Opvallende dingen in... Amsterdam

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 21:33

Afbeelding
Centrum...

Afbeelding
Einde A10?

Afbeelding
Een voetganger een een fietser liepen hand in hand. Totdat ze wreed werden gescheiden, want dat kan niet in ons land.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 21:34

Afbeelding
Links?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Frits » zo 04 nov 2007, 21:44

Wat geeft dat doorgestreepte A10 bordje aan? Dat je niet meer via die route naar de A10 kan?
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door boe! » zo 04 nov 2007, 21:52

Dit hoort thuis bij 'specifieke locaties', niet bij 'N-wegen'. Misschien kan een moderator dit verplaatsen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 21:57

ah hoort het daarbij?
Ik raak als moderator ook wel eens de weg kwijt hier :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » zo 04 nov 2007, 21:59

Wat geeft dat doorgestreepte A10 bordje aan? Dat je niet meer via die route naar de A10 kan?
Het geeft 'einde omleiding' aan, dus dat je juist WEL via die route naar de A10 kunt, maar dat je vanaf dat moment niet meer de gele omleidingsborden hoeft te volgen maar de reguliere indirecte A10 verwijzingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » ma 05 nov 2007, 22:43

Leuk initiatief, deze draad. Ook ik zal hier foto's posten van wat ik zo her en der in de stad zie. Onderstaande foto op de Ceintuurbaan (hoek Van Woustraat). Waarschuwing aan hoog verkeer voor de overhangende bomen. Zoals je aan de vrachtwagen in de verte al enigszins kunt zien (en aan de hoogte van de hoogspanningslijn voor de tram), zitten de takken doorgaans nog hoog genoeg om geen overlast te veroorzaken en is het dus niet zo dat iedere vrachtwagen zo in de takken rijdt. Ook niet in de zomer.

http://www.brombeer.net/bla/Afb021.jpg

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Wesso » di 06 nov 2007, 12:59

Tip: kijk eens of je al milieuzonebordjes kan vinden. Amsterdam zou ook een milieuzone krijgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » di 06 nov 2007, 13:19

Ik heb nieuwe borden gezien, die een route voor vrachtverkeer aangeven, zodat het niet in de milieuzone komt. Borden van de milieuzone zelf heb ik nog niet gezien, maar ik zal ze posten wanneer ik er eentje zie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » zo 25 nov 2007, 20:02

Wegweizer bij het afrijden van de RAI: de lokale doelen Centrum en Oud-Zuid staan in wit-op-blauw als interlokaal doel vermeld.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » ma 14 jan 2019, 22:18

*stof stof*

Is de nieuwe Amsterdamse parkeerbewegwijzering al eens langsgekomen op het forum? Zie https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... erwijzing/ Er is in het centrum nu niet langer één bewegwijzerde P-route, maar meerdere. Dit uit zich dan in borden "P-Route Burgwallen / Overige P-Routes rechtdoor", die in de plaats komen van de vermeldingen van vrij veraf naar grote parkeergarages als Museumplein en Piet Hein. Maar ze lijken ook de s100-vermeldingen Centrum-Zuidzijde te vervangen.

Mijn gedachten voor nu:
- geen idee wat een ter plaatse onbekende moet met een naam als Burgwallen
- Centrum-Zuidzijde zal ik echt niet missen, maar vervangen door een P-route levert geen bewegwijzering op die enige vorm van routebevestiging geeft
- waarom staan deze P-routes in wit-op-blauw? Mooi rustige borden hoor, maar binnen welk deel van de Richtlijn Bewegwijzering past dat?

Ik maak graag wat vlugge foto's op verzoek!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jan 2019, 22:22

Oh gunst, Amsterdam wil graag zelf weer eens het wiel uitvinden? Ik had ze nog niet gezien de laatste keer dat ik in Amsterdam was (een paar weken geleden), maar ik let er dan ook niet echt op. Ik rij gewoon mijn vaste routes.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Bert65 » di 15 jan 2019, 19:11

Amsterdam gaat helemaal zijn eigen gang met borden en tekens. Er zit iemand bij de gemeente die denkt dat hij/zij het snapt maar er geen kaas van heeft gegeten. In de hele stad kom je verkeerde of onnodige tekens op het wegdek tegen en worden borden met een adviessnelheid geplaatst om iedereen langzamer te laten rijden.

Over de parkeerroutes en S-route’s: door de “knip” in het centrum kloppen de oude routes niet meer. De gemeente wil minder verkeer het centrum in. Ik snap daarom niet waarom de meeste garages in het centrum liggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » di 15 jan 2019, 19:57

^^ Ook zonder knip was één P-route voor een binnenstad als die van Amsterdam bepaald onhandig. Opdelen in zones is niet vreemd; de namen van die zones zijn voor een redelijk deel te billijken (maar Burgwallen?). De implementatie in de bewegwijzering op de s100 overtuigt echter bepaald niet. Ik zou eerder zijn gegaan voor een "Maastrichts" systeem met losse en deels dynamische wegwijzers ingedeeld naar zone. En dan normale doelen op de s100.

Wat betreft de locaties van de garages: historisch gegroeid op de plaatsen met de meeste vraag (winkels, musea). Wie nog met de auto de stad in wil, betaalt al een hoofdprijs met de hoge parkeertarieven. Laten we het politburo in de Stopera vooral niet toefluisteren dat de parkeergarages maar dicht moeten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » di 15 jan 2019, 20:18

gemeente Amsterdam schreef:stel, u wilt het Rijksmuseum bezoeken en weet vooraf dat u wilt parkeren in de parkeergarage Museumplein. U kunt dan de route Museumkwartier volgen.
Vergeet niet de aan te geven bestemmingen vooraf uit uw hoofd te leren, want de app raadplegen tijdens het rijden door het drukke stadsverkeer is uit den boze... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » di 15 jan 2019, 21:27

Als je doelgroep bestaat uit mensen die al weten waar ze gaan parkeren, zijn P-routes natuurlijk een nogal stom fenomeen. Ik vind het nut ervan in algemene zin beperkt, maar het lijkt altijd eerder gericht op mensen voor wie 'ergens in de buurt' al genoeg is. En dan is P-route Museumkwartier (of een andere verwijzing naar parkeerplaatsen in de zone Museumkwartier) ergens beter dan een verwijzing naar Parkeergarage Museumplein. Waarbij die laatste dan zijn naam nog mee heeft, waar parkeergarages als Piet Hein je natuurlijk helemaal niets vertellen als je bij de IJoevers wilt parkeren.

Hoe dan ook, dit maakt de hele premisse van de Gemeente: "u weet al dat u gaat parkeren in parkeergarage Museumplein, dus volgt u P-route Museumkwartier" redelijke onzin.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door harry » di 15 jan 2019, 22:03

Pino schreef: ma 14 jan 2019, 22:18Ik maak graag wat vlugge foto's op verzoek!
Ik ook. :)
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door boe! » di 15 jan 2019, 22:06

Wit-op-blauw zou niet mijn keuze zijn. :?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » di 15 jan 2019, 23:34

Het houdt het bord rustiger dan dat Burgwallen (al dan niet met spoel) in zwart op wit neer te zetten. Maar ja, hiervoor bestaat natuurlijk nul basis in de Richtlijn Bewegwijzering. Als ze dan toch bezig zijn, laten ze dan alle stadsdelen maar wit op blauw zetten.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door paolie » wo 16 jan 2019, 10:11

^^ Blijkbaar wel goedgekeurd door de NBd?? (gezien de integratie in reguliere bewegwijzering)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 jan 2019, 12:23

boe! schreef: di 15 jan 2019, 22:06 Wit-op-blauw zou niet mijn keuze zijn. :?
Oei, dit is inderdaad niet erg handig. Het heeft ook niet mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Vinny » wo 16 jan 2019, 20:19

Pino schreef: di 15 jan 2019, 23:34 Het houdt het bord rustiger dan dat Burgwallen (al dan niet met spoel) in zwart op wit neer te zetten. Maar ja, hiervoor bestaat natuurlijk nul basis in de Richtlijn Bewegwijzering. Als ze dan toch bezig zijn, laten ze dan alle stadsdelen maar wit op blauw zetten.
Op het bord dat hier boven geplaatst is, doen ze dat al: (foto). Persoonlijk vind ik het geen verkeerde keuze om stadsdelen in wit-op-blauw te bewegwijzeren. De overvloed aan witte bestemmingen maakte de borden in Amsterdam tamelijk onrustig. Het is natuurlijk wel tegen de richtlijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door boe! » wo 16 jan 2019, 20:37

Als ik in Amsterdam rijd en ik wil de stad uit dan negeer ik alle zwart-witte bestemmingen en focus ik mij op de bestemmingen die wit-op-blauw zijn. Dan kan het niet zo zijn dat lokale bestemmingen ook in wit-op-blauw worden aangegeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » wo 16 jan 2019, 21:14

^^ In Amsterdam is stad-uit vaak zoeken naar wit-op-blauw Ring volgen, wat even wit-op-blauw is als lokaal grut net buiten de kom als Duivendrecht of Volendam. Als je een deugdelijke scheiding tussen lokaal en uitvalsweg had gewild, had je beter met een afwijkende kleur gewerkt voor verwijzingen naar snelwegen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 16 jan 2019, 21:45

Wat dat betreft valt wel wat te zeggen voor een systeem met snelwegbewegwijzering en -doelen consequent in wit op groen zoals bijvoorbeeld in Zwitserland en de VS. Ik zou er wel voor zijn maar kijkend naar de veranderingen die de laatste jaren al hebben plaatsgevonden langs de snelweg zie ik dat niet snel gebeuren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » wo 16 jan 2019, 22:00

^^ Er zijn meerdere argumenten voor te verzinnen dat we beter de OWN-bewegwijzering groen of geel maken en dan de snelweg blauw laten. Maar dat is meer een discussie voor elders. Wat ik voor hier maar wilde zeggen, is dat "dan herken je wegen stad-uit beter" als argument om stadsdelen in zwart-op-wit te bewegwijzeren niet heel steekhoudend is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door boe! » wo 16 jan 2019, 22:32

Pino schreef: wo 16 jan 2019, 21:14Als je een deugdelijke scheiding tussen lokaal en uitvalsweg had gewild
Nee, ik wil een scheiding tussen lokaal en niet lokaal. Die uitvalsweg volgt dan vanzelf wel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » do 17 jan 2019, 6:37

^^ Maar wat maakt Watergraafsmeer lokaal en Diemen niet-lokaal? Behalve een historisch toevalsfeit dat de een wél door Amsterdam is geannexeerd en geen kombord kreeg, en de ander op de een of andere manier als kom mocht blijven bestaan? Om het mar niet te hebben over de kom Amsterdam-Zuidoost...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door paolie » do 17 jan 2019, 9:08

^^ Dat laatste is opgelost. Amsterdam-Zuidoost is geen officiële kom meer. Zie hier: https://www.parool.nl/amsterdam/plaatsn ... ~a3430596/
Amsterdam-Duivendrecht daarentegen is weer wel een officiële komnaam.... https://www.google.nl/search?q=amsterda ... 7712704722

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Opvallende dingen in... Amsterdam

Bericht door Pino » do 17 jan 2019, 10:07

^^ Ah. Ik was al wat verrast toen ik enige tijd terug geen komborden Amsterdam-Zuidoost meer kon vinden op Streetview, en zat me al af te vragen of mijn geheugen me in de steek liet. Overigens heeft de Gemeente Amsterdam nog steeds meerdere komnamen. Los van raar gedoe rond bedrijventerreinen die bij andere gemeenten horen denk ik zo vlug aan de kommen in Landelijk Noord: Holysloot, Durgerdam en Ransdorp. Dat zijn dan echter weer geen woonplaatsen in de zin van BAG.

Plaats reactie