Belgische wegwijzers

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Je mag dus met je vrachtwagen met LPG hier dus niet aan de rechterzijde van het viaduct storten, wel links. Het is maar dat zo'n bestuurder er rekening mee houdt :lol:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Mwa, de kans dat de vrachtwagen 1,5 km verderop terecht komt als-ie van het viaduct knalt lijkt me klein.

Als-ie ontploft zullen er wel degelijk delen 1,5 km verderop komen, maar dat is niet verboden door dit bord.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Niemand foto's van Belgische wegwijzers?
Mikhail
expressweg

Re: Belgische wegwijzers

Bericht door Mikhail »

Sjef schreef:Zou iemand mij kunnen vertellen waarom de Belgische wegwijzers er zo verschrikkelijk verouderd uitzien en (praktisch) nooit worden vervangen?
Zou iemand mij ook kunnen vertellen waarom de Belgische (autosnel)wegen er zo verschrikkelijk bij liggen?
Omdat de rijke staat van Belgie 60% van haar geld moet afgeven aan Wallonië, en dat moeten ze voor alles gebruiken behalve hun weg en dan gaan ze ons irriteren (kben vlaams gezind :p). Wat ik in gedachte heb laat al dat geld hier in Vlaanderen en dan zouden we hier zo'n hele mooie wegenparadijs hebben met alles erop en eraan :)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Matt schreef:Deze vind ik wel heeeel vreemd:

Afbeelding

Nog niemand een idee wat het is? Verboden met zwaailicht te rijden?
Ik zal u bevrijden uit je lijden?? Ik dacht vroeger ook dat het iets met zwaailichten was ofzo :p maar het staat voor dit: auto's met gevaarlijke stoffen zijn daar verboden ;)
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Mikhail schreef:Ik zal u bevrijden uit je lijden?? Ik dacht vroeger ook dat het iets met zwaailichten was ofzo :p maar het staat voor dit: auto's met gevaarlijke stoffen zijn daar verboden ;)
ViaHaaren, al heel wat posts eerder schreef:De Belgische verkeerswet schrijft het volgende:
Bord C24b: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke ontvlambare of ontplofbare stoffen, bepaald door de voor vervoer van gevaarlijke goederen bevoegde Ministers, vervoeren.
Als je oude topics opvist, lees ze dan svp wel even volledig door. :idea:
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Omdat het een mooi overzichtje is, plaats ik hier een quote uit het gesloten topic.
denne007 schreef:Ik vind de bebording op de snelwegen in vlaanderen wel heel functioneel.
aanduiding van afritten:
1600 m: wit bord met afritnaam en -nummer erop
800 m: vorkbord (of 'lichtbak') met de voornaamste bestemmingen rechtdoor en de bestemmingen via die afrit.
400 m: wit bord met afritnaam en -nummer erop
0 m: 'lichtbak' op een mast met de bestemmingen van de aslag en bij de nieuwe borden het nr onderaan (anders op een groen bord ernaast)
aanduiding van knooppunten:
Die gaat ongeveer gelijkaardig als de aanduiding van de afritten.
aanduiding van rustplaatsen:
hier vind u de regelgeving
rustplaats met tankstation en/of restaurant en/of motel
5000m: wit bord met naam stopplaats en aanduiding faciliteiten (ook op middenberm als drie rijstroken of drukke snelweg)
2000m: wit bord met naam stopplaats en aanduiding faciliteiten + onderbord met aanduid afstand tot volgend tankstation
400m: wit bord met naam stopplaats en aanduiding faciliteiten
0m: inwendig verlicht bord op mast met aanduiding faciliteiten
rustplaats met kiosk (=kleine eettent)
2000m: wit bord met naam stopplaats en aanduiding faciliteiten
rustplaats met picknickgelegenheid
1000m: wit bord met naam stopplaats en aanduiding faciliteiten

Dan heb je nog:
- de borden die de afstand naar de volgende grote steden aanduiden
- de bruine borden met de streken en steden erop
- ...
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner »

Ik vind de bewegwijzering in Belgie superslecht!!!
De pijlen zijn niet mooi, en ze gebruiken daar hele slechte afstandsborden
Ze staan midden op de berm en je rijdt er zo langs en je ziet ze nauwlijks.
daar staan ook hele slechte doelen op zoals hele kleine dorpjes voor de volgende afrit.
Duivels Flop

Ik vind het daar een echte bordenzooi. Bazooka
Ze moeten daar een voorbeeld nemen aan Nederland en Duitsland.
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

De pijlen zijn lelijk :? ja dat is echt een argument.
De afstanden zijn misschien raar maar dat is nu voor elk land eenmaal anders.
Een voorbeeld aan frankrijk zou ik niet nemen :? De snelweg van Lille (rijsel) naar de belgische grens ja das echte kwaliteit hoor :lol:

En de borden op de middenberm zijn er om je extra te helpen tegen dat er op de rechterstrook een vrachtwagen rijdt of zo en je het bord niet kan zien.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

De snelweg van Lille (rijsel) naar de belgische grens ja das echte kwaliteit hoor
hihi. Die borden zijn zo oud dat je ze niet eens KAN lezen.

Ik vind de oude Belgische lichtbakken trouwens best leesbaar en duidelijk. Alleen de consistentie is te vaak afwezig, en het begrip continuiteit staat niet in de Vlaamse woordenboeken...; met de Belgische bewegwijzering denk ik vaak: het idee is wel goed, alleen de uitvoering is belabberd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Die bewegwijzering in de middenberm vind ik één van de weinige positieve punten. Jammer dat dat dan weer niet consequent wordt toegepast... :(
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik heb natuurlijk ook mijn commentaar over Belgische wegwijzers, maar die ga ik nu niet uitvoerig beschrijven. DAt van die regelgeving van de nieuwe bebording wist ik niet dat dat bestond, wel leuk trouwens. Ik vind dat het aanduiden van doelen en bestemming en rustplaatsen en zo in grote lijnen wel goed verloopt. De uitvoering van de borden vind ik in 90% van de gevallen superlelijk, maar ze zijn wel consequent, behalve dan de aanduiding van bv. 5000m voor een tankstation! 2km was beter geweest.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat mij opvalt, is dat in België op de één of andere manier erg veel wegwijzers staan, ook buiten de steden. Frits en ik waren op de E42 constant aan het foto's maken, terwijl dat in Nederland en Duitsland alleen bij de afslag zelf is, in België ben je constant bezig. Ik denk dat er per km in België meer wegwijzers staan dan in andere landen met vergelijkbare afstanden tussen afritten.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Je doelt dan vooral op de borden met informatie over de streek, de bruine borden. Of de borden met verkeersveilige reclame (kan even niet op een andere naam komen), dat vind ik juist leuk aan deze borden, informatie vermelden over de streek. En natuurlijk hebben we ook nog borden voor viaducten en stromen te vermelden.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Laatst kwam ik over de E314 vanuit Nederland, en het viel me op dat er gigantisch veel borden staan met een regionaal karakter, dus vooral toeristische. En dan nog de borden voor de houd-afstand-pijlen op het wegdek.

Bij Nederlandse afritten staan de borden ook allemaal wat compacter. We beginnen op 1200 of 900 m, in België dus 1600 m.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Die 1600 en 400m is volgens mij gebaseerd op het 800m vorkbord. Maarja elk land heeft zen verschillen daar in he, zo vind ik het wel raar dat alle landen met 500, 1000, 1500 of 2000 meter werken en in Nl en Be is dat dan bv 1600, 1200, 900 en 300m.