"Verkeersdrempels grootste milieuvervuilers"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

"Verkeersdrempels grootste milieuvervuilers"

Bericht door Rene » wo 28 mar 2007, 15:42

[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/61119571/Verkeersdrempel_grootste_vervuiler.html?p=8,1]Telegraaf[/url] (28-3-2007) schreef:Verkeersdrempel grootste vervuiler

AMSTERDAM - Verkeersdrempels zijn de grootste milieucriminelen. Dat beweert de Antwerpse provinciebestuurder Jos Geuens.
Volgens Geuens is de luchtvervuiling in gebieden zonder drempels meer dan de helft lager. Boosdoener zijn de sterk afremmende en optrekkende auto's. Juist bij versnellen is een motor het meest vervuilend. Geuens, die verantwoordelijk is voor het leefmilieu rond Antwerpen, vindt dan ook dat echte milieuliefhebbers drempels moeten weghalen. Hij hoopt daarmee aan de nieuwe en strenge Europese emissienormen te kunnen voldoen.

België heeft vergeleken met Nederland veel minder drempels. De krant Het Laatste Nieuws telt er tot 7.000, een aantal dat waarschijnlijk alleen al in Amsterdam ligt... Meer dan de helft van de Belgische bulten heeft volgens Geuens niks met verkeersveiligheid te maken. Hij vindt, helaas voor de hardrijders, dat er veel meer flitspalen moeten komen om de automobilist te beteugelen.
Kan niet meer dan beamen dan dat drempels enkel leiden tot nodeloos veel emissies, daar waar hun nuttig effect in vele DV-projecten nihil is...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 28 mar 2007, 15:46

Om maar te zwijgen van de herrie die wordt veroorzaakt bij het optrekken dan wel de klap van bestuurders die helemaal niet remmen bij drempels.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 mar 2007, 16:45

Mijn remmen piepen nogal. Dus bij drempels: ieieeieeeeeee. Leuk voor de omwonenden :roll:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 28 mar 2007, 20:20

Zeker. Op mijn eerste kotje in Velp, 8m2, woonde ik vlak boven de stoplichten midden in het dorp (bij de Blokker). Was dus de hele dag lawaai van optrekkende auto's, behalve in de spits, want dan was het druk en stond alles bijna stil.

Oplossing is een zeer hoge drempeldichtheid te maken. Dan trekt men niet zo snel meer op, terwijl ook de maximumsnelheid niet wordt overschreden. Ja, je kan ook een hogere max instellen. Dan gaat alleen het aantal verkeersslachtoffertjes nogal omhoog.... Of allemaal van die wegen maken met hobbels, zoals ze in Zeeland een hebben of hadden. Dan hou je ook wel in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 mar 2007, 20:32

drempels behoor je imo altijd met de maximumsnelheid te kunnen nemen. Vaak kan dat dus niet. Ik heb hier een drempel waar ik zelfs de eerste versnelling voor nodig heb :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 28 mar 2007, 20:40

Stapvoetsdrempels zijn soms wel héél erg ja, een paar honderd meter verder op hier ligt er zelfs een op een nog redelijk doorgaande route. :?

In mijn eigen wijk liggen geen drempels overigens. Ondanks dat ik aan een weg woon met een redelijke doorgaande functie heb ik zodoende dan ook niet echt veel last van auto's. Integendeel. Het is hier juist relatief rustig. Zelfs in Hoogkamp, een wijk met heel veel jonge gezinnen, liggen ook geen drempels, en is het desondanks zeker niet verkeersonveilig te noemen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 28 mar 2007, 20:50

Chris schreef:drempels behoor je imo altijd met de maximumsnelheid te kunnen nemen. Vaak kan dat dus niet.
Wat dat betreft ken ik een heel gevaarlijke. Op de Neckerstraat komende vanuit Purmerend geldt eerst 60 km/h. Eerst passeer je een drempel, die je gemakkelijk met 60 km/h kunt nemen. Vervolgens begint even verderop een zone-30, en rij je aan op een drempel die er vanaf een afstandje niet anders uitziet dan zijn voorganger. Maar hij is wel degelijk anders: als je er met meer 10 km/h overheen gaat heb je geheid schade aan je auto. De toegestane 30 km/h is echt niet mogelijk. De beschadigingen van het wegdek op en na de drempel spreken boekdelen.
Op deze Google Maps link zie je in het midden het onding liggen.

Tegelijkertijd ken ik ook drempels die met 120 nog goed berijdbaar zijn. Te vinden op de Communicatieweg-oost in Zaanstad.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 28 mar 2007, 21:21

egelijkertijd ken ik ook drempels die met 120 nog goed berijdbaar zijn.
Dat hangt natuurlijk ook van de auto zelf af. Mijn vader heeft net een nieuwe auto en daarmee kan hij dus wel een stuk sneller de drempel nemen zonder dat het dak er spreekwoordelijk afvliegt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 28 mar 2007, 21:34

Vinny schreef:Dat hangt natuurlijk ook van de auto zelf af.
Klopt inderdaad. Mijn eerste "auto" was een Citroën Visa die erg soepel over drempels ging. Met m'n Stilo moet ik echt uitkijken om niet bij drempels met de uitlaat over de grond te schuren.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 28 mar 2007, 21:43

Dat artikel heeft helemaal gelijk. Hoewel wij in Haaren veel asfalten drempels in het buitengebied hebben die je ook makkelijk met 100 kunt nemen. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 28 mar 2007, 22:53

René schreef:Op de Neckerstraat komende vanuit Purmerend geldt eerst 60 km/h. Eerst passeer je een drempel, die je gemakkelijk met 60 km/h kunt nemen. Vervolgens begint even verderop een zone-30, en rij je aan op een drempel die er vanaf een afstandje niet anders uitziet dan zijn voorganger. Maar hij is wel degelijk anders: als je er met meer 10 km/h overheen gaat heb je geheid schade aan je auto.
Dan rij je toch via de oude provinciale weg? Daar kun je veel beter op doorrijden. Dat deed ik ook toen ik daar de 1e doorheen werd gestuurd. De 2e keer nam ik dus mooi de oude provinciale weg, die is ook leuker en je hebt voorrang op verkeer vanuit de Neckerweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 28 mar 2007, 23:20

Gemiddeld genomen doe je er veel korter over via de Neckerstraat.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » do 29 mar 2007, 0:14

Frits schreef:
Vinny schreef:Dat hangt natuurlijk ook van de auto zelf af.
Klopt inderdaad. Mijn eerste "auto" was een Citroën Visa die erg soepel over drempels ging. Met m'n Stilo moet ik echt uitkijken om niet bij drempels met de uitlaat over de grond te schuren.
Ga er maar eens overheen met de Citroen DS, SM, GS, CX, BX, Xantia, C5 en C6 dan zijn die drempels heerlijk. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat de vroegere generatie hydropneumatische Citroen-veringen wel beter waren voor het nemen van de drempels anno nu. :P
Espace de zody 8-)

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 29 mar 2007, 14:00

Ik heb vroeger wel eens in een Xantia Break gezeten en die reed inderdaad met alle gemak over drempels heen. Dat hoef je niet te proberen met een Golf GTI met verlaagde bumpers. :lol:

Met een 2CV lijkt het me ook wel leuk om over al die drempels te rijden. ;)
Jaren tachtig, prachtig!

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 29 mar 2007, 21:14

Zody, hoe zit dat met (mijn) AX? Is die ook hydropneudinges? ;)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 30 mar 2007, 0:48

Frank_NL schreef:Zody, hoe zit dat met (mijn) AX? Is die ook hydropneudinges? ;)
De AX is wel heel comfortabel geveerd met een lange veerslag maar niet hydropneumatisch. In een AX ga je doorgaans ook wel lekker over de drempels heen.
Trouwens, ik vind verkeersdrempels geen vervuilers, maar auto's wel. :P De grootste vervuiler is de mens, het grootse roofdier ook.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 30 mar 2007, 19:08

Er zijn ook vegetarische mensen. Zijn dat ook roofdieren? Hm. Die vraag kan ik zelf wel beantwoorden. Ja het zijn roofdieren, maar het gaat om individuen die niet roven. De auto is inderdaad verreweg de grootste vervuiler. Hobbels en kuilen zijn tenslotte zowel de voorloper van de drempel als ook objecten die geen vervuiling veroorzaakten. De paardenkoets liet er misschien een extra scheet door en dan had je het qua uitstoot wel gehad!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 30 mar 2007, 19:14

Het 'emissieprobleem' van paarden was anders een eeuw geleden wel degelijk een probleem.
Je moet er niet aan denken dat iedereen tegenwoordig paard zou rijden.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 30 mar 2007, 20:04

Rene schreef:Het 'emissieprobleem' van paarden was anders een eeuw geleden wel degelijk een probleem.
Ik kom hier niet meer bij. :rofl: Was dat echt zo Rene?
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 30 mar 2007, 20:18

Lees maar na. De paardevijgen op straat waren destijds echt problematisch, uit oogpunt van zowel hygiène als van stank.

Tegenwoordig zou daar nog bjkomen dat de chemische samenstelling van die vijgen in grote hoeveelheden milieubelastend is.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 30 mar 2007, 21:04

Kortom, Rene, autorijden is een zegen voor het milieu?

8 miljoen paarden leveren natuurlijk veel minder problemen op als 8 miljoen auto's... We wonen hier tenslotte toch al met 16 miljoen mensen, 10 miljoen varkens, 4 miljoen (ofzo) koeien, 2 miljoen (ofzo) schapen, 2000 edelherten en 24 wisenten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 mar 2007, 22:55

Drempels milieuvervuilend.
Paarden hebben ook hun emissieproblemen.

De oplossing:
Het hobbelpaard! Emissieloos hobbelen zoveel je wilt!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » za 31 mar 2007, 16:49

je moet helemaal niet remmen etc, je snelheid hou je het gehele gebied constant zodat je bij de drempel niet hoeft te remmen of op te trekken, dat is de bedoeling van die dingen (niemand die zich er aan houd (mijzelf inclusief))

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » za 31 mar 2007, 22:14

DjIdee schreef:je moet helemaal niet remmen etc, je snelheid hou je het gehele gebied constant zodat je bij de drempel niet hoeft te remmen of op te trekken, dat is de bedoeling van die dingen (niemand die zich er aan houd (mijzelf inclusief))
Als de drempels met een redelijke snelheid (maximumsnelheid) te nemen zijn, dan zullen de meeste automobilisten ook niet afremmen of optrekken bij drempels. Helaas zijn de meeste drempels niet met een redelijke snelheid te nemen, waardoor dit rijgedrag ook uitgelokt wordt.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 31 mar 2007, 22:15

Rogier schreef:
DjIdee schreef:je moet helemaal niet remmen etc, je snelheid hou je het gehele gebied constant zodat je bij de drempel niet hoeft te remmen of op te trekken, dat is de bedoeling van die dingen (niemand die zich er aan houd (mijzelf inclusief))
Als de drempels met een redelijke snelheid (maximumsnelheid) te nemen zijn, dan zullen de meeste automobilisten ook niet afremmen of optrekken bij drempels. Helaas zijn de meeste drempels niet met een redelijke snelheid te nemen, waardoor dit rijgedrag ook uitgelokt wordt.
Verkeer en waterstaat heeft het op een accoordje gegooid met de schokdemper-fabrikanten :P
Espace de zody 8-)

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » za 31 mar 2007, 23:46

Omstreeks 1870 vreesde men in Parijs dat binnen 35 jaar de straten geheel zouden zijn bedekt met een meters hoge laag paardenstront...

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » zo 01 apr 2007, 12:43

Bron?

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » zo 01 apr 2007, 23:45

Google maar.

Zelfde verhaal gaat ook op voor bijvoorbeeld Londen en New York.
Dat geeft maar weer eens aan hoe zinloos/dom extrapoleren is. :)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 02 apr 2007, 1:02

Ik denk dat ik dom ben, want ik heb geen flauw idee wat je met dat laatste bedoelt?

Of zit ik toch in de richting door te stellen dat meneer hoogleraar Thomas Malthus flink aan het extrapoleren was geslagen om zijn theorie te kunnen bedenken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Malthus

Maar ik vraag me ook af of dat wel zo dom was van Malthus. Want zijn theorie had en heeft wel zeker een functie in onze wereld. Dus nee, dit kun je denkelijk niet bedoelen?

Hoe zit dit precies? Of ongeveer?

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re:

Bericht door HylkeAnne » do 05 nov 2015, 16:06

DjIdee schreef:je moet helemaal niet remmen etc, je snelheid hou je het gehele gebied constant zodat je bij de drempel niet hoeft te remmen of op te trekken, dat is de bedoeling van die dingen (niemand die zich er aan houd (mijzelf inclusief))
Bericht uit 2007 waar ik toch even op wil reageren. Mijn straat is sinds deze week voorzien van drempels, veel te hoog, wijken enorm af van de richtlijnen. Passersnelheid personenauto's ongeveer 15 km/u.

Moet ik dan de hele weg 15 rijden? Nee, de weg is prima geschikt voor 30, iets harder als het rustig is ook wel. Zo'n 35 in z'n 3, mooi 'zuinig'.

Plaats reactie