Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg

Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst

Bericht door vynkce »

VRTnieuws.net 29-07-2007 schreef:Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst
zo 29/07/07 - Vanaf volgend jaar zullen in ons land nummerplaten worden gebruikt met eerst drie cijfers en daarna drie letters. De huidige combinatiemogelijkheden zijn bijna uitgeput en daarom schakelt de dienst Inschrijvingen van Voertuigen over naar een nieuw systeem.
Belgische nummerplaten beginnen met drie letters, gevolgd door drie cijfers. Wie nu een nieuwe nummerplaat aanvraagt, krijgt er eentje die begint met een 'X'. (PhotoNews) Het einde van het alfabet is dus in zicht, er rest alleen nog de letter Y. De letter Z wordt al gebruikt voor de groene nummerplaten van autohandelaars.

De dienst Inschrijving van Voertuigen brengt de nummerplaten van mensen die overlijden of die hun auto aan de kant zetten, wel opnieuw in omloop, maar aan het huidige tempo van wagens die worden ingeschreven, is de reeks normaal gezien begin volgend jaar uitgeput.

Vanaf dan zullen de nummerplaten beginnen met drie cijfers en dan drie letters.

Wie de allereerste nieuwe plaat met de combinatie 001-AAA zeker wil hebben, kan die best nu al reserveren als gepersonaliseerde nummerplaat. Dat kost 620 euro
Ik wist niet goed waar ik dit onderwerp kon plaatsen, maar vond het bij signalisatie nog niet zo verkeerd staan.
Zal toch wel even wennen worden die nieuwe nummerplaten, ineens maar invoeren volgens Europees model?
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ja, een Europees model met blauwe B-strip aan de linkerkant, en van de normale afmetingen, zou denk ik geen overbodige luxe zijn.
België loopt zo onderhand wat dat betreft een eeuwigheid achter op alle andere EU-lidstaten...
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Volgens mijn er wel meer EU-landen die nog geen of nauwelijks EU-platen gebruiken. Ik heb bv. nog nooit een Deense plaat gezien met een EU-strip. De Britten zijn ook nog niet echt snel (alhoewel het er wel steeds meer worden). Zelfs zie je nog heel soms oude Duitse platen rondrijden. Volgens mij is Nederland zo'n beetje het enige land dat volledig is overgegaan op EU-platen.

Zelfs op Malta had ik al EU-platen gezien, nog voordat het land EU-lid werd.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Wel jammer dat veel nieuwe Belgische auto's worden ontsierd door een oud verweerd kentekenplaatje. Dat moet stukken fraaier kunnen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik zie tegenwoordig ook geen Poolse auto's meer rondrijden zonder EU platen. Maar dat komt omdat het Poolse wagenpark de afgelopen jaren enorm snel vernieuwd is. 10 jaar geleden reden er nog allemaal aftandse auto's uit de jaren 80/begin 90 rond, tegenwoordig zijn het allemaal modellen 2000 en nieuwer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef:Ik zie tegenwoordig ook geen Poolse auto's meer rondrijden zonder EU platen.
Ik wel, meer dan genoeg: Maar veel lijken erop: Ipv. de EU-sterretjes staat de Poolse vlag. De écht oude platen (helemaal zwart met witte letters) zie je echt praktisch niet meer.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Palance schreef:Ik heb bv. nog nooit een Deense plaat gezien met een EU-strip.
Ik vorig jaar één. Maar die zijn inderdaad schaars.
Vorige maand zag ik zelfs een nieuw Noors nummerbord, met links in een blauw vlakje een N en een Noorse vlag.
Als ik dat dan afzet tegen die aftandse Belgische platen...
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik vind dat onze nummerplaten op niets lijken! Ik zou een totaal nieuw systeem invoeren, maar tegen dat iedereen met een nieuwe nummerplaat rijdt zijn we weer een 10 jaar of verder ... Ik vind dat we in Belgie onnoemelijk veel (te veel) nummerplaten hebben!!

De gewone rood op wit nummerplaten, zowel de oude als de nieuwe zijn het meest gekend.

maar dan heb je ook nog veel andere:

De rode nummerplaat met enkel witte CIJFERS -> ik heb me laten vertellen dat deze voor europeanen gebruikt wordt die tijdelijk in belgie verblijven.

De gekende Z plaat -> voor garagehouders (normaal gezien)

De witte plaat met enkel blauwe CIJFERS, met voorafgaand EUR, met 12 sterren op de plaat gedrukt -> is mij onbekend waarom deze gebruikt wordt?

De gewone witte platen met rode tekens op (cijfers en letters), met voorafgaand C.D. -> wordt gebruikt voor ministers en mensen die hoger staan? vermoed ik toch.

En de witte plaat met zwarte tekens (cijfers en letters) -> de europaplaat?

Waarom maken we het nu niet simpeler? Ik zou eerder voor zo'n nummerplaat zijn:

1 de indeling tussen vlaanderen, brussel en wallonie(de nummerplaat begint dus met een B op een voor Belgie aan te duiden, vlaanderen, brussel en wallonie komt achteraan te staan met de respectievelijke vlag)

2 Voor elke provincie een afkorting creeren en dat worden de eerste tekens op de nummerplaat, respectievelijke voor volgende provincies: OVL, WVL, ANT, LIM, VLB en HAI, NAM, LUX, BRW, LIE en brussel blijft BRU

3 en dan per kanton een nummer uit 2 cijfers

4 en dan 2 letters en 3 cijfers.

dus wordt het zoiets:

(B) ANT 01 AB-123 (VL) + vlagje
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

In Nederland zijn de nieuwe kentekenplaten binnen 3 jaar ingevoerd.

Vanaf moment X (ik meen ergens feb 2000 - ik ben niet helemaal zeker) werden alleen nog maar nieuwe EU-kentekenplaten uitgegeven. Tegelijkertijd werd vanaf dat moment X ook bij de verplichte autokeuring geeist dat een EU-kentekenplaat aanwezig is, anders geen goedkeuring. Die keuring is jaarlijks, behalve voor nieuwe auto's, die hoeven pas na 3 jaar. Met als gevolg dat 3 jaar na dato alle niet-EU-platen van de weg waren verdwenen.
Iets dergelijks lijkt me voor België toch ook niet zo moeilijk te realiseren ?
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Mikhail schreef:Ik vind dat onze nummerplaten op niets lijken! Ik zou een totaal nieuw systeem invoeren, maar tegen dat iedereen met een nieuwe nummerplaat rijdt zijn we weer een 10 jaar of verder ... Ik vind dat we in Belgie onnoemelijk veel (te veel) nummerplaten hebben!!

De gewone rood op wit nummerplaten, zowel de oude als de nieuwe zijn het meest gekend.

De rode nummerplaat met enkel witte CIJFERS -> ik heb me laten vertellen dat deze voor europeanen gebruikt wordt die tijdelijk in belgie verblijven.

De witte plaat met enkel blauwe CIJFERS, met voorafgaand EUR, met 12 sterren op de plaat gedrukt -> is mij onbekend waarom deze gebruikt wordt?

De gewone witte platen met rode tekens op (cijfers en letters), met voorafgaand C.D. -> wordt gebruikt voor ministers en mensen die hoger staan? vermoed ik toch.

1 de indeling tussen vlaanderen, brussel en wallonie(de nummerplaat begint dus met een B op een voor Belgie aan te duiden, vlaanderen, brussel en wallonie komt achteraan te staan met de respectievelijke vlag)

2 Voor elke provincie een afkorting creeren en dat worden de eerste tekens op de nummerplaat, respectievelijke voor volgende provincies: OVL, WVL, ANT, LIM, VLB en HAI, NAM, LUX, BRW, LIE en brussel blijft BRU

dus wordt het zoiets:

Hoe onleesbaar klein moeten die letters wel niet worden om dat allemaal op één plaat te krijgen?! Jij hebt maar liefst 11 karakters en 2 spaties. In Frankrijk en Duitsland komen ze zelfs niet aan dergelijke hoeveelheden, en die platen zijn al moelijk op afstand leesbaar....

CD = Corps Diplomatique, voor de ambassades;
EUR = voor werknemers van de Europese Unie maar die niet Belgisch staatsburger zijn (of zo iets).

In Nederland hebben we overigens nog meer verschillende kentekenplaten:
1. de reguliere voor personenauto's (zwart-geel)
2. de reguliere voor lichte bedrijfswagens (zwart-geel, beginnend met een V)
3. de reguliere voor zware bedrijfswagens (zwart-geel, beginnend met een B)
4. kentekens voor mobiele kranen en andere uitzonderlijke voertuigen (zwart-geel, beginnend met ZZ)
5. handelaarskentekens (voor garages etc., zwart-groen, beginnend met een H)
6. taxiplaten (zwart-blauw)
7. CD-platen (zwart-geel)
8. GN-platen (zwart-geel, voor een bepaald soort burgers)
9. BN-platen (zwart-geel, voor een ander soort burgers)
10. ééndagsplaten (zwart-wit met een specifieke opbouw)
11. importplaten (zwart-wit met een andere specifieke opbouw)
12. aanhangerplaten (zwart-geel beginnend met een W, voor aanhangers > 750 kg)
13. opleggerplaten (zwart-geel beginnend met een O)
14. aanhangerplaten (zwart-wit, voor aanhangers < 750 kg, opdruk identiek aan trekkend voertuig)

Dat was het dacht ik wel :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Je vergeet nog de kentekenplaten van het leger: KL, KM, LM en AF, en die van het koninklijk huis: AA (allemaal zwart op geel).
Wouter N14
Moderator

Omdat wijzigen veel te lang duurt even zo een aanvulling:
15. Koninklijke Landmacht (zwart-geel, beginnend met KL;
16. Koninklijke Marine (zwart-geel, beginnen met KM;
17. Koninklijk Huis (zwart-geel, AA gevolgd door 2 cijfers)
18. oldtimerplaten (< bouwjaar 1978, wit-blauw)
JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke »

voorafgaand C.D.
Zoals al gezegd: Corps Diplomatique. Daarvan zie je er in Brussel onnoemelijk veel door alle diplomatieke instellingen, en je kijkt best uit je doppen want als je met die jongens een ongeval hebt kan je (bij sommige landen) fluiten naar je geld.

Bovendien bestaan er ook CC-nummerplaten: Corps Consulaire. Zeldzaam, maar ze komen voor.
De witte plaat met enkel blauwe CIJFERS, met voorafgaand EUR, met 12 sterren op de plaat gedrukt
Europese instellingen. Je moet wel een onderscheid maken tussen EUR-platen en EURO-platen, die laatste horen bij EuroControl, de overkoepelende organisatie voor luchtverkeersleiding (gevestigd in Evere).
En de witte plaat met zwarte tekens (cijfers en letters)
Wit met zwarte cijfers, en een Belgisch vlagje is het leger.

Het valt me op dat je de "gewone" nummerplaat met blauwe cijfers niet hebt vermeld, die nochtans veel voorkomt - alweer vooral in Brussel. Die is gelinkt aan de rode plaat met witte cijfers: de rode is short term transit, de witte met blauwe cijfers is long term transit, dus voor buitenlanders die tijdelijk in ons land verblijven en bij bepaalde bedrijven of instellingen werken. Je ziet wel eens Noordamerikaanse en Aziatische auto's met die nummerplaten rondrijden.

Verder heb ik in en rond Brussel ook al een paar buitenlandse pareltjes gespot: naast de Afrikaanse landen ook een pak Amerikaanse license plates, en al es een Ontario plaat, een Quebec en een British Columbia nummerplaat. Ook al een paar Aziaten, waaronder zowaar een Japanse nummerplaat. Welcome to Brussels!

mvg
JJN
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Dat is grappig om te zien. Hier in deze regio kom je niet verder dan voornamelijk Oost-Europa. Vrachtverkeer wil nog wel eens van verder komen, met als 'extremen' die ik hier heb gespot: Azerbaijan en Georgië. in Malta heb ik nog wel eens een auto gezien met een Arabisch kenteken, helaas was het me niet duidelijk waar die precies vandaan kwam (ik neem aan Libië).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

René schreef:Ja, een Europees model met blauwe B-strip aan de linkerkant, en van de normale afmetingen, zou denk ik geen overbodige luxe zijn.
Eens. En dan kan het opschrift ook zwart worden i.p.v. rood.

Het onderscheid tussen KL en KM (Landmacht en Marine) is verdwenen. Kentekenplaten van legervoertuigen beginnen altijd met een K (van "Krijgsmacht"). Zo heb je inmiddels ook KP en KR. Er was even sprake van om die platen ook een aparte kleur te geven: zwart op rode ondergrond. Is niet doorgegaan, waarom niet is mijn niet bekend.

* AF = Afcent: voertuigen van het "Allied Forces in CENTral Europe" in Brunssum (hoofdkwartier).

* BN en GN: niet-Nederlands staatsburger (buitenlands militair, niet diplomatiek ambassade personeel etc.) rijdend in Nederland gekocht BPM-vrij motorvoertuig.

* En tot slot zwarte platen met wit opschrift zoals bijvoorbeeld: [DT 882 N] = Nederlands militair gelegerd in Duitsland.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vind de Belgische kentekenplaatjes erg mooi, en opvallend t.o.v. de gebruikelijke Europese eenheidsworst. Vroeger, toen landen nog interessante kleurcombinaties hadden was het kentekenspotten op de snelweg nog een leuke hobby ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Eenheidsworst? Dat best mee. Met name de West-Europese landen hebben na introductie van het EU-baantje links verhoudingsgewijs weinig aan hun kentekenplaten gewijzigd, die toch onderling al aardig verschilden. In Oost-Europa zijn ze over het algemeen wel redelijk 'gerestyled'.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Italıe en Frankrıjk hebben hun kentekenplaat de afgelopen 15 jaar gewıjzıgd beste palance :)

En er zıjn vast nog wel meer landen geweest....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wouter N14
Moderator

^^ Denemarken en Duitsland ook, als ook volgens mij Spanje en Portugal.
JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke »

Ik wist dat ik ooit mijn fototoestel in m'n auto had liggen... Voor één keer mag de nummerplaat wel? Zoniet, verwijder maar hoor, mods.. Foto dateert van 3 jaar geleden en is getrokken in de file in Sint-Stevens-Woluwe :)

Afbeelding

JJN
doorn
verkeersader

Re: Nieuwe nummerplaten met de cijfers eerst

Bericht door doorn »

http://www.worldlicenseplates.com/
op deze site staan van zowat alle nummerplaten ter wereld.
waaronder ook hele oude nummerplaten,
JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke »

Ondertussen nog een Texaan gesignaleerd in Groot-Bijgaarden en iemand uit de staat Virginia in Sterrebeek.
Enfin, tot zover het license plate spotten.

JJN
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

USA en Canada hebben nummerplaten op naam van de bestuurder, hij is dus vrij met welke auto hij rijdt ;)
Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Re:

Bericht door Alfa »

Mikhail schreef:Ik vind dat onze nummerplaten op niets lijken! Ik zou een totaal nieuw systeem invoeren, maar tegen dat iedereen met een nieuwe nummerplaat rijdt zijn we weer een 10 jaar of verder ... Ik vind dat we in Belgie onnoemelijk veel (te veel) nummerplaten hebben!!

dus wordt het zoiets:

Als er dan toch geregionaliseerd moet worden zou ik de NIS-code van de arrondissementen gebruiken.

Een nummerplaat zou er dan zo kunnen uitzien: 43- AB 312

43: arrodissementsnummer (hier van Arrondissement Eeklo)
AB 312: het variabele gedeelte, het kan eventueel uitgebreid worden naar AB 3121 of ABC 312 voor de grotere arrondissementen (net zoals in Frankrijk met hun departementnummers).
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik wist niet dat de arronidismenten in Belgie genummerd waren ...
JayBeeke
stadsweg

Bericht door JayBeeke »

Als er dan toch geregionaliseerd moet worden zou ik de NIS-code van de arrondissementen gebruiken.
Dat zou ik dus al niét doen. Er is een reden waarom ze er in Frankrijk vanaf gestapt zijn met hun 95 arrondissementen, tegenover 43 (!!) in België. Je verhuist bij wijze van spreken naar drie straten verder en je kan een nieuwe nummerplaat aanvragen.
de indeling tussen vlaanderen, brussel en wallonie(de nummerplaat begint dus met een B op een voor Belgie aan te duiden, vlaanderen, brussel en wallonie komt achteraan te staan met de respectievelijke vlag)
Daar heb ik 't ook al niet voor. Ten eerste speel je in de kaart van de 15% 'regionalisten' in ons land, en je trapt op een heel pak zere tenen. Bovendien wordt er in en rond Brussel alweer veel geld en resources verspild aan het aanvragen en uitreiken van nieuwe nummerplaten bij verhuizingen.

Geloof het of niet, ik vind het systeem vrij goed zoals het nu is. Alleen kan men misschien beter het formaat veranderen en naar een andere combinatie zoeken, zoals ABC 123 A waarbij die laatste letter bepalend wordt - en dus de huidige Q-, T-, Z- en andere platen vervangt. M.a.w. ABC 123 kan alle 26 beginletters hebben, maar die laatst bijgevoegde letter bepaalt de soort, dus ABC 123 T als taxi, ABC 123 O als oldtimer, ABC 123 Z als garageplaat, ABC 123 B voor bussen. Zo heb je in elke 'speciale' range veel meer combinaties dan nu mogelijk zijn.

mvg
JJN
e40
polderweggetje

Re:

Bericht door e40 »

dus wordt het zoiets:

Een mooi staaltje van redundante informatie. Iedereen weet in welke gewesten de verschillende provincies liggen, als je dus de provincie op de nummerplaat zet is het overbodig om er ook nog het gewest bij te voegen.

Afgezien daarvan vraag ik mij af wat het nut ervan is om je herkomst op de nummerplaat te vermelden? Mij lijkt het enkel een last (aanpassing aan het informatiesysteem dat de nummerplaten beheerd) en een last als je verhuisd.

Moesten ze in staat zijn om oude nummerplaten te herbruiken was er volgens mij helemaal geen nood aan een nieuwe combinatie. 3 letters en 3 cijfers geeft immer 26*26*26*10*10*10 = 17.576.000 combinaties. 17 miljoen nummerplaten voor een land met 10 miljoen inwoners zou toch moeten volstaan lijkt mij.
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

^^^^ oude nummerplaten worden herbruikt. Ik heb mijn wagen een week of twee geleden ingeschreven en een nummeplaat gekregen die begint met Q
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Logisch daar een nummerplaat in België persoonsgebonden is. Met 'hergebruiken van oude nummerplaten' wordt meer bedoeld nummerplaten van overleden personen terug in omloop brengen.
Duffy
polderweggetje

Bericht door Duffy »

Geh... De nieuwe nummerplaten. Het was vast even brainstormen om tot de vastelling te komen dat men de cijfers en letters van plaats konden veranderen om op die manier evenveel nieuwe mogelijkheden te bekomen.

Doe mij maar het Duits model: een brede nummerplaat met wit/zwart als kleuren wat beter is voor de leesbaarheid. En in mijn geval zou mijn nummerplaat lijken op [GK * 1234] of [H * 1234]. Je raadt het al: GK voor Genk en H voor Hasselt. :P
denne007 schreef:^^^^ oude nummerplaten worden herbruikt. Ik heb mijn wagen een week of twee geleden ingeschreven en een nummeplaat gekregen die begint met Q
Dat moeten wel hele oude nummerplaten zijn, want de huidige Q-platen zijn wit-zwart en worden gebruikt voor aanhangers. Dus [QAB - 123]
Duffy
* Kermisreportages.be - Jouw thuis voor Belgische, Nederlandse en Duitse kermissen!
* Deca-Dance.be - Homebase van de Déca Dance!