Vorkborden aan het uitsterven?

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Kan het kleiner worden van de borden geen bijwerking zijn van vrije markt? Een kleiner bord is immers goedkoper geproduceerd en dus een gunstiger offerte.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Oostenrijk is altijd al kleine meuk geweest. Een poging "hoe prop ik zoveel mogelijk op één bord" waar men bij Redesign nog wat van kan leren (not)... Die foto's van de E411 in Waals-Brabant zijn inderdaad schrikbarend onoverzichtelijk. Mijn ervaring in Henegouwen zijn echter een stuk beter. Zie de eerder in deze draad geposte foto's. Beter dan de Vlaamse en Duitse vorkborden die vaak volstaan met Engschrift. Kennelijk zit er het nodige verschil tussen de verschillende Waalse provincies.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Dit vind ik een voorbeeld van bewegwijzering die voor verbetering vatbaar is (Wenen A22).

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

Ik kan de cijfertjes eigenlijk niet lezen. Is dat in het echt ook zo erg? :down:
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Ja, de snelwegnummers zijn in het echt ook erg klein.
Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits »

Hier een foto van de A23 in Wenen die toch echt dichtbij het portaal is genomen. Het blijft behoorlijk klein.

Afbeelding
Wouter N14
Moderator

En welke geheime informatie zit er verscholen in het al dan niet cursief plaatsen van bestemmingen?
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Cursieve delen zijn volgens mij stadsdelen/wijken van Wenen.
Wouter N14
Moderator

Dat lijkt idd zo te zijn als ik in Google Maps kijk. Eigenlijk het Oostenrijke equivalent van onze zwart-witte doelen dus.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Route66 schreef:http://www.home.versatel.nl/meesroelofs/1245.jpg

website.

Deze foto toont wel aan dat men in Wallonië vreemd genoeg wel bereid is om te vernieuwen en een verouderde stijl compleet om te gooien. Waarom doet men dat in Vlaanderen niet? Is men soms bang voor de Franse invloeden?? Volgens mij zou Vlaanderen er wel bij varen als men die oude Belgische stijl compleet vervangt door bewegwijzering gekopieerd de Fransen. Dat wil zeggen het Autostradeafritsymbool gebruiken en vierkant afgelijnde Diamond Grade bewegwijzering met aluminiume ondersteuningsconstructies, veel netter en veel moderner.
De nieuwe Vlaamse afritborden zijn ook een breuk met de oude Belgische afritborden, dus daar zie ik niet echt het probleem. Ik ben wel voorstander om het afritsymbool te gebruiken, maar dat moet dan in overleg met de andere gewesten gebeuren, anders krijg je weer verschillen. De nieuwe afritborden zijn overigens ook uit retroreflecterend materiaal, dus daar is ook al geen probleem.

Edit door Rien, BE-moderator: img-tags vervangen door url-tags.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Maar de vraag die ik mij stel, die nieuwe mooie borden kunnen geplaatst worden, maar wrm worden de oude 800m vorkborden niet gesloopt? En nog zoiets, vooral in Antwerpen zet men een nieuw bord voor het oude en laat het oude gewoon staan!! dat zorgt natuurlijk voor misverstanden, e19 afrit kontich vanaf Antwerpen is zo'n voorbeeld!!
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Niet te snel conclusies trekken, de oude borden worden wel degelijk weggehaald nadat ze vervangen zijn door nieuwe exemplaren. ;)

In het geval van lichtbakken die vervangen worden door gewone retroreflecterende borden gebeurt de plaatsing van de nieuwe borden door een bordenfabrikant, terwijl het weghalen van de lichtbakken een taak is voor de Afdeling Electriciteit en Mechanica uit Gent of Antwerpen (EMG & EMA). Beide voeren hun taken onafhankelijk van elkaar uit, daarom dat er meestal een periode is dat beide borden er staan. Ik pleit ook voor een betere coördinatie, maar zo evident is het allemaal niet.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je kunt beter een tijdje twee borden bij elkaar hebben staan, dan een tijdje helemaal niets :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Een tijdje? Staat er al 2 jaar zo, de witte reflecterende afritborden van 400m staat vlak voor een oud vorkbord van 800m, en het nieuwe vorkbord staat eigenlijk 400m achteruit geplaatst, erg handig.......
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

@ mikhail: misschien moet je die locatie eens doorgeven aan iemand en wordt er dan iets ondernomen ;)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

denne007 schreef:@ mikhail: misschien moet je die locatie eens doorgeven aan iemand en wordt er dan iets ondernomen ;)
Ik klaag het al zo lang aan op het forum :lol: maar heb eergisteren naar het wegendistrict antwerpen een mailtje gestuurd en nog geen antwoord gekregen...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Je moet ook niet zo snel een antwoord verwachten :puh2: In Nederland duurt zoiets meestal snel een week, als het niet meer is. :rofl2:
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

@ Mikhail: Ze zullen vast en zeker je email lezen en je iets terugsturen als ze beslist hebben wat ze ermee doen.

Ik spreek uit ervaring ik krijg steeds antwoord.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Dit zou ik overigens prima vorkborden vinden voor Belgie:

Afbeelding

In andere gevallen het N-nummer naast de pijlpunt. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Prima bord. Overzichtelijk.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

denne007 schreef:@ Mikhail: Ze zullen vast en zeker je email lezen en je iets terugsturen als ze beslist hebben wat ze ermee doen.

Ik spreek uit ervaring ik krijg steeds antwoord.
Nog steeds geen antwoord .........
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Chris schreef:Prima bord. Overzichtelijk.
DAt zou inderdaad prima zijn he, wordt ook veel op NL wegen vooral dan OWN gebruikt, maarja dat is dan weeral een andere discussie he. Bord is trouwens goed geslaagd.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

@ViaHaaren: mooi bord ;)

Ik zou wel Maastricht en Aachen van plaats wisselen, maar goed, dat is een detail.
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Ik zou Maastricht schrappen. Totaal overbodig. Het doel dateert uit vroegere tijden: de rechtstreekse verbinding tussen Verviers en Maastricht verliep toen via de N627; men wilde de automobilisten aansporen de snelweg te gebruiken (E40 en E25). Maar niemand haalt het tegenwoordig nog in z'n hoofd om via die weg in Maastricht te geraken.

Bovendien stel ik me vragen bij de hoeveelheid verkeer tussen Verviers en Maastricht. Dit verkeer dient te weten dat het doorheen het Luikse moet passeren. Vermelding 'Liège' volstaat in westelijke richting.

Maar afgezien daarvan, een net bord hoor! :)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Ik zal binnenkort eens wat meer ontwerpen voor Belgie maken. ;)