[E314][A002] Leuven - Lummen - Genk - Maasmechelen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

[E314][A002] Leuven - Lummen - Genk - Maasmechelen

Bericht door Snelwegenkenner » zo 09 dec 2007, 16:53

Ik heb de noodzaak van de A2 tussen kn Lummen en kn Kerensheide nooit ingezien.

daar zit Park midden Limburg, die gewoon doorsneden is door zo'n snelweg, door die snelweg is het dorpje Genk ontzettend gaan groeien tot een grote indusstriepool, vieze gassen tegen de mooie bomen van park midden Limburg, :grrrr:
als die weg daar niet had gelegen was wellicht misschien Bilzen wel uitgegroeit tot een grote stad.
Vieze rook tegen de bomen, ja ik zie het wel hoor. :wijsvinger:

Mij betreft hadden ze bij Bilzen van de N2 een snelweg gemaakt en loopt dan ten noorden van Maastricht en gaat via de A79 naar Heerlen/Aachen.

Bovendien is zo Maastricht en Hasselt beter ontsloten en Park Midden Limburg gespaart gebleven. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De A2 E314

Bericht door Chris » zo 09 dec 2007, 17:06

De A2 is een belangrijke transitroute naar Antwerpen. Bovendien ontsluit de weg een behoorlijk groot bebouwd gebied tussen Genk en Beringen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De A2 E314

Bericht door waldo79 » zo 09 dec 2007, 17:14

Eerst iets rechtzetten:
Genk is al begin 20e eeuw beginnen te groeien als gevolg van de mijnindustrie en het Nationaal Park Midden-Limburg (Hoge Kempen) is pas goeddeels ontstaan door die industrie en het staken ervan.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Park_Hoge_Kempen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 09 dec 2007, 19:30

De E314 is een van de belangrijke routes voor het vrachtverkeer tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, tegelijkertijd zorgt de E314 ook voor een snelle verbinding van Limburg met de hoofdstad Brussel. Het drukste deel van de E314 tussen Lummen en de NL-grens komt trouwens op 50000+ voertuigen per dag, en ook de grensovergang is de tweede drukste tussen België en Nederland na die bij de E19-A1 in Meer, onnuttig zou ik de snelweg dus zeker niet durven noemen!
Een tijdje geleden is trouwens een nieuw ecoduct in gebruik genomen, misschien kan dat je pijn wat verzachten? ;)

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: De A2 E314

Bericht door wooter » ma 10 dec 2007, 9:44

Ik weet overigens niet hoe je het mogelijk achtte dat men toen de N2 tussen Bilzen en Maastricht zou kunnen verautosnelwegen. Een verbinding ten noorden van Maastricht met de A2 is quasi niet mogelijk, en de A76 helemaal onmogelijk. Tussen die twee afstanden ligt o.a. Lanaken, waar je niet zomaar links of rechts voorbij kan met z'n gehuchten.

Gezien het volk op de E314 in Limburg denk ik dat deze snelweg broodnodig is. Gezien het verkeer op de A2 in Nederland en op de N715/N74 lijkt me daar een expressverbinding zelfs nodig.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: De A2 E314

Bericht door denne007 » ma 10 dec 2007, 11:47

^^ verautosnelwegen :rofl2: origineel gevonden

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De A2 E314

Bericht door Snelwegenkenner » wo 19 dec 2007, 17:40

Ik hah liever gewild dat ze van de weg 2 keer 3 hadden gemaakt, en met een grote ecotunnel door het park midden limburg.

Zodat de boompjes daar weer mooi kunnen groeien. :orde:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De A2 E314

Bericht door Chris » wo 19 dec 2007, 18:05

Er zit al een ecotunnel daar...

renner
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 28 nov 2007, 18:05
Locatie: Heerlen

Re: De A2 E314

Bericht door renner » wo 19 dec 2007, 18:16

Er zijn twee ecoducten. Vroeger liep tussen As en Wiemesmeer een weg, die met een erg breed viaduct de E314 overstak. Die weg is nu dicht en het viaduct is nu een grasvlakte met hoge schuttingen langs de rand. Het viaduct werd voorheen ook maar voor de helft gebruikt, alsof er nog een tweede rijbaan naast had moeten komen te liggen.

Ali
stadsweg
Berichten: 359
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: De A2 E314

Bericht door Ali » za 22 dec 2007, 19:04

het viel me vandaag op dat tussen Leuven en Diest in beiden richtingen omde vijfhonderd meter aan beide zijden van de weg in beide richtingen telkens twee grote palen stonden zonder een bord, af en toe stond er een half weggedraaid bord dat ik niet kon lezen, maar wel vierkant, kan geen smogbord zijn, die zijn trouwens vandaag zichtbaar en Leuven - Diest is maar Smogzone tot Holsbeek, iemand een idee???

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: De A2 E314

Bericht door Rien » zo 23 dec 2007, 15:22

Bij vierkante borden kan ik me alleen maar die nieuwe "vrachtwagens toegestaan in te halen"-borden inbeelden. Maar om de vijfhonderd meter? :? Lijkt me overdreven.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De A2 E314

Bericht door Willem » di 25 dec 2007, 12:43

En bovendien is dat zonder speciale borden toch gewoon toegestaan?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: De A2 E314

Bericht door R4 » di 25 dec 2007, 16:57

Niet voor lang meer, aangezien er een inhaalverbod ingevoerd wordt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: De A2 E314

Bericht door Seat Ibiza » ma 31 dec 2007, 16:00

wooter schreef:Ik weet overigens niet hoe je het mogelijk achtte dat men toen de N2 tussen Bilzen en Maastricht zou kunnen verautosnelwegen. Een verbinding ten noorden van Maastricht met de A2 is quasi niet mogelijk, en de A76 helemaal onmogelijk. Tussen die twee afstanden ligt o.a. Lanaken, waar je niet zomaar links of rechts voorbij kan met z'n gehuchten.
Ik denk dat er zeker mogelijkheden waren en zijn om een autoweg aan te leggen van Maastricht naar Bilzen. Als men dat pakweg 40 jaar geleden had gedaan in de vorm van een snelweg, dan had de A79 nu de doorgaande route van Heerlen naar Antwerpen kunnen zijn.

Zie hier mijn kaartje met ideeën voor toekomstig wegennet in Maastricht en omgeving:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De A2 E314

Bericht door Snelwegenkenner » ma 31 dec 2007, 16:31

^^ Ze hadden die weg gewoon moeten aanleggen.

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: De A2 E314

Bericht door wooter » wo 02 jan 2008, 7:58

Seat Ibiza schreef:
wooter schreef:Ik weet overigens niet hoe je het mogelijk achtte dat men toen de N2 tussen Bilzen en Maastricht zou kunnen verautosnelwegen. Een verbinding ten noorden van Maastricht met de A2 is quasi niet mogelijk, en de A76 helemaal onmogelijk. Tussen die twee afstanden ligt o.a. Lanaken, waar je niet zomaar links of rechts voorbij kan met z'n gehuchten.
Ik denk dat er zeker mogelijkheden waren en zijn om een autoweg aan te leggen van Maastricht naar Bilzen. Als men dat pakweg 40 jaar geleden had gedaan in de vorm van een snelweg, dan had de A79 nu de doorgaande route van Heerlen naar Antwerpen kunnen zijn.
... Als je daarvoor doorheen de noordrand van Maastricht, tussen Veldwezelt en Smeermaas door sneed. En dan kwam je aan in Bilzen, waar je ook niet zomaar een snelweg kon aansluiten tussen Bilzen en Alden Biezen.

Bovendien moest de E314 er komen om Limburg beter aan Brussel te sluiten (of, in het orginele plan, langs Mechelen naar de E40 ri Gent).

En tenslotte is die A79 ook maar een limpy snelweg van een stadje als Heerlen naar... Antwerpen? Hoeveel trafiek denk je dat Heerlen genereert naar Antwerpen? Zeker als de huidige layout voor verkeer komende uit Duitsland enkel van snelweg moet wisselen in Lummen, itt jouw plan waarbij men 2 keren haaks zou moeten wisselen van snelweg.

Denk er ook aan dat in die tijd samen met Heerlen de groeiende mijngemeenten Sittard, Geleen en Genk waren. Bilzen mag dan wel al heel lang de naam van "Stad" dragen, maar heeft zeker niet het economisch belang dat Genk (of de bipool Hasselt-Genk) en Sittard-Geleen hebben.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: De A2 E314

Bericht door Seat Ibiza » wo 02 jan 2008, 11:17

wooter schreef:... Als je daarvoor doorheen de noordrand van Maastricht, tussen Veldwezelt en Smeermaas door sneed. En dan kwam je aan in Bilzen, waar je ook niet zomaar een snelweg kon aansluiten tussen Bilzen en Alden Biezen.
Volgens mij is één extra fly-over voldoende om een vloeiende verbinding te maken van de E314 naar de N700, die al bijna snelwegkarakteristieken heeft. Zie hier
wooter schreef:En tenslotte is die A79 ook maar een limpy snelweg van een stadje als Heerlen naar... Antwerpen? Hoeveel trafiek denk je dat Heerlen genereert naar Antwerpen? Zeker als de huidige layout voor verkeer komende uit Duitsland enkel van snelweg moet wisselen in Lummen, itt jouw plan waarbij men 2 keren haaks zou moeten wisselen van snelweg.
Verkeer uit de regio Aken zou dan ook deze route hebben genomen. Wat betreft die haakse aansluitingen: Als knooppunt Ten Esschen een andere lay-out had gekregen, met een fly-over voor de richting Aken-Maastricht, had verkeer in één keer kunnen doorrijden naar Antwerpen zonder af te slaan bij Lummen, wat het nu dus wel moet. Lijkt me dus geen argument in deze discussie.
wooter schreef:Denk er ook aan dat in die tijd samen met Heerlen de groeiende mijngemeenten Sittard, Geleen en Genk waren. Bilzen mag dan wel al heel lang de naam van "Stad" dragen, maar heeft zeker niet het economisch belang dat Genk (of de bipool Hasselt-Genk) en Sittard-Geleen hebben.
Ik denk dat je het belang van de mijnen wel kunt weglaten wat Nederland betreft. Die werden vanaf eind jaren '60 al langzaamaan gesloten. Voordeel van een doorgaande oost-west-verbinding via de A79 was ook geweest dat Maastricht ook naar het westen toe een snelwegverbinding had gehad.

Verder even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het beter was geweest als de doorgaande weg er via de A79 had gelegen; ik heb alleen even geschetst wat het had kunnen zijn...

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: De A2 E314

Bericht door wooter » do 03 jan 2008, 9:21

Die E314 werd niet langsheen Heerlen en Genk aangelegd om de mijnen te ondersteunen, maar om de economie aan te zwengelen tijdens en na de sluiting van de mijnen, zodat er geen dramatische werkloosheid ging ontstaan in die al economisch kwetsbare streken. Vóór de Kempische mijnen waren de Kempen één heidegebied waar alleen maar arme boerkes leefden.

Een flyover naar de N700 is leuk, maar de daaropvolgende bocht is niet aangepast aan autosnelweg-snelheden. Bovendien, als je dan toch de N700 ging doortrekken richting Maastricht, ging je doorheen de verbinding Mopertingen-Eigenbilzen snijden, of interessante S-bochten aanleggen om alle kleine dorpjes en gehuchten te ontwijken. De N700 is aangelegd om origineel aan te sluiten met de N750, als een snelle verbinding tussen Bilzen en Genk. De party-crasher: het natuurgebied in Hoelbeek.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door vynkce » vr 26 jun 2009, 8:19

Het is mij opgevallen dat op de E314 ter hoogte van Genk (in beide richtingen) er een nieuw wegdek ligt op de eerste rijstrook. Op sommige plekken ligt ook nieuwe asfalt op de tweede rijstrook.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Wimpie24 » vr 26 jun 2009, 12:43

Ik denk dat er in die regio al een tijdje hier en daar rijstroken vernieuwd geweest zijn. Ik weet wel niet of die van Genk onlangs gedaan zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door vynkce » do 19 nov 2009, 13:16

De Redactie 19-11-2009 schreef:Ecoduct Kikbeek wordt druk gebruikt

Het ecoduct Kikbeek over de E314 in Maasmechelen wordt druk gebruikt. Het ecoduct is vier jaar oud en verbindt de twee helften van het Nationaal Park Hoge Kempen.
Het is de bedoeling dat dieren via het ecoduct de autosnelweg oversteken. Op die manier moet het aantal ongevallen met dieren verminderen.
En dat lijkt te lukken, zegt Luc Janssens van het departement Leefmilieu en Natuur van de Vlaamse overheid. "Het gaat om kleine diertjes zoals mieren, libellen, spinnen en dergelijke. Maar ook grote dieren zoals reeën, everzwijnen, hazen en marterachtigen gebruiken het en maar goed ook, want anders zou het qua verkeersveilighied toch heel wat problemen zou geven."

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door waldo79 » do 19 nov 2009, 15:02

^^Van mieren, libellen en spinnen heeft het verkeer niet veel te vrezen. Eerder andersom :mrgreen:

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Caesar » do 19 nov 2009, 15:52

Die libellen vliegen tot aan dat ecoduct, alwaar ze al stappend de snelweg oversteken en verder vliegen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door vynkce » za 12 dec 2009, 12:18

Het Belang van Limburg 08-12-2009 schreef:Crevits: "10 kilometer van E314 wordt heraangelegd"

Om het probleem van spoorvorming op te lossen wordt 10 km van de E314 volgend jaar heraangelegd.
Dat heeft Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) geantwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld). "Recent werden herstellingswerken uitgevoerd aan de E314 tussen Genk-Oost en Maasmechelen", zegt Keulen. "Maar tussen het Klaverblad van Lummen en Genk zijn er nog slechte stukken met gevaarlijke spoorvorming. Die leiden tot heel wat verkeersonveilige situaties, zeker bij regenweer", aldus Keulen.
Crevits antwoordde dat volgend jaar 5 km tussen Heusden-Zolder en Genk wordt aangepakt. Dat zal 5 miljoen € kosten. "En afhankelijk van het weer zal voor of na de winter 5 km van Genk-Centrum richting Nederland een nieuwe toplaag krijgen."

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Wimpie24 » za 12 dec 2009, 15:09

^^
Aha, en het stuk tussen Aarschot en Diest?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door vynkce » za 12 dec 2009, 15:55

^^ Zie het topic dat je zelf nog geopend hebt vlak onder deze ;)
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=224&t=12634

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Wimpie24 » za 12 dec 2009, 17:18

^^
Ja maar, ik vroeg mij af of daar informatie over is bijgekomen, men spreekt van "begin 2010" maar bij het AWV loopt een "begin" van een jaar door tot 1 juli.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door waldo79 » za 12 dec 2009, 22:36

"Maar tussen het Klaverblad van Lummen en Genk zijn er nog slechte stukken met gevaarlijke spoorvorming. Die leiden tot heel wat verkeersonveilige situaties, zeker bij regenweer",
De geulen in de weg zijn wel heel breed en irritant :wijsvinger:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Wimpie24 » za 12 dec 2009, 23:29

^^
Dat gaat men nu aanpakken, ik heb zelf ook al mogen ondervinden hoe ambetant die zijn, ik rijd meestal meer links dan rechts maar op die stukken blijf ik gewoon constant links hangen. Men heeft ondertussen op de E314 al verschillende stroken heraangelegd en opnieuw gemarkeerd maar dit nooit meer dan enkele km's en vaak niet meer dan 1 enkele rijstrook. Nu gaat men blijkbaar de rest ook doen.
De stukken die nu al herdaan zijn: de eerste 500 meter als je de provincie grens met Limburg overgaat, komende van Vlaams-Brabant (de weg gaat daar over op een andere beheersafdeling).Vroeger lag het Limburg stuk een cm of 10 lager waardoor je altijd door elkaar werd geschud.

Hier zie je zo'n stuk vlak na de grens, ik ben er geweest begin september en toen zag de linkerrijstrook er ook nieuw uit en had men de wegmarkeringen tot achter het douane complex vernieuwd.
[youtube]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/P9mGdjepiKk&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/P9mGdjepiKk&hl=nl_NL&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/youtube]
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314-A2 Leuven - Lummen - Genk

Bericht door Wimpie24 » ma 01 feb 2010, 12:21

De E314 in het begin, ter hoogte van Leuven

http://www.flickr.com/photos/darklife/8 ... 064306096/
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie