Hoe Wallonië verfranst ...

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Bericht door R4 »

Het probleem bij de Belgische bewegwijzering ligt niet bij het systeem zelf of aan het design, maar wel bij de correcte toepassing ervan door de verschillende wegbeheerders (overheden). Vandaar dat ik pleit voor een centrale instantie die de bevoegdheid krijgt over de bewegwijzering van alle wegen in het hele land. Op die manier kunnen we komen tot een correcte en consistente toepassing van het systeem in het hele land. De huidige regels zijn al redelijk streng, maar tot voor kort was er veel te veel vrijheid in de voorschriften.

Als we al naar een ander design zouden uitkijken, dan zullen we er zelf wel een ontwikkelen en niet een buitenlands design overnemen. Overigens moet er niet zoveel design in wegwijzers zijn, het is vooral wat er opstaat dat duidelijk moet zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

R4 schreef:Als we al naar een ander design zouden uitkijken, dan zullen we er zelf wel een ontwikkelen en niet een buitenlands design overnemen.
Enige aansluiting bij ontwerpen in het aanpalende buitenland kan geen kwaad, dunkt me.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Volgens het Nederlandse principe: "We nemen de slechte zaken uit het buitenland over, en gooien de beste uitgangspunten uit Nederland zelf overboord...."

Nee dank je... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

En vergeet de andere kant van dat principe niet: neem goede zaken uit het buitenland met name niet over en maak daarvan een eigen, inferieure variant (voorbeeld: Redesign-afritsymbool).
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

En dat is nou juist wel een vooruitgang. Het is mooier en duidelijker dan alle andere afritsymbooltjes door het ontbreken van de pijl. Ik heb graag dat dat model wordt voor alle afritsymbooltjes. Weg met de pijl!
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Vinny, jouw mening is bekend. Maar als heel Europa al voor een bepaald symbool heeft gekozen, dan ben je toch een enorme idioot als je als een van de laatste landen die het invoert voor een andere, sterk afwijkende variant kiest :roll:

Nu weer terug naar Wallonië s'il vous plaît.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

René schreef:
R4 schreef:Als we al naar een ander design zouden uitkijken, dan zullen we er zelf wel een ontwikkelen en niet een buitenlands design overnemen.
Enige aansluiting bij ontwerpen in het aanpalende buitenland kan geen kwaad, dunkt me.
Dat ben ik met je eens, maar dat is nog een groot verschil met gewoonweg het design uit het buitenland overnemen. Overigens vraag ik me af in welke mate onze buurlanden aansluiten bij ontwerpen uit andere landen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Nu weer terug naar Wallonië s'il vous plaît.
Als ze in Wallonië nou het redesignafritsymbooltje zouden invoeren, ga ik toch maar eens in Namur een nieuwe liefde zoeken ;)
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

R4 schreef:Overigens vraag ik me af in welke mate onze buurlanden aansluiten bij ontwerpen uit andere landen.
Er zitten tussen de landen erg grote verschillen. Je kan niet zo maar zeggen dat het ene land beter moet aansluiten bij het andere. De reden dat er nogal wat kritiek op de Belgische bewegwijzering is, is dat er geen sprake van consistentie is.

Volgens mij wil men het in België als volgt op de autosnelwegen (knooppunten daar gelaten en afritten die elkaar snel opvolgen):

1600 meter: afritnaam
1500 meter: vorkbord (hoewel niet altijd?)
800 meter: vorkbord
400 meter: herhaling afritnaam
divergentiepunt

Doe dat dan ook overal. ;) Als het overal zo zou zijn, zou dat de kritiek een stuk milder maken.

Nog wat dingen die ik in België zou aanpassen:
-bij drie rijstroken of meer altijd hoge bewegwijzering (aan portalen dus).
-geen pietepeuterig kleine letters op vorkborden op het OWN die pas op het laatste moment leesbaar zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Afschaffen dat engschrift. Helaas is het in heel Europa steeds populairder om zo aan blauwvakbesparing te doen... :cry:
R4
expressweg

Bericht door R4 »

@Frits: dat van die portalen ben ik met je eens. Wat de consistentie betreft: die is ferm verbeterd hoor. De meeste problemen op dat vlak zijn er nog op ringwegen en bij het overschrijden van gewestgrenzen. Die worden ook stilletjesaan weggewerkt.

Om het dan eventjes over Nederland te hebben:
- geen afstandsaanduidingen meer op portalen voor de afrit, maar gewoon, zoals in bijna alle andere landen een klassieke afstandstabel na een afrit.
- "volg route" vervangen door "via"
- modernisering van signaalgevers, zodat de snelheidsbeperkingen steeds op een geldige manier, dus met rode rand, weergegeven worden
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

- "volg route" vervangen door "via"
Het woord route zegt wel genoeg denk ik, daar hoef je volg niet voor te kennen als buitenlander. Zowel in het Engels als het Frans is dat een gebruikt woord.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Het is de bedoeling dat in NL in de toekomst "Via" alleen nog maar wordt gebruikt bij een plaatsnaam, als je ook echt via die plaats moet (en dus niet 'in de richting van').
Als je een bepaalde weg/doel zou moeten volgen, maar niet noodzakelijkerwijs via dat doel/uitsluitend via dat wegnummer moet rijden, dan zou het "route" moeten worden (en dus niet "volg route" of "richting").
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Inderdaad, dat onderscheid moet gemaakt worden, en route lijkt me een goede, universele term om dat duidelijk te maken.

Terug on topic? :)
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Rien schreef:Terug on topic? :)
Prima, maar mag ik toch nog even reageren op R4? ;)
R4 schreef:Wat de consistentie betreft: die is ferm verbeterd hoor. De meeste problemen op dat vlak zijn er nog op ringwegen en bij het overschrijden van gewestgrenzen. Die worden ook stilletjesaan weggewerkt.
Wat de ringwegen betreft. Daar zit je met het probleem van snel opvolgende afritten en knooppunten. Dat daar soms creatief gedaan moet worden, zie je bij ons ook. Wat me bijvoorbeeld op de ring van Antwerpen op valt, zijn die lang mee lopende rechtse rijstroken waar de afritten en knooppunten aan vast zitten.

Afbeelding

Dit rijdt erg prettig.

De consistentie is inderdaad de afgelopen jaren verbeterd en dan vooral in Vlaanderen. In het zuiden van België is de consistentie toch duidelijk minder. Daarnaast speelt dar het probleem van de soms onduidelijke afritnamen.
R4 schreef:- geen afstandsaanduidingen meer op portalen voor de afrit, maar gewoon, zoals in bijna alle andere landen een klassieke afstandstabel na een afrit.
Helemaal mee eens.
R4 schreef:- "volg route" vervangen door "via"
Mag van mij. Ik lig er niet echt wakker van.
R4 schreef:- modernisering van signaalgevers, zodat de snelheidsbeperkingen steeds op een geldige manier, dus met rode rand, weergegeven worden
Mee eens.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

R4 schreef:Om het dan eventjes over Nederland te hebben:
- modernisering van signaalgevers, zodat de snelheidsbeperkingen steeds op een geldige manier, dus met rode rand, weergegeven worden
Als het alleen maar om de signaalgevers ging, dan was het niet zo moeilijk.
Probleem is dat het niet wenselijk is om bij elke snelheid een rode rand te tonen, want AID zou in de toekomst eigenlijk weer een adviessnelheid moeten zijn. Alleen een handmatig commando zou tot een rode rand moeten leiden
Dat vereist belangrijke veranderingen aan het hele systeem, en stelt meteen de verouderde structuur met maar 16 mogelijk op te leggen beelden aan de orde. Softwarematig is dat laatste ook nog wel oplosbaar, maar dan loop je aan dat het transmissienetwerk met koperkabels zwaar verouderd is. Transmissiesnelheden zoals die rond 1978 zeer hoog waren, waren rond 1990 gemeengoed. In 1995 was iedereen die nog met een 9600-baud modempje internette hopeloos prehistorisch. Inmiddels zijn we alweer vele stappen verder - maar niet met het signaleringssysteem.
Feitelijk moet alles over naar de glasvezel. Die ligt al wel op veel trajecten (voor DRIPs, camera's, etc), maar dat vereist eigenlijk een enorme aanpassing (zo niet wellicht een totale vernieuwing) van de wegkant-hardware van het signaleringssysteem. Inmiddels zijn er al onderstations op IP-basis ontwikkeld, dus technisch kan het.
Het prijskaartje dat daaraan hangt is echter heel hoog. Het zal uiteindelijk wel gaan gebeuren denk ik, maar de mate kennende waarin geld beschikbaar komt, denk ik dat het nog een aardig tijdje zal duren voordat alles omgebouwd is en de rode rand op een normale manier aangestuurd kan worden.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Op dat vlak hebben wij misschien nog het voordeel dat we eigenlijk nog maar beginnen met signaalgevers en dus meteen voor de modernste systemen kunnen kiezen. Dat resultaat dan in heel goeie en duidelijke signaalgevers, zoals bijvoorbeeld op de Antwerpse ring. Dergelijke toestellen zullen ook op andere plaatsen in Vlaanderen, zoals rond Gent, Lummen en op de Brusselse ring, geplaatst worden.

Maar goed, dit gaat opnieuw sterk off-topic. (@René: zie PB terzake)
MA60
stadsweg

Re:

Bericht door MA60 »

Rien schreef:
Alfa schreef:Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.
IQ[] schreef:De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
Ik denk eigenlijk niet dat dit gewestelijk bepaald is (uitgez. Brussel). Volgens mij is de keuze voor dit afwijkende design van wegwijzers en verkeerslichten een puur gemeentelijke beslissing van de steden Sint-Niklaas en Charleroi, om enkele straten in hun stadscentrum te verfraaien. Op basis van deze afbeelding kan moeilijk gesteld worden dat Wallonië verfranst; dat kan wel aan de hand van andere voorbeelden, maar dat terzijde. :roll:

Klopt, maar het Waalse gewest houdt ook duidelijk die Pro-Franse wegdesign aan. In Henegouwen zijn al meer dan de helft van alle vroegere( ronde) aanwijzingsborden voor afritten door rechthoekige Franse modellen, meestal dan nog in 2 stukken. Vlaanderen daarintegen blijft het over het algemeen op die oude modellen houden. Afgeronde hoeken en de achterkant bespoten met muisgrijze kleur. Zie onderstaande foto.

Afbeelding