Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » za 16 jul 2005, 22:35

Regelmatig hoor ik hier spreken over een groene golf, verkeerslichten die op elkaar afgesteld zijn om de doorstroming te bevorderen. Maar hoe doet men dit dan eigenlijk? Het is niet moeilijk om in één richting verkeerslichten op elkaar af te stellen maar het conform maken met de andere richting lijkt me moeilijker.

Aan welke voorwaarden moet een serie verkeerslichten voldoen eer het in aanmerking komt voor een 'groene-golf' regeling? Het kan toch niet dat dat zomaar overal toegepast kan worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 13 jan 2013, 2:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Groene Golf

Bericht door Hajo » za 16 jul 2005, 22:52

Alfa schreef:Regelmatig hoor ik hier spreken over een groene golf, verkeerslichten die op elkaar afgesteld zijn om de doorstroming te bevorderen. Maar hoe doet men dit dan eigenlijk?
Lijkt mij een kwestie van tijd: hoe lang duurt het voor een auto vanaf het ene verkeerslicht (dat groen wordt), de volgende VRI bereikt met een snelheid volgens het geldende maximum ter plekke. Op een gegeven moment heeft de auto dan een punt bereikt waarop het tweede licht groen moet worden om met onvermindere snelheid door te kunnen rijden.

Ik ben een voorstander van de "groen golf". Zeker op doorstroomwegen binnen de bebouwde kom. Ga maar na: als het verkeer door kan rijden is er minder uitstoot dan verkeer dat steeds weer moet stoppen en optrekken. Bovendien bevordert het de doorstroming.

In de grote steden in Duitsland is een groene golf heel normaal. En zelfs in Maleisië gebruikt men de groene golf.

M'N 1000STE POST!! :klappen: IK TRAKTEER IEDEREEN OP :biertjes: ! :D

Sorry hoor, dit moest effe... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Groene Golf

Bericht door Alfa » za 16 jul 2005, 22:55

Hajo schreef:
Alfa schreef:Regelmatig hoor ik hier spreken over een groene golf, verkeerslichten die op elkaar afgesteld zijn om de doorstroming te bevorderen. Maar hoe doet men dit dan eigenlijk?
Lijkt mij een kwestie van tijd: hoe lang duurt het voor een auto vanaf het ene verkeerslicht (dat groen wordt), de volgende VRI bereikt met een snelheid volgens het geldende maximum ter plekke. Op een gegeven moment heeft de auto dan een punt bereikt waarop het tweede licht groen moet worden om met onvermindere snelheid door te kunnen rijden.
Ik denk toch dat het wat ingewikkelder is dan dat. Denk aan de andere richting.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 16 jul 2005, 23:34

Alfa schreef:Regelmatig hoor ik hier spreken over een groene golf, verkeerslichten die op elkaar afgesteld zijn om de doorstroming te bevorderen. Maar hoe doet men dit dan eigenlijk?
Hajo schreef:Lijkt mij een kwestie van tijd: hoe lang duurt het voor een auto vanaf het ene verkeerslicht (dat groen wordt), de volgende VRI bereikt met een snelheid volgens het geldende maximum ter plekke. Op een gegeven moment heeft de auto dan een punt bereikt waarop het tweede licht groen moet worden om met onvermindere snelheid door te kunnen rijden.
Ik denk toch dat het wat ingewikkelder is dan dat. Denk aan de andere richting.
Dat komt doordat de rijbanen die rechts afslaan niet 'meedoen' met de groene golf. De groene golf geldt alleen voor de rijbanen die rechtdoor gaan
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 16 jul 2005, 23:38

Toch komt zo'n Groene Golf niet snel. Enkele maanden geleden was hier in Spijkenisse een Groene Golf aangekondigd, en die is er nu nog niet :(
Hajo schreef:M'N 1000STE POST!! :klappen: IK TRAKTEER IEDEREEN OP :biertjes: ! :D
Je bent nu Koning van de weg. Past wel bij de "Hajo for President"kreet ;)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 17 jul 2005, 0:59

Volgens mij is er op de boompjes/maasboulevard ook in bepaalde mate sprake van een groene golf.

Vanaf de kruising Erasmusbrug/Vasteland richting Maasboulevaard/A16/Capelle blijf je groene lichten tegenkomen tot aan de Burg. Oudlaan...

Voorwaarde, gewoon 50 rijden (al was het maar om niet geflitst te worden)...

Stad-in (de andere richting op) weet ik niet,...
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » zo 17 jul 2005, 14:52

Groene Golf:

Afbeelding

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Groene Golf

Bericht door Palance » zo 17 jul 2005, 16:23

Hajo schreef: M'N 1000STE POST!! :klappen: IK TRAKTEER IEDEREEN OP :biertjes: ! :D
Mooi,. waarvan akte. Dit staat nu zwart..ehh.. rood op wit :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 17 jul 2005, 20:47

We hebben nu 1 Koning van de weg. De andere die boven de 1000 post zitten, zijn allemaal Moderatoren :P

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 17 jul 2005, 23:16

Welzeker heeft de andere richting ook met de Groene Golf te maken. Door dat een weg vrijwel nooit recht is, is een groene golf vaak maar in een richting af te stellen. (De binnenbocht is minder afstand dan de buitenbocht). Verder ontstaat er een 'tour de france' effect: mensen die in de staart van het peloton rijden lopen een steeds grotere kans om het groen van de volgende verkeerslichten niet meer te halen. Daardoor is het vaak onhaalbaar om een lange groene golf te vestigen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 18 jul 2005, 21:13

Bij Gilze lossen ze dat op om regelmatig borden neer te zetten met de snelheid die je moet aanhouden om het groene licht te kunnen halen. Bij de laatste autos uit de rij is die snelheid hoger dan bij de eerste auto's.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 18 jul 2005, 21:38

Willem schreef:ij de laatste autos uit de rij is die snelheid hoger dan bij de eerste auto's.
Ffe duwe? :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » do 21 jul 2005, 12:05

Bij Gilze lossen ze dat op om regelmatig borden neer te zetten met de snelheid die je moet aanhouden om het groene licht te kunnen halen. Bij de laatste autos uit de rij is die snelheid hoger dan bij de eerste auto's.
Dat kan toch niet? :? Als die laatste auto's harder rijden dan die eerste auto's dan rijden die laatste auto's toch bij hun voorliggers naar binnen. Vreemd als de overheid wil dat mensen massaal kettingbotsingen veroorzaken :? :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 21 jul 2005, 20:52

Auto's rijden niet altijd pal achter elkaar aan. Als dat wel zo is, gaat het inderdaad niet goed als de achterste harder rijdt dan de eerste.

Maar als er nog net eentje door het groene licht rijdt vlak voordat het licht weer op rood springt, zijn op dat moment de auto's die al vertrokken zijn toen het licht op groen sprong veel verderop. En dan kan het wel dat die achterste iets harder moet rijden om aansluiting te krijgen bij de rest van het peleton.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 21 jul 2005, 21:29

Willem schreef:(...) En dan kan het wel dat die achterste iets harder moet rijden om aansluiting te krijgen bij de rest van het peleton.
FLITS! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 22 jul 2005, 22:36

Bij 75 km/h op een 80 km/h al?

Corrupte agent... :lol: ;)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » vr 29 jul 2005, 22:13

Willem schreef:Bij Gilze lossen ze dat op om regelmatig borden neer te zetten met de snelheid die je moet aanhouden om het groene licht te kunnen halen. Bij de laatste autos uit de rij is die snelheid hoger dan bij de eerste auto's.
In Duitsland heb je aan het begin van een groene golf voor het eerste stoplicht vaak een oranje knipperlicht wat dan aangeeft dat je nog moet wachten tot de volgende "golf" er aankomt. Zodra de groene golf er is gaat het knipperlicht uit en verschijnt de snelheid die je aan moet houden om met de groene golf mee te kunnen.
Voorbeeldje in Aken: BAB 4 Afslag Aachen-Laurensberg en dan de Roermonder Strasse richting het centrum.

Best grappig die lichten, jammer alleen dat je maar net moet weten dat het zo werkt. Heb tijden lang niet geweten waar die dingen voor zijn ;-)

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 29 jul 2005, 22:15

Best grappig die lichten, jammer alleen dat je maar net moet weten dat het zo werkt. Heb tijden lang niet geweten waar die dingen voor zijn ;-)
Hebben ze daar dan geen borden bij gezet over de werking van dat licht??
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 30 jul 2005, 9:52

nielske1990 schreef:
Best grappig die lichten, jammer alleen dat je maar net moet weten dat het zo werkt. Heb tijden lang niet geweten waar die dingen voor zijn ;-)
Hebben ze daar dan geen borden bij gezet over de werking van dat licht??
Nope, leren Duitsers waarschijnlijk met rijles...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 30 jul 2005, 9:53

Nope, leren Duitsers waarschijnlijk met rijles...
Erg asociaal van die Duitsers, geen rekening houden met toeristen.... :?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

xavierob
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: do 08 sep 2005, 22:22
Locatie: suarlée(namen-belgië)
Contacteer:

"Stop-and-go" systeem

Bericht door xavierob » ma 09 jan 2006, 22:21

(Ik weet niet of dit onderwerp in de juiste afdeling zit, als het niet het geval is, dan doe wat nodig is en verplaats het naar waar het hoort)

Ik heb ergens iets gehoord over het "stop and go" systeem(of zoiets). Ik weet niets erover behalve dat het iets is dat betrekking heeft met het wachten bij verkeerslichten(ik denk het alleszins). Kan iemand me verklaren wat dit systeem inhoudt?
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 09 jan 2006, 22:51

Stop and go, is dat alle vier de aankomstrichtingen rood hebben, waarna één van de lichten op groen springt als daar een auto van daan komt. In andere gevallen wil men wel eens een bepaald licht 'standaard' op groen hebben, tenzij er een auto van de zijweg komt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 09 jan 2006, 22:56

Vinny schreef:In andere gevallen wil men wel eens een bepaald licht 'standaard' op groen hebben
dat heet "wachtstand groen"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 09 jan 2006, 23:04

Dit systeem werkt vooral 's avonds op de doorgaande weg wel lekker, met weinig verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 10 jan 2006, 15:30

In dat laatste geval is in de meeste gevallen een knipperstand beter. De Stop en go kan wel als snelheidsremmer gebruikt worden, waardoor je als je te hard rijdt altijd rood licht hebt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » di 10 jan 2006, 19:01

Peter schreef:De Stop en go kan wel als snelheidsremmer gebruikt worden, waardoor je als je te hard rijdt altijd rood licht hebt.
dat doen ze in spanje veelvuldig. een knipperend licht dat rood wordt als er een auto aankomt die harder dan 50 rijdt.

Maar 90 procent van de mensen negeerde het........

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 jan 2006, 21:12

Peter schreef:In dat laatste geval is in de meeste gevallen een knipperstand beter. De Stop en go kan wel als snelheidsremmer gebruikt worden, waardoor je als je te hard rijdt altijd rood licht hebt.
Roodlichtnegatie is extreem, zoals caresse al terecht aangeeft. Met als gevolg dat het rode licht óók wordt genegeerd, wanneer dat niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld een aan het oog van de weggebruiker onttrokken fietser die het knopje om over te steken heeft ingedrukt...

Naast het feit dat het geen milieuvriendelijke maatregel is. Al dat nodeloze accelereren :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Tovergroen op provinciale wegen Zuid Holland

Bericht door mavas » wo 01 mar 2006, 20:35


Den Haag - De provincie Zuid-Holland gaat op de provinciale wegen in Bleiswijk (N 209) en Naaldwijk (N 213) zogenaamd tovergroen voor vrachtwagens in voeren. De maatregel is bedoeld om de doorstroming en de luchtkwaliteit te verbeteren. Soortgelijke systemen komen er ook bij de Kruithuisweg (N 470) in Delft en op de Groene Kruisweg bij Spijkenisse. Daar krijgen automobilisten te zien of ze in een groene golf zitten.

Tovergroen is een soort groene golf voor vrachtwagens. Omdat het optrekken van vrachtwagens veel tijd en brandstof kosten, is er een systeem ontwikkeld waarmee vrachtwagens worden herkend bij een verkeerslicht. Door het verkeerslicht dan langer op groen te laten kan een vrachtwagen het kruispunt passeren zonder te stoppen. De chauffeur krijgt via een bord ook te zien dat hij een groene golf heeft. Het systeem heeft een positief effect op voor de verkeersveiligheid, de doorstroming, het rijcomfort en de luchtkwaliteit. Tovergroen biedt met name een uitkomst op plaatsen waar relatief veel vrachtverkeer op een rechtdoorgaande route rijdt. Het systeem wordt dan ook ingevoerd in de buurt van de veilinglocaties in Bleiswijk en Naaldwijk. Daarnaast wordt een soortgelijk systeem ingevoerd bij een kruispunt op de Kruithuisweg bij Delft. Daar krijgen alle bestuurders een signaal als zij een groene golf hebben tot het volgende verkeerslicht.

Traditionele groene golven over langere trajecten zijn niet goed toepasbaar op provinciale wegen. De afstanden tussen de kruispunten zijn hiervoor veelal te groot en het verkeer waaiert te veel uit. Met nieuwe dynamische systemen is het wel mogelijk automobilisten ruim voor het kruispunt te vertellen welke snelheid ze moeten rijden om bij het volgende kruispunt gegarandeerd groen te krijgen.

Er zitten wel (verkeerskundige) voorwaarden aan het systeem, zodat het niet overal kan worden toegepast. Op sommige plaatsen zijn de nadelige neveneffecten van zo?n systeem namelijk groter dan de positieve effecten. Als eerste zal de provincie het systeem toepassen bij Spijkenisse op de kruising van de Groene Kruisweg met de Malledijk. De provincie bekijkt op welke andere locaties dit systeem toegepast kan worden.

Nog dit jaar wil de provincie de eerste systemen in werking hebben.


Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 01 mar 2006, 20:57

Eindelijk een lang verwachte look a like groene golf in Spijkenisse :D:D :touring:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 02 mar 2006, 6:48

Hah, denkt men nu echt dat het verkeer zich aan de richtsnelheid zal houden om een groene golf te behouden? Tuurlijk... :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie