A77 vanuit Duitsland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

A77 vanuit Duitsland

Bericht door harry » wo 29 jun 2005, 9:49

Al eerder genoemd op dit forum.
Dit was voor het eerst dat ik echt Nijmegen (en niet Nimwegen) op Duitse borden zag. Bij de laatste oprit op de BAB57 staat ook "Nijmegen" (over "Nimwegen" heen geplakt).

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A77 vanuit Duitsland

Bericht door Rene » wo 29 jun 2005, 10:47

harry schreef:Bij de laatste oprit op de BAB57 staat ook "Nijmegen" (over "Nimwegen" heen geplakt).
:klappen: Eindelijk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 29 jun 2005, 11:01

Keurig! Inclusief Nederlands wegnummer! :toppie:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 29 jun 2005, 11:50

Dit is vind ik zeer goed van de Duitsers.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 29 jun 2005, 13:25

Dit vraagt natuurlijk om het bijplaatsen van de Nederlandse nummers op de BAB 3, BAB 30 en BAB 280. Tenzij alleen Nordrhein-Westfalen dit geintje uithaald en dus alleen de BAB 3 nog op zo'n bord zit te wachten (uiteraard met Arnhem en geen Arnheim).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 29 jun 2005, 22:02

Ook op de BAB4 bij grensovergang Vetschau/Bocholtz staan sinds een paar maanden deze borden met aanduidingen voor de A76 en A79.. Foto heb ik helaas niet, maar heeft Charles vast wel ;-). Blijkbaar is het voor de duitsers wel mogelijk dit soort dingen goed te doen. Hoewel het lettertype natuurlijk nergens op lijkt ;-)

Dat Nijmegen staat al op meer plaatsen langs de BAB57, had ik al gemeld.
Ook Arnhem heb ik al op de 3 zien staan, maar dat was geloof ik bij werkzaamheden.
Jammer ! Zo gaan die Duitse namen weer verloren en weet straks niemand meer dat een historisch belangrijke stad als Nijmegen of Arnhem in het buitenland een andere naam had.

Ik zag hier laatste in de krant de naam Löwen weer gebruikt worden voor de bekende Belgische plaats, ook grappig.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 30 jun 2005, 0:13

jeroent schreef:Ook op de BAB4 bij grensovergang Vetschau/Bocholtz staan sinds een paar maanden deze borden met aanduidingen voor de A76 en A79.. Foto heb ik helaas niet, maar heeft Charles vast wel ;-)
Klopt, ik merkte het bord voor het eerst op in december, maar heb er helaas nog geen foto van kunnen maken. Voor Maastricht staat trouwens geen verwijzing naar de A79, alleen de A76 wordt genoemd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 30 jun 2005, 7:45

Charles schreef:
jeroent schreef:Ook op de BAB4 bij grensovergang Vetschau/Bocholtz staan sinds een paar maanden deze borden met aanduidingen voor de A76 en A79.. Foto heb ik helaas niet, maar heeft Charles vast wel ;-)
Klopt, ik merkte het bord voor het eerst op in december, maar heb er helaas nog geen foto van kunnen maken. Voor Maastricht staat trouwens geen verwijzing naar de A79, alleen de A76 wordt genoemd.
Een kwestie van goed zoeken :) (Harry's site)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 01 jul 2005, 17:56

Splitsing doorgevoerd:
- discussie over verwijzingen naar buitenlandse plaatsen staat nu hier
- discussie over historische benamingen staat nu hier

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 02 jul 2005, 20:57

In Nederland wordt meestal bij de laatste afslag voor de grens het Duitse wegnummer vermeld.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 02 jul 2005, 22:16

Frits schreef:In Nederland wordt meestal bij de laatste afslag voor de grens het Duitse wegnummer vermeld.
Alleen bij wegen die naar Duitsland lopen? En die naar België dan?

Ik ken één snelweg hier in de buurt, de A76, die naar Duitsalnd loopt. Bij de laatste afslag (nummer 7, f.k.a. knooppunt Bocholtz) staat geen Duits snelwegnummer vermeld. Zou echter geen slecht idee zijn dat nr. 4 er al op een Duits schildje bij te zetten!

Op de A2 en de A76 naar België staan ook geen Belgische wegnummers bij de laatste afslag.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 jul 2005, 22:18

Misschien is het beter, maar dan moet er wel een goed iemand de kwaliteitscontrole doen, want kijk maar eens naar de 'welkom'-borden. Belgische nummers zonder prefix, Duitse schildjes waar wel een A instaat, een Belgisch nummer in een Duits schildje. Ik schaam me dood als dat de eerste borden zijn die Nederland zet. :oops:

Nee, ik vind je plan goed, maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 02 jul 2005, 22:22

ViaHaaren schreef:Nee, ik vind je plan goed, maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd.
Klopt helemaal wat je zegt! Als het er bij moet / mag, dan wel goed! En dan ook snel al die andere troep in de andere richting aanpassen: geen Belgische A-nummers gaan doorstrepen e.d.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 03 jul 2005, 15:31

Seat Ibiza schreef: Op de A2 en de A76 naar België staan ook geen Belgische wegnummers bij de laatste afslag.
Het heeft niet zoveel zin om dat te doen. De A-nummers worden door de Belgen zelf ook niet op de wegwijzers gezet en het E-nummer staat in Nederland overal aangegeven. Als Nederland het wel zou doen, zouden de A-nummers hier beter aangegeven staan dan in Belgie zelf.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 03 jul 2005, 18:39

Willem schreef:Het heeft niet zoveel zin om dat te doen. De A-nummers worden door de Belgen zelf ook niet op de wegwijzers gezet en het E-nummer staat in Nederland overal aangegeven.
Inderdaad... even niet aan gedacht! :oops:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 04 jul 2005, 13:54

Seat Ibiza schreef:
Willem schreef:Het heeft niet zoveel zin om dat te doen. De A-nummers worden door de Belgen zelf ook niet op de wegwijzers gezet en het E-nummer staat in Nederland overal aangegeven.
Inderdaad... even niet aan gedacht! :oops:
Behalve de A12 dan. Maar daar gaat het dan ook prompt fout, en geeft Nederland de Belgische A12 in het rood aan.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 04 jul 2005, 14:11

Nou ja, leg mij maar eens uit, wat de kleurstelling van het Belgische A-schildje is. Op de hectometerpalen was het altijd wit-op-rood; op wegwijzers altijd zwart-op-wit...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 04 jul 2005, 14:20

Pino schreef:Nou ja, leg mij maar eens uit, wat de kleurstelling van het Belgische A-schildje is. Op de hectometerpalen was het altijd wit-op-rood; op wegwijzers altijd zwart-op-wit...
Een hm-paaltje is dan ook geen wegwijzer. Het had op bovenstaande foto zwart op wit moeten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 14:42

In Belgie zijn alle wegnummers op de paaltjes wit op rood weergegeven, dus ook de R-, N, en B-nummers.

En het wegnummer op het bord is gewoon fout, want vlak over de grens staat het zoals het hoort: zwart op wit. Het is tekenend voor de Nederlandse bewegwijzeraars dat ze weer eens niet goed kunnen omgaan met nummers over de grens.

Overigens vraag ik me af waarom hier niet gewoon Belgische borden zijn neergezet, zoals wel gebeurt op de A2 voor de afrit Lixhe/Voeren. Er staat wel een Belgisch afritbord (nr 11, Zandvliet), maar de rest is Nederlands.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 14:54

Zoiets had het moeten zijn:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 04 jul 2005, 15:02

Of gewoon in wit op blauw. Het is immers een weg waarnaar verwezen wordt, maar waar je nog niet op zit. In die zin past dat volgens mij binnen de huidige richtlijnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 15:42

René schreef:Of gewoon in wit op blauw. Het is immers een weg waarnaar verwezen wordt, maar waar je nog niet op zit. In die zin past dat volgens mij binnen de huidige richtlijnen.
Zo dan :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » ma 04 jul 2005, 16:36

Nee, dat tweede is ook helemaal niets. Daarmee verwijs je alsnog naar een Nederlandse A12 die er niet is, maar dan alsof het indirect is. Ik zou het gewoon zo doen:

Afbeelding

:mrgreen:
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 04 jul 2005, 17:33

Je kan ook nog zoiets doen:
Afbeelding

En nu eten, iedereen eet smakelijk :P ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 04 jul 2005, 19:58

Dan liever wel Even: 600 - 1000 en Oneven: 501 - 999 vermelden en niet op de vage manier zoals dat nu staat vermeld. En anders gewoon op de Charles manier doen. Trouwens de Duitsters vermelden de Belgische A 27 gewoon op de 'Duitse' manier, zonder A en in een blauw schildje. Opvallend: het is dan ook de laatste keer dat het nummer wordt vermeld op de bewegwijzering.

@ Erwin: In de loop van de jaren '90 werden zelfs E nummers in het rood op de kilometerbordjes gezet in België, maar dat beviel (kennelijk) niet, dus nu staat het E nummer in een groen kadertje tussen het rode A (of N) nummer en de kilometer-waarde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 04 jul 2005, 21:00

Vinny schreef:@ Erwin: In de loop van de jaren '90 werden zelfs E nummers in het rood op de kilometerbordjes gezet in België, maar dat beviel (kennelijk) niet, dus nu staat het E nummer in een groen kadertje tussen het rode A (of N) nummer en de kilometer-waarde.
Hier en daar zijn die nog altijd te zien.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 04 jul 2005, 21:03

@ Vinny, ik heb die maar even heel snel in elkaar geknutseld, en had de tekst overgenomen wat er op het bord stond. Ik ben het wel met je eens dat het beter is als er Even en Oneven stond.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 06 jul 2005, 1:23

Blijkbaar is het heel moeilijk voor buurlanden om eens samen te zitten en eens duidelijk af te spreken hoe de bewegwijzering net voor grenzen gebeurt, bijna aan elke grensovergang is het immers anders. Er moet toch een consequent systeem mogelijk zijn voor beide kanten van de grens. Nu ontstaan er zo soms verwarrende situaties aan de grenzen, waarvan er hierboven enkele vermeld staan. De nieuwe Duitse borden bevallen me dan ook wel: zo een systeem zou niet slecht zijn om algemeen in te voeren aan grensovergangen. Nu doet elk land eigenlijk zijn eigen zin, soms vind je Duitse borden terug tot op enkele tientallen meters na de grens, op andere plaatsen is het dan weer net omgekeerd. Op dat ogenblik vraag je je dan af in welke mate de landborden (met dat sterretjesgedoe) eigenlijk wel op de correcte plaats staan. Zijn het eigenlijk die borden wel die de ligging van de grens aanduiden, of staan ze soms meters voor of na de eigenlijke grens? Op sommige plaatsen vind je immers nog grenspalen terug en voor zover ik weet duiden die de effectieve grens aan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 jul 2005, 8:15

R4 schreef:Op dat ogenblik vraag je je dan af in welke mate de landborden (met dat sterretjesgedoe) eigenlijk wel op de correcte plaats staan. Zijn het eigenlijk die borden wel die de ligging van de grens aanduiden, of staan ze soms meters voor of na de eigenlijke grens? Op sommige plaatsen vind je immers nog grenspalen terug en voor zover ik weet duiden die de effectieve grens aan.
Je kan ook op de weg kijken naar de belijning en het asfalt. Geheid dat je direct ziet waar de grens loopt :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 06 jul 2005, 8:51

R4 schreef:Op dat ogenblik vraag je je dan af in welke mate de landborden (met dat sterretjesgedoe) eigenlijk wel op de correcte plaats staan. Zijn het eigenlijk die borden wel die de ligging van de grens aanduiden, of staan ze soms meters voor of na de eigenlijke grens? Op sommige plaatsen vind je immers nog grenspalen terug en voor zover ik weet duiden die de effectieve grens aan.
Grenspalen hebben traditioneel een functie om aan te duiden, waar het ene territorium ophoudt en het andere begint. Daar zijn tegenwoordig andere middelen voor. De informatieborden hebben die functie in ieder geval niet. Ze bevinden zich ongetwijfeld vlakbij de grens (zeg: een paar meter), maar ik betwijfel of ze op de grens staan, temeer omdat dat qua plaatsing van borden ongetwijfeld niet altijd even makkelijk is.

Met provincieborden is het niet anders. Stond een tijdje geleden op een bushalte, precies op de grens tussen Utrecht en Noord-Holland. Het was een tweebaansweg en je kon aannemen dat de grens dwars over de weg heen zou lopen. Toch zat er een meter of tien tussen de provincieborden aan de ene kant van de weg en die aan de andere kant van de weg. Ergens halverwege daartussenin stond de oude grenspaal.

Plaats reactie