Toekomstige ontsluiting Spijkenisse op A15 en/of A4?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 30 mei 2005, 16:40

Ik heb de plaats Spijkenisse met alle infrastructuur eens bekeken en het viel me op dat het ver onder de maat is voor een plaats van dit formaat.

In het zuiden een veerpontje van 4,5 ton en in het oosten een enkelbaans brug in een dubbelbaans weg. En daar willen ze dan nog die aansluiting op de A15 afhalen. Dan wordt het echt nijpend, denk ik. Daarom moet Spijkenisse idd een aansluiting krijgen op de nieuwe A4. De plannen van Hajo en Matthijs spreken me wel aan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 30 mei 2005, 16:42

Die spreken mij ook aan, of teminste een N4 ofzoiets van de Maaswijkerweg naar KP Benelux.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 30 mei 2005, 16:54

Mark schreef:Die spreken mij ook aan, of teminste een N4 ofzoiets van de Maaswijkerweg naar KP Benelux.
Als je dan toch al het halve trace aanlegt zou ik zeker gelijk voor een volle A4 gaan. 2x duurder, 5x meer nut.

Trouwens, een evt 'N4' gaat natuurlijk nooit echt zo heten. Dat suggereert een 'doorgaandheid' die er totaal niet is. En als de A4 wordt omgeleid via Vaanplein wordt het al helemaal onmogelijk.
A400 oid lijkt me dan wel een aardige. Of A19, dat is nog historisch correct ook.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 30 mei 2005, 17:00

Ik zou dan natuurlijk ook zijn voor een complete A4, maar die N4 stond eens geprojecteerd voor Spijkenisse in 2010, zij ook mijn eerste topic over de N4 Benelux - Maaswijkerweg

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 30 mei 2005, 17:55

Wicher schreef:Trouwens, een evt 'N4' gaat natuurlijk nooit echt zo heten. Dat suggereert een 'doorgaandheid' die er totaal niet is.
Toen rijksweg 4 vanaf Ypenburg doodliep op Rijswijk, heette dat stukje weg ook N4.
En ook de N289 bij Hoogerheide-Putte heeft N4 geheten, terwijl er nog geen enkel verband was met de andere stukken van rijksweg 4.
N4 bij Spijkenisse is daarom zo raar nog niet.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 30 mei 2005, 20:00

Op mijn Falkplan kaart staat de N 4 gepland van Oud Beijerland naar het Zuiden :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 31 mei 2005, 8:14

ViaHaaren schreef:Ik heb de plaats Spijkenisse met alle infrastructuur eens bekeken en het viel me op dat het ver onder de maat is voor een plaats van dit formaat.

In het zuiden een veerpontje van 4,5 ton en in het oosten een enkelbaans brug in een dubbelbaans weg. En daar willen ze dan nog die aansluiting op de A15 afhalen. Dan wordt het echt nijpend, denk ik. Daarom moet Spijkenisse idd een aansluiting krijgen op de nieuwe A4. De plannen van Hajo en Matthijs spreken me wel aan.
De Spijkenisserbrug (N492) is 3 baans. Ooit was de rechterrijstrook van Spijkenisse naar Hoogvliet gereserveerd als busbaan, zodat er per richting voor het overige verkeer altijd 1 rijstrook was (de busbaan vanuit Hoogvliet voegde met verkeerslichten vlak voor de brug in).

Tegenwoordig voegen de busbanen aan beide zijden in voor de brug, en wordt het verkeer mbv. signalering en regelmatig platgereden slagbomen afhankelijk van het tijdstip via 2 rijstroken naar de andere kant geleid, afwisselend 1+2 en 2+1 dus. Net als de Hartelbrug/N218, de andere uitweg voor Spijkenisse.

Voor de N492 geldt dat het verkeer in Hoogvliet hoe dan ook 'doodloopt' op maar 1 rijstrook, dus uiteindelijk schiet het toch niet op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » di 31 mei 2005, 12:10

Op mijn Falkplan kaart staat de N 4 gepland van Oud Beijerland naar het Zuiden
Klopt niet. Dit is een -inmiddels afgeschoten- plan voor een extra ontsluitingsweg van Oud Beijerland (waar ik jaren gewoond heb) naar de A29. Hier zou een gewone aansluiting komen, iets ten noordelijker van het toekomstige knp. Klaaswaal. Maar dit gaat dus niet gebeuren.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 31 mei 2005, 17:04

Het Geval Spijkenisse. Een ramp voor de inwoners.
Het probleem zit hem er in dat er een nieuwe stad wordt gebouwd, aan de verkeerde kant van het water. Dat zie je ook bij Almere, daar is de woon/werk verhouding ook helemaal scheef getrokken.
Iedereen in Spijkenisse moet wel het water over, voor werk, school, ed. Dat er nu net zulke lastige watertjes tussen zitten is niet slim gedacht.

Nu Spijkenisse bijna aan zijn maximum zit (wat ik van een ambtenaar gehoord heb), wordt het misschien tijd dat Spijkenisse zelf eens wat doet. Want elke verbinding die er extra komt, zal door het vele verkeer een gebiedsontsluitingsweg worden wat ik heb begrepen. Zo ook de verlengde A4. Deze moet zelfs 3+3 worden las ik.
Spijkenisse zou ook zelf voortrekker kunnen worden van een gebiedsontlsuitingsweg, parallel aan de geplande A4, van 2+2. Dan heeft het de overheid niet nodig om een nationale weg aan te leggen, maar alleen de gemeente rotterdam en provincie zuid-holland.
Of is dit helemaal verkeerd gedacht?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 09 jun 2005, 10:31

Vervolg op deze kwestie:

Rijnmond.nl, 9 juni 2005 schreef:Burgemeesters tegen plan Botlekbrug
De zes burgemeesters van Voorne-Putten hebben minister Peijs van verkeer een brief gestuurd. Daarin maken de bestuurders bezwaar tegen een nog te bouwen Botlekbrug bij Spijkenisse.

De bouw van de brug is voorgesteld door Rijkswaterstaat. Die wil de huidige Botlektunnel sluiten voor personenvervoer. Daardoor krijgt het vrachtverkeer meer ruimte, met het oog op de komst van de Tweede Maasvlakte.

De burgemeesters willen geen nieuwe brug maar een tweede Botlektunnel; die is verkeersveiliger, zorgt voor minder files en gaat langer mee. Ze hopen op korte termijn een gesprek te hebben met de minister.

Inwoners van Spijkenisse krijgen volgende week een pamflet in de bus waarmee ze kunnen protesteren tegen plannen voor een nieuwe Botlekbrug.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 09 jun 2005, 10:43

Ik begrijp nog steeds niet wie de kolder in zijn kop heeft gekregen, want waarom zou een tunnel van 2x3 rijstroken volledig voor het vrachtverkeer moeten zijn ?

Bovendien: als het vrachtverkeer hier te weinig capaciteit heeft dan wordt de Havenspoorlijn, die terplekke voor heel veel geld is verbouwd, misschien wat nuttiger gebruikt.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » do 09 jun 2005, 13:45

Mja, bouw een transferium bij de Kijfhoek voor vrachtwagens!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 21 jun 2005, 10:57

In Spijkenisse is nu een super succesvolle actiegroep opgericht om onze aansluiting op de A15 te behouden. Er was in het centrum een brievenbus geplaatst waarmee je een briefje met je handtekening kon indoen, als teken dat je tegen de plannen bent, en na een dag of 2 puilde die al uit :!: Ook de gemeente Spijkenisse is ook tegen de plannen, maar echt veel doen doen ze niet. :(

En nu naar school om me boeken in te leveren :P

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 15 jul 2005, 21:04

RTV Rijnmond (15-7-2005) schreef: Spijkenisse akkoord met Botlekbrug
De A15 tussen Rotterdam en de Maasvlakte krijgt geen nieuwe Botlektunnel, maar de huidige Botlekbrug wordt vervangen.

Kort geleden ontstond er onrust onder de inwoners van Spijkenisse, omdat minister Peijs van Verkeer een nieuwe brug wilde laten bouwen, maar dan zonder aansluiting voor Spijkenisse. Ook de gemeenten op Voorne Putten zagen liever een nieuwe tunnel, omdat het verkeer op de A15 alsmaar drukker zal worden vanwege de Tweede Maasvlakte. Peijs deed water bij de wijn, maar Spijkenisse moet dat ook doen: er komt geen tunnel maar een brug, maar die brug wordt wel aangesloten op de weg naar Spijkenisse (het Hartelkruis).

Burgemeester Broekhuis van Spijkenisse blijft de voorkeur houden voor een tunnel, maar is tevreden over de Hartelkruis-oplossing.
Politiek spelletje dus. Tunnel is te duur, maar regio wil geen brug. Dan presenteer je een plan waarvan je weet dat het totaal onacceptabel is. Vervolgens haal je het onacceptabele eruit, en onder het motto "allemaal water bij de wijn" gaat de regio toch accoord met een brug. Erg slim politiek gespeeld. Alleen ook wel èrg doorzichtig...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 15 jul 2005, 21:12

Tja... En dat alles onder het motto: "Iedereen tevreden". :roll:

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » za 16 jul 2005, 1:52

Het wordt dus meer zo... (in hoofdlijnen dan)...

is het niet gewoon een verbreding van de huidige brug... en alleen verdwijnen van de af.oprit direct na de botlektunnel?

Het enige is dat naar spijkenisse toe je een brug hebt (die open kan gaan)...

Afbeelding

Wellicht kunnen ze de te schrappen op/afritten wel voor OV-bussen blijven gebruiken...
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 16 jul 2005, 11:30

Hier schieten wij dus niks mee op :x . Nu zijn we nog steeds afhankelijk van de te kleine Hartelbrug (die open kan gaan) en ook nog eens de Botlekbrug die open kan gaan, en als ze dezelfde hoogte aanhouden kun je Spijkenisse net zo goed gelijk voor gesloten houden. De huidige Botlekbrug gaat om de haverklap open. Heel erg spijtig van de Burgemeester dat hij hier mee akkoord gaat :huilen: Ik ben bang dat de situatie nog ERGER gaat worden dan dat het ooit geweest is (lees, je komt de stad niet meer uit of in).

Kortom, ik heb hier eigelijk geen woorden voor hoe slecht de Minsterie van Vekeer nu is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 16 jul 2005, 17:34

Ik ging vanmiddag Spijkenisse uit. Kwam bij de kruispunt richting Hartelbrug (N218-N493), ik zag file. Terugrijden richting Spijkenisseburg -> Burg open. Is hij bijna dicht, gaat hij WEER omhoog, terwijl de halve ring vaststaat. Als ze die regelgeving over het openen van de brug eens zouden verandere, scheelt dat ook een hoop.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jul 2005, 21:41

Gelukkig heeft een pont nog wel voorrang :?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 16 jul 2005, 22:27

Ook daar staan op drukke kdagen grote files voor :(

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 17 jul 2005, 16:19

Die veerboot van Hekelingen naar de N217 in Nieuw-Beijerland is een lachtertje. Je bent vrij snel aan de overkant, maar de capaciteit is niet al te groot (en die was altijd een stuk kleiner, vroeger), dus bij calamiteiten 9zoals een afgeslotne Heinenoordtunnel) zijn wachttijden van 3 uur in de spits geen uitzondering. Al lang is er gesproken over een vaste oeververbinding voor die paar meter, maar de gemeenten op de Hoeksche Waard peinzen er niet over, omdat zij al het verkeer drastisch toe zien nemen, iets waar het wegennet daar niet op gebouwd is.

Dus geen goede uitwegen voor Spijkenisse. Blij dat ik er niet meer woon :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 17 jul 2005, 16:22

Zullen we Spijkenisse dan maar uitroepen tot slechtst bereikbare plaats van Nederland? :twisted:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 17 jul 2005, 16:28

Chrizz schreef:Zullen we Spijkenisse dan maar uitroepen tot slechtst bereikbare plaats van Nederland? :twisted:
Afgezien van de Waddeneilanden... ja! :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 17 jul 2005, 16:43

Nee hoor.

[linkse-politiek modus aan]
Buiten de spits en op zondagen is Spijkenisse prima bereikbaar, en Spijkenisse heeft prima verbindingen met de metro, dus de bereikbaarheid van Spijkenisse is perfect !
[linkse-politiek modus uit]

[rechtse-politiek modus aan]
De bedrijven in Spijkenisse zijn in de spitsen prima bereikbaar. Dus het plebs dat dagelijks moet werken moet niet zeuren over bereikbaarheid. Zolang die files de werkgevers geen tijd kost zal het ons worst wezen. Er is dus geen geld nodig voor de bereikbaarheid van Spijkenisse.
[rechtse-politiek modus uit]

[polder-politiek modus aan]
Links vindt het geen probleem, rechts ook niet, dus is het geen probleem
[polder-politiek modus uit]

Nu even serieus: Spijkenisse is net als Almere. De plaats zelf is best wel redelijk bereikbaar, maar de dagelijkse beroepspendelaars die er wonen hebben een gigantisch probleem. Een probleem waarvoor OV geen oplossing is, maar waar de noodzakelijke wegeninvesteringen waarschijnlijk nog jaren op zich laten wachten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 17 jul 2005, 20:44

Precies :!:

Het OV is hier prima geregeld. Ik woon vlak bij metro Station De Akkers en je kan zo de metro pakken naar Rotterdam. En daar eventueel weer verder reizen met de trein of zoiets. Ook rijden hier best wel veel bussen rond. De metro zou zelfs oorspronkelijk doorgetrokken worden naar Zuidland en Hellevoetsluis. Het OV is hier prima, nu de rest nog.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 18 jul 2005, 8:06

Mark schreef:Precies :!:

Het OV is hier prima geregeld. Ik woon vlak bij metro Station De Akkers en je kan zo de metro pakken naar Rotterdam. En daar eventueel weer verder reizen met de trein of zoiets. Ook rijden hier best wel veel bussen rond. De metro zou zelfs oorspronkelijk doorgetrokken worden naar Zuidland en Hellevoetsluis. Het OV is hier prima, nu de rest nog.
En natuurlijk de busbaan van vele kilometers langs de N218, inclusief bellen en slagbomen :)

Spijkenisse heeft inderdaad een vrij goede verbinding met het OV. Toen ik er net kwam wonen (1979) was er nog sprake van een treinverbinding met Rotterdam, maar dat is uiteindelijk de metro geworden. Een prima regelmatige verbinding, in een half uur ben je voor 6 (vroeger 5...) strippen in hartje Rotterdam. Heel wat goedkoper dan parkeren in de grote stad.

En die busbaan langs de N218: Op sommige dagen wil die N218 best behoorlijk vast staan in de spits, dus dan is het best prettig om geen grote vertragingen op te lopen als het voor het OV kiest.
René schreef: [rechtse-politiek modus aan]
De bedrijven in Spijkenisse zijn in de spitsen prima bereikbaar. Dus het plebs dat dagelijks moet werken moet niet zeuren over bereikbaarheid. Zolang die files de werkgevers geen tijd kost zal het ons worst wezen. Er is dus geen geld nodig voor de bereikbaarheid van Spijkenisse.
[rechtse-politiek modus uit]
Nee hoor. De bedrijventerreinen zijn net zo slecht bereikbaar als de gemiddelde woonwijk. Een van de grootste terreinen (Halfweg) ligt langs de N218 vlakbij de Hartelbrug/A15. Maar dan zul je toch eerst door de flessehals moeten wil je ze kunnen bereiken.

Jammer voor de rechtse politiek :) (en de linkse ook trouwens :) )


In de jaren dat ik er gewoond heb zijn er wel wat verbeteringen geweest, zoals de wisselstrook op de Spijkenisserbrug/N492 (vroeger was het gewoon 1 rijstrook per richting + 1 busstrook richting Hoogvliet), een niue veerboot met grotere capaciteit en het weghalen van de busbaan op de N218 (die er nu naast ligt), zodat gewoon verkeer meer ruimte heeft.
Maar die aanpassingen zijn helaas bij lange na niet voldoende om het groeiende inwoneraantal en verkeer bij te houden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 18 jul 2005, 8:27

De Hartelbrug is ook nog een paar keer verbeterd. Volgens me vader waren er eerst aan 2 kanten fietspaden, en waren er dus 2 rijstroken. Later is de oostelijke fietspad weggehaald en kwam er ruimte voor een 2de rijstrook. De middelste rijstrook werd een wisselstrook, zoals nu.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » ma 18 jul 2005, 18:31

Industrieterein Halfweg is vanaf de A15 (oostelijke richting) goed bereikbaar. Ik werk daar, en heb er weinig klachten over.

Een enkele keer pak ik 's middags weleens de Botlekbrug als er (bij hoge uitzondering) al voor de tunnel file staat. Wel eerst even kijken of die niet open staat... Maar het blijft een soort russische roulette. Want als hij niet open staat is de kans groot dat hij in die korte tijd dat ik vanaf het hartelkruis er naar toe rijdt alsnog open gaat. Dan sta je voor je het weet 20 minuten of langer te wachten.

Voor elk schip gaat die brug ruim vantevoren open. En laat het Botlekgebied nou een van de drukste vaarroutes zijn...

Als dat plan door gaat wordt het een ramp voor het autoverkeer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 18 jul 2005, 19:03

hneel schreef:Industrieterein Halfweg is vanaf de A15 (oostelijke richting) goed bereikbaar. Ik werk daar, en heb er weinig klachten over.
In de ochtend is het vanaf de A15 nog wel te doen, maar in de middag niet. En al helemaal niet als men vergeet de wisselstrook in de juiste richting open te gooien :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 20 jul 2005, 17:22

Weekblad Delta schreef:Minister doet toezegging bereikbaarheid

SPIJKENISSE - Voorne Putten houdt de aansluiting op Botlektunnel. Bij de vervanging van de huidige Botlekbrug door een nieuwe brug over de Oude Maas blijft de aansluiting van Voorne Putten via het Hartelkruis op de Botlektunnel gehandhaafd. Dat heeft minister Peijs van V & W met de stadsregio R'dam afgesproken.

De nieuwe brug is een onderdeel van het project A15 Maasvlakte - Vaanplein dat ervoor moet zorgen dat de doorstroming op de rijksweg verbetert. De nieuwe oververbinding is de laatste schakel in het project tussen de nieuwe Maasvlakte en het Vaanplein. Eind vorig jaar bereikte de stadsregio al overeenstemming over de verbreding van enkele delen van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein. Voor in totaal 1.270 miljoen euro wordt de capaciteit van de rijksweg waar dat kan beter benut en daar waar noodzakelijk is vergroot.

Verbetering:
De Oude Maas vormt in het huidige infrastructuur een knelpunt, zowel voor het wegverkeer als de scheepvaart. Over de nieuwe oververbinding verschilden de stadsregio en de minister nog van mening. Portefeuillehouder Hulmanheeft daarover de afgelopen weken intensief overleg geovoerd met minister Peijs. Ik ben blij met het besluit van de minister, aldus Hulman. Het is een aanmerkleijke verbetering van de huidige situatie. De huidige aansluiting op de tunnel blijft bestaan en de niuewe brug is een forse verbetering ten opzichte van de huidige. Daarvan gaat ook het verkeer komende vanaf Voorne Putten van profiteren. De gemeenten op Voorne Putten waren er eerder bang voorm dat bij de bouw van de nieuwe brug, de directe aansluiting via hetr Hartelkruis op de Botlektunnel zou verdwijnen.

Nieuwe Botlekbrug:
De nieuwe Botlekbrug, die een stuk hoer is dan de huidige, krijgt 4 rijstroken en een spoor en fietsverbinding. Om het auto en treinverkeer zo min mogelijk te hinderen, krijgt de nieuwe brug er een extra hefopening bij, zodat schepen niet meer op elkaar hoeven te wachten om de brug te passeren. De hefdelen worden beide 80 meter lang. De openingstijden voor het verkeer worden zo kort mogelijk gehouden. Door goede informatievoorzieningen vormt de brug een betrouwbare en veilige verbinding, zowel voor het weg- als scheepvaartverkeer. In de verdere uitwerking van de plannen zal de afwikkeling van het verkeer op het Hartelkruis worden meegenomen. De stadsregio had al eerder met de provincie afspraken gemaakt. over verbeteringen in het wegvlak Groene Kruisweg - Hartelkruis, waarbij de capaciteit van de Hartelbrug wordt uitgebreid. Daarnaast krijgt de ontsluiting van Voorne Putten en het havengebied een nadrukkelijke plaats in de netwerkananlyse Zuidvleugel. Daarin bekijkt het ministerie van V & W smane met de stadsregio of en hoe het netwerk van infrastructuur op middellange en lange termijn moet worden aangepast. Daarbij komen in elk geval de opties voor de Blankenberg (A24) en Oranjetunnel (A54) en de A4 Zuid (Hooglviet Klaaswaal) aan de orde. Die analyse moet medio 2006 klaar zijn, waarna afspraken gemaakt worden over de uitwerking van maatregelen en de bijbehorende planningen.
:D

Plaats reactie