Tebodin

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Tebodin

Bericht door Via » zo 27 feb 2005, 19:23

Naar aanleiding van een foto van Frits:

Afbeelding

In Brabant staan dus borden waar geen verschil is met de ANWB (o.a. A59 in wording en afrit A59 Oost - N261 Zuid).

Het bord op de foto ziet er enigzins raar uit, omdat het pijltje wat laag staat en er een hele i.p.v. een halve spatie zit tussen letter en cijfer. Maar echt lelijk is het ook niet. :mrgreen:

Wat vinden jullie?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 27 feb 2005, 20:07

Zie hier het verschil:

Afbeelding

Ik kan niet echt zeggen, dat ik de één mooier vind dan de ander.
Laatst gewijzigd door Frits op di 01 mar 2005, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 27 feb 2005, 20:22

Ik moet eerlijk zeggen dat het me ongetwijfeld niet eens was opgevallen dat de borden verschillen, als ik er langs was gekomen. Ik denk ook niet dat het de gemiddelde weggebruiker wel opvalt. Ze zijn beide even duidelijk, lijkt mij.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 27 feb 2005, 20:23

Ik vind de regelafstand idd wat klein, maar verder is er niks mis mee.
trouwens mogen ze wel wat meer aangeven dan alleen Zwolle. Voor mijn part Kampen, Leeuwarden of Groningen erbij. Lijkt net of je hier niet verder kan dan Zwolle, terwijl de N50 en A28 er een logisch vervolg heeft.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 27 feb 2005, 20:25

ik rijd met grote regelmaat over deze weg heen en het was mij niet opgevallen (al ben ik er de afgelopen maand niet overheen gekomen).

Wel vind ik het typisch dat er ineens meer kilometers naar Zwolle worden aangegeven. Heeft dit te maken met het uitdijen van Nederland, of is het toch gevoelsmatig (vgl: http://www.board-z.de/board2372/topic39580.html)

Gezien de gemiddelde snelheid op deze weg op rustige tijdstippen zal het toch al vlug anderhalf tot twee minuten extra duren voordat je de extra vier kilometers hebt overbrugd... :roll:

Overigens vind ik het nieuwe bord net zo duidelijk als het oude bord. Beter vind ik dat het niet meer uit meer delen bestaat, nu is het een mooier bord (en mijns inziens ook eenvoudiger schoon te houden).
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 27 feb 2005, 20:35

Bart schreef:ik rijd met grote regelmaat over deze weg heen en het was mij niet opgevallen (al ben ik er de afgelopen maand niet overheen gekomen).

Wel vind ik het typisch dat er ineens meer kilometers naar Zwolle worden aangegeven. Heeft dit te maken met het uitdijen van Nederland, of is het toch gevoelsmatig (vgl: http://www.board-z.de/board2372/topic39580.html)



Nee, de afstand naar Zwolle neemt niet toe wanneer het in een andere opmaak staat, maar het nieuwe bord staat bij Apeldoorn-Noord en het oude bord bij Vaassen. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Bericht door Santaarnpaal » zo 27 feb 2005, 20:57

Is het niet gewoon een kwestie van materiaalbesparing?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 feb 2005, 15:53

Ik heb dan weer niet opgemerkt dat het bord uit meerdere delen bestaat. Maar het zit als volgt: vroeger maakte men delen in een fabriek en zette men die op de plaats van het bord pas aan elkaar in een raamwerk.

Tegenwoordig snijdt men de folie ineens en plakt die over de verschillende delen, dus ook over de naden. Er ontstaat zo een mooier bord en er gaat geen vuil of water meer tussen de naden zitten. :D

Trouwens, ik vind beide ook even mooi, maar de allernieuwste Tebodin-borden zijn exacte kopieen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2005, 16:04

Dat is heel mooi :D
Want de laaste jaren leek het mode om de bordnaden dwars door de tekst heen te hebben en dat was vreselijk lelijk. Bij het ontwerpen van de borden moet m.i. rekening worden gehouden met de naden. Zie ook de foto's van Charles waar het niet gedaan is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 28 feb 2005, 16:24

Trouwens, ik vind beide ook even mooi, maar de allernieuwste Tebodin-borden zijn exacte kopieen.
Heeft alles te maken met de Richtlijnen voor bewegwijzering voor autosnelwegen... Ofwel: lettertypen, vormen, groottes etc. liggen allemaal vast. Tebodin hoeft alleen maar de regels uit te voeren...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 28 feb 2005, 21:07

Gelukkig maar, anders werd het een zooitje.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 01 mar 2005, 20:16

Het is in feite al een zooitje met op het onderliggend wegennet een andere lay-out dan op de snelwegen. :( Gewoon overal het oude design verplicht stellen. ;)

Of zijn er inmiddels al provincies en gemeenten die zich Redesign niet zomaar door de strot laten duwen en hun wegwijzers ook aan een ander gunnen?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 02 mar 2005, 16:58

Ik reed gisteren avond over de A4 Hoogvliet -> Schiedam en toen ik afrit 16 afging zag ik daar een vreemd UIT bord. Het bord zelf was anders en het lettertype ook. Doordat het donker was en nogal snel ging zag ik niet of het een ANWB of Tebodin bord was. Hebben andere nog dit bord gezien?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 17:13

Ik reed gisteren avond over de A4 Hoogvliet -> Schiedam en toen ik afrit 16 afging zag ik daar een vreemd UIT bord. Het bord zelf was anders en het lettertype ook. Doordat het donker was en nogal snel ging zag ik niet of het een ANWB of Tebodin bord was. Hebben andere nog dit bord gezien?
Yep, op de A20 staan ook een paar van die lelijke UIT-borden. Volgens mij door Rijkswaterstaat geplaatst. Er staat geen enkele aanduiding op van wie het bord is, dus denk ik dat RWS het als een gewoon verkeersbord ziet (en niet als wegwijzer).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 02 mar 2005, 17:29

Yep, op de A20 staan ook een paar van die lelijke UIT-borden. Volgens mij door Rijkswaterstaat geplaatst. Er staat geen enkele aanduiding op van wie het bord is, dus denk ik dat RWS het als een gewoon verkeersbord ziet (en niet als wegwijzer).
Is een bord UIT ook niet een gewoon verkeersbord? (net als die groen/witte pijlen bij een splitsing van snelwegen en een zwart-wit bord 'einde vluchtstrook')
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 02 mar 2005, 17:37

Is een bord UIT ook niet een gewoon verkeersbord?
Dat zou je wel zeggen, maar tot voor enkele jaren geleden waren ze allemaal van de ANWB.

Soms zie je ook andere ANWB-borden waarvan ik toch echt zou zeggen dat het geen wegwijzers zijn, bijvoorbeeld:
- rijstrook alleen voor vrachtwagens
- einde signalering

Geen idee waarom RWS die liett plaatsen door de ANWB...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 02 mar 2005, 19:55

Gelukkig is Spijkenisse nog niet ten prooi gevallen aan Redesign :) . Enkel op de handwegwijzer, maar daar vind ik niks mis mee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 02 mar 2005, 23:17

Bart schreef:Is een bord UIT ook niet een gewoon verkeersbord?
Tegenwoordig wel ja; vandaar ook dat diverse bordenfabrikanten ze nu leveren. Sommigen leveren oostblok-modellen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 03 mar 2005, 17:55

Er zit wel meer verschil tussen sommige bordfabrikanten, ook bij andere verkeersborden. Hier in Haaren levert ook zo'n goedkope klooierd de verkeersborden. :(

Die gebruiken ook gewoon het Arial-lettertype.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 13 mar 2005, 19:05



Composiet in de binnenstad

Op 15 december is de CROW publicatie 197 Reis- en route-informatie op en nabij vervoersknooppunten verschenen. Gelijk met de presentatie van dit naslagwerk werd in Almelo de eerste wegwijzer volgens de nieuwe norm gepresenteerd. Almelo zal de primeur hebben van een publiek bewegwijzeringssysteem volgens de nieuwe richtlijnen. De routing is uitgezet door Agmi Engineering en Beheer. De bewegwijzering bestaat verder uit Agmi Toraxborden en beugels. Goede leesbaarheid van de teksten is gewaarborgd door de keuze van het lettertype Tiresias. Dit lettertype is speciaal ontworpen voor mensen met een visuele handicap. Als drager is de keuze gevallen op composietmasten. Deze masten hebben enkele voordelen t.o.v. standaard stalen masten.

Enkele voordelen zijn:


De kleur zit door het gehele materiaal hierdoor zullen eventuele beschadigingen minder zichtbaar zijn.


De kleurechtheid is beter dan bij staal waardoor overschilderen niet meer nodig zal zijn.

De masten zijn licht waardoor bij aanrijding minder schade aan personen en/of voertuigen zal ontstaan.

De composiet masten zijn minstens zo sterk als staal.

De hechting van stickers en graffity is minimaal waardoor reinigen van de masten heel goed mogelijk is.

(ANWB) Berm bewegwijzering

Agmi is leverancier van een groot aantal verschillende soorten bewegwijzering. De bekendste vorm van algemene bewegwijzering zijn de blauwe borden langs doorgaande wegen in Nederland. In het verleden werden deze borden geproduceerd, geplaatst en onderhouden door de ANWB. Sinds kort mogen deze borden ook door andere aanbieders geproduceerd, geplaatst en onderhouden worden. Agmi is door zijn jarenlange expertise op het gebied van bewegwijzeringssystemen natuurlijk volledig ingericht om deze taak uit te voeren. Deskundigheid in kwaliteit, leesbaarheid, stabiliteit en onderhoud. Natuurlijk houden wij rekening met de richtlijnen die door het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn opgesteld.
Bron: http://www.agmi.nl

Dus iedereen die borden kan maken, mag voortaan de bewegwijzering gaan doen.

Kent trouwens iemand het lettertype Tiresias, speciaal ontworpen voor visueel gehandicapten?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 15 mar 2005, 7:38

Mark schreef:Gelukkig is Spijkenisse nog niet ten prooi gevallen aan Redesign :) . Enkel op de handwegwijzer, maar daar vind ik niks mis mee.
Er zit een foutje op de kruising van de De Uyllaan (komende vanuit het centrum) met de Schenkelweg: Als je linksafwil, hangt er een (redesign)handwijzer met RING erop wijzend naar links, echter zonder pijl.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 15 mar 2005, 11:01

Je moet zeker rechtdoor? :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 15 mar 2005, 13:09

Vinny schreef:Je moet zeker rechtdoor? :twisted:
Die optie is er ook. Alleen beland je dan zowat op de gemeentewerf van Spijkenisse. Ook niet echt een frisse plek :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 15 mar 2005, 20:18

Maar is het Tiresias-lettertype bekend?

Ik heb trouwens weer een paar Tebodin-borden gezien op de Randweg van Eindhoven en daar viel ook een chevron-schild onder bij knp. Batadorp. Ze worden dus nog wel degelijk als bewegwijzering gezien. Tenminste wel bij RWS Noord-Brabant. :P

Wils
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 17:47

Bericht door Wils » di 15 mar 2005, 23:04

Alles over Tiresias-lettertype e.d. kan je vinden op de website
http://www.design-for-all.nl/folders/th ... e%20ruimte

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 16 mar 2005, 8:36

Als men dan toch persé wilde Redesignen had men beter dit lettertype kunnen nemen voor op de wegwijzers. Dan hebben de slechtzienden er ook nog wat aan. Maar nee, de ANWB doet weer eigenwijs. :evil:

Maar ik blijf het oude ontwerp beter vinden, imo zelfs Realdesign. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 28 mar 2005, 12:58

Ik heb van de week ook het eerste Tebodin-bord op een N-weg gezien, namelijk de N65. Hoe kan het ook anders ;).

Het viel me alleen op dat er helemaal geen aanduiding opstond van een leverancier. Er stond alleen in de linkerhoek een bordnummer. En het bord was gewoon in het aloude design. :)

Weet iemand wat dit nu weer betekend, zonder ANWB of Rijkswaterstaat-aanduiding?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » di 05 apr 2005, 20:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dit is dus het Tiresias.Ik vind het niet zo veel schelen met redesign.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 26 apr 2005, 18:35

Op zich lijkt het er wel wat op ja. Maar ik vind het lettertype van Redesign dan ook gewoon goed en strak.

Toch mag dus schijnbaar iedereen borden gaan plaatsen. Eens kijken hoe dat gaat werken... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 10 mei 2005, 20:05

Afbeelding

Hier nog een voorbeeld van een Redesign-bord langs de nieuwe A59 bij Rosmalen. Het valt me op dat het hele bord in ANWB-Ee is uitgevoerd, maar dat de P+R weer in ANWB-Uu. Heb ik het mis of is het idd zo?

Het ziet er iig een beetje raar uit zo. :)

Plaats reactie