TomTom door zon verblind

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

TomTom door zon verblind

Bericht door zody » zo 08 apr 2007, 22:03

Telegraaf (08-04-2007) schreef: TomTom door zon verblind
door onze redactie
AMSTERDAM - TomToms en andere navigatiesystemen blijken gestoord te worden door de zon. Uitbarstingen op de planeet zorgen ervoor de routeplanner even de weg kwijt is.


Afgelopen december werd onderzoek gedaan naar storingen. In die relatief rustige zon-maand was het navigatiesysteem regelmatig de weg kwijt, zo schrijft de Daily Telegraph. Wetenschappers kijken al langere tijd naar het raadsel waarom TomToms het kennelijk zonder aanleiding even laten afweten. Het onderzoek werd betaald door Nasa. Uiteindelijk hopen ze de TomTom zo te kunnen instellen dat het apparaat waarschuwt bij een uitbarsting van zonnestralen die de meting verstoort.

De resultaten werden bekendgemaakt op een weerconferentie in Washington.

De uitbarstingen zijn ook sterk genoeg om het vliegverkeer te storen. Vliegtuigen navigeren echter op andere satellieten, waar de kans op totale uitval kleiner is.

Volgens de krant zijn er nogal eens ongelukken omdat autobestuurders plotseling verkeerde afslagen namen of het apparaat opnieuw gingen instellen tijdens het rijden.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 08 apr 2007, 22:06

Het is al jaren bekend dat sattellieten gestoord kunnen worden door zonnevlammen...

kopro
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 19:24
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » ma 30 apr 2007, 20:52

Sinds wanneer is de zon een planeet? Is dit weer typisch telegraaf?

Overigens, je bent niet echt verantwoordelijk meer aan het autorijden, als je zo afhankelijk van je navigatiesysteem bent dat je er ongelukken door gaat veroorzaken.
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 25 mei 2007, 18:46

Ik ben sinds een week of drie de bezitter van een TomTom Go 710 en inderdaad: bij fel zonlicht is-ie soms slecht leesbaar, maar dat-ie "de weg kwijt is" heb ik nog niet meegemaakt. Bovendien: als je "gesproken instructies" aan hebt staan hoef je niet op het scherm te turen.

Ik vind het overigens een prachtig ding: een uitkomst. Nooit meer zoeken! Waar je ook wezen moet: je rijdt er zo heen. Behalve in splinternieuwe nieuwbouwwijken, daar is-ie nog wél 's de weg kwijt... Totdat er een software update beschikbaar is. :)

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » wo 30 mei 2007, 23:40

Hajo schreef:[...] Waar je ook wezen moet: je rijdt er zo heen. Behalve in splinternieuwe nieuwbouwwijken, daar is-ie nog wél 's de weg kwijt... Totdat er een software update beschikbaar is. :)
Een update van de data lijkt me wel genoeg.
Rij met je hart

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » do 19 jul 2007, 22:47

AD schreef:TomTom verdwaalt in Vathorst
Door SEBASTIAAN VAN ESSEN

AMERSFOORT - Navigatiesystemen hebben grote moeite om bestuurders snel op hun plaats van bestemming te brengen in de wijk Vathorst in Amersfoort.

Bezoekers van de wijk worden met regelmaat doodlopende straten ingewezen. Dit leidt niet alleen tot frustratie bij visite van de bewoners, maar ook bij leveranciers. De fietsroute die dwars door de wijk loopt, is volledig afgesloten voor autoverkeer, waardoor het voor bestuurders niet mogelijk is de wijk te doorkruisen.

Navigatieproducent TomTom zegt niets aan het probleem te kunnen doen, omdat de infrastructuur in Amersfoorts nieuwste wijk voortdurend verandert. Ook de plattegrond biedt geen uitkomst; deze geeft lang niet alle doodlopende straten weer.
AD schreef:Vathorst slechte gastheer voor automobilist
Door SEBASTIAAN VAN ESSEN

AMERSFOORT - Wie met zijn navigatiesysteem denkt Vathorst gemakkelijk binnen te komen, komt bedrogen uit.
De nieuwste wijk van Amersfoort staat bol van de éénrichtingsverkeerswegen en doodlopende straten. En die kent de TomTom niet. Een ritje van tien minuten, zoals het apparaat aangeeft, kan dan uitdraaien op een puzzeltocht die minimaal twee keer zo lang duurt.

,,Kennissen die langskomen, moet je vaak de wijk in dirigeren,’’ zegt Esther van Dort. Ze woont aan de Haarlemmermeerpolder en weet maar al te goed hoe lastig haar huis te vinden is. ,,In het begin was het wel wat lastig, nu ben ik er inmiddels aan gewend.’’

Ook Saskia Klok vindt haar huis moeilijk bereikbaar. Ze woont inmiddels twee jaar aan de Henricapolder, maar nog steeds heeft ze moeite met de constant veranderende wegen in Vathorst. ,,Na een jaar wen je er aan. Maar ik krijg van familie en kennissen veel commentaar. Ook leveranciers die hier moeten zijn, kunnen het niet vinden. Wanneer ze meubels komen brengen, weet je vrijwel zeker dat ze gaan bellen om de weg te vragen.’’

Woordvoerster Reina van der Wal van Ontwikkelings Bedrijf Vathorst (OBV) erkent het probleem. ,,We horen de klacht vaak. Maar in Vathorst is de auto te gast. De randboulevard om Vathorst heen is bedoeld voor auto’s. De wijk is meer gericht op openbaar vervoer en fietsers. De fietsroute die door de wijk loopt, is dan ook niet toegankelijk voor auto’s.’’

Het is dan ook juist dat punt waar de TomTom moeite mee heeft. Die wil wél over het fietspad heen, dat dwars door de wijk loopt. Een bestuurder die niet bekend is in Vathorst, loopt dan al snel vast. ,,Een bestemming die op twee minuten afstand is, is dan ineens heel erg ver weg. Erg irritant,’’ voegt Saskia Klok er aan toe.

Klachten stromen dan ook binnen bij wijkcentrum De Brink. ,,Per dag krijgen we gemiddeld vijf telefoontjes van mensen die verdwaald zijn. Dan hoop je maar dat ze nog op de ringweg rijden. Als ze eenmaal vast zitten in een wijk, is het einde zoek,’’ vertelt beheerder Kerkhof. ,,Ook de bewegwijzering deugt niet. Mensen hier naar toe krijgen is soms een hele klus.’’

Ook een kaart van Amersfoort biedt geen uitkomst. De meest recente plattegrond toont lang niet alle doodlopende straten.

De brandweer van Amersfoort heeft haar eigen oplossing voor het navigatieprobleem. ,,In het systeem hier hebben we de rotondes op de randboulevard genummerd, waardoor we bij een melding weten bij welke rotonde we er af moeten de wijk in. De aankomsttijd van 10 minuten wordt daarmee vrijwel altijd gehaald,’’ vertelt woordvoerster Ingrid Tromp.

,,Voordeel is wel,’’ besluit bewoonster Esther van Dort, ,,je woont hier erg rustig. Geen doordenderend verkeer door de wijk.’’

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 20 jul 2007, 8:18

Net Stadshagen dus. Alle routeplanners zien voetgangersstraten ook als (de enige) weg door de wijk.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 20 jul 2007, 16:04

Hebben die fietspaden en voetgangerspaden straatnamen gekregen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 20 jul 2007, 16:12

Jep

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 20 jul 2007, 17:08

Dat zou wel eens de oorzaak van fouten door navigatiesystemen kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 jul 2007, 18:51

In het RTL-nieuws van daarnet, en nu ook op roermond.nl: Omleidingsborden methet verzoek de navigatie uit te zetten, omdat veel vrachtwagenchauffeurs hopeloos verdwalen door tijdens allerlei werkzaamheden toch als een kuddedier die navigatie blijven volgen:
Borden wijzen op uitschakelen van navigatie
De gemeente heeft zes waarschuwingsborden geplaatst om chauffeurs erop te wijzen de omleidingsborden te volgen en in de stad geen gebruik te maken van een navigatiesysteem. Vooral buitenlandse vrachtwagenchauffeurs komen regelmatig in problemen omdat ze vertrouwen op hun navigatiesysteem. Het navigatiesysteem geeft niet aan welke straten in verband met werkzaamheden niet toegankelijk zijn. Op diverse plekken in de stad zijn wegen afgesloten in verband met werkzaamheden aan de A73, N280-Oost en N293.
Afbeelding

Er is gekozen voor symbolen zodat ook de buitenlandse automobilisten weten wat er wordt bedoeld. Het woord 'attentie' heeft raakvlakken met o.a. het Engelse 'attention' en het Italiaanse 'attenzione'. Het woord 'omleiding' wordt ook gebruikt op de daadwerkelijke omleidingsborden, die de alternatieve route aangeven voor de automobilist.


Locaties (alles in de rijrichting Roermond):

Maastrichterweg na de VRI bij Mussenberg;
Hornerweg (N280) voor de opstelvakken van de VRI;
Rijksweg (N271) direct voor of na het viaduct over de A73;
Maalbroek (N68) tussen de Duitse grens en Asenray;
Keulsebaan (N68) tussen de Productieweg en de Energieweg;
Heinsbergerweg (N293) tussen de Linderweg en de VRI Oosttangent.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Bericht door mac0162 » di 24 jul 2007, 19:34

Je kan zeggen wat je wil, maar het systeem van Vathorst werkt dus blijkbaar wel.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 24 jul 2007, 23:21

Ik vind het een onduidelijk en lelijk bord, maar het idee kan ik erg waarderen!

"Attentie" is wel goed gevonden. Jammer dat het in hoofdletters staat.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 24 jul 2007, 23:24

^^ ik zou niet gauw weten hoe dat bord beter kan. Ziet er best duidelijk uit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 24 jul 2007, 23:24

Kunnen ze in Stadshagen ook wel ophangen. Zijn hier 3 straten die de wijk "verbinden" alleen zijn dat allemaal voetgangersstraten of fietspaden. En de rondweg staat nog niet op de meeste kaarten of navigatiesystemen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » di 24 jul 2007, 23:28

Wouter N14 schreef:^^ ik zou niet gauw weten hoe dat bord beter kan. Ziet er best duidelijk uit.
Het GPS-"symbool" is niet erg herkenbaar. Het enige echt herkenbare is de afkorting "GPS" die er heel klein instaat (terwijl er zat ruimte voor iets groters is, onder de rechthoek die schijnbaar 'n GPS-apparaat moet voorstellen).

Het woord "omleiding" voor de omleidingsborden vind ik slecht. Iets met een pijlpunt is direct herkenbaar, en dat zou ook op dit bord terug moeten komen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 25 jul 2007, 10:47

Ik vind het anders een prima bord, de meeste chauffeurs zullen het echt wel snappen. En ik wil eerst dan wel eens een foto van de echte borden zien voor ik een oordeel geef. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 25 jul 2007, 11:14

ViaHaaren schreef:Ik vind het anders een prima bord, de meeste chauffeurs zullen het echt wel snappen
Dat vraag ik me af. Bij de werkzaamheden op de Ring Antwerpen van vorige jaren stonden er ook ´duidelijke´ borden om de Cruise Control af te zetten. Dat heeft niet altijd geholpen.

Ík vind ze in ieder geval wel duidelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 jul 2007, 11:47

Palance schreef:Dat heeft niet altijd geholpen.
Tja, je houdt altijd eigenwijze mensen. Daar helpen geen duizend borden tegen.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » wo 25 jul 2007, 13:53

Palance schreef:Bij de werkzaamheden op de Ring Antwerpen van vorige jaren stonden er ook ´duidelijke´ borden om de Cruise Control af te zetten.
Die staan er nog steeds (in ieder geval op de E313 richting Antwerpen).
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Wesso » vr 11 apr 2008, 22:45

:arrow: Top 5 van sterke TomTom-verhalen

Vijf verhalen (waargebeurd) over het wel en wee van TomTom-gebruikers.
Dat verhaal van de Peizermaden kan ik me goed voorstellen; volgens een kennis van me gaat de kortste route van Assen naar Haulerwijk ook over zandwegen :o

Met Bert Visscher in je auto kan je snel de weg kwijtraken. Die stem is nog maar pas uit, dus komt nog niet in de Top 5 voor :puh2:

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door peejay » do 24 apr 2008, 10:13

En weer vertrouwt een automobilist 'blind' op zijn navigatiesysteem:
[url=http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/3035311/TomTom-laat-man-belanden-in-nat-beton.ece]BN/De Stem[/url] (24-04-2008) schreef: TomTom laat man belanden in nat beton
door Wim van de Broek

KLUNDERT - Bij de volgende rotonde, neem de tweede afslag.Dat zou de TomTom moeten zeggen als het apparaat tenminste weet dat er een rotonde ligt.

Maar voor het navigatiesysteem van een automobilist die woensdag de turborotonde in aanleg op de N285 aan Klundertse kant naderde, was de aanpassing nog niet doorgevoerd. De computerstem zei rechtdoor en daaraan gaf de man gehoor.

Bijgevolg kwam de auto op de opstaande randen terecht en werd min of meer gelanceerd op het middenstuk van de rotonde. De cirkel was juist die dag vol gegoten met beton. Bij de landing van de auto bleven de sporen in het nog zachte cement niet onopgemerkt. Alle beton moet eruit en vervangen door nieuwe. Het werk loopt een paar dagen vertraging op.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Kaaiman » do 24 apr 2008, 11:57

Zulke mensen zijn hun rijbewijs absoluut niet waard. :rooie:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Juerd » do 24 apr 2008, 12:07

Dergelijke idioten zijn een goed argument voor het gebruiken van 'n navigatiesysteem bij het rijexamen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Wouter N14 » do 24 apr 2008, 19:18

Ik neem aan dat die man de kosten voor het vervangen van het beton niet zelf hoeft te betalen? En dat zijn rijbewijs niet definitief wordt ingenomen? Jammer, heel jammer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Wesso » vr 25 apr 2008, 23:29

Als deze man 's avonds /'s nachts over de rotonde was gereden, mag ik hopen dat er verlichting danwel bebakening aanwezig was.
Anders zou je de wegbeheerder nog aansprakelijk kunnen stellen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Wouter N14 » za 26 apr 2008, 0:16

Daar heb je op zich inderdaad gelijk in, maar de kans dat je een onvoldoende verlichte of bebakende rotonde wel tijdig ziet is groter wanneer je recht naar voren kijkt en niet blind op je Tomtom vaart...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Juerd » ma 28 apr 2008, 1:01

Wesso schreef:Als deze man 's avonds /'s nachts over de rotonde was gereden, mag ik hopen dat er verlichting danwel bebakening aanwezig was. Anders zou je de wegbeheerder nog aansprakelijk kunnen stellen.
Tja, je mag inderdaad hopen (en aannemen!) dat de gebruikelijke rotonde-kenmerken zijn gebruikt. Daarbij is vooral het retroreflecterende rotondebord waar je "tegenaan" rijdt erg belangrijk.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door peejay » ma 28 apr 2008, 11:09

Weer een navigatiegebruiker die het niet snapt.
[url=http://www.omroepbrabant.nl/?news/98410412/Spookrijder+geeft+navigatiesysteem+de+schuld.aspx]Omroep Brabant[/url] (27-4-3008) schreef: Spookrijder geeft navigatiesysteem de schuld

OSS - Surveillerende agenten hebben zaterdagnacht op de rijksweg A50 bij Oss een 23-jarige spookrijder uit Roosendaal aangehouden. De automobilist kon zonder ongelukken tot stoppen worden gedwongen.

De man was onderweg vanuit de richting Arnhem in de richting van Roosendaal. Bij Oss raakte volgens eigen zeggen zijn navigatiesysteem de kluts kwijt en kwam hij steeds weer op hetzelfde punt uit.

De man besloot daarop te keren op de snelweg en reed tegen het verkeer in. De agenten kwamen hem tegen en wisten hem aan de kant te zetten. Het rijbewijs van de man is ingenomen en proces-verbaal is opgemaakt.
Nog een wonder dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Je zou zo'n sukkel toch... :booooos:
Enfin, hij heeft zijn rijbewijs "mogen" inleveren, dus de weg is weer een stukje veiliger. Zo lang het duurt...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom door zon verblind

Bericht door Chris » ma 28 apr 2008, 11:14

Dat soort idioten zijn geen rijbewijs waard. "ik kan mijn Tom Tom niet vertrouwen dus ga ik maar spookrijden". :wall:

Plaats reactie