[KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Pino » ma 05 nov 2007, 22:36

Nee, geen snelwegen op Groenland; naar ik begrijp gaat het grootste gedeelte van het verkeer per vliegtuig, helicopter of boot. Maar toch zeker wel de noordelijkste wegen op aarde. En de noordelijkste radarcontrole - zie onderstaande borden in de buurt van Thule Air Base, op zo'n 77 graden noorderbreedte.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Groenland

Bericht door Vinny » ma 05 nov 2007, 22:52

Radarcontrole vind ik absolute onzin daar. Lijkt me je eigen verantwoordelijkheid om niet tegen een loslopende ijsbeer aan te rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Groenland

Bericht door Palance » di 06 nov 2007, 6:58

Dan schieten we die ijsberen toch gewoon af? :kwaad: (analoog aan het Nederlandse zwijnen-waar-we-last-van-hebben-knallen-we-gewoon-af).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Groenland

Bericht door Willem » di 06 nov 2007, 11:39

Waar zouden die wegen heen lopen? Dat er in de plaats zelf wegen zijn is logisch, maar daarbuiten zijn er niet veel plaatsen waar je naar toe kunt rijden. Over land naar Nuuk is immers uitgesloten. Of houden die wegen aan de rand van de ijskap gewoon op?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Groenland

Bericht door Palance » di 06 nov 2007, 13:32

Als voorbereiding op de het smelten van de ijskap is met wellicht alvast begonnen met bouwen :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Groenland

Bericht door Pino » di 06 nov 2007, 14:18

Willem schreef:Waar zouden die wegen heen lopen? Dat er in de plaats zelf wegen zijn is logisch, maar daarbuiten zijn er niet veel plaatsen waar je naar toe kunt rijden. Over land naar Nuuk is immers uitgesloten. Of houden die wegen aan de rand van de ijskap gewoon op?
Thule is natuurlijk meer dan het plaatsje alleen, het is een luchtmachtbasis met landingsbaan, maar ook met militaire installaties op de omringende heuvels. Daar moeten natuurlijk ook wegen naartoe, en die zie je op de plaatjes (op de bovenste foto wordt naar South Mountain verwezen - dat is een van de installaties in de directe omgeving). Op de foto zie je dus weliswaar geen huizen, maar reken er maar op dat je feitelijk vlakbij de bebouwing zit en dat dus geen sprake is van een weg naar andere plaatsjes of zelfs maar richting ijskap. Zie de luchtfoto op http://www.thuleab.dk/

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Groenland

Bericht door Seat Ibiza » zo 03 aug 2008, 11:20

In Groenland zijn er inderdaad alleen wegen in de verschillende plaatsen. Dat kan een mini-wegennet zijn in de kleine plaatsen, maar ook een wat groter wegennet, bijvoorbeeld in de hoofdstad Nuuk (15.000 inwoners). Hier zijn zelfs verkeerslichten te vinden! Op slechts één plaats is er een weg naar de ijskap, namelijk in Kangerlussuaq. Dat is te danken aan Volkswagen, dat er een tijdje een testcentrum had om auto's te testen onder de barre, koude omstandigheden ter plekke.

(ik kom later deze week met foto's)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Palance » zo 03 aug 2008, 11:32

Ben je er zelf geweest?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » zo 03 aug 2008, 11:40

^^
Inderdaad :D
Ik ben in een aantal plaatsen aan de westkust geweest, waaronder de hoofdstad Nuuk. Moet de foto's nog even uploaden en sorteren, maar ze komen er aan hoor ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Palance » zo 03 aug 2008, 11:44

Wow! :schrikreactie: (*pure jaloezie*) Waarom juist daar, hoe lang, enzo. Ik wil alles weten ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 14:02

Ik ben met een (cruise)schip langs de zuid-westkust van Groenland gevaren. Het schip startte vanuit Duitsland en voer via Faeröer-eilanden (stop helaas geschrapt vanwege slecht weer) en IJsland naar Groenland. Totale reisduur 14 dagen. In Groenland hebben we de plaatsen Qaqortoq, Igaliku, Nuuk, Ilulissat en Kangerlussuaq bezocht. Een stop in Qeqertarsuaq verviel, omdat een ijsberg de doorvaart naar de ankerplaats blokkeerde...

Ik heb inmiddels een aantal foto's geüpload en gesorteerd. Hier volgen wat wegenindrukken in verschillende plaatsen.

Qaqortoq:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 14:05

In Nuuk zijn zelfs verkeerslichten te vinden:
Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 04 aug 2008, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Pino » ma 04 aug 2008, 14:16

Seat Ibiza schreef:Ik ben met een (cruise)schip langs de zuid-westkust van Groenland gevaren. Het schip startte vanuit Duitsland en voer via Faeröer-eilanden (stop helaas geschrapt vanwege slecht weer) en IJsland naar Groenland. Totale reisduur 14 dagen.
Lijkt me inderdaad een goede manier om Groenland te bekijken, zo per cruiseschip. Want met de auto zit je steeds vast in de directe omgeving van de grotere plaatsen en door steeds van plaats naar plaats te vliegen, zie je natuurlijk ook steeds niet. Met een cruise zie je de kust, en dat is toch het stuk van Groenland waarvan je het moet hebben volgens mij (plus de ijskap; daarvoor moet je denk ik toch een keer een vlucht maken).

Maar ... kost vertrekken vanuit Duitsland je niet onnodig veel tijd? Om meer tijd in (d.w.z. langs de kust van) Groenland door te brengen zou ik liever naar Reykjavik vliegen en pas daar met de cruise beginnen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Palance » ma 04 aug 2008, 14:20

Hoe lang duurt de overtocht van Duitsland naar Groenland?

Mooie foto's! Weinig ijs te bekennen. Dat is logisch in deze tijd van het jaar, maar ik heb alleen maar beelden op het netvlies van besneeuwde gebieden.

Waar heb je die cruise geboekt? Ik wil nl. zelf ook ooit zoiets gaan doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 14:24

Pino schreef:Maar ... kost vertrekken vanuit Duitsland je niet onnodig veel tijd? Om meer tijd in (d.w.z. langs de kust van) Groenland door te brengen zou ik liever naar Reykjavik vliegen en pas daar met de cruise beginnen.
De Faeroër is natuurlijk ook wel mooi om mee te pakken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 15:05

Pino schreef:Maar ... kost vertrekken vanuit Duitsland je niet onnodig veel tijd? Om meer tijd in (d.w.z. langs de kust van) Groenland door te brengen zou ik liever naar Reykjavik vliegen en pas daar met de cruise beginnen.
Wij vertrokken zaterdagavond uit Duitsland, hadden op maandagmiddag in de Faeröer moeten zijn, woensdagochtend waren we in Reykjavik en uiteindelijk vrijdagochtend in Groenland. Ja, het kost dus veel tijd, maar omdat het een soort "pakketreis" was, was er geen mogelijkheid om in Reykjavik op te stappen. Wat Chris ook al zei, was ook een reden om voor deze reis te kiezen: we hadden graag de Faeröer meegepikt. Als er op speciaal verzoek al een mogelijkheid zou zijn geboden om pas in Reykjavik op de boot te stappen, had je dat alleen een kortere reisduur opgeleverd, maar geen extra dagen in Groenland. De route werd slechts tweemaal gevaren dit jaar door deze rederij, namelijk zoals wij zijn gevaren en omgekeerd met vertrek vanuit Groenland.
Palance schreef:Waar heb je die cruise geboekt? Ik wil nl. zelf ook ooit zoiets gaan doen.
Wij hebben onze reis gemaakt via Delphin Kreuzfahrten. Ze hebben slechts één schip en ik zag al in de routeplanning, dat ze in 2009 niet in Groenland komen. Er zijn ongetwijfeld nog andere maatschappijen die Groenland aandoen, maar ik zou je zo 1,2,3 niet kunnen zeggen welke. Wel hebben we een schip van Hurtigruten gezien, dat in de zomer tochten maakt in Groenland en in de winter (onze winter dus) naar Antarctica vaart. Daar hangt wel een (nog) hoger prijskaartje aan. Info daarover kun je vinden via http://www.hurtigruten.com.
Palance schreef:Mooie foto's! Weinig ijs te bekennen. Dat is logisch in deze tijd van het jaar, maar ik heb alleen maar beelden op het netvlies van besneeuwde gebieden.
Thanx. Er volgen nog meer. Zal er ook wat plaatsen van sneeuw en ijs, maar daar staan dan weer geen wegen op ;)
De kust is in de zomer relatief sneeuw- en ijsvrij. Het binnenland is permanent bedekt door een laag ijs tot wel 3 km dik...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Chris » ma 04 aug 2008, 15:10

Ook wel logisch dat het zuidelijker ijsvrij is, in midden Noorwegen lopen de gletsjers ook niet door tot in de zee. In Alaska heb je zelfs gletsjers op zeeniveau op de zelfde breedtegraad als Noord Denemarken, da's hier moeilijk voor te stellen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 15:14

^^
In Ilulissat, ook in het zuiden dus, ligt de beroemde ijsfjord, geplaatst op de werelderfgoedlijst van Unesco. Hier reikt het landijs dus tot in zee.

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 aug 2008, 21:38

Straatbeeld in Ilulissat:
Afbeelding

Straatbeeld in Kangerlussuaq en omgeving:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Let bij die laatste foto even op het verkeersbord, dat duidelijk van VS-fabrikaat is. Opmerkelijk, omdat de bebording verder Deens is, maar ook weer niet, omdat Kangerlussuaq tot een aantal jaren terug een Amerikaanse basis was.

Opmerking: ik heb nog een foto toegevoegd aan de bijdrage over Nuuk hier een paar posts boven!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Rene » ma 04 aug 2008, 23:06

Bijzondere reis, Seat Ibiza.
Leuk om eens foto's van die onbekende bestemming te zien. :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [GL] Groenland - Greenland - Grønland

Bericht door Seat Ibiza » wo 06 aug 2008, 10:10

Deze was ook nog wel leuk:

Afbeelding

Medianieuws

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Medianieuws » wo 26 nov 2008, 16:54

Het Nieuwsblad 26-11-08 schreef:Groenland kiest voor meer autonomie
Een overweldigende meerderheid van de bevolking van Groenland, waar vooral Inuit wonen, heeft zich dinsdag in een referendum uitgesproken voor meer autonomie.
De bevolking van het tot Denemarken behorende eiland Groenland wil de autonomie uitgebreid zien naar dertig nieuwe terreinen, waaronder politie, rechtspraak en het maritieme milieu.
Verder werden in het referendum richtlijnen voorgesteld over de verdeling van potentiële olieopbrengsten tussen Groenland en Denemarken.
Als de voorgestelde wijzigingen doorgevoerd worden, zullen jaarlijks de eerste 75 miljoen Deense kroon (ruim tien miljoen euro) aan olie-inkomsten regelrecht naar Groenland gaan. Extra inkomsten zouden gelijk verdeeld worden.
Het is de hoop dat deze olie-inkomsten het eiland in staat stellen geleidelijk onafhankelijk te worden. Groenland krijgt nu een jaarlijkse subsidie van ongeveer 3,5 miljard kroon (470 miljoen euro), goed voor ongeveer tweederde van de Groenlandse begroting.

Onafhankelijkheid
Maar liefst 76 procent van de stemgerechtigde Groenlanders heeft ja gezegd tegen het autonomievoorstel, dat de zegen heeft van Denemarken.
'De tranen biggelen over mijn wangen', zei de Groenlandse premier Hans Enoksen, die de uitslag van het referendum 'historisch' noemde. De nieuwe status van Groenland gaat op 21 juni in.
Het eiland werd in 1775 een kolonie van Denemarken. In 1953 kreeg het, krachtens de nieuwe Deense grondwet, de status van provincie.
In 1979 kregen de Groenlanders een eigen regering en een parlement, alsmede zelfbeschikkingsrecht op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs en sociale voorzieningen.
Het buitenlands beleid en defensie vallen nog onder de bevoegdheid van Denemarken. De Deense koningin Margarethe is ook staatshoofd van Groenland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Chris » wo 26 nov 2008, 16:58

Ik las op Skyscrapercity dat Groenland op elk moment onafhankelijk kan worden, mits men dat wil. Groenland is sterk afhankelijk van Deense financiën, onafhankelijk zou het tot de zwakste economiëen van Europa behoren. Onafhankelijk is de bevolking (amper 50.000 man) te klein om een voorzieningenniveau op peil te houden.
FREKI, SSC schreef:Greenland has always been completely free to leave, that's what homerule was and is all about..

They could leave the kingdom tomorrow if they wanted, ofcourse that would mean and end to mainland funding and the Danish wellfare nation and that's why they stay..

Problem for Greenland if they left the kingdom is that most people would then leave Greenland for Denmark and they would sit back with 25-30.000 people, many with little education and need to pay and get everything, from a military to police, educational system, hospitals and such.. and all that with no skilled people left to start or run it.. so they would need to hire 1000s from other nations to come and work there..

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Pino » wo 26 nov 2008, 16:59

Net de Antillen. Ze mogen onafhankelijk worden; graag zelfs. Maar ze willen niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 nov 2008, 17:10

Chris schreef:Ik las op Skyscrapercity dat Groenland op elk moment onafhankelijk kan worden, mits men dat wil. Groenland is sterk afhankelijk van Deense financiën, onafhankelijk zou het tot de zwakste economiëen van Europa behoren.
Groenland hoort sinds 1985 niet meer bij de EU (was het eerste gebied wat uit de EU stapte). Onafhankelijk zou het sowieso niet meer tot de Europese economie behoren. Groenland ligt in Noord-Amerika. ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Peter » wo 26 nov 2008, 18:14

Coen Tunnel schreef: Onafhankelijk zou het sowieso niet meer tot de Europese economie behoren. Groenland ligt in Noord-Amerika. ;)
Er is geen enkel formeel bezwaar om tot de Europese Unie te behoren denk ik. Het kan wel zijn dat er voor de EU te weinig voordelen zijn voor een echt lidmaatschap. Een geassocieerd lidmaatschap (zoals Noorwegen, Ijsland, Liechtenstein of Zwitserland is wel mogelijk).

Volgens mij zijn de Franse koloniën (in tegenstelling tot de Britse en Nederlandse overzeese "bezittingen") wel deel van de EU.

Met een beetje global warming kan Groenland een stuk aantrekkelijker worden voor de mijnbouw en de visserij (territoriale wateren). Daar zullen een aantal Groenlanders dan ook wel op gokken.
Groenland was vroeger (in de tijd van Erik de Noorman, medio 1200 ? ) ook een stuk warmer en groener. Er was toen zelfs landbouw op het zuidelijkste deel door met name geemigreerde Ijslanders en Noormannen. Die hebben vermoedelijk ook Amerika ontdenkt (althans het land bij New Foundland; de naam zegt het al).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Seat Ibiza » wo 26 nov 2008, 18:22

Peter schreef:Er is geen enkel formeel bezwaar om tot de Europese Unie te behoren denk ik. Het kan wel zijn dat er voor de EU te weinig voordelen zijn voor een echt lidmaatschap.
Enige 'bezwaar' is dat Groenland er dus in 1985 voor koos om UIT de EU te stappen. Stel dat ze nu onafhankelijk worden, dan zal er dus een lidmaatschap moeten worden aangevraagd, maar dat kan dus pas als de bevolking nu een andere mening zou hebben als in 1985.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Peter » wo 26 nov 2008, 18:37

Als Groenland geen lidmaatschap aanvraagt zal het natuurlijk ook geen lid worden. Ijsland denkt er nu ook over na om volwaardig lid te worden, dus je weet nooit.

Ik denk echter dat Groenland (daar het meer handelslinks met de USA en Canada heeft) geen lid zal willen worden. Dan heeft het ook meer mogelijkheden om eigen regels te stellen. Net zoals Noorwegen geen Europese bemoeienis wil met de oliewinning en de walvissenjacht en dus geen lid is of de Kanaaleilanden, die hun eigen bank- en belastingregels willen handhaven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Palance » wo 26 nov 2008, 19:50

Als Groenland echt onafhankelijk wordt, zal het een heleboel zelf moeten betalen (iets dat Denemarken nu doet). En Groenland kan dat nu eenmaal niet zelf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [KN] Groenland - Greenland - Grønland / Kalaallit Nunaat

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 nov 2008, 23:34

Peter schreef:Volgens mij zijn de Franse koloniën (in tegenstelling tot de Britse en Nederlandse overzeese "bezittingen") wel deel van de EU.
Omdat die ook officeel tot het land Frankrijk te horen. Het zijn overzeese departementen; ze hebben bijvoorbeeld ook een departementnummer en de euro is er het officiële betaalmiddel. Als Bonaire, Saba en Sint Eustatius straks Nederlandse gemeentes worden worden ze ook deel van de EU, van het land Nederland (en niet meer van het land Nederlandse Antillen binnen het Koninkrijk der Nederlanden) en wordt de euro daar ook het officiële betaalmiddel.
Seat Ibiza schreef:
Peter schreef:Er is geen enkel formeel bezwaar om tot de Europese Unie te behoren denk ik. Het kan wel zijn dat er voor de EU te weinig voordelen zijn voor een echt lidmaatschap.
Enige 'bezwaar' is dat Groenland er dus in 1985 voor koos om UIT de EU te stappen. Stel dat ze nu onafhankelijk worden, dan zal er dus een lidmaatschap moeten worden aangevraagd, maar dat kan dus pas als de bevolking nu een andere mening zou hebben als in 1985.
Groenland ligt in Noord-Amerika. Weet dat Marokko in 1987 een aanvraag heeft gedaan voor lidmaatschap van de Europese Unie (toen nog Europese Gemeenschap). Dat werd toen afgewezen omdat Marokko niet in Europa ligt. Waarschijnlijk zal een aanvraag van Groenland om dezelfde reden geweigerd worden (anders schep je een precedent en kan het zijn dat meer niet-Europese landen een aanvraag voor lidmaatschap indienen).

Plaats reactie