Parkeren in de berm

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Parkeren in de berm

Bericht door mavas » za 23 jun 2007, 13:34

Hoe zit het nu met parkeren in de berm?
Volgens het RVV gelden verbodsborden die over parkeren gaan, alleen voor de rijbaan, en dus niet voor de berm.

Mag je op zo'n locatie dan wel parkeren?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 23 jun 2007, 13:47

^^ Je mag niet op de rijbaan parkeren, maar wel in de berm.

Artikel 24 RVV: Parkeerverbod
De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:

1) bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan;
2) voor een inrit of uitrit;
3) buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg;
4) op een parkeergelegenheid:
- voor zover het voertuig niet behoort tot de categorie die door het onderbord is aangegeven;
- geparkeerd wordt op een andere wijze dan door het onderbord is aangegeven;
- geparkeerd wordt op andere dagen of uren dan door het onderbord zijn aangegeven;
5) langs een onderbroken gele streep.
6) Op een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen.
7) op een parkeerplaats voor vergunninghouders, aangeduid door verkeersbord E9 van bijlage I, indien voor zijn voertuig geen vergunning tot parkeren op die plaats is verleend.

Indien onder de borden E4 t/m E8, E12 en E13, op een onderbord dagen of uren zijn vermeld, gelden de uit dat bord of onderbord voortvloeiende ge- of verboden slechts gedurende de aangegeven dagen of uren.

De bestuurder mag niet dubbel parkeren.

Indien een parkeergelegenheid met parkeerborden is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.

Parkeren is het doen of laten staan van voertuigen, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Uiteraard mag daar, waar niet worden stilgestaan, ook niet geparkeerd worden.

Het parkeren was eerder "verboden, tenzij ....", nu is het toegestaan, tenzij het uitdrukkelijk is verboden. Wel moeten de regels ten aanzien van de plaats op de weg in acht worden genomen.

De bepaling over parkeermeters is vervallen. Dit wordt nu via de veel gemeenten fiscaalrechterlijk afgehandeld. Die gemeenten die dit nog niet hebben, mogen een strafbepaling in een gemeentelijke verordening opnemen.

De bepalingen over misbruik van gehandicaptenparkeerkaarten zijn vervallen. Bij misbruik door de bestuurder van een gehandicaptenvoertuig kan eventueel de kaart ongeldig verklaard worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 23 jun 2007, 14:15

Hajo schreef:Wel moeten de regels ten aanzien van de plaats op de weg in acht worden genomen.
Op de stoep parkeren is dus ook verboden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 23 jun 2007, 14:28

Hajo schreef:^^ Je mag niet op de rijbaan parkeren, maar wel in de berm.
Het parkeren was eerder "verboden, tenzij ....", nu is het toegestaan, tenzij het uitdrukkelijk is verboden. Wel moeten de regels ten aanzien van de plaats op de weg in acht worden genomen.
Duidelijk. Dus tegenwoordig mag je overal parkeren in de berm?

Hoe dient dit dan aangegeven te worden dat het verboden is? Met bord E4 en een onderbord? Het wordt mij uit bijlage 1 van het RVV onder hoofdstuk E niet echt duidelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21915
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 23 jun 2007, 14:41

Bij de de verkeerstekens E1 en E2 mag er niet in de berm geparkeerd worden. Deze tekens hebben namelijk betrekking op de weg, en daar maakt ook de berm deel van uit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 23 jun 2007, 17:25

Uiteraard mag er op wegen waar G1 of G3 is geplaatst ook niet in de berm worden geparkeerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jun 2007, 18:15

Niet? :o :lol:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » za 23 jun 2007, 19:30

Ook voor B1 geldt buiten de bebouwde een parkeerverbod (Het bord is daarom buiten de bebouwde altijd na een kruispunt geplaatst. Binnen de bebouwde kom wordt het bord voor een kruispunt geplaatst.).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Bericht door Rein » za 23 jun 2007, 20:57

Rogier schreef:Ook voor B1 geldt buiten de bebouwde een parkeerverbod (Het bord is daarom buiten de bebouwde altijd na een kruispunt geplaatst. Binnen de bebouwde kom wordt het bord voor een kruispunt geplaatst.).
Dit is wel een belangrijke inderdaad. Iedere idioot weet wel dat je op een snelweg en bij een expliciet verbodsbord niet mag parkeren in de berm. Dat je ook bij een 'gewone' voorrangsweg Bubeko niet mag parkeren in de berm weten velen (denk ik) niet meer. Bovendien kunnen dit bij wijze van spreken boerenweggetjes zijn waar het niet logisch lijkt dat er een parkeerverbod voor de berm (en de weg zelf natuurlijk) geldt

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21915
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 23 jun 2007, 23:32

Natuurlijk mag er op of langs een auto(snel-)weg niet geparkeerd worden (RVV 1990, artikel 43.3). Het is echter gewoon toegestaan om in de berm te parkeren van bubeko-voorrangswegen, in tegenstelling tot wat Rein zegt. RVV 1990, artikel 24.1c: "de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg." :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 25 jun 2007, 10:49

Toch wordt parkeren op het gras (plantsoen) Bibeko wel degelijk beboet. Ik heb daar wel eens (in stad Groningen) een boete voor gehad, maar weet niet meer op welke titel. Het was niet een zone (alleen in de vakken). Waarschijnlijk op een algemene APV titel die het parkeren in plantsoenen en groenstroken verbiedt.

Bubeko is dit niet met een APV te verbieden volgens mij.

Hajo: enig idee welke boetetitel wordt gebruikt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 25 jun 2007, 10:54

Ik parkeer altijd op de speelweide hier voor het huis.

Moeten ze maar voldoende parkeerplaatsen aanleggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 25 jun 2007, 10:57

Peter schreef:Ik heb daar wel eens (in stad Groningen) een boete voor gehad,
Misschien was dat voor de wijziging van het RVV naar "parkeren is overal toegestaan, tenzij het uitdrukkelijk is verboden"?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jaap
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 jun 2007, 12:18

Bericht door Jaap » di 26 jun 2007, 12:38

Ik heb afgelopen zaterdag bij het tot stilstand komen in de berm (niet eens parkeren) naast de N349 een aanrijding gehad.
Zie ook deze link.
Op de kaart gezien gingen we oostwaarts.
Ik wilde van de weg af om rustig contact te kunnen leggen met iemand in Ootmarsum waar ik een afspraak mee had, om daarna weer verder te gaan
Ik heb richting aangegeven naar rechts en ben over de 1e uitrit (van de 3 uitritten die er te zien zijn) de weg afgegaan, de berm in.
De persoon die achter me zat, zat er dicht op, maar is in elk geval door even te sturen om mij heen gekomen,.
De persoon daarachter heeft ervoor gekozen om rechts langs mijn achterligger te gaan en heeft toen de aanhangwagen geraakt.
(Deze heeft op zijn beurt veel schade toegebracht aan mijn auto)
De aangangwagen was hooguit nog een 1/2 meter op de weg, we waren nog steeds bezig de berm in te gaan.

Vraag: mocht ik wel daar de berm in ?
Het is volgens mij een provinciale weg (N349) , het was buiten de bebouwde kom.
Ik ben bang dat de tegenpartij alles zal gaan doen om mij te beschuldigen ... :cry:

P.S. als dit de verkeerde plek is om deze vraag te posten, corrigeer me dan !
Ik wil graag zoveel mogelijk response op deze vraag ...
Laatst gewijzigd door Jaap op di 26 jun 2007, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 14:13

Volgens mij is er niets wat jou verbiedt om daar je voertuig met aanhanger in de berm te parkeren.

Degene die achterop rijdt is overwegend fout, en hier volgens mij zeker, omdat hij blijkbaar koos voor rechts passeren via de berm.
Dat is uiteraard helemaal niet toegestaan, in tegenstelling tot jouw verrichting.

Helaas heb ik niet direct de wetgeing bij de hand, maar forumlid Hajo zal het wellicht wel uit zijn hoofd weten...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 27 jun 2007, 18:10

Jaap schreef:Ik heb afgelopen zaterdag bij het tot stilstand komen in de berm (niet eens parkeren) naast de N349 een aanrijding gehad.(...)
Ik heb richting aangegeven naar rechts en ben over de 1e uitrit (van de 3 uitritten die er te zien zijn) de weg afgegaan, de berm in. (...) De persoon daarachter heeft ervoor gekozen om rechts langs mijn achterligger te gaan en heeft toen de aanhangwagen geraakt.
(Deze heeft op zijn beurt veel schade toegebracht aan mijn auto)
De aangangwagen was hooguit nog een 1/2 meter op de weg, we waren nog steeds bezig de berm in te gaan.
Als ik het goed begrijp heeft de bestuurder achter je ervoor gekozen iets uit te wijken en zijn weg te vervolgen. Het voertuig daarachter, dus het tweede voertuig achter je, reed waarschijnlijk te dicht op je directe achterligger, kon niet naar links wegens tegemoetkomend verkeer en de bestuurder koos er toen voor naar rechts uit te wijken. Zo dus:
Afbeelding
Jaap schreef:Vraag: mocht ik wel daar de berm in ?
Als er geen parkeerverbod geldt: ja.

In dit geval is de bestuurder van het voertuig dat je heeft aangereden volledig aansprakelijk voor het ongeval. Uit jouw verklaring kan ik namelijk opmaken dat deze bestuurder:
* waarschijnlijk onvoldoende afstand hield tot zijn voorligger, zijnde het voertuig direct achter je;
* daardoor onvoldoende zicht had waardoor hij jou te laat opmerkte en
* wegens tegemoetkomend verkeer ervoor koos naar rechts uit te wijken, i.c. rechts in te halen. Dat jij je manoeuvre nog niet geheel had voltooid (je stond nog niet helemaal in de berm) doet niet ter zake.

De juiste gang van zaken was als volgt geweest:
* jij geeft richting aan naar rechts en vermindert je snelheid (uit je verklaring maak ik op dat je dat gedaan hebt)
* achteropkomend verkeer vermindert snelheid, of stopt desnoods, laat je je manoeuvre uitvoeren om daarna pas zijn weg te vervolgen. Passeren is toegestaan alleen als dit ter plaatse niet is verboden en het veilig en vlot kan geschieden, dus niet bij een tegenligger.

Hier is waarschijnlijk in geding:
* onvoldoende afstand houden ("kleven") en vrijwel zeker
* rechts inhalen

Let wel: een overtreding moet ter plekke door een politieagent geconstateerd worden om een overtreder te kunnen bekeuren.

Kort gezegd kan ik aan de hand van jouw verklaring gerust zeggen dat de verzekeringsmaatschappij van de bestuurder van het voertuig dat je heeft aangereden, in ieder geval de schade aan jouw voertuigcombinatie dient te vergoeden. Of ook zijn eigen schade wordt vergoed hangt van zijn verzekeringsvorm af. Met andere woorden: jij bent niet aansprakelijk voor het ongeval.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2007, 21:38

Even een zijsprongetje: Wanneer is de tussenkomst van de politie nu geboden bij een "aanrijding" ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 27 jun 2007, 21:54

Bij blikschade; als ze tijd/zin hebben.
Bij gewonden, of grotere aanrijdingen: altijd.

Normaliter hoort er bij elke aanrijding proces-verbaal opgemaakt te worden dacht ik. Al is het maar voor de statistieken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 27 jun 2007, 22:18

Chris schreef:Normaliter hoort er bij elke aanrijding proces-verbaal opgemaakt te worden dacht ik. Al is het maar voor de statistieken.
Niet dus. Als de weggebruikers het onderling op kunnen en willen lossen, dan mag dat en is er geen politie nodig.

(dit was afgelopen week ergens op TV).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 2:55

In Sliedrecht hangen verbodsborden (parkeerverbod of stilstandverbod, dat weet ik niet meer) met onderborden "ook de bermen". Iemand die daar vaak rijdt, zou daardoor de indruk kunnen krijgen dat bij afwezigheid van zo'n onderbord parkeren in de berm toegestaan is. Ik vraag me af of je, als je ergens anders een boete krijgt voor parkeren in de berm waar een parkeerverbod geldt, de boete zou kunnen verhalen op de baggergemeente, omdat zij misleidend hebben voorgelicht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 28 jun 2007, 10:55

Als de berm als parkeervak gezien zou kunnen worden zou het verbod anders niet gelden. Als het parkeervak (voor wegwerkzaamheden of een wekelijkse markt) ook verboden is moet dit er expliciet bij staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 30 jun 2007, 13:40

waldo79 schreef:Even een zijsprongetje: Wanneer is de tussenkomst van de politie nu geboden bij een "aanrijding" ?
Officieel altijd. Maar in de praktijk kunnen aanrijdingen met alleen blikschade ook door de betrokkenen zelf worden afgehandeld. Politie komt daarom alleen als men toevallig in de buurt is en men tijd heeft. Bij ongevallen met letsel en dodelijke slachtoffers komt de politie altijd, vooropgesteld dat dit aan 112 is gemeld.

Zelfs bij aanrijdingen op een autosnelweg waarbij alleen sprake is van blikschade komt niet altijd politie ter plaatse. Het enige wat de alarmcentrale adviseert is een veilige plaats op te zoeken en het daar onderling af te handelen.

Je kunt er bij 112 altijd op aandringen dat je toch graag de politie ter plaatse hebt, ook bij alleen blikschade. Zeker op een autosnelweg is de aanwezigheid van politie altijd aan te bevelen, al is het maar uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Dat kun je ook als argument naar 112 gebruiken.

Jaap
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 jun 2007, 12:18

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Jaap » do 30 aug 2007, 16:46

Update, 2 maanden na dato:
Ik heb nog steeds niets gehoord, ook niet van mijn rechtsbijstandsverzekering, dus vandaag maar even gebeld.
Blijkt dat de tegenpartij mij medeverantwoordelijk stelt :schrikreactie:
Morgen krijg ik er meer over te horen van degene die mijn belangen behartigt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » vr 31 aug 2007, 9:38

Ach, die zal wel bang zijn voor zijn no-claim. Pas op dat jouw verzekeringsmaatschappij niet uit luiheid betaalt en jou met een hogere premie opzadelt (met name bij kleinere schades).

Degene die jou heeft aangereden zal moeten aantonen dat jij roekeloos weggedrag vertoonde, want dat is bijna de enige reden dat jij schuld zou kunnen hebben.

Roekeloos: onnodig vol op de remmen staan, onnodig stoppen op de hoofdrijbaan Bubeko, tegen het verkeer inrijden, door rood rijden, van rechts komen maar uit een éénrichtingsstraat tegen het verkeer in, etc.

In jouw geval zullen er getuigen moeten zijn als jij een goed verhaal hebt, die verklaren dat wat jij zegt niet waar is denk ik.

Dus: niet schikken en weinig zorgen maken !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jaap
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 jun 2007, 12:18

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Jaap » do 15 nov 2007, 23:39

Nog een laatste update:
Ik ben gelukkig gevrijwaard van financiele gevolgen, d.w.z. er is geld uitgekeerd en mijn verzekering is niet "geplukt" door de tegenpartij.
Met mijn premie gebeurt dus gelukkig ook nix.
Al met al sinds de klap een paar maanden in de rats gezeten over de afloop ...

Bas1968
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 10:57

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Bas1968 » zo 04 jul 2010, 11:28

Ik heb voor mijn woning de volgende situatie waar ik eens een antwoord op zoek.

situatie;
Ik woon aan een weg binnen de bebouwde kom. Op het bord een 300 mtr voorafgaande mijn woning wordt aangegeven dat je de bebouwde kom binnen rijd met een 30km maximum (geen woonerf).
Er zijn 2 rijstroken waarnaast een fietspad zit, welke gescheiden worden door een smalle strook gras/asfalt.
Direct aansluitend begint mijn erf.

Deze weg wordt druk bereden door personenauto's, vrachtwagens en agrarisch verkeer, er is nauwelijks genoeg ruimte om tegengesteld verkeer op normale wijze te passeren. Om aanrijdingen te voorkomen moet je met een zijde in de berm rijden. Bij agrarisch verkeer zal je vaak tot stilstand worden gedwongen en je auto geheel in de berm te parkeren.

Het fietspad wordt tevens gebruikt door wandelaars waarbij alle gebruikers duidelijk rekening met elkaar moeten houden om elkaar niet aan te rijden.

Deze weg/fietspad wordt ook vaak gebruikt voor evenementen en dagtochten zoals fietstochten, wielrenners parcours en oldtimer routes.

Al met al een drukke te krappe situatie om alle gebruikers de ruimte te geven.

Regelmatig parkeren wij op het smalle stuk "berm" tussen weg en fietspad.
Er is niet genoeg ruimte om te parkeren op eigen erf, zeker niet wanneer je visite hebt.

Vraag;
Mag ik hier zo parkeren?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Parkeren in de berm

Bericht door waldo79 » zo 04 jul 2010, 11:36

Zou je een locatie kunnen geven? Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Vinny » zo 04 jul 2010, 15:33

Mailtje naar de gemeente geen optie? Wellicht kunnen die voor meer parkeerruimte zorgen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Peter » ma 05 jul 2010, 14:04

Binnen de bebouwde kom kan dit vaag zijn. Gaat het hier immers om een berm of om een plantsoen ? In geval asfalt/klinkers (evt met goot) direct doorloopt in gras is berm aannemelijk. Zit er een (hoge) stoeprand, dan plantsoen. Ook APV kan er wat over zeggen, dus het kan verschillen per gemeente of dorpskern.

In de praktijk: als niemand ooit bekeurd is (buren ook niet) dan mag het impliciet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: Parkeren in de berm

Bericht door Jip » ma 18 okt 2010, 0:52

Vraag me nu al tijden af of je op bijvoorbeeld de Kennedylaan in Eindhoven mag parkeren. Het klinkt compleet absurd om daar te parkeren, dat begrijp ik ook wel.
Maar is het ook echt verboden, zo ja, op grond van welk artikel?

Plaats reactie