[A059] Zonzeel - Waalwijk - Den Bosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

[A059] Zonzeel - Waalwijk - Den Bosch

Bericht door kees » vr 09 feb 2007, 13:39

In de papieren versie van het Brabants Dagblad staat een stuk over de aanpak van de A59.
Kern van het artikel is dat deze weg nooit echt goed als autosnelweg is aangelegd en dat er ten oosten van Waalwijk 9 aansluitingen binnen 12 km liggen, wat onwenselijk is voor de verkeersdoorstroming.
Ook in die krant staat in een ander artikel dat de provincie geld wil vrijmaken voor verbetering van de N65 en kp Hooipolder.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 09 feb 2007, 14:53

Interessant! Ik ben benieuwd of het van papier ook in praktijk omgezet wordt... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 09 feb 2007, 15:56

In het Meerjarenplan van de provincie staat hierover dat de A59 in de toekomst parallelbanen moet/gaat krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 09 feb 2007, 16:14

mavas schreef:In het Meerjarenplan van de provincie staat hierover dat de A59 in de toekomst parallelbanen moet/gaat krijgen.
Dat is nergens voor nodig. Ik denk dat ze weefstroken bedoelen dan, want bij parallelbanen moet half Vlijmen, Drunen, Waalwijk en Nieuwkuijk tegen de vlakte. :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 09 feb 2007, 16:34

Nee, parallelrijbanen. Het zal wel niet over de volledige 12km zijn ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 09 feb 2007, 17:08

mavas schreef:Nee, parallelrijbanen. Het zal wel niet over de volledige 12km zijn ;)
Lijkt mij dat het geld daarvoor beter naar andere projecten kan gaan, zoals de ombouw van de N65 tot A65...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroentedee » do 08 nov 2007, 21:33

Klopt het dat de A59 vlak voor kp empel niet veranderd wordt bij de aanpak van de rondweg Den Bosch?

Vraag me af of de files daar dan wel verdwijnen want het staat nu vrijwel dagelijks over 3 km lenge vast omdat er 1 rijbaan is voor verkeer richting Utrecht en 1 voor de richting Eindhoven. Terwijl, ik gok 95%, van het verkeer richting Eindhoven gaat.
Verder komt er bij oprit Engelen terwijl er al file staat een enorme lading bij op wat het helemaal druk maakt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door waldo79 » vr 09 nov 2007, 10:17

Je bedoelt 1 rijstrook voor Utrecht en 1 voor Eindhoven, terwijl het merendeel van het verkeer richting Eindhoven wil.

In dit topic vind je meer informatie over de werken rondom 's-Hertogenbosch.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroentedee » vr 09 nov 2007, 11:28

waldo79 schreef:Je bedoelt 1 rijstrook voor Utrecht en 1 voor Eindhoven, terwijl het merendeel van het verkeer richting Eindhoven wil.

In dit topic vind je meer informatie over de werken rondom 's-Hertogenbosch.
Ja 1 rijstrook bedoel ik, sorry.

Hmmz volgens dat plaatje wordt het dus toch wel 2 strook richting eindhoven, dan is het misschiel wel voldoende zeker als de snelheid hoger blijft door de grotere bogen en als er geen terugslag meeris van file op de A2 scheelt het ook natuurlijk.

Wat me net trouwens wel opvalt in de animaties, bij kp Hintham Oss --> Einhoven. Wordt het daar nou links invoegen? :?

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door kees » vr 09 nov 2007, 11:55

^^

Ook dat is al eerder aan de orde geweest in het genoemde topic. Je vragen over de rondweg kun je ook beter daar stellen dan hier.
Maar okee, ik zal deze vraag dan maar wel hier beantwoorden:
De A59-oost -A2-zuid wordt de hoofdroute. De automobilisten die al op de parallelbaan rijden en door willen rijden in zuidelijke richting zullen naar links toe moeten invoegen. De 2 stroken van de parallelbaan gaan daar over in de afrit Veghel, die dus tweestrooks wordt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Via » vr 09 nov 2007, 18:04

Toevallig kwam ik deze week over de A59 daar, maar het is wel tijd dat er eens wat aan gaat gebeuren. Het moet mogelijk zijn om een betere oplossing voor zowel infrastructuur als stedebouw te maken. Die A59 is echt heel lelijk daar door de dorpen heen.

Om over die vele rare afritten maar niet te spreken, en dan bedoel ik vooral Waalwijk-oost richting Den Bosch... :roll:

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroentedee » vr 09 nov 2007, 21:19

Hmmz had helemaal over dat stuk van hintham heen gelezen, duidelijk nu.

A59 is inderdaad tijd dat er wat verandert. Wat ik overigens niet begrijp dat ze dan bij Vlijmen een heel appartementencomplex bijna op de snelweg bouwen. En dan over 3 jaar een verbreding tegenhouden omdat de appartementen dan helemaal op de snelweg komen te liggen zeker. :neenee:

Dat viaduct waar je 70 mag is trouwens wel echt heel smal. Meestal rijd ik er overdag als het niet druk is maar gisteren ging ik er gelijk naast een vrachtwagen overheen. Toen zat ik toch wel even te bidden dat die vrachtwagen niet naar links uit zou wijken. Je hebt aan beide kanten echt maar heel weinig speling daar. Nog veel erger als de A2 bij Beesd. Moet ook snel veranderd worden wmb.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door boe! » di 20 nov 2007, 22:05

^^ Over dat viaduct kwam ik onderstaande tegen in een Kamerbrief.
Harmonisatie snelheden
De maximaal toegestane snelheid op het gedeelte Waalwijk-Heusden-Den Bosch is 120 km/u.

Er is één uitzondering: op het viaduct over het Afwateringskanaal Drongelen-Den Bosch, aan de oostzijde van Waalwijk, is de maximaal toegestane snelheid 70 km/u. De reden hiervoor is dat dit viaduct smal is, geen vluchtstrook heeft en een minimale redresseerruimte. Voor de verkeersveiligheid is enkele jaren geleden een smalle middenbarrier geplaatst.

Het viaduct is technisch verouderd en wordt sinds een aantal jaren met een steunconstructie versterkt. Dit viaduct is één van de kunstwerken waarvoor een nadere constructieve beoordeling noodzakelijk is om een definitief oordeel te kunnen geven. Over het onderzoek naar de conditie van kunstwerken heb ik u geïnformeerd per brief van 3 oktober 2007, met kenmerk RWS/SDG/NW2007/1420/53977.

In het kader van die inventarisatie zal bepaald worden of - en zo ja wanneer - het kunstwerk vervangen zal worden en welke maximale snelheid na vervanging zal gelden. Een maximale toegestane snelheid van 120 km/u is daarbij mijn uitgangspunt.

Harmonisatie naar 70 km/u is geen optie, omdat daarmee de weg niet langer als snelweg zou fungeren. Bovendien zou dit een nieuwe discontinuïteit veroorzaken ten opzichte van de overige delen van de A59.

Ten slotte. Zoals ik de Kamer heb gemeld zullen proeven met dynamische snelheden worden gestart. Ik wil de resultaten daarvan afwachten alvorens te besluiten tot bijstelling van de maximaal toegestane snelheid op hoofdwegen, tenzij niet wordt voldaan aan lucht- en geluidregelgeving. En zoals gezegd is dat op dit gedeelte van de A59 niet het geval.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door waldo79 » wo 21 nov 2007, 10:44

Het is tot Den Haag doorgedrongen dat het viaductje bij Drunen een onding is. Eens kijken of dat snel aangepast wordt. Ben blij dat Eurlings als uitgangspunt 120 km/h neemt :|

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Vinny » wo 21 nov 2007, 19:04

Harmonisatie naar 70 km/u is geen optie, omdat daarmee de weg niet langer als snelweg zou fungeren. Bovendien zou dit een nieuwe discontinuïteit veroorzaken ten opzichte van de overige delen van de A59.
Zullen wij de overige discontinuïteiten ook eens aanpakken? Ja? Dank u ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Via » wo 21 nov 2007, 20:41

Er staat ook niet voor niets níeuwe discontiniuiteit. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Palance » wo 21 nov 2007, 21:08

Mij staat bij dat die 70 km/h slechts in 1 richting gold (of was dat nou het tijdelijke stuk autoweg dat in 1 richting was?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroentedee » wo 21 nov 2007, 21:28

Tegenwoordig is het iig in 2 richtingen.

Martiny
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 12:17
Locatie: Langstraat

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Martiny » do 22 nov 2007, 0:08

waldo79 schreef:Het is tot Den Haag doorgedrongen dat het viaductje bij Drunen een onding is. Eens kijken of dat snel aangepast wordt. Ben blij dat Eurlings als uitgangspunt 120 km/h neemt :|
we praten hier wel over het viaduct(je) bij waalwijk -oost en het kanaal
en aan beide zijde is de linkerbaan daar 2,90 breed daarom ook dat inhaal verbod voor vracht wagens :roll:
het viaduct bij drunnen west is zo'n 2 jaar geleden vernieuwd en heeft nu de standaard breedte incl vluchtstrook :puh2:

Dit eff ter info :yes:
Beter een nacht geslapen over..... "Wat je van plan bent te gaan doen "
Dan een nacht wakker liggen over.... "Wat je gedaan hebt "

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door waldo79 » do 22 nov 2007, 8:25

Wees maar niet bang, Martiny. Er is maar een viaductje waar die beperking tot 70 km/h geldt. Of dat nu bij Waalwijk is of bij Drunen (omzichtig beschreven) zal me worst wezen :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroen » do 22 nov 2007, 8:51

Martiny schreef:en aan beide zijde is de linkerbaan daar 2,90 breed daarom ook dat inhaal verbod voor vracht wagens :roll:
2.90 valt op zich nog wel mee voor een gemiddelde personenauto. 70 is gewoon belachelijk traag daar, 90-100 is een stuk realistischer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door kees » do 22 nov 2007, 9:59

Jeroen schreef:
Martiny schreef:en aan beide zijde is de linkerbaan daar 2,90 breed daarom ook dat inhaal verbod voor vracht wagens :roll:
2.90 valt op zich nog wel mee voor een gemiddelde personenauto. 70 is gewoon belachelijk traag daar, 90-100 is een stuk realistischer.
Jeroen, of je het nu leuk vindt of niet, de max. snelheid is gekoppeld aan de breedte van de weg. Wat de situatie daar belachelijk maakt, is dat je ineens van 120 naar 70 moet. en dat voor een relatief kort stuk van enkele honderden meters. Je kunt dan op je vingers uittellen dat niemand zijn snelheid terug laat zakken naar 70 (ik rem meestal af tot 90/100). Je moet dus kiezen voor of verbreding van de brug of voor een geleidelijker afbouw van de snelheid tot de gewenste max. snelheid van 70 bij de brug.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Jeroen » do 22 nov 2007, 10:20

Daar gaat het niet om. Bij werkzaamheden is bijvoorbeeld de rechterrijstrook vaak maar 2,75 breed en daar rijden ook vrachtwagens met 70km/h met soms maar enkele centimeters speling aan beide kanten. Natuurlijk, het is zéér geconcentreerd rijden, maar het gaat wel. Een gemiddelde personenauto houdt bij een linkerrijstrook van 2,90 nog een halve meter aan beide kanten over. Daar ligt het verschil.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Chris » do 22 nov 2007, 10:31

is bijvoorbeeld de rechterrijstrook vaak maar 2,75 breed en daar rijden ook vrachtwagens met 70km/h met soms maar enkele centimeters speling aan beide kanten.
Met DV geldt dat sowieso, ik lette er gisteren op, en een beetje vrachtwagen heeft maar een paar cm aan beide kanten van de markeringen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Kaaiman » vr 23 nov 2007, 10:48

Maar de lap asfalt is bij DV vaak niet smaller geworden. Gewoon een kwestie van bredere strepen, meer markering (dubbele asstreep) en meer redresseerruimte aan de rechterzijde. Op zich vind ik dat geen slecht punt van DV.

Maar goed, laten we ons hier beperken tot de A59. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Hanno » za 24 nov 2007, 18:47

jeroentedee schreef:Dat viaduct waar je 70 mag is trouwens wel echt heel smal. Meestal rijd ik er overdag als het niet druk is maar gisteren ging ik er gelijk naast een vrachtwagen overheen. Toen zat ik toch wel even te bidden dat die vrachtwagen niet naar links uit zou wijken. Je hebt aan beide kanten echt maar heel weinig speling daar. Nog veel erger als de A2 bij Beesd. Moet ook snel veranderd worden wmb.
Overdrijf effe zeg! Jij hebt zeker nog nooit over de A44 gereden tussen Sassenheim en knp. Burgerveen, met die supersmalle bruggetjes waar je gewoon 120 mag... Over dat viaduct op de A59 kun je gewoon 120 km/h, maar toch zeker 100 km/h rijden. Die 70 is echt gevaarlijk en verkeersonveilig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Wouter N14 » za 24 nov 2007, 21:11

Sterker nog: op de A44 gaan regelmatig vrachtwagens in het midden rijden als ze het bruggetje over gaan. Zo creëren ze voor zichzelf eventuele correctieruimte.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Dexy » ma 02 jun 2008, 16:13

Maximumsnelheden als 70 km/h heb je volgens mij nergens anders op een Nederlandse autosnelweg. Kort geleden is was dit deel nog autoweg. Is dit stuk snelweg niet filegevoelig?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door Via » ma 02 jun 2008, 18:26

Nee, alleen voor knp. Empel wil het wel eens vaststaan, maar dat ligt aan de afstroming van de A2.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Aanpak A59 Waalwijk - kp Empel

Bericht door orionpax » ma 02 jun 2008, 19:31

Gewoon het compleet omleggen van de A59 Waalwijk-Den Bosch:

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... 6&t=h&z=13

* Waarbij de nieuwe A59 boven de dorpen langs gaat.
- Aansluit optie 1: Bestaand knooppunt met Westelijke ring Den Bosch
- Aansluit optie 2: Aansluit ter hoogt van industrie terrein de Vutter (Lijkt me eigenlijk onmogelijk in te passen)
* De bestaande A59 gedegradeerd wordt tot 2*2 N659

Plaats reactie