Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Wegverlichting in België

Bericht door Rien » zo 03 apr 2005, 12:58

Aftakking van het topic over wegverlichting algemeen.
Alfa schreef:
Mark schreef:
Wat is eigelijk het nut van die 4-armige lantaarnpalen? zoveel extra licht zal het niet geven.
Dat is gedaan omdat men palen wilde besparen en men toen slechts 1 of 2 types lamp gebruikte op snelwegen.

Pas later is de snelwegverlichtingsontwikkeling (wat een woord) van start gegaan en nu kan het men met de helft minder palen.

De ontwikkelingen zijn zeer duidelijk.In het begin gebruikte men de "antwerpen ring"-palen (die groene).Nadeel is dat je schandalig veel palen nodig hebt.Later dan die lelijke typisch belgische 4-armenmast maar de lamp was nog niet in de ontwikkelingsfase dus een hogere paal maar om geen lichtsverlies te hebben dan maar 4 lampen per paal.En dan de huidige modellen.Dus steeds minder palen wel alsmaar hoger.Ik vind dat de huidige snelwegspalen een beetje te hoog zijn, net voetbalveldverlichting.

(Weet er soms iemand hoe hoog de huidige modellen zijn?)
Ik meende dat Uitweg eens een nummer heeft gewijd aan verlichting. En inderdaad: hier een uittreksel uit het nummer van november-december 2002.
Uitweg schreef:Een gloeilamp heeft een efficiëntie van 10 tot 50 lumen per watt. De natrium lagedruklamp die langs de autosnelwegen en de belangrijkste gewestwegen wordt gebruikt, heeft een rendement van 180 tot 190 lumen per watt. De levensduur van zo'n lamp is ongeveer 9000 uur. Controleurs gaan op pad om defecte lampen te inventariseren. Ze worden dan zo snel mogelijk vervangen.
Vroeger werd op de autosnelwegen op de middenberm om de 55 meter een verlichtingspaal met een hoogte van 20 meter geplaatst. Inmiddels zijn de toestellen zodanig verbeterd ze verspreiden het licht beter en verder dat maar om de 90 meter een verlichtingspaal van 20 meter nodig is. Die evolutie viel samen met het vervangen van de oude betonnen palen door metalen palen.
Meer info:
De online versie van het Uitweg-nummer over wegverlichting.
Een artikel over verlichting in een ander, iets recenter Uitweg-nummer (thema 'Nacht').
Een brochure (PDF) van AMINAL, de leefmilieuadministratie van de Vlaamse Overheid. Deze brochure bevat ook informatie over het wegverlichtingsbeleid in Nederland.
Laatst gewijzigd door Rien op di 13 sep 2005, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 apr 2005, 19:14

Het valt ook wel op dat in Belgie alle palen een betonnen voet hebben, hier in Nederland blijven ze zo ook wel staan. ;)

Ik vind die vierarmige palen trouwens afschuwelijk lelijk. De meeste verlichting in Belgie stamt geloof ik uit de jaren 60, maar die snelwegpalen slaan alles. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 apr 2005, 19:50

ViaHaaren schreef:Het valt ook wel op dat in Belgie alle palen een betonnen voet hebben, hier in Nederland blijven ze zo ook wel staan. ;)
Tja, hier staan ze een metertje in de grond. En zelfs dan kunnen ze nog wat hebben. Het oude geluidscherm van Vinkeveen was in het jaar 2000 zo slecht dat het vrijwel volledig tegen de lichtmasten aan"hing". Vele lichtmasten kwamen hierdoor lichtelijk scheef te staan, maar er is er geen een omgevallen... :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 06 apr 2005, 8:15

René schreef:
ViaHaaren schreef:Het valt ook wel op dat in Belgie alle palen een betonnen voet hebben, hier in Nederland blijven ze zo ook wel staan. ;)
Tja, hier staan ze een metertje in de grond. En zelfs dan kunnen ze nog wat hebben. Het oude geluidscherm van Vinkeveen was in het jaar 2000 zo slecht dat het vrijwel volledig tegen de lichtmasten aan"hing". Vele lichtmasten kwamen hierdoor lichtelijk scheef te staan, maar er is er geen een omgevallen... :)
Daar niet, nee:


Bron: rijnmond.nl 5-4
23 auto's beschadigd in Heinenoordtunnel

In de Heinenoordtunnel zijn 23 auto's beschadigd geraakt door lichtbakken die van het plafond vielen.
Enkele tientallen meters aan lichtbakken kwamen maandag los en vielen op de voertuigen. Die liepen flinke lak- en ruitschade op. Twee voertuigen moesten worden weggesleept. De tunnel is ongeveer een half uur afgesloten geweest. De oorzaak is nog niet bekend. Mogelijk heeft een te hoge vrachtwagen de lichtbakken losgerukt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 11 apr 2005, 21:20

Wat mij trouwens ook opvalt in België is de grote afwezigheid van lijnverlichting terwijl deze vorm van snelwegverlichting bij ons juist vaak is toegepast in het verleden. Heeft dit er wellicht mee te maken dat Schréder (fabrikant van alle snelwegverlichtingsarmaturen in België) geen lijnverlichtingsarmaturen maakt?

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Wegverlichting in België (II)

Bericht door Ali » wo 20 jul 2005, 16:56

Oorspronkelijke titel van dit topic: Belgische autosnelwegverlichting irritant
(aangepast door Rien, moderator, op 13 september 2005)


Ik woon in België en als er buiten die lelijke verlichte polyesterborden nog iets is wat me mateloos kan irriteren is de wegverlichting. Op secundaire en in steden staan soms mooie verlichtingspalen, maar waarom niet op een autosnelweg??? Ik vind dat België véél in het buitenland kan opsteken van contructie van autosnelwegen. In Frankrijk worden architecten ingeschakeld die ervoor moeten zorgen dat de autosnelweg in zijn geheel mooi oogt. Ik zeg niet dat men van vandaag op morgen alle palen moet wijzigen, maar men zou alvast kunnen beginnen op de ringautosnelwegen van Antwerpen en Brussel. Op de E40 tussen Brussel en Gent staan nu wel véél betere lichtpalen die krachtiger schijnen en ook verder uit elkaar staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2005, 17:25

Sja, sommige dingen in Belgie zijn zo ontzettend lelijk, dat ze toch ook wel weer mooi worden. Ik krijg nostalgische gevoelens bij de lichtmasten die 15 jaar geleden nog gewoon waren op de E 17. Inmiddels geloof ik allemaal gevallen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 20 jul 2005, 20:30

Ach ja, lichtmasten zijn ook vaak maar sluitstuk. Overigens mag het van mij best zuiver functioneel zijn - als er een architect aan te pas komt kan het soms juist lelijk worden. Maar de belgische masten met 4 armaturen eraan zijn inderdaad niet de mooiste wonderen van schoonheid.

Bij lelijke lichtmasten denk ik altijd meteen aan de straatverlichting die een paar jaar geleden was aangebracht in Amsterdam tussen Centraal Station en de Dam. Van die post-moderne lichtblauwe gevaartes. :kots:

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 20 jul 2005, 23:19

Ali schreef:In Frankrijk worden architecten ingeschakeld die ervoor moeten zorgen dat de autosnelweg in zijn geheel mooi oogt.
Daarmee kan niet gezegd worden dat alle snelwegen in Frankrijk er nou zo fraai uitzien, denk daarbij vooral aan een groot aantal Noord-Franse snelwegen zoals de A1, de A2, de A22 en de tolvrije gedeeltes van de A16 en de A31. Net als vele snelwegen in België zijn deze ook ingericht met een betonnen middenberm/afscheiding en de genoemde 'lelijke' lichtmasten.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 21 jul 2005, 11:28

Ik vind de A 22 persoonlijk er wel mooi uitzien. Maar goed, smaken verschillen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 23 jul 2005, 13:46

Op de E411/E25 hebben ze volgens mij nieuwe mooie palen neegezet voor de verlichting.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 24 jul 2005, 20:09

Of die palen daar in de Ardennen nodig zijn is weer een volgende vraag. Als het niet nodig is, moet je geen lantaarnpalen neerzetten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 24 jul 2005, 23:07

Op de E42 wordt vanaf Malmedy de weg niet meer verlicht, enkel bij afritten en dalviaducten.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » zo 24 jul 2005, 23:12

En op de E25 wordt (werd?) richting luxemburg vanaf vielsalm niet meer verlicht tot aan het knooppunt met de E411.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 25 jul 2005, 7:42

Ik ben een keer 's nachts door Belgie heengereden. Ik vind de hoeveelheid verlichting op sommige plaatsen nogal overdreven. Dat je de Ringen van Antwerpen en Brussel verlicht, OK. Maar het stuk Brussel-Charleroi? Zelfs de N5 ten zuiden van Charleroi is over een aanzienlijk del verlicht, iets dat ik best zonde vind.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 25 jul 2005, 11:31

Het zal altijd een afweging blijven: zeker is dat op goed verlichte stukken, de kans op ongevallen afneemt. Aan de andere kant kan er ook sprake zijn van "lichtvervuiling".

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 26 jul 2005, 23:32

Mark schreef:Op de E42 wordt vanaf Malmedy de weg niet meer verlicht, enkel bij afritten en dalviaducten.
Dat geldt in ieder geval voor het gedeelte tussen Malmédy en St. Vith. Vanaf daar tot aan de Duitse grens is echter wel degelijk verlicht.
Tims schreef:En op de E25 wordt (werd?) richting luxemburg vanaf vielsalm niet meer verlicht tot aan het knooppunt met de E411.
Tijdens de werkzaamheden van vorig jaar stonden daar gloednieuwe lichtmasten in de middenberm, alleen ontbrak op het grootste gedeelte hiervan nog de lantaarn zélf. In mijn optiek zijn ze inderdaad vrij overbodig in de Ardennen en zorgen voor een hoop lichtvervuiling, maar het schijnt de kans te verkleinen dat iemand 's avonds achter het stuur in slaap valt.
Groet, Charles

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » wo 27 jul 2005, 0:27

De lichtmasten in de middenberm in de ardennen gaan (of gingen??) 's nachts rond 0:30u uit. Dit geldt ook voor andere gedeeltes van België.
Dit waarschijnlijk uit kostenbesparing.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 27 jul 2005, 7:57

Tims schreef:De lichtmasten in de middenberm in de ardennen gaan (of gingen??) 's nachts rond 0:30u uit. Dit geldt ook voor andere gedeeltes van België.
Dit waarschijnlijk uit kostenbesparing.
Vroeger (opa vertelt..) toen ik nog in Spijkenisse woonde, deed men 's avonds, ook uit kostenbesparingen, zo ongeveer de helft van de straatverlichting uit. Vanwege de (on)veiligheid op straat is men daat later weer van af gestapt.

Overigens vind ik veel verlichting 's nachts op de snelweg een soort schijnveiligheid. Persoonlijk rij ik liever in het donker, dan ben je meer gecontentreerd (ten minste: dat zou je moeten zijn) bezig met het verkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 27 jul 2005, 12:05

OT:
René schreef:Bij lelijke lichtmasten denk ik altijd meteen aan de straatverlichting die een paar jaar geleden was aangebracht in Amsterdam tussen Centraal Station en de Dam. Van die post-moderne lichtblauwe gevaartes. :kots:
Mwah, ieder zijn smaak. Ik mag ze graag zien. Ze hadden er echter beter bomen kunnen neerzetten.

OnT:

Alhoewel de verlichting in België niet bepaald de schoonheidsprijs verdient, ben ik er na het invallen van de duisternis wel erg blij mee. Daar kunnen ze in bijv. Duitsland nog wat van leren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » wo 27 jul 2005, 12:50

Afbeelding

(Zijn dit de vermeende lichtblauwe postmoderne gevallen waar Rene het over had)
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 27 jul 2005, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 27 jul 2005, 12:57

Yup. En daarbij zijn ze niet lichtblauw, maar turquoise. :boek:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 jul 2005, 12:57

Ja, die dus. :neenee:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 27 jul 2005, 12:59

Sorry, maar ik vind dit er niet uitzien.

Ik vind dat de Duitse snelwegen wel een paar palen kunnen gebruiken. Een paar palen bij wat KP zou ik niet erg vinden. Ook bij gevaarlijke stukken. Ook was ik 2 jaar geleden in het plaatse Kröv (Moezeldal). Het bungalow park lag bovenop een berg, en als je naar boven wou moest je eerst over een vrij gevaarlijke weg naar boven. Die was 's avonds helemaal donker. Ik vond wel dat ze daar in de bochten een paaltje konden neerzetten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 27 jul 2005, 16:03

Ook "typisch Duits":
Grote kruisingen buiten de bebouwde kom hebben vaak geen verlichting. 's Nachts zie je alleen maar de lampen van de VRI's en andere voertuigen. Volledige verlichting zou toch echt beter zijn.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 28 jul 2005, 21:12

Aan elk land is wel iets typich. Ik vind het wel grappig om die verschillende dingen te zien. In Frankrijk heb je langs de peage geen verlichting bij aires waar alleen een WC staat. Ik vind dat de Wc minstes verlicht moet worden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 31 jul 2005, 14:19

vind dat de Wc minstes verlicht moet worden.
Dat ben ik helemaal met je eens. Er is niets irritanter dan een WC zonder licht. En een badkamer zonder spiegels, zoals ik afgelopen week heb moeten ondervinden, maar dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 31 jul 2005, 14:30

Ik heb overdag bij een Aire staan pissen, bah wat een smerige boel daar. Het hele hok rook naar pis en op de vloer overal papieren. Staat er een bordje bij met het verzoek om Frankrijk schoon te houden... :roll:

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 14:39

Over het algemeen is het er smerig maar als je toch moet moet je gaan. :)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 02 aug 2005, 15:55

Waarom worden de Belgische wegen eigenlijk verlicht?

Het antwoord staat hier te lezen

"Ooit klaagde de koningin van België dat ze er niet van hield om over donkere snelwegen naar huis te rijden. De koning (staatshoofd) heeft toen hoogstpersoonlijk opdracht gegeven om het hele netwerk te verlichten"
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie