Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door bas1984 » vr 29 jul 2005, 9:54

Ik liep vanochtend over de stationsstraat en zag bij de kruising stationsstraat / wilhelminasingel een nieuws designs verkeerslichten.

Ik heb helaas geen fototoestel bij me. Omschrijving van de lichten:
Ze zijn erg plat, niet zo'n grote zwarte rand eromheen, ronde lichten boven elkaar, qua uiterlijk lijkend op franse verkeerslichten vind ik zelf, alleen dan platter.

Heef iemand ze mss ook al op andere plaatsen gezien of ook in Maastricht en er mss foto's van? En waarom zou je goedwerkende verkeerslichten vervangen?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 11:51

Ik weet welke je bedoelt. Dat is een nieuw ontwerp van Vialis. Kijk voor meer info op http://www.vialis.nl :)

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » vr 29 jul 2005, 12:56

Deze dus:

Afbeelding

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 12:59

Volgens mij zijn de gloeilampen vervangen door LED jes.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 29 jul 2005, 13:18

snelwegracer schreef:Volgens mij zijn de gloeilampen vervangen door LED jes.
Klopt. Daarom zijn die "kappen" boven de lichten ook niet meer nodig. In de Vinex-wijk Leidsche Rijn bij Utrecht zijn en worden deze nieuwe VRI's geplaatst en het is ook de bedoeling dat in Utrecht zelf, bij vervanging van oude installaties, alleen nog maar dit model wordt gebruikt. Ze gaan langer mee en zijn ook goedkoper.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 29 jul 2005, 13:35

Die bedoel ik inderdaad en dan zonder die kappen.

Ik zelf vind ze wel mooi

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 15:26

Dat vind ik ook maar het is jammer als de gloeilamp verdwijnt uit de VRI's
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 16:19

Ik heb zelf ook een voorkeur voor LED-verkeerslichten, maar ik zou nog wel de kappen plaatsen, aangezien deze met name bij fel zonlicht contrastverhogend werken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 29 jul 2005, 18:38

Hajo schreef:
snelwegracer schreef:Volgens mij zijn de gloeilampen vervangen door LED jes.
Klopt. Daarom zijn die "kappen" boven de lichten ook niet meer nodig. In de Vinex-wijk Leidsche Rijn bij Utrecht zijn en worden deze nieuwe VRI's geplaatst en het is ook de bedoeling dat in Utrecht zelf, bij vervanging van oude installaties, alleen nog maar dit model wordt gebruikt. Ze gaan langer mee en zijn ook goedkoper.
Klopt. Op de N407 bij Vleuten t.h.v. de spoorwegovergang zijn ze vandaag geplaatst.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » vr 29 jul 2005, 19:10

Soms zijn die led-verlichtingen trouwens zo fel dat ze pijn doen aan je ogen...
It aint over 'till it's over...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 29 jul 2005, 19:18

Dat had ik pas in Maarsen als je bij de aansluiting met de A2 op de N230.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 21:01

Mus schreef:* LEDs zijn energiezuiniger dan andere lampen
* LEDs gaan zelden tot nooit kapot
* LEDs zijn ook optimaal zichtbaar bij fel zonlicht
* LEDs worden nauwelijks warm

LEDs worden niet alleen toegepast bij (vracht)auto's (achterlichten, knipperlichten, contourverlichting), maar ook bij verkeerslichten, waarschuwingslichten bij werkzaamheden, knipperlichten bij spoorwegovergangen, etc. etc. Prima idee, van mij mogen ze verder gaan op de ingeslagen weg.

Overigens mogen ze die LED-verkeerslichten 's nachts best wat dimmen. Met name bij groen licht krijg ik soms zo'n onbehoorlijke partij licht in m'n bakkes geslingerd dat ik even een seconde of vijf niks meer zie.
Even mezelf quoten vanuit een andere draad :)

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » vr 29 jul 2005, 21:13

Mus schreef:Ik heb zelf ook een voorkeur voor LED-verkeerslichten, maar ik zou nog wel de kappen plaatsen, aangezien deze met name bij fel zonlicht contrastverhogend werken.
Zoals Mus al schreef is dit niet meer nodig, omdat deze voldoende zichtbaar blijven bij zonlicht!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 21:18

Ik vind bij dat nieuwe type de achtergrondschilden niet zo goed passen, maar dat is een kwestie van smaak. De lichten zelf vind ik wel mooi.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 29 jul 2005, 21:19

Ik bedoel het volgende:

Bij fel zonlicht is de kleur van het licht weliswaar nog goed zichtbaar, maar het gevaar bestaat dat het verkeerslicht tegen de achtergrond wegvalt, omdat het licht van het verkeerslicht als het ware "verdund" wordt door het felle zonlicht. Door het plaatsen van zonnekappen hef je deze verdunning op, waardoor rood licht nog roder lijkt en groen licht nog groener, en dus valt het verkeerslicht an sich beter op.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 30 jul 2005, 14:19

Ghè ghè. Na de plasma-tv-schermen en de flatscreens voor bij de PC, gaat Nederland nu ook aan de platte stoplichten...:mrgreen:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jul 2005, 14:26

Op zich vreemd. In Spijkenisse zijn ook aardig wat verkeerslichten vervangen door type's met LED, maar ze zien er gewoon nog hetzelfde uit.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 30 jul 2005, 15:32

Mark schreef:Op zich vreemd. In Spijkenisse zijn ook aardig wat verkeerslichten vervangen door type's met LED, maar ze zien er gewoon nog hetzelfde uit.
Op de N65 zijn ook vrijwel alle lichten vervangen door LED's, maar ook daar hebben ze de palen laten staan. Ook hebben ze nog lichtkappen. Ik moet wel zeggen dat het voor de zichtbaarheid een enorme verbetering is geweest.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 30 jul 2005, 15:33

Dat is hier ook :)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 30 jul 2005, 20:08

ik vind LED beter dan de gloeilamp.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 31 jul 2005, 9:12

snelwegracer schreef:Dat had ik pas in Maarsen als je bij de aansluiting met de A2 op de N230.
Mag ik weten wat je hier wilde zeggen? Een halve zin maakt me dat erg moeilijk ;)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 31 jul 2005, 10:26

De afrit 6 met de A2 staan ook van zulke verkeerslichten met Led jes. Toen het licht op groen ging was het groene licht fel. Ik kwam van de N230 en ging naar de A2 richting knooppunt Ouderijn.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Hensepens » zo 31 jul 2005, 10:54

In Heemstede zijn op een kruispunt op de N201 richting Zandvoort dezelfde nieuwe lichten geplaatst. Ik vind ze ook wel mooi eigenlijk. Niet zo lomp. En met die led techniek heb je eigenlijk geen last meer van de zon.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 31 jul 2005, 12:53

Bij de spoorwegen worden ook al jaren LED-seinen toegepast zonder zonnekappen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 31 jul 2005, 15:28

Taurus schreef:Bij de spoorwegen worden ook al jaren LED-seinen toegepast zonder zonnekappen.
Je bedoelt die handel die bij Gouda staat bijvoorbeeld ? Dat is geen LED. Dat is oude techniek, vergelijkbaar met matrixsignaalgevers.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 31 jul 2005, 17:00

ViaHaaren schreef:Ik vind bij dat nieuwe type de achtergrondschilden niet zo goed passen, maar dat is een kwestie van smaak. De lichten zelf vind ik wel mooi.
Helemaal mee eens. Of ze laten de oude staan (met LED erin) of nieuwe naar Frans voorbeeld (of zoals het voetgangerslicht) zonder kappen. Dat staat een stuk beter.
Rainier

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » ma 01 aug 2005, 12:27

matrixsignaalgevers
Werkten die ook niet met LED's ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 01 aug 2005, 12:37

Alfa schreef:
matrixsignaalgevers
Werkten die ook niet met LED's ?
Nee, daar zitten gewoon gloeilampen of halogeenlampen in.
Het licht daarvan wordt vervolgens via fibers zichtbaar gemaakt. Vergelijk met die gekleurde sprietenlampen die eind jaren '70 erg populair waren.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 01 aug 2005, 13:29

Werken de nieuwste tyes ook nog steeds met normale lampen?

http://home.hetnet.nl/~marctiny/xc.html een pagina over LED technieken in overwegen.

Overigens worden in bepaalde signaalgevers wel LED technieken gebruikt, kijk maar op http://www.brimos.nl .

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 aug 2005, 12:47

Vandaag een heel artikel in het lokale gedeelte van Dagblad de Limburger over deze nieuwe verkeerslichten:
Dagblad de Limburger schreef:ViaLina regelt het verkeer

Van onze verslaggever

Maastricht - Op een van de drukste en markantste kruispunten van Maastricht staan sinds vorig week nieuwe verkeerslichten: modern, design en zuinig. Louter de oplettende verkeersgebruiker die oog heeft voor detail, zal het zijn opgevallen. Het kruispunt Stationstraat-Wilhelminasingel in Wyck heeft nieuwe verkeerslichten gekregen. En geen gewone lichten. Nee, design verkeerslichten die de naam ViaLina dragen. Maastricht heeft hier zelfs een primeur te pakken. Als eerste in Zuid-Nederland kijken automobilisten, fietsers, brommers en voetgangers in Wyck naar de nieuwe verkeerslantaarn die drie maanden geleden op Nederlandse kruispunten is geïntroduceerd.

,,Als moderne klassieker heeft de ViaLina een eigentijds en tegelijkertijd tijdloos uiterlijk met een vriendelijke, maar mechanisch sterke uitstraling'', prijst Vialis Verkeer & Mobiliteit BV haar nieuwste licht in een folder aan.

Het speciale van de ViaLina is de vorm. De oude generatie verkeerslichten, die al zo'n vijftig jaar langs de weg staat, is hoekig, zwaar aangezet en plomp.De ViaLina is slank, plat en rond: een opfrisser voor het verkeersbeeld. Deze vriendelijke en esthetisch aantrekkelijke vorm is de reden geweest waarom de gemeente Maastricht voor dit nieuw verkeerslicht heeft gekozen, vertelt Robin van Haasteren van Vialis. ,,De ViaLina past beter bij de statige, monumentale gebouwen en geeft de stad toch een moderne touch. Het past beter bij de uitstraling van de stad. Dit verkeerslicht is compacter en minder nadrukkelijk aanwezig.''

Opvallend aan de Via Lina is het ontbreken van de zwarte zonnekappen waardoor het rood, oranje en groen ook van de zijkant te zien zijn. Door de voortschrijdende techniek op lampengebied zijn die vierkante kapjes niet meer nodig. De ouderwetse gloeilamp is in veel verkeerslichten al vervangen door de zuinigere LED-lampen die een langere levensduur hebben.

Dit was een belangrijke reden voor Vialis om een geheel nieuw type verkeerslicht te ontwerpen omdat deze lichttechniek een minder ruimtevergende ombouw nodig heeft. LED-lampen -Light Emitting Diodes- geven geen licht via gloeidraden zoals de gloeilamp maar via kleine elektronische componenten. Deze geven helderder en feller licht waardoor het rood, oranje en groen beter te zien zijn, ongeacht of de zon schijnt, het regent of nacht is. Op zeer zonnige verkeersplekken zijn er nog wel zonnekapjes nodig voor de ongunstige hoeken, maar deze frontjes zijn zo klein dat ze haast niet opvallen.

Naast de esthetische vorm heeft het zuinig gebruik van de LED-lampen en de voor het milieu minder belastende productie van de ViaLina de keuze van de gemeente beïnvloed. De verkeerslantaarns is niet van traditioneel aluminium gemaakt maar van kunststof. Daar wordt de laatste jaren veel vaker voor gekozen. ,,Voor het produceren van kunststofproducten is minder energie nodig en daardoor is dat minder belastend voor het milieu. Kunststof is ook makkelijker te recyclen'', legt Van Haasteren uit. En kunstof is licht materiaal waardoor de lichten makkelijker bevestigd kunnen worden op palen en masten. Geen onbelangrijk gegeven in kader van de Arbo-wet. Als de lamp bij de gemeente Maastricht in de smaak valt, dan zullen de verouderde verkeerslichten in Maastricht vervangen worden door de ViaLina.

Ten slotte: wat betekent de naam eigenlijk? Van Haasteren weet alleen dat de naam is afgeleid van Vialis waarbij 'Via' uiteraard weg betekent. Maar waar Lina voor staat? ,,Geen idee maar het klinkt wel mooi.'' En het past uitstekend in de Romeinse namentrend in deze stad.

Plaats reactie