Mikhail schreef:Ik vind dat onze nummerplaten op niets lijken! Ik zou een totaal nieuw systeem invoeren, maar tegen dat iedereen met een nieuwe nummerplaat rijdt zijn we weer een 10 jaar of verder ... Ik vind dat we in Belgie onnoemelijk veel (te veel) nummerplaten hebben!!
De gewone rood op wit nummerplaten, zowel de oude als de nieuwe zijn het meest gekend.
maar dan heb je ook nog veel andere:
De rode nummerplaat met enkel witte CIJFERS -> ik heb me laten vertellen dat deze voor europeanen gebruikt wordt die tijdelijk in belgie verblijven.
De gekende Z plaat -> voor garagehouders (normaal gezien)
De witte plaat met enkel blauwe CIJFERS, met voorafgaand EUR, met 12 sterren op de plaat gedrukt -> is mij onbekend waarom deze gebruikt wordt?
De gewone witte platen met rode tekens op (cijfers en letters), met voorafgaand C.D. -> wordt gebruikt voor ministers en mensen die hoger staan? vermoed ik toch.
En de witte plaat met zwarte tekens (cijfers en letters) -> de europaplaat?
Waarom maken we het nu niet simpeler? Ik zou eerder voor zo'n nummerplaat zijn:
1 de indeling tussen vlaanderen, brussel en wallonie(de nummerplaat begint dus met een B op een voor Belgie aan te duiden, vlaanderen, brussel en wallonie komt achteraan te staan met de respectievelijke vlag)
2 Voor elke provincie een afkorting creeren en dat worden de eerste tekens op de nummerplaat, respectievelijke voor volgende provincies: OVL, WVL, ANT, LIM, VLB en HAI, NAM, LUX, BRW, LIE en brussel blijft BRU
3 en dan per kanton een nummer uit 2 cijfers
4 en dan 2 letters en 3 cijfers.
dus wordt het zoiets:
(B) ANT 01 AB-123 (VL) + vlagje
Hoe onleesbaar klein moeten die letters wel niet worden om dat allemaal op één plaat te krijgen?! Jij hebt maar liefst 11 karakters en 2 spaties. In Frankrijk en Duitsland komen ze zelfs niet aan dergelijke hoeveelheden, en die platen zijn al moelijk op afstand leesbaar....
CD = Corps Diplomatique, voor de ambassades;
EUR = voor werknemers van de Europese Unie maar die niet Belgisch staatsburger zijn (of zo iets).
In Nederland hebben we overigens nog meer verschillende kentekenplaten:
1. de reguliere voor personenauto's (zwart-geel)
2. de reguliere voor lichte bedrijfswagens (zwart-geel, beginnend met een V)
3. de reguliere voor zware bedrijfswagens (zwart-geel, beginnend met een B)
4. kentekens voor mobiele kranen en andere uitzonderlijke voertuigen (zwart-geel, beginnend met ZZ)
5. handelaarskentekens (voor garages etc., zwart-groen, beginnend met een H)
6. taxiplaten (zwart-blauw)
7. CD-platen (zwart-geel)
8. GN-platen (zwart-geel, voor een bepaald soort burgers)
9. BN-platen (zwart-geel, voor een ander soort burgers)
10. ééndagsplaten (zwart-wit met een specifieke opbouw)
11. importplaten (zwart-wit met een andere specifieke opbouw)
12. aanhangerplaten (zwart-geel beginnend met een W, voor aanhangers > 750 kg)
13. opleggerplaten (zwart-geel beginnend met een O)
14. aanhangerplaten (zwart-wit, voor aanhangers < 750 kg, opdruk identiek aan trekkend voertuig)
Dat was het dacht ik wel