Rechts passeren bij VRI

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Oh BTW, mag ik hier over de rechterstrook doorrijden? ;)

Afbeelding
(N661, Middelburg)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
ConradM
woonerf

Bericht door ConradM »

Palance schreef:Oh BTW, mag ik hier over de rechterstrook doorrijden? ;)
Lijkt er bijna wel op, het is op deze mannier geen vluchtstrook....maar het lijkt me niet echt de bedoeling, al geeft dit wel stof tot nadenken.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Palance schreef:Oh BTW, mag ik hier over de rechterstrook doorrijden? ;)
Weer een prachtig voorbeeld over hoe fraai DV-theorie uitpakt in de praktijk. :cry: Wel een leuk juridisch gevalletje. Volgens mij zou je strikt genomen wél over die strook mogen rijden maar geldt het verkeerslicht wel, omdat volgens mij niet is vastgelegd dat iedere rijstrook voorzien moet zijn van een verkeerslantaarn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Hajo? ;)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Een onderbroken lijn mag overschreden worden. ;)
Wally
verkeersader

Bericht door Wally »

Stopstreep ontbreekt.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

En daarbij moet je zoveel mogelijk rechts houden! In Tilburg ligt een fietsstrook zonder fietssymbolen die dusdanig breed is dat je hem ook zonder problemen als rijstrook zou kunnen beschouwen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

^^ 1+1+1? :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

mavas schreef:Hajo? ;)
Ja? :D

De onderbroken kantlijnmarkering is DV neem ik aan. Daardoor zou er inderdaad verwarring kunnen ontstaan of je bij rood er nu wel of niet rechts langs mag. Het antwoord is: nee, dat mag niet! Ook niet bij groen licht overigens.

De redenen:
1) hoewel de strepen onderbroken zijn, is dit volgens mij een kantstreep volgens het DV-principe.
2) De rijstrook geheel rechts is dus geen rijstrook, maar een vluchtstrook of -haven en mag niet bereden worden. Je volgt dus niet de daarvoor bestemde rijbaan.
3) Als je er rechts langs gaat, haal je rechts in. Rechts inhalen is verboden.
4) Er hangt weliswaar geen verkeerslicht geheel rechts, toch is doorrijden niet toegestaan omdat als jij doorrijdt, het andere verkeer dat groen heeft in gevaar wordt gebracht.

Je kunt dus drie bekeuringen krijgen: één wegens rechts inhalen (130 euro) en, als je doorrijdt terwijl het verkeerslicht op rood staat, één wegens het in gevaar brengen van het overige verkeer, namelijk het verkeer dat groen heeft (minimaal 130 euro of zelfs dagvaarding) en één wegens het niet volgen van de daartoe bestemde rijbaan (75 euro). Totaal: minimaal 335 euro...

Een uitzondering moet worden gemaakt voor voorrangsvoertuigen. Die mogen dus wél door rood en er rechts langs mits zij de voorgeschreven signalen gebruiken: blauw licht en sirene. Misschien is ook daarom de situatie zo als die is.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Ik denk dat het wel aanvechtbaar is. Het is en blijft nou eenmaal een onderbroken streep. Kantstreep of niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Vergeet het maar. De kans dat de rechter je gelijk geeft is minder dan nihil.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Hajo schreef: 1) hoewel de strepen onderbroken zijn, is dit volgens mij een kantstreep volgens het DV-principe.
2) De rijstrook geheel rechts is dus geen rijstrook, maar een vluchtstrook of -haven en mag niet bereden worden. Je volgt dus niet de daarvoor bestemde rijbaan.
DV of geen DV, de wet is heel duidelijk over hoe je strepen moet interpreteren. Deze streep is onderbroken en dus mag je er overheen. Nergens in het RVV staat iets over DV, of over onderbroken strepen waar je niet overheen zou mogen. De weggebruiker hoeft niet bekend te zijn met DV, en het begrip "kantstreep" bestaat niet in het RVV.
Wetgever schreef:ae. rijstrook:

door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan van zodanige breedte dat bestuurders van motorvoertuigen op meer dan twee wielen daarvan gebruik kunnen maken;
N.B.: daarvan gebruik kunnen maken. Kortom: dit is volgens de enige geldende definitie gewoon een rijstrook. Een weggebruiker, agent, of rechter die een andere definitie aanhoudt, begeeft zich op zeer glad ijs, want die creëert een boel verwarring door af te wijken van een reeds decennia geldende norm.

Ook met DV moet een vluchtstrook of -haven zijn afgescheiden van de hoofdrijbaan met een doorgetrokken streep. Datzelfde geldt voor andere stukken asfalt waar je niet mag komen.

Interessanter vind ik zelf eigenlijk parkeerhavens (met P-bord) langs "oude" rijkswegen met doorgetrokken kantmarkering. Mag je legaal over die lijn om te parkeren? :)
Hajo schreef:3) Als je er rechts langs gaat, haal je rechts in. Rechts inhalen is verboden.
Niet als er niemand op de andere rijstroken rijdt... :)
Hajo schreef:Een uitzondering moet worden gemaakt voor voorrangsvoertuigen. Die mogen dus wél door rood en er rechts langs mits zij de voorgeschreven signalen gebruiken: blauw licht en sirene. Misschien is ook daarom de situatie zo als die is.
Die mogen sowieso ook over doorgetrokken strepen, puntstukken, middenbermen, etc... :)

Ik schat in dat je in deze situatie onder de boete voor het rijden op die "rijstrook" heel gemakkelijk uitkomt. Rechts inhalen heeft er verder niks mee te maken: dat mag sowieso niet, net als te snel rijden. De boete voor het rijden door rood zul je waarschijnlijk wel gewoon moeten betalen.

Wat betreft algemeen gebruik van de rijstrook: volgens alle mij bekende regels is het verplicht. Je moet immers rechts houden :)
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik stel voor dat je het eens doet om een proefproces uit te lokken. Je ontvangt een bekeuring en dan ga je in beroep. Ik ben benieuwd of de rechter in je argumentatie meegaat: NIET dus.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Ik denk dat de kans dat je daar komt terwijl er

1) niemand op de andere twee rijstroken rijdt
2) een politieagent de situatie overziet en zin heeft om je erover lastig te vallen

NIHIL is, maar de kans dat je een bekeuring krijgt erg klein, en dat als je bij toch 'n bekeuring in beroep gaat het ding de prullenbak in moet, groot.

De agent of justitie zal moeten uitleggen waarom het rijden op deze rijstrook verboden zou zijn. Daar kan 'ie echter geen enkele wetstekst voor opnoemen, dus die heeft een zwakke positie.

Het hele begrip "kantlijn" bestaat niet, juridisch gezien, dus kan het overschrijden van de kantlijn ook niet worden bestraft, tenzij zo'n lijn eigenschappen heeft die WEL zijn vastgelegd. Maarja, deze lijn is onderbroken en daar mag je gewoon overheen. Nogmaals: eigenlijk MOET het zelfs ;)

Als die rechter mij ongelijk zou willen geven, moet 'ie toch wel argumenten hebben. Jij lijkt overtuigd dat 'ie mij ongelijk zou geven, dus je hebt vast wel een idee wat voor argumenten daarvoor gebruikt zouden gaan worden. Wil je ze met ons delen? :)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

k denk dat de kans dat je daar komt terwijl er

1) niemand op de andere twee rijstroken rijdt
2) een politieagent de situatie overziet en zin heeft om je erover lastig te vallen

NIHIL is, maar de kans dat je een bekeuring krijgt erg klein, en dat als je bij toch 'n bekeuring in beroep gaat het ding de prullenbak in moet, groot.
Uhm, er zijn twee opties:
* Je rijdt door GROEN.
Wanneer er niemand op de andere rijstroken rijdt, ontgaat mij het nut van het rijden op de 'vluchtstrook'. Dat doet echt niemand. Derhalve is dit geen reeële situatie.
* Je rijdt door ROOD.
Dat geeft een interessante jurdische discussie. Toch verwacht ik dat je WEL een boete krijgt en die ook bij de rechter standhoudt omdat het verkeerslicht ook geldt voor de 'vluchtstrook' en bovendien gevaar oplevert voor bijv. vrachtwagens die een ruime draaicirkel hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Vinny schreef:Wanneer er niemand op de andere rijstroken rijdt, ontgaat mij het nut van het rijden op de 'vluchtstrook'. Dat doet echt niemand.
Ik heb het ook helemaal niet over het nut.

Iets kan pas een vluchtstrook zijn als er een doorgetrokken streep is. Die is hier niet, dus hebben we het niet over een vluchtstrook:
RVV schreef:t;]ak. vluchthaven of vluchtstrook:

door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Dit is geen *vlucht*strook, dit is een heuse rijstrook, volgens de enige geldende officiële definitie, die van het RVV 1990.

En als je de regels volgt, kun je volgens mij niet tot een andere conclusie komen dan dat het verplicht is om die rijstrook te gebruiken, als 'ie leeg is, want je moet rechts houden:
RVV schreef:Artikel 3.

1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Andere interpretaties, liefst met bijbehorende artikelnummers o.i.d., hoor ik graag, hoor :)
Vinny schreef:* Je rijdt door ROOD.
Dat geeft een interessante jurdische discussie.
Welnee, rood is rood. Een normaal verkeerslicht geldt niet voor bepaalde rijstroken, maar voor bepaalde rijrichtingen. Een verkeerslicht kan beperkt worden tot een enkele rijstrook, door een vallende pijl onder het verkeerslicht. Daarvan is hier geen sprake.

Beide juridische discussies zijn heel simpel, en de wet bakent alles voldoende af. Hier had gewoon een doorgetrokken streep gebruikt moeten worden, en DV doet daar niks aan af.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Juerd schreef:
RVV schreef:door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Dit is geen *vlucht*strook, dit is een heuse rijstrook, volgens de enige geldende officiële definitie, die van het RVV 1990.
Maar deze weg is geen autoweg, maar een ordinaire 80km/h-weg. Geldt dat artikel dan nog steeds?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Gewone wegen kunnen toch ook vluchtstroken hebben. Zie de foto's van Rien's N 25.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

^^ Dat is in Belgie, die zullen wel andere regels hebben ;)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nou ik heb ze ook in Nederland gezien. Bijvoorbeeld op de N 348 bij Zutphen. En de Weg van afrit Hedel naar 's Hertogenbosch. Volgens mij is pas sinds DV een ban op vluchtstroken op het OWN gekomen.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Als het een strook is zonder stop/verkeerverbod mag je er in principe parkeren of stoppen (het is immers geen autoweg of snelweg). Je mag er ook op rijden als je het leuk vindt volgens mij. Je overschrijdt immers geen doorgetrokken streep. Ik denk dat Hajo's argumentatie hiet niet opgaat, al is het maar omdat de situatie onduidelijk is.

Rood licht is rood licht inderdaad. Daar bestaat geen twijfel over.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

mavas schreef:
RVV schreef:door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook;
Maar deze weg is geen autoweg, maar een ordinaire 80km/h-weg. Geldt dat artikel dan nog steeds?
Hm, inderdaad staat er specifiek autosnelweg of autoweg. Dus nee, lijkt me niet.

Verandert echter niks aan de zaak: hier is de streep onderbroken, dus mag (moet, soms) je er overheen, en als dat niet had gemogen, had 'ie doorgetrokken moeten zijn.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Nu ik met rijlessen geregeld VRI's tegenkom voel ik eigenlijk wel wat ervoor om ook hier een rood-oranjefase voor het groene licht in te stellen. Als mensen in die tijd de kruising eens over zouden kijken en dan pas optrekken zou het stukken beter zijn. En ik denk ook dat het de doorstroming ten goede komt, omdat men al klaar is om weg te rijden.
zody
expressweg

Bericht door zody »

Ik ben er ook voor, ideaal. Een verademing als je in het buitenland bent.
Espace de zody 8-)
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Waarom zou men beter kijken bij een rood-geelfase? Je moet het kruispunt toch wel goed in de gaten houden, ook als het verkeerslicht net op groen springt. Daar ben je als het goed is ook tijdens het wachten, of bij het doorrijden bij een groen licht mee bezig. Die pak en beet 2 seconden zullen denk ik eerder van de groenfase dan van de roodfase afgaan, dus of het de doorstroming bevordert vraag ik mij ook af eigenlijk.
zody
expressweg

Bericht door zody »

Voor mij geldt gewoon dat ik bij voornoemde signalisatie het wegrijden erg relaxed vind en het overzicht iets beter is.
Espace de zody 8-)
Juerd
expressweg

Bericht door Juerd »

Jeroen schreef:Waarom zou men beter kijken bij een rood-geelfase?
Simpel. Niemand let continu even goed op. Door het verslappen van je aandacht zelf te regelen, kun je tot op zekere hoogte voorkomen dat je aandacht verslapt op momenten dat 't echt gevaarlijk zou zijn. Het hele idee van elke twee uur een kwartiertje pauze is gebaseerd op hetzelfde principe, maar in veel grotere lijnen. Wachten voor rood licht is een prima moment om even je aandacht te laten gaan. Hier zijn boeken over volgeschreven, maar gelukkig gaat het volautomatisch.

Bij groen is er de sociale druk om zo snel mogelijk weg te rijden, en vaak komt daar de wens zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te zijn nog een bij. Rationeel gezien een dom idee, maar ook dit gaat redelijk automatisch, en de gemiddelde mens denkt er niet over na, of in dit geval toepasselijker: staat er niet bij stil.

Daarom is zo'n roodgele fase een wonderlijk ding, het geeft de overgang tussen onoplettendheid en alertheid enige tijd, en die tijd kun je heel goed ook gebruiken om vlug de kruising te overzien. Dat gaat ook weer grotendeels onbewust, maar veel mensen die zowel met als zonder hebben meegemaakt, kunnen beamen dat de groengele fase een prettig gegeven is.

In Duitsland is het duidelijk dat soms roodgeel nog overlapt met groen in een andere richting, wat theoretisch problemen oplevert met ongeduldige mensen die bij roodgeel al vertrekken. Maar zelfs die mensen letten met roodgeel beter op dan met groen, en in Nederland zal het met onze gewenning aan de vele flitspalen vast minder een probleem zijn.