Nu.nl: Radardetectoren niet veilig voor truc politie

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Nu.nl: Radardetectoren niet veilig voor truc politie

Bericht door Mus » do 28 jul 2005, 15:22

Radardetectoren niet veilig voor truc politie

Uitgegeven: 28 juli 2005 11:22
Laatst gewijzigd: 28 juli 2005 11:46


DEN HAAG - Politiekorps Haaglanden heeft dankzij een slimmigheidje sinds kort meer succes bij het opsporen van radardetectoren. In plaats van een controle op één vaste plek bouwden agenten een radardetector-detector in een surveillanceauto in, zei een woordvoerder donderdag.

Door het ingebouwde opsporingsapparaatje controleert de politie continu en op diverse plaatsen, waardoor de pakkans groter is. De afgelopen tien dagen ving de politie twaalf van dergelijke illegale apparaten, die bestuurders waarschuwen wanneer een radarcontrole van de politie in de buurt is.

Oude methode

Met de 'oude' methode stelde de politie een van haar eigen detectoren op, bijvoorbeeld langs een weg. Als dan een auto met radardetector voorbijkwam, piepte het politieapparaatje. "Maar als er dan vijf auto's tegelijk langsreden, wist je niet altijd precies in welke de radardetector zat", aldus de woordvoerder.

Met de surveillanceauto is het nu wat gemakkelijker: "Als het apparaat piept is het een kwestie van even richten en dan weet je wie de verklikker in de auto heeft". De automobilisten die de afgelopen dagen zijn gepakt, zijn hun radarverklikker kwijt. De politie heeft bovendien proces-verbaal tegen hen opgemaakt.

Overigens is tegenwoordig ook een verklikker op de markt die wel legaal is, omdat die alleen flitspalen en van tevoren aangekondigde mobiele controles aangeeft. Volgens het Openbaar Ministerie zijn het doorgeven van onaangekondigde controles en het aangeven in welke flitspalen een camera zit (een camera rouleert tussen vier of vijf flitspalen), wel strafbaar.

Bron: http://www.nu.nl/news/565855/10/Radarde ... litie.html

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 28 jul 2005, 15:25

Radardetector-detector. Mooie kandidaat voor Scrabble en 21-letterwoorden-Lingo 8-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Nu.nl: Radardetectoren niet veilig voor truc politie

Bericht door Hajo » do 28 jul 2005, 15:29

Mus schreef:In plaats van een controle op één vaste plek bouwden agenten een radardetector-detector in een surveillanceauto in, zei een woordvoerder donderdag.
Oud nieuws. Bestaat al veel langer bij sommige andere korpsen, inclusief het KLPD. Heb er nog zelf mee gewerkt. Boete: 250 euro en inbeslagname apparaat.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nu.nl: Radardetectoren niet veilig voor truc politie

Bericht door waldo79 » do 28 jul 2005, 20:56

Hajo schreef: Oud nieuws. Bestaat al veel langer bij sommige andere korpsen, inclusief het KLPD. Heb er nog zelf mee gewerkt. Boete: 250 euro...
Ik dacht al...Ben ik nu gek? Maar wat is er nu strafbaar (doorgeven van snelheidscontroles en de actuele stand van gevulde flitspalen an sich (bijvoorbeeld op Flitsservice/ Radio538/ Noordzee e.d.) of het meedragen van die gegevens in zo'n nieuw detectie/ navigatie apparaat? Het eerste mag het OM niet bestraffen als dat niet bij wet is vastgelegd. Dat is nl. riant buiten het boekje gaan. Het tweede kan ze natuurlijk wel vervolgen. ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 28 jul 2005, 21:10

Ik ken iemand en die was agent. Hij geeft nu alle snelheidscontroles door. Die persoon had dacht ik een scanner.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 13:26

snelwegracer schreef:Ik ken iemand en die was agent. Hij geeft nu alle snelheidscontroles door. Die persoon had dacht ik een scanner.
Over wie heb je het? ;)

Het OM heeft niets tegen het doorgeven van onaangekondigde controles via de radio of andere media. Ze geven zelf ook sommige controles door. Beide hebben een preventieve werking.

Wél strafbaar is het in bezit hebben en/of het gebruik van radardetectie apparatuur. Er volgt inbeslagname en een boete van 250 euro. Bij staande houding moet je het apparaat zelf uit het voertuig halen c.q. demonteren. Lukt dat niet, dan nemen we het kentekenbewijs deel 1 in bewaring. Die krijg je pas terug als je later kunt aantonen dat het apparaat daadwerkelijk is verwijderd. Daarvoor staat meestal een termijn van maximaal 14 dagen.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 03 aug 2005, 17:39

Ik hou die persoon liever annoniem. Snap je?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 19:40

snelwegracer schreef:Ik hou die persoon liever annoniem. Snap je?
Ja. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 03 aug 2005, 20:09

De radardetector-detector in een surveillanceauto was al regelmatig in het SBS6 programma Wegmisbruikers te zien. Wel leuk om te zien hoe sommigen eerst nog met een stalen gezicht beweren dat er geen één in zit (tegen beter weten in).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 20:11

Frits schreef:De radardetector-detector in een surveillanceauto was al regelmatig in het SBS6 programma Wegmisbruikers te zien. Wel leuk om te zien hoe sommigen eerst nog met een stalen gezicht beweren dat er geen één in zit (tegen beter weten in).
Yep. En als je ze dan confronteert, is het "de auto is niet van mij" of "vergeten eruit te halen". Die smoezen kennen we onderhand wel.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 03 aug 2005, 20:13

Ik weet nog een man die hem maar niet af wou geven en uiteindelijk boos is weggereden.

Kijk jij ook zo graag naar meneertje Spee, Frits ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 03 aug 2005, 20:14

De opnames die Spee-propaganda-TV niet laat zien betreft politie-agenten die met een stalen gezicht beweren dat er wèl een inzit, terwijl dat niet het geval is. Want dat heeft zich inmiddels al meer dan eens voorgedaan.

Wegmisbruikers is maar een zeer slap aftreksel van Blik op de weg. Dat komt doordat de inhoud van het programma wordt bepaald door het BVOM.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 03 aug 2005, 20:14

Ik kijk altijd naar Wegmisbruikers. Vind het een leuk programma. Ze zouden een keer stiekem een camera in de auto van Koos Spee moeten plaatsen. Ben wel benieuwd wat die man voor rijstijl heeft.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 20:15

Met de heer Spee is er niks mis mee. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 04 aug 2005, 8:02

Hajo schreef:Met de heer Spee is er niks mis mee. :D
:aai: :biertjes: :top: :toppie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 04 aug 2005, 8:10

Frits schreef:Ik kijk altijd naar Wegmisbruikers. Vind het een leuk programma. Ze zouden een keer stiekem een camera in de auto van Koos Spee moeten plaatsen. Ben wel benieuwd wat die man voor rijstijl heeft.
Een aantal jaren terug is Peter R. de Vries eens met een camera achter een aantal mensen aan gereden die hoog opgaven over verkeersveiligheid, en heeft daar een uitzending over gewijd. Het was de uitzending waarbij de vorozitter van 3VO flink door de mand viel, en dat bleef ontkennen, zelfs na het vertonenn van de videobeelden. Uiteindelijk is-ie (terecht) opgestapt.

Ook Koos Spee is toen een tijd achterna gereden en gefilmd. Hem hebben ze op geen enkele overtreding kunnen pakken...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 04 aug 2005, 15:19

René schreef:Wegmisbruikers is maar een zeer slap aftreksel van Blik op de weg. Dat komt doordat de inhoud van het programma wordt bepaald door het BVOM.
Dus door de heer Spee. En wat is daar mis mee? :hap: :mrgreen:
Palance schreef:Ook Koos Spee is toen een tijd achterna gereden en gefilmd. Hem hebben ze op geen enkele overtreding kunnen pakken...
Klopt: het goede voorbeeld geven hè. :P Als ik straks chauffeur van sommige van jullie ben, doe ik dat ook. Dat doe ik altijd al trouwens. :D

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 04 aug 2005, 15:39

Ik ben het wel eens met René dat het een slap aftreksel van Blik op de Weg is. Dat vind ik wel een goed programma en zij waren bovendien eerder met het idee. Daar wordt tenminste nog iets educatiefs gedaan, terwijl ze bij Wegmisbruikers laatst een fietser lieten vallen toen ze met een verkeersbord aan kwamen lopen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 04 aug 2005, 15:58

ViaHaaren schreef:terwijl ze bij Wegmisbruikers laatst een fietser lieten vallen toen ze met een verkeersbord aan kwamen lopen. :mrgreen:
Klopt: het "vervelende ventje" heeft daarvoor ook ongenadig op z'n donder gehad kan ik je zeggen. Hoe ik dat weet? Tja... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » do 04 aug 2005, 17:56

Wegmisbruikers is inderdaad een slap aftreksel van Blik op de Weg. Het programma wordt gepresenteerd door een ventje van ik schat nog geen meter zestig met meer krullen dan talent, dat bij elk ingevorderd rijbewijs staat te knorren van (zelf)ingenomenheid. Dat ventje mogen ze van mijn part verwerken in het asfalt dat ze gaan gebruiken om de A6 door te trekken naar de A9.

Bovendien mis ik in Wegmisbruikers het educatieve gedeelte dat je in BODW wel tegenkomt: mensen wordt uitgelegd wat ze fout doen, waarom het zo fout is, wat de gevaren en mogelijke gevolgen zijn, en soms wordt een overtreder naderhand nog eens voor de camera gehaald om zijn of haar zegje te doen. Bij Wegmisbruikers zie ik alleen die gepermanente midget de moraalridder uithangen.

Plaats reactie