[SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Kaaiman » do 27 dec 2007, 17:17

Jammer dat er geen vlaggetje op komt, zoals bij de oude Poolse platen en de nieuwe Noorse...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door bas1984 » vr 28 dec 2007, 9:04

Leuk dat tankstation. In Griekenland zie je ook veel "Eko".

bosnia
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 20:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door bosnia » vr 28 dec 2007, 17:28

Kroatië heeft niet echte een oorlog gehad! maar dat doet er nu niet toe.

Toen Joegoslavië nog bestond werd alle materiaal voor de snelwegen die toen werden gebouwd uit Bosnië gehaald! En ik vind het niet eerlijk dat ze in die tijd geen snelwegen in Bosnië bouwden terwijl de meeste grote industrie in Bosnië was!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Rene » vr 28 dec 2007, 20:56

bosnia schreef:Kroatië heeft niet echte een oorlog gehad! maar dat doet er nu niet toe.
Humhum. De Serviërs hebben anders uit naam van het nationale Joegoslavische volksleger (JNA) behoorlijk huisgehouden in Kroatië in hun neigingen territoriale claims te leggen. Een aantal steden, waaronder Dubrovnik, Zadar, Osijek en Vukovar werden door het JNA gebombardeerd, en er waren diverse etnische zuiveringen, zoals in de Krajina. Vooral de strijd om Oost-Slavonië was in 1991 nogal bloedig, en de plaatsnaam Vukovar kan ik uit de nieuwsberichten nog zonder moeite uit mijn geheugen putten. Pas in 1998 kwam de streek weer onder Kroatisch gezag, maar niet nadat de Serviërs onder grote internationale druk waren gezwicht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Chris » vr 28 dec 2007, 20:57

Wat heeft Servië eigenlijk op toeristisch gebied nog te bieden? Volgens mij zijn alle toeristische gebieden van voormalig Joegoslavië inmiddels in andere buurlanden (Montenegro bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Palance » vr 28 dec 2007, 21:16

Kuuroorden maar vooral ook wintersport (met name in het zuiden des lands). Een deel daarvan ligt thans in Kosovo, maar ook Servië zelf heeft heus nog wat binnen de grenzen (o.a. Kopaonik).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

bosnia
woonerf
Berichten: 74
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 20:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door bosnia » za 29 dec 2007, 15:09

Servië heeft eerlijk gezegd niet veel te bieden.

Vrachar
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 jul 2007, 1:04
Locatie: Belgrade, Serbia

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Vrachar » wo 02 jan 2008, 18:58

Chris schreef:Wat heeft Servië eigenlijk op toeristisch gebied nog te bieden? Volgens mij zijn alle toeristische gebieden van voormalig Joegoslavië inmiddels in andere buurlanden (Montenegro bijvoorbeeld).
It's very wrong persuasion. :schrikreactie:

But, I'm not surprised that Western Europeans are not so familiar with Serbia and it's beauties, since only news from past wars and current Kosovo issue reach them. Serbia is much more than Western European people usually think. :yes:

So, what will people comming in Serbia find? Well, primarily nice, friendly and very hospitable people. Then, very beautiful nature with stunning landscapes and charming cities full of past memories. Serbia is also known as land of Spa resorts, monasteries and very good food.

One of Serbia's attractions is city of Belgrade, the capital and largest city of the country, only metropolis of the region. The city that lives 24h a day and has reputation of "New York of the Balkans" thanks to its vivid night life. Plenty of clubs, bars and other places for fun are openned till morning. The Sunday Times brings very good report about it.

Here're some pics of Belgrade:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kalemegdan fortress in Belgrade:
Afbeelding

Afbeelding


Serbia's 2nd largest city, Novi Sad is very attractive and well-known in the World by its EXIt festival:
Afbeelding

EXIT summer music festival is staged since 2001 attracting the people from whole World. Ever since, it grew from biggest festival in South-East Europe, to the best one in Europe in 2007.
Garbage, Fatboy Slim, Franz Ferdinand, Morrissey, Billy Idol, Pet Shop Boys, The Cardigans, HIM, Robert Plant, The Prodigy, Beastie Boys, Lauryn Hill, Basement Jaxx, Snoop Dogg, Wu-Tang Clan are just few names that performed on EXIT fetival.

Exit festival is proclamed by MSN travel site as 4th top music festival in the World. the Festival is holding every july on Petrovaradin fortress on Danube. Openning of EXIT '07:
Afbeelding

More about the festival: http://eng.exitfest.org/

Serbia is land of Spas. Lots of natural springs with healing water caused bulding of numerous spas. On the map of Serbia you can see the most imortants (blue-signed):
Afbeelding


Kopaonik, ski resort:
Afbeelding

Afbeelding

Danube canyon:
Afbeelding

Uvac river:
Afbeelding

Landscapes of Serbia:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


And this is just small part of what Serbia can offer. For more about Serbian touristic offer, please visit this site:
http://www.serbia.travel


:biertjes:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Kaaiman » za 05 jan 2008, 23:09

Not bad... :)

Some parts look a lot like Norway I think.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Alfa » zo 06 jan 2008, 2:09

Uvac river is cool :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 11:14

Chris schreef:Wat heeft Servië eigenlijk op toeristisch gebied nog te bieden? Volgens mij zijn alle toeristische gebieden van voormalig Joegoslavië inmiddels in andere buurlanden (Montenegro bijvoorbeeld).
De geweldige toeristische spoorlijn Sargan Eight, meet een heel bijzonder tracé. 8-)

Afbeelding

Daarnaast zijn Belgrado en Subotica mooie steden. En er is inderdaad het EXIT-festival in Novi Sad, een groot popfestival.

Vrachar
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 21 jul 2007, 1:04
Locatie: Belgrade, Serbia

Re: [SRB] Servie - Serbia - Srbija

Bericht door Vrachar » vr 11 jan 2008, 21:02


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija

Bericht door Palance » di 11 mar 2008, 19:09

Discussies over Kosovo heb ik hierheen afgesplitst.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija

Bericht door Palance » zo 06 apr 2008, 12:28

Ik kwam een site tegen van een Servische bordenboer. Op die site staan een aantal foto's van wegwijzers uit Servië (ik zie er ook een paar Montenegrijnse tussen zitten), maar ook van montage, ophaningen, etc.:

http://www.znak.co.yu/gallery.htm

Ook een site van een bedrijf dat geleiderails maakt, met diverse specificaties: Wellicht interessant voor de mensen die echt in die materie zitten:

http://www.unipromet.co.yu/en/zop_jus.html
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » wo 19 nov 2008, 10:52

Wegwijzers bij Belgrado:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het Servië topic op SSC.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Bongo » vr 21 nov 2008, 11:12

[1e en laatste foto]
Heet die stad nou Shit ??? :D :D
klinkt als...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 nov 2008, 14:41

Die stad heet inderdaad Šid (uit te spreken als Sjied). Ik kwam daar vorig jaar in de trein de grens over en de man bij ons in de coupé zei "Šid, Srbija." Of sprak hij Engels en zei hij "Shit, Serbia."? :puh2:

Ik heb ook nog wel een stempel van die plaats in mijn paspoort, maar dan staat er Шид.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 21 nov 2008, 19:51

Net zoiets als Bič / бич (dat laatste heb ik zelf vertaald, weet niet of het goed is).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door duikgek89 » vr 21 nov 2008, 20:21

Dat klopt.

Hier wordt aangegeven dat die twee letters overeen komen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Servisch
En zelf meende ik ook al dat het klopte, al moet ik altijd even goed nadenken omdat ik de Cyrillische letters nog weleens door elkaar wil halen, en ook met die afwijkende Latijnse letters die in Slavische talen gebruikt worden ben ik nog weleens in de war.

Daar staat dus bitsj als je het in "ons" schrift zou moeten schrijven, wat je dan ongeveer net zo uit spreekt als Bitch :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 nov 2008, 21:52

Chris schreef:Net zoiets als Bič / бич (dat laatste heb ik zelf vertaald, weet niet of het goed is).
Nee, je hebt een kleine Cyrillische b gebruikt. Er staat nu dus bič. Correct is Бич.

De meeste letters in het Cyrillisch zijn groot en klein vrijwel hetzelfde, maar hier verschilt het dus iets.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » ma 24 nov 2008, 15:43

Bij Šid moet je inderdaad de 'i' lang uitspreken, maar ook de 'd' (niet verbasteren tot een 't' zoals in het Nederlands gebeurd). Als je het goed uitspreekt heeft het al heel wat minder met stront te maken :)

Bič: Spreek je niet uit als 'bitch', maar ook met een lange 'i', dus Bietsj. Hier word je dus niet uitgescholden :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:58

Palance schreef:Bij Šid moet je inderdaad de 'i' lang uitspreken, maar ook de 'd' (niet verbasteren tot een 't' zoals in het Nederlands gebeurd). Als je het goed uitspreekt heeft het al heel wat minder met stront te maken :)

Bič: Spreek je niet uit als 'bitch', maar ook met een lange 'i', dus Bietsj. Hier word je dus niet uitgescholden :)
Als het echter inspecteur Clouseau is die die woorden zo uitspreekt heb ik er mijn bedenkingen bij of ik echt niet word uitgescholden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 12:48

Servisch (Cyrillisch), Servisch (Latijns) en Hongaars op dit kombord:
Afbeelding

Bewegwijzering naar trein- en busstations in Subotica:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » vr 28 nov 2008, 12:55

Ter info: Subota betekent "zaterdag". (volgens mij is de Hongaarse vertaling daar ook van afgeleid.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » vr 28 nov 2008, 12:59

In het noorden van de Vojvodina woont een vrij grote Hongaarse minderheid.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 nov 2008, 13:10

Klopt. Cyrillisch schrift komt daar ook veel minder voor; het Latijnse schrift is daar ook in het Servisch het meest gangbaar. In Subotica, met ongeveer 100.000 inwoners, zijn Hongaren ook de grootste bevolkingsgroep met 35%, Serviërs maken slechts 26% van de bevolking uit. Subotica is qua etniciteit één van de meest gemengde Servische steden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Vinny » zo 30 nov 2008, 12:33

Palance schreef:Ter info: Subota betekent "zaterdag". (volgens mij is de Hongaarse vertaling daar ook van afgeleid.)
Shabbath :)

Zondag 3 kilometer verderop :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door doorn » zo 25 jan 2009, 20:50

Coen Tunnel schreef:Servisch (Cyrillisch), Servisch (Latijns) en Hongaars op dit kombord:
Afbeelding
Zie ik daar nou .co.yu als TLD staan?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Palance » ma 26 jan 2009, 8:55

Ja, is dat raar? Tot voor kort was .yu hét TLD voor Servië (en Montenegro). Er is, toen de uniServië-Montenegro werd opgericht, nog wel een .cs-domein (het oude Tsjechoslowakije) in het leven geroepen, maar nooit voor het internet gebruikt.

Nu pas begint langzaam de splitsing in .ME voor Montenegro en .RS voor Servië. Maar het domein .YU bestaat nog wel degelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [SRB] Servië - Serbia - Srbija - Србија

Bericht door Chris » di 10 feb 2009, 18:11

AFP, SSC schreef:Serbia cuts road tolls for foreign vehicles: report

Serbia's government decided Thursday to reduce road tolls for foreign vehicles and make them equal with domestic ones, Deputy Prime Minister Mladjan Dinkic said.

"We expect that the amount of traffic of foreign lorries through Serbia will increase," Dinkic said as quoted by Beta news agency.

Previously, operators of foreign bus and lorry services paid twice as much as Serbian counterparts for travel between Belgrade and the southern city of Nis, a route used mainly by Greek and Bulgarian companies.

Serbia has for years come under international pressure to standardise the fees for all vehicles.

The move came after some 150 Serbian trucks were stranded in Greece, whose authorities refused to let them cross its borders until the issue was resolved.

Plaats reactie