Vrachtwagenprobleem grenzen bij Duits Fahrverbot

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 12 jun 2007, 0:45

Peter schreef:Dus op de dag van de Duitse eenwording mag een vrachtwagen niet vanuit België via Luxemburg naar Nancy of elders in Noord-oost Frankrijk ? Merkwaardig .....
Zoiets ja, hetzelfde geldt ook voor het verkeer naar Duitsland op 14 juli.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 12 jun 2007, 16:21

R4 schreef:
Peter schreef:Dus op de dag van de Duitse eenwording mag een vrachtwagen niet vanuit België via Luxemburg naar Nancy of elders in Noord-oost Frankrijk ? Merkwaardig .....
Zoiets ja, hetzelfde geldt ook voor het verkeer naar Duitsland op 14 juli.
Dus naast 52 zondagen geldt er een vrachtwagenverbod op alle ma-za feestdagen in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en België. Fraai is dat. Benieuwd wat ze doen als feestdagen in lijn vallen (vr in Frankrijk, zaterdag in Duitsland, zondag algemeen). Met schuivende data als Pasen en Pinksteren is dat heel goed mogelijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 12 jun 2007, 17:23

Neen, dat klopt niet volledig. Er geldt geen verbod bij feestdagen in België, aangezien er dan bij ons ook geen verbod geldt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 12 jun 2007, 19:17

R4 schreef:Neen, dat klopt niet volledig. Er geldt geen verbod bij feestdagen in België, aangezien er dan bij ons ook geen verbod geldt.
Dat was ik even vergeten. De Luxemburgers gelukkig niet !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jun 2007, 20:28

Die vrachtwagenchauffeurs lachen zich toch rot. Als ze de grens over gaan weten ze dat ze binnen de kortste keren een vette bekeuring hebben, dus aan die regels houden ze zich wel.. maar op de vluchtstrook parkeren, ach die hollanders gedogen dat toch gewoon, dus dan doen we het zo maar.

Zodra je bij de eerstvolgende feestdag met een peloton klpd-ers bij De Lutte gaat staan beboeten is het feest wel over. De HH chauffeurs zijn echt wel creatief genoeg om een oplossing te vinden en binnen de kortste keren weet iedere trucker die in NL rijdt dat hij iets anders moet verzinnen.
Omdat men daar van afgestapt is, en men is overgegaan op het gedoogbeleid, i.c.m met een snelheidsverlaging. Dat is veiliger en zorgt voor minder overlast op het OWN en in woonstraten. Aldus het OM zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 13 jun 2007, 22:01

Da's een vreemde redenatie want ook daar zijn regels. In de meeste woonkernen geldt een uitgebreid parkeerverbod voor vrachtwagens. En ook op het OWN kun je je vrachtwagen niet overal zomaar parkeren.

Nee het is heel simpel: de chauffeurs hebben nu de keus: of op de bon in Duitsland of gedoogd worden in Nederland. Nou dat lijkt me dan dus duidelijk.
Als de keus wordt: op de bon in Duitsland of nog harder op de bon in Nederland, dan wordt het echt wel anders hoor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jun 2007, 22:05

Het vrachtwagenverbod is een Duits probleem en ZIJ moeten het dan ook oplossen. Het is toch te idoot voor woorden dat zij ons de wet gaan voorschrijven in Nederland!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 13 jun 2007, 22:09

Ga jij ze dan even uitleggen dat je bij ons eigenlijk niet op de vluchtstrook mag parkeren, we dat nu wel gedogen, maar eigenlijk toch vinden dat het niet goed is, maar er toch ook geen boetes voor gaan uitschrijven.

Als je iets een probleem vindt, dan beboet je toch? Doe je dat niet, dan is het blijkbaar geen probleem en moet je ook niet zeuren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 13 jun 2007, 22:42

Ik heb de argumentatie van het OM gebruikt om de overwegingen voor het gedoogbeleid aan te geven. Niet wat mijn mening in onderhavige kwestie is.

Ik vind - tenminste - dat er op Duitse kosten voldoende parkeergelegenheid aan de grens moet worden gecreëerd. Tot zo lang is het gedoogbeleid de MINST SLECHTSTE oplossing. Wel zou het mooi zijn als we alle boetes gewoon linea recta naar Angla Merkel doorsturen, misschien gaat ze dan inzien dat er een beleidswijziging noodzakelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 14 jun 2007, 8:45

Duitsland pleit al vele jaren voor een Europees verbod voor vrachtwagens op zon- en feestdagen en ziet ons als schuldige.

Blijft dat de grootste problemen zich voordoen op niet-zondag-feestdagen. Die zijn (op 1e kerstdag en nieuwjaar na) niet Europees gelijk. Als je alle Europese feestdagen optelt (en dubbeltellingen niet), kom je toch wel tot een dag of 40....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Bericht door Jablan » do 14 jun 2007, 8:59

Het is al eerder opgemerkt tussen de regels door: tussen Deventer en De Lutte zijn er structureel te weinig voorzieningen voor vrachtwagens. Op de A1 is verhoudingsgewijs meer vrachtverkeer dan bijvoorbeeld op de A12 Utrecht-Zevenaar.

Een aantal nachten per week zijn de parkeerplaatsen bij Bathmen, Markelo, Lonnekermeer en bij de grens overvol met vrachtwagens tot op de vluchtstrook. Ook chauffeursmotel Frans op de Bult, Deurningen, heeft dan geen plek meer.

Dit is erger geworden sinds de parkeerplaatsen bij Rijssen zijn gesloten. Dat scheelt plek voor zo'n 50 vrachtwagens.

Oplossing zal van Rijkswaterstaat moeten komen, waar men op basis van normen (dus niet op basis van metingen) heeft bedacht dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor vrachtwagens.

De oplossing voor Duitse feestdagen is niet zo slecht. Beter in elk geval dan wat er op 3 oktober 2006 gebeurde: vanaf Twello overal overvolle parkeerplaatsen en een Marechaussee die bij Hengelo een vrachtwagen-controle hield ...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 14 jun 2007, 18:05

Jablan schreef:Ook chauffeursmotel Frans op de Bult, Deurningen, heeft dan geen plek meer.
Daar heb ik laatst met Chris dus gekeken en toen viel het op dat de parkeerplaats van Frans op de Bult bij lange na niet vol was. Bij parkeerplaats Lonnekermeer stonden ze wel tot op de snlweg geparkeerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 15 jun 2007, 21:09

^^ Die was weer erg slecht aangegeven, als ik me kan herinneren. Misschien gewoon een paar bordjes ophangen? (Of met DRIP borden de parkeerplaatsen aanduiden)

En welke leeghoofd heeft bedacht dat het aantal parkeerplaatsen moest afnemen op de A 1? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » za 16 jun 2007, 0:05

Vinny schreef:^^ Die was weer erg slecht aangegeven, als ik me kan herinneren. Misschien gewoon een paar bordjes ophangen? (Of met DRIP borden de parkeerplaatsen aanduiden)

En welke leeghoofd heeft bedacht dat het aantal parkeerplaatsen moest afnemen op de A 1? :roll:
Toen dat werd besloten was het vrachtwagenprobleem nog niet zo groot. Het valt me pas de laatste 2 jaar op dat de vrachtwagens tot op de vluchtstroken staan.
Bovendien was er sprake van de gebruikelijke overlast (en als ik me goed herinner zelfs gewelddadige incidenten met vrachtwagendieven) op de VZP.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Bericht door Jablan » za 16 jun 2007, 9:26

Vinny schreef:Misschien gewoon een paar bordjes ophangen? (Of met DRIP borden de parkeerplaatsen aanduiden)
En welke leeghoofd heeft bedacht dat het aantal parkeerplaatsen moest afnemen op de A 1? :roll:
DRIP borden ? In Twente is net de eerste signalering (op de A1/A35) geplaatst. Hou het maar op gewone borden ;)
Minder parkeerplaatsen komt door de aanleg van een wildviaduct tussen Markelo en Rijssen, dan moet de omgeving donker en stil zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 17 jun 2007, 17:02

Ik zie: Overlast door vrachtwagendieven, en de "omgeving moet donker en stil zijn". Totaal irrelevante argumenten als het gaat om het behoud voor voldoende parkeerplaatsen. Het lijkt me meer pleiten voor politieinzet om deze parkeerplaatsen te beveiligen.

Eerst parkeerplaatsen sluiten en dan tot de ontdekking komen dat vrachtwagens op de vluchtstrook staan..., wat zijn we toch weer lekker bezig in Nederland... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 17 jun 2007, 21:49

Vinny schreef:Ik zie: Overlast door vrachtwagendieven, en de "omgeving moet donker en stil zijn". Totaal irrelevante argumenten
Beiden nog altijd betere argumenten dan dat men het vluchtstrookparkeren maar gedoogt omdat "het allemaal wel kan"...

En vrachtwagendiefstal op parkings is nog altijd een onderbelicht probleem in de media. Dat zou ik zeker niet als 'totaal irrelevant' willen omschrijven...

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » ma 18 jun 2007, 2:54

^^^^
Er waren gewoon allerlei vormen van overlast (criminaliteit, sexzoekende mannen en lichtvervuiling) waarvoor dit de beste oplossing leek.
Er zijn idd wel héél weinig parkeerplaatsen tot aan de grens overgebleven, het zou kunnen dat men zich heeft verkeken op de grote toename van het vrachtverkeer op deze route.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 20 jun 2007, 20:04

Beiden nog altijd betere argumenten dan dat men het vluchtstrookparkeren maar gedoogt omdat "het allemaal wel kan"...
Jeroen, dat is natuurlijk een vreemde zin. Het gedoogbeleid komt juist door deze dingen. Wanneer jij dat valide argumenten vindt, is het parkeren op de vluchtstrook een gevolg daarvan. Wanneer die parkeerplaatsen gewoon open waren was het niet nodig geweest... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 20 jun 2007, 20:15

Ik zie nu niet direct het verband tussen het sluiten van parkeerplaatsen en het gedoogbeleid bij de grens. Het zal het probleem erger hebben gemaakt, zonder meer, maar het is niet de bron. Dat probleem maakt de NL'se politie er namelijk zelf van. Als zij gewoon gaan bekeuren zoeken chauffeurs echt wel alternatieven, en gaan desnoods later op pad.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 20 jun 2007, 22:04

Als zij gewoon gaan bekeuren zoeken chauffeurs echt wel alternatieven,
En die alternatieven zijn dus succesievelijk opgedoekt. Wat is dat voor $%%^&%$# beleid? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 21 jun 2007, 7:01

Die parkeerplaatsen zijn niet opgedoekt om mensen aan de grens te pesten... Leg dan nieuwe parkeerplaatsen aan op plaatsen waar ze geen kwaad kunnen.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » do 21 jun 2007, 11:27

Iemand enig idee hoeveel vrachtwagens er in zo'n weekend globaal tussen Deventer en de grens voor parkeeroverlast zorgen? 200, 1000, 2000? Maakt denk ik nogal uit als je kijkt naar een mogelijke oplossing. Natuurlijk is dé oplossing dat iedereen pas 2 uur voor het eind van het Fahrverbot vertrekt, maar dat zou ongunstig kunnen zijn voor de rijtijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 22 jun 2007, 20:12

In een weekend valt de overlast mee, maar bij die feestdagen die doordeweeks vallen is het erger, dan praat je wel over honderden vrachtwagens.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » za 14 jul 2007, 11:28

De Twentsche Courant Tubantia, 13-07-2007 schreef:Geen vrije zone voor vrachtauto's

DE LUTTE /BAD BENTHEIM - Burgemeesters van plaatsen in het Duitse grensgebied zijn mordicus tegen een versoepeling van het zondagrijverbod om de Nederlandse parkeerproblemen van vrachtwagens bij de grensovergangen op te lossen. Zoals bekend ontstaan er door lange wachtrijen van vrachtwagens de laatste maanden voor de grensovergangen grote problemen. Vooral op en rond de A1, waar al speciale tijdelijke parkeerplaatsen voor vrachtauto's zijn gecreëerd op de vluchtstrook.

Nederlandse grensgemeenten hebben de Europese Commissie gevraagd om wat te doen aan het rijverbod voor vrachtverkeer op zondag in Duitsland.
Door in een strook van 25 kilometer langs de grens in Duitsland het verbod op te heffen zou er een betere spreiding ontstaan van vrachtverkeer. De burgemeesters van grensgemeenten als Emlichheim, Nordhorn en Bad Bentheim moeten hier echter helemaal niets van weten. "Het zou betekenen dat het zondagrijverbod quasi wordt opgeheven in onze gemeenten. Daar zijn wij absoluut tegen", roepen de burgemeesters in koor.
De gemeenten Oldenzaal en Losser en Rijkswaterstaat hebben recentelijk samen met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), Vereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN), ondernemersorganisatie voor logistiek en transport EVO en de provincie Overijssel een convenant getekend over oplossingen voor de vrachtwagenproblematiek bij de grensovergang A1 op zondagen en Duitse feestdagen.
Op zondagen en Duitse feestdagen is het vrachtwagenchauffeurs niet toegestaan in Duitsland te rijden en dat betekent dat in de loop van zondagen en op Duitse feestdagen het vrachtverkeer voor de grens staat te wachten tot het Duitsland in mag. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties op de rijksweg.
Omdat er geen alternatief is parkeren de vrachtwagens op de vluchtstrook. Op reguliere zondagen is dit een rij van circa twee kilometer lengte, op Duitse feestdagen ontstaan er soms wel files langs de snelweg van tien kilometer.
Onderzocht wordt of er honderd extra parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden. Daarvoor komt een locatie bij het Avia-benzinestation Lonnekermeer in aanmerking.
Een ander punt van zorg is het uitoefenen van toezicht en zonodig handhavend optreden. Dat aspect komt voor rekening van de KLPD. Onderzocht wordt daarom de mogelijkheid van een gedoog- of vrijstellingszone van ongeveer 25 km vanaf de grensovergang richting Duitsland. Deze zone willen de Duitse burgemeesters dus niet.

De burgemeesters van Duitse grensgemeenten zijn fel tegen een versoepeling van het zondagrijverbod. Daarvoor zou een zone van 25 km. moeten dienen.
Die Duitse burgemeesters hebben verdomd makkelijk praten, zij hebben geen probleem. Het probleem staat immers aan de Nederlandse kant van de grens. Precies die grens die in 1985 met de Schengenakkoorden min of meer open werd verklaard...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 14 jul 2007, 13:44

Ah, in Duitsland leven ook Nimbey's die de weg naar de media weten te vinden. :kwaad:

Tijd dat de EU betreffende burgemeesters eens op zijn plaats zet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » zo 15 jul 2007, 12:09

Ja al die duizenden Nederlanders in Bad Bentheim en Emlichheim hebben helemaal geen behoefte aan al dat vrachtverkeer langs hun net nieuw gebouwde huisje op goedkoop gekochte percelen :-)

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » zo 15 jul 2007, 15:42

Aan de Duitse kant van de grensovergang ligt een heel groot onbebouwd terrein dat prima geschikt is om een mega-parkeerplaats te maken. Misschien zou Duitsland daar wel aan kunnen meewerken. Of tenminste de eerste 2 km van de A30 uitzonderen van het Fahrverbot, zodat de vrachtwagens kunnen keren bij Gildehaus (aan de noordkant van de A1 ligt een groot parkeerterrein). Dan zou er zich geen file voor de grens vormen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 15 jul 2007, 16:17

Het is wel erg makkelijk om naar "nimby's" te verwijzen. Ik kan me prima voorstellen dat men die vrachtwagens niet in de gemeente wil. En die gemeenten kunnen aan dat rijverbod zelf niks doen, dat is op hoger niveau geregeld. Ik zou er ook niet op zitten te wachten. Men moet niet klagen bij de burgemeesters, maar bij de regeringen van de deelstaten of van het land zelf.

Nederland zou ook kunnen overwegen om vrachtverkeer naar Duitsland op die dag te verbieden. Dan heb je bij Hengelo ook geen problemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 17 jul 2007, 19:30

Palance schreef: Nederland zou ook kunnen overwegen om vrachtverkeer naar Duitsland op die dag te verbieden. Dan heb je bij Hengelo ook geen problemen.
Wat is vrachtverkeer naar Duitsland ? Met alleen goederen voor Duitsland, met een deel goederen voor Duitsland, met goederen die logischerwijze door Duitsland moeten (Polen, Denemarken) ? En verkeer naar Tjechië of zelfs zuid Duitsland kan ook eerst naar België. Mag die dan ook pas om zondag 22:00 uit Den Helder (of zo) vertrekken ?

Juridisch niet werkbaar dus. En een eigen rijverbod voor alle vrachtverkeer OOK op Duitse feestdagen gaat wel erg ver. Grote parkeerplaatsen (desnoods gravel) vlak voor de grens helpen wel voor normale zondagen denk ik. Niet voor de pieken met specifiek Duitse feestdagen vrees ik.

Nog beter is een Europees verbod op rijverboden voor lokale feestdagen natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie