Mechelen wil snelheidszones invoeren

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Mechelen wil snelheidszones invoeren

Bericht door R4 »

VRTnieuws.net schreef:Mechelen wil snelheidszones invoeren
di 10/07/07 - Vanaf volgend jaar mag er in Mechelen alleen nog 90 kilometer per uur gereden worden op de gewestwegen.
Het stadsbestuur werkt aan een plan om de snelheid overal te verlagen en deelt het grondgebied daarbij in in snelheidszones.

In die zones mag dan alleen nog 30, 50 of 70 kilometer per uur gereden worden. Veel woonzones zullen een zone 30 worden.

Aan het begin en het einde van elke zone komen er speciale borden. Daardoor kunnen verschillende verkeersborden op straatniveau weg.

Het schepencollege beslist vrijdag over het nieuwe verkeersplan. Midden volgend jaar zou het van start moeten gaan.
Ik ben benieuwd om dat plan eens te zien. Het kan immers heel wat borden schelen in het straatbeeld. Hopelijk gebeurt de indeling in zones wel een beetje op een logische manier en blijft de snelheid op belangrijke assen hoog genoeg.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Rien
verkeersader

Re: Mechelen wil snelheidszones invoeren

Bericht door Rien »

Hiermee volgt Mechelen toch gewoon de initiatieven van tal van andere gemeenten? In dezelfde omgeving hebben Rumst en Londerzeel ook al hun grondgebied in snelheidszones ingedeeld.
R4 schreef:Hopelijk ... blijft de snelheid op belangrijke assen hoog genoeg.
Vrees daar maar alvast voor. De gemeenteweg van Mechelen naar Kapelle-op-den-Bos doorheen Hombeek is geheel 50 km/u geworden, hoewel de brede betonbaan natuurlijk uitnodigt tot hogere snelheden. 70 km/u lijkt me op zo'n weg (licht kronkelend met lintbebouwing) traag genoeg.
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

Onze wagens worden steeds beter en veiliger maar toch gaan we steeds trager rijden. Binnenkort zal je weer met paard en kar kunnen gaan want in de helft van de steden mag je toch maar 30
peejay
autoweg

Bericht door peejay »

R4 schreef:
VRTnieuws.net schreef:[...] Vanaf volgend jaar mag er in Mechelen alleen nog 90 kilometer per uur gereden worden op de gewestwegen. [...]
In die zones mag dan alleen nog 30, 50 of 70 kilometer per uur gereden worden [...]
Weggebruiker wordt staande gehouden door een diender: "U bent in overtreding. U reed 48 kilometer per uur in een zone waar alleen maar 30, 50 of 70 kilometer per uur gereden mag worden."
Rij met je hart
Mexxodus
dorpsstraat

Bericht door Mexxodus »

Echt minder borden zijn er niet in Mechelen. In veel straten en pleinen is het tegenwoordig een echte bordenzee. En soms voor de meest onlogische zaken. Waarom moet er bijvoorbeeld op een kruising met een bord dat je verplicht om linksaf te rijden, om de hoek rechts nog eens een verbodenrichtingteken hangen? Of waarom moet in een enkelrichtingstraat met verbodenrichtingbord bij elk klein zijstraatje dat bord weer herhaald worden? Op sommige kruispunten plaatsen ze zelfs aan verkeerseilanden verbodenrichting borden ook al moet je een acrobaat zijn of spookrijder om zo'n eiland langs de verkeerde kant of in verboden richting in te rijden? Is dat om zichzelf juridisch in te dekken dat al die 'dubbele' borden geplaatst worden? Of houdt met de mensen voor dom of onoplettend?
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

denne007 schreef:Onze wagens worden steeds beter en veiliger maar toch gaan we steeds trager rijden. Binnenkort zal je weer met paard en kar kunnen gaan want in de helft van de steden mag je toch maar 30
Welkom in de verkeerswereld van de Lage Landen, blijkbaar kopieren jullie nu dus de verkeerde dingen van ons... :roll:
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Ik weet niet waar deze foto is genomen, maar ik vind hem hier wel heel toepasselijk. Hoe verzinnen ze het! :P

Bron: http://www.ad.nl.
Foto: Armand Lejeune
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Lijkt mij in de buurt van Sint Katelijne waver te zijn. Tjonge toch, neen hier toch ook al niet he!!! In Mechelen zijn er nog wegen genoeg waar je 90Vmax kunt rijden. De baan naar Dendermonde -> N16 en de R6 is een semi snelweg 2x2 rijstroken, hier gaan ze toch geen 70 van maken zeker? En voor de rest liggen er nog veel wegen in Mechelen met een afzonderlijk fietspad en weinig kruisingen waar je zeker 90 kunt!
denne007
autoweg

Bericht door denne007 »

als ik die bochten even verder op die weg zie zou ik die zeker niet willen nemen aan 70 per uur :? ik denk wel dat er hier sprake is van een misverstand.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Mikhail schreef:Lijkt mij in de buurt van Sint Katelijne waver te zijn.
Volgens Google Maps is er maar één Laambeekstraat in België. Niet in de buurt van Sint-Katelijne-Waver, maar tussen Lummen en Hasselt. Hoe dan ook, hele vreemde situatie...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

denne007 schreef:als ik die bochten even verder op die weg zie zou ik die zeker niet willen nemen aan 70 per uur :? ik denk wel dat er hier sprake is van een misverstand.
Toch niet. Dat bord staat er effectief wel en niet verkeer geplaatst ofzo. In Sint Katelijne waver mag je overal 70 rijden buiten de bebouwde kom, ook zo'n boerenbaantjes ... da's wel erg logisch hoor! Not ...
jefke
zandpaadje

Bericht door jefke »

Helaas geen foto ervan, maar een zijweg van de Grensstraat in Putte heeft een bordje Zone 50 of 70 (weet het niet meer vanbuiten) terwijl dit een gewone zandweg is. Soms gaat men toch écht wel ver :-)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ken deze buurt heel goed, hier hanteert men dan de gedachte, buiten de bebouwde kom mag je normaal 90, het zijn 3 zones dus is dit 70 vmax, maar je moet natuurlijk altijd logisch redeneren dusja.