Vereniging pleiten voor een sloopregeling voor diesels ouder dan tien jaar. In jongere diesels worden roetfilters geplaatst. Sinds 1990 is de CO-uitstoot met 98 procent afgenomen en de uitstoot van stikstofoxiden en koolwaterstof in diezelfde periode met 95 procent. De autobranche vindt dat de nieuwbakken minister zich eerst maar eens in de materie moet verdiepen voordat ze dergelijke uitspraken doet.
Telegraaflezers hebben eveneens met verbijstering gereageerd. Vele honderden dieselrijders noemen het een „dom", „ondoordacht" en „belachelijk" plan.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » ma 19 feb 2007, 18:32

Blijkbaar moet mevrouw de milieuminister nog veel leren. Valt ook niet mee als je jarenlang met de oogklepjes van allerlei radicale milieugroeperingen hebt rondgelopen. Dieselauto's afschaffen->get real.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 feb 2007, 22:44

TTM.nl schreef:PvdA: “Ban op diesel overtrokken”

16 FEB 2007
De Partij van de Arbeid (PvdA) zegt dat het bericht in de Telegraaf van vanochtend, dat de nieuwe milieuminister Jacqueline Cramer dieselauto’s wil afschaffen, overtrokken is.

„Als het mogelijk is, moeten we die auto’s vervangen. We moeten zuiniger en schoner rijden. Dat ga ik proberen voor elkaar te krijgen”, zo zei de nieuwe bewindsvrouw stellig na haar sollicitatiegesprek met minister-president Balkenende.
“Die uitspraak klopt niet”, zegt de PvdA . “Na haar gesprek met Balkenende werd aan mevrouw Cramer gevraagd wat de dieselrijder van haar kon verwachten”, aldus een woordvoerder van de partij. “Ze heeft toen geantwoord dat dat primair een zaak is van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar dat ze wel nastreeft dat er meer zuinige en schone auto’s op de weg komen. Het woord dieselauto heeft ze zelf niet eens in de mond genomen. Er is dus geen sprake van een ban op dieselauto’s.”
IK schrok me rot toen ik die plannen hoorde, ik rij al vanaf 1989 40000 km/jaar diesel en vind LPG dus helemaal niks. Nauwelijks roetuitstoot bij de roetmeting van mijn auto keer op keer. De soep zal wel niet zo heet worden gegeten dan.......getuige bovenstaand artikel van TTM voor eigen- en beroepsvervoer Nederland. Misschien moeten we mevr. Cramer in de ban doen :twisted:
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 20 feb 2007, 23:12

^^ Daar ben ik het van harte eens. Cramer op VROM is toch wel de grootste weeffout van het nieuwe kabinet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 21 feb 2007, 9:17

Een pro-auto en een anti-auto minister die het samen moeten rooien? :?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 20:09

NU.nl (20-03-2007) schreef: Belasting op diesel gaat omhoog

Uitgegeven: 20 maart 2007 15:56
Laatst gewijzigd: 20 maart 2007 16:19
BRUSSEL - De belasting op milieuonvriendelijke brandstoffen, zoals diesel, zal worden verhoogd. Ook wordt "gekeken naar een mogelijke verhoging van de energiebelasting". Dat zei staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën dinsdag in Brussel tijdens een conferentie over belasting en milieu.

De Jager liet weten dat bij aanschaf van auto's het verschil tussen de zuinigste en de minst zuinige auto's 1500 euro is. "Ik zet erop in om dit verschil tenminste te verdubbelen. De consument zal daardoor eerder voor de meest zuinige auto kiezen."

Vliegtickets

De CDA-bewindsman maakte ook duidelijk dat hij wil vasthouden aan belasting op vliegtickets in ons land. De Europese Commissie heeft voorgesteld om de luchtvaart onder de emissiehandel te brengen, waardoor betaald moet worden voor de uitstoot van broeikasgas. De Jager ziet dat niet als een alternatief: "Emissierechtenhandel en een belasting op het luchtverkeer gaan prima samen en kunnen elkaar juist versterken."

De Jager riep de overige landen van de Europese Unie op om Nederland bij de belasting op vliegtickets te volgen. Dat zou kunnen voorkomen dat Nederlandse vakantiegangers uitwijken naar Duitsland en België.

Vergroening

De staatssecretaris van Financiën gaf een toelichting op het regeerakkoord (pdf), waarin staat dat er met ingang van volgend jaar 1,1 miljard extra komt aan vergroening van belasting. Tegenover de "vergroeningsmaatregelen" en andere lastenverzwaringen staan lastenverlichtingen om meer mensen aan betaald werk te helpen, de economie te versterken en voor het jeugd- en gezinsbeleid, aldus De Jager.

Hij wil ook na 2008 "verder gaan met de vergroening van het fiscale stelsel" en zei te hopen dat ook de andere EU-landen ervoor kiezen om te komen tot zo'n "lastenverschuiving."
Het ene nieuwsbericht is alweer verstomd en ontkrachtigd en het volgende bericht staat alweer in de media om ons weer uit te melken.
Espace de zody 8-)

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » di 20 mar 2007, 20:18

Als er nou een belastingverlaging ergens anders tegenover stond...
Dit klinkt gewoon als een ordinaire belastingverhoging.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 20:22

En de hele economie krijgt een gigantische opdonder, want al onze producten die we dagelijks gebruiken worden vervoerd door trucks op diesel. Als ze nu eens biodiesel op de markt brengen die aanzienlijk goedkoper is dan gewone diesel, dan heeft men tenminste nog een keus.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 20 mar 2007, 22:03

Inderdaad, een doodordinaire inkomstengenerator.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 22:05

Plus ik wil niet veroordeeld worden tot LPG rijden, diesel rijdt juist zo heerlijk.
Espace de zody 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 20 mar 2007, 22:10

René schreef:Inderdaad, een doodordinaire inkomstengenerator.
Deze dus: Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 20 mar 2007, 22:11

:huh: Een (moderne) dieselauto verbruikt per definitie minder brandstof per kilometer dan een benzineauto. Een (moderne) dieselauto stoot ook minder CO2 uit dan een benzineauto. Een (moderne) dieselauto is uitgerust met een roetfilter (okee, nog niet alle). En dan moet de diesel afgeschaft worden? Ik dacht alleen dat de NOx-uitstoot van diesels ongustig was, maar dat weet ik niet zeker.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 22:19

@Wouter N14: Dat klopt helemaal en ik zalhet je nog sterker vertellen. Ik rij in een oudere diesel zonder roetfilter en telkens zijn bij de roetmeting (verplicht bij de APK) de uitslagen verbluffend goed, namelijk 0,0 K en dit heb ik al jaren op een rij met dezelfde auto.
Maar om weer terug te komen op de algehele belastingverhoging op diesel. Het wordt een macro economische ramp, omdat de hele economie draait op diesel (logistieke sector).
Of het zou moeten zijn dat de logistieke sector gecompenseerd gaat worden.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 20 mar 2007, 22:31

Ik denk dat tutje Cramer er even niet aan had gedacht dat vrachtwagens óók op diesel rijden en dat die voertuigen de Nederlandse economie in leven houden. Ik denk dat het reëeler is om de binnenvaart schoner te maken en om idd meer werk te maken van biodiesel. Kunnen we Flevoland niet volplanten met koolzaad? :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 20 mar 2007, 22:33

De emissies uitbrakende zeevaart en luchtvaart worden amper aangepakt. Nee, alles zetten we op het verder uitbuiten van hen die de minste liters brandstof per kilometer verstoken: de dieselrijders... :neeneenee:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 20 mar 2007, 22:36

dat is wel de weg met de minste weerstand, dus waarom zou je die als politicus niet nemen? :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 23:13

Had ik maar een melkkoe-emoticon. IK denk dat er de komende tijd heel veel tegengas zal komen vanuit de logistieke sector. In Frankrijk pakken ze dat soort zaken vaak rigoureus aan en wil dat ook wel eens helpen met stakingen, want als de logistieke sector staakt ligt alles stil. :twisted:
Espace de zody 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 21 mar 2007, 9:09

zody schreef:Had ik maar een melkkoe-emoticon.
Kijk eens zeven posts hoger. :idea:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 21 mar 2007, 9:15

Ze zouden koolzaadolie en andere biodiesels eens moeten toestaan zonder belachelijke accijnzen. Dat draagt tenminste bij aan het milieu, bovendien komt Nederland dan een beetje in een goed licht bij de EU. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2007, 21:24

Had ik maar een melkkoe-emoticon.
Waarom laten ze de melkkoe niet op koeienmelk rijden? :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie