TGV-projecten in Frankrijk

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 22 nov 2007, 14:55

Le Moniteur schreef:La ligne LGV Bretagne-Pays-de-La Loire déclarée d'utilité publique
La ligne ferroviaire à grande vitesse Bretagne-Pays-de-La loire entre Le Mans (Sarthe) et Rennes (Ille-et-Vilaine) a été déclarée d'utilité publique par un décret paru dimanche au Journal officiel.
Les travaux de cette ligne nouvelle de 182 km entre Le Mans et Rennes, qui prolongera la ligne actuelle entre Paris et Le Mans, doivent débuter fin 2009 pour mise en service fin 2012-début 2013.
Le coût de ces travaux, qui permettront de mettre Rennes à 1H30 de Paris et Nantes à 1H50, est évalué à près de 2,4 milliards d'euros.
Vertaling:
De verlenging van de TGV tussen Le Mans en Rennes is van openbaar nut verklaard. De lijn wordt 182km lang en sluit in Le Mans aan op de al bestaande TGV-lijn naar Parijs. De werken zouden moeten starten in het einde van 2009 zodat begin 2013 de eerste treinen gebruik kunnen maken van de nieuwe lijn. De kosten van het traject, die Rennes op 1h30 en Nantes op 1h50 van Parijs brengen worden geschat op 2,4 miljard euro.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » do 22 nov 2007, 16:27

LOL er rijden al TGV treinen over het huidige tracé. Vorig jaar stond ik ineens op station Lamballe (Hbf :P), dat een directe verbinding heeft per TGV met Gare Montparnasse. Erg leuk om de vakantiebestemming waar je als kind altijd met de auto bent heen geweest eens per trein te doen. (Het laatste stukje hebben mijn ouders gereden naar de Bretonse Kust)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door vynkce » do 22 nov 2007, 18:50

Kaartje van wikisara: (het rechtse deel valt net weg, op de figuur klikken voor volledige weergave)
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door mavas » do 22 nov 2007, 22:13

Klopt Vincent. Ik heb wel eens van Parijs tot het eindpunt, Quimper in de TGV gezeten. Toen merkte ik al dat er al redelijk snel geen hogesnelheidslijn meer is, en de TV gewoon over het oude spoor verder moet. Duurde wel 4 uur voordat je op Quimper staat.

Interssant kaartje! Goed dat ze de lijn naar Bordeaux ook willen versnellen.
Alleen snap ik de bedoeling niet van die afsnijding naar de Kanaaltunnel, dat levert toch niet veel winst op? :dontknow:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Coen Tunnel » za 24 nov 2007, 14:15

Hogesnelheidsspoor tot aan Irún. Dat zou mooi zijn. Nu duurt het van Parijs tot aan Irún nog 5,5 uur, omdat na Tours de trein over aangepast spoor in plaats van hogesnelheidsspoor gaat. Parijs-Bordeaux is weliswaar maar 3 uur, maar Bordeaux-Irún duurt 2,5 uur, terwijl dat in vergelijking een veel korter traject is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Chris » za 24 nov 2007, 14:24

Ik zou liever prioriteit stellen aan verbindingen naar Spanje (Irun/Perpignan) aansluitend op de wilde AVE plannen van Spanje, dan een TGV naar Bretagne.

Ik zie hogesnelheidslijnen vooral een vervanger voor de korte (tot 2000km) vliegreizen. Bijvoorbeeld voor een stedentripje Barcelona, Madrid of Lisboa kan het een prima vervanger zijn dan met een vervuilend vliegtuig. En in Spanje en Frankrijk is veel geld gepland voor HSL-netwerken. Met name het Spaanse AVE-netwerk (gepland) is zeer indrukwekkend, ik vraag me af wat wij verkeerd doen, ze leggen daar uitgebreide metro-netwerken, HSL-netwerk én het grootste snelwegennet van Europa aan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Rogier » za 24 nov 2007, 16:33

Chris schreef:Ik zou liever prioriteit stellen aan verbindingen naar Spanje (Irun/Perpignan) aansluitend op de wilde AVE plannen van Spanje, dan een TGV naar Bretagne.

Ik zie hogesnelheidslijnen vooral een vervanger voor de korte (tot 2000km) vliegreizen. Bijvoorbeeld voor een stedentripje Barcelona, Madrid of Lisboa kan het een prima vervanger zijn dan met een vervuilend vliegtuig. En in Spanje en Frankrijk is veel geld gepland voor HSL-netwerken. Met name het Spaanse AVE-netwerk (gepland) is zeer indrukwekkend, ik vraag me af wat wij verkeerd doen, ze leggen daar uitgebreide metro-netwerken, HSL-netwerk én het grootste snelwegennet van Europa aan.
Volgens mij is de EU hoofdsponsor van deze projecten. Daarnaast investeert Spanje zelf veel in haar infrastructuur.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » za 24 nov 2007, 21:03

In Spanje is infrastructuur geen vies woord. In Nederland wel... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 dec 2007, 17:41

Rogier schreef:
Chris schreef:Ik zou liever prioriteit stellen aan verbindingen naar Spanje (Irun/Perpignan) aansluitend op de wilde AVE plannen van Spanje, dan een TGV naar Bretagne.

Ik zie hogesnelheidslijnen vooral een vervanger voor de korte (tot 2000km) vliegreizen. Bijvoorbeeld voor een stedentripje Barcelona, Madrid of Lisboa kan het een prima vervanger zijn dan met een vervuilend vliegtuig. En in Spanje en Frankrijk is veel geld gepland voor HSL-netwerken. Met name het Spaanse AVE-netwerk (gepland) is zeer indrukwekkend, ik vraag me af wat wij verkeerd doen, ze leggen daar uitgebreide metro-netwerken, HSL-netwerk én het grootste snelwegennet van Europa aan.
Volgens mij is de EU hoofdsponsor van deze projecten. Daarnaast investeert Spanje zelf veel in haar infrastructuur.
Klopt, en de EU ziet ook graag dat Spanje op normaalspoor overgaat. Ook het heraanleggen in normaalspoor van bestaande spoorlijnen van een andere breedte wordt door de EU vaak gesubsidieerd (zie bv. de Peloponnesoslijn in Griekenland - van 1000 mm naar 1435 mm).

Binnen het grootste deel van Europa kan de hogesnelheidstrein een goed alternatief zijn voor het vliegtuig.

Overigens ook leuk om te vermelden dat Marokko ook een TGV-netwerk gaat aanleggen, wat door de Fransen gebouwd zal worden. Er komen twee lijnen:

- Ligne Atlantique: Tanger - Rabat - Casablanca - Marrakech - Essaouira - Agadir (totale reis in minder dan 4 uur; Tanger-Marrakech is nu om en nabij de 10 uur)
- Ligne Maghrébine: Casablanca - Méknes - Fés - Oujda (in minder dan 3 uur; Casablanca-Oujda duurt nu om en nabij de 9 uur)

Tanger-Casablanca zal al in 2013 klaar zijn. De Markokkanse TGV's zullen de eerste echte hogesnelheidstreinen van Afrika worden (na de Turbotrains in Egypte).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » zo 02 dec 2007, 18:36

Wat? Dan heeft Marokko eerder een TGV lijn dan Nederland (als dat gepruts van hispeed nog een paar jaartjes duurt) :shock:
Ik denk dat ik ga emigreren:
* Altijd lekker weer
* Een wel werkend hogesnelheidstreinsysteem
* Ben toch al gewend aan hoofddoekjes en een koningshuis

Nu nog de Marrokkaan aan de appeltaart zien te krijgen :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door vynkce » vr 07 dec 2007, 16:01

Le Moniteur schreef:Le TGV Lyon-Turin décrété d'utilité publique
Le décret de déclaration d'utilité publique des travaux pour la liaison ferroviaire entre Lyon et Turin (Italie) a été signé vendredi par le ministre de l'Ecologie, Jean-Louis Borloo, et le secrétaire d'Etat aux Transports, Dominique Bussereau.

Cela "confirme la volonté française de mener à bien, avec l'Italie, ce projet stratégique pour les échanges intra-communautaires après la décision de la Commission européenne de subventionner les études de reconnaissance et les travaux prévus sur la partie commune à hauteur de 672 M€ sur la période 2007-2013", indique un communiqué du ministère de l'Ecologie. La France et l'Italie ont presque atteint leur objectif puisqu'ils avaient demandé 735 millions d'euros pour la partie commune de cet axe.
Une nouvelle étape est ainsi franchie dans le prolongement de l'engagement pris devant l'Union européenne de lancer l'opération dans le courant de l'année 2011
Cette section, qui s'étend de Saint-Jean-de-Maurienne jusqu'à la frontière franco-italienne est en tunnel sur 90 % de sa longueur. Elle comprend la plus grande partie du tunnel de base de plus de 50 kilomètres et une zone à l'air libre à Saint-Jean-de-Maurienne sur 3,5 kilomètres. Elle permettra une amélioration importante de l'offre de transport, notamment par :
- une réduction de 43 minutes du temps de parcours des trains de voyageurs entre Saint- Jean-de-Maurienne et Turin ;
- l'amélioration des conditions d'exploitation ferroviaire, en particulier pour les trains internationaux de marchandises.
BEKNOPTE VERTALING:
De nieuwe TGV-verbinding tussen Lyon en Turijn (I) is vandaag van openbaar nut verklaard door de bevoegde minster. Het project komt in een stroomversnelling na de toezegging vanuit de EU op een bedrag van € 672 miljoen in de periode 2007-2013. Een belangrijk stuk van deze nieuwe verbinding zal bestaan uit een tunnel dwars onder de Alpen door van ongeveer 50km lang.
Het traject tussen Saint-Jean-de-Maurienne en Turijn zal 43min sneller af te leggen zijn dan nu.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door vynkce » di 11 dec 2007, 18:43

Het traject van de nieuwe lijn richting Rennes:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » di 11 dec 2007, 20:50

Waar is de 'boog van Laval' goed voor?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door vynkce » wo 12 dec 2007, 10:56

Om eerlijk te zijn, geen enkel idee...
Ik heb wat kaarten bekeken uit de regio en kan geen natuurgebieden of iets dergelijks vinden ten zuiden van Laval en de stad is nu ook niet meteen een grote aantrekkingspool met veel groeipotentieel voor de TGV denk ik. Dus ik moet je het antwoord schuldig blijven!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2007, 11:09

^^ Het zou beter zijn als de TGV gewoon tussen Le Mans en Rennes over het 'ligne actuell' zou blijven rijden (als een soort zonetrein), en daarnaast een TGV-expresse die direct Le Mans - Rennes - Brest doet over het futur tracé
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 10:56

Alleen maar verwarrend voor de reiziger. De TGV hoeft niet in elk dorp te stoppen (dat is juist de achterliggende gedachte).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » di 08 jan 2008, 11:29

^^ Kenmerk van de TGV is nou juist dat die dat dus WEL doet, omdat hij ook op het normale net kan rijden. Dat is nou net de reden waarom je zelf tegen die magneetzweefbaan bent, Coen Tunnel :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Vinny » di 08 jan 2008, 11:31

Daarnaast moet je je eens verdiepen in de dienstregeling van de treinen in Frankrijk. Daar heb je wel een hogere wiskunde opleiding voor nodig om die te begrijpen... (zoiets als een uurcadans kennen ze daar niet en veel treinen rijden ook maar een aantal keer per dag.)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2008, 12:26

De dienstregeling van Frankrijk ken ik zeker en daar heb ik me ook goed in verdiept. Zoals alle ov-dienstregelingen mij wel interesseren. Tuurlijk weet ik dat op sommige trajecten maar een paar keer per dag een trein rijdt (meer is ook niet nodig) en een uurcadans bestaat daar wel, maar lang niet overal.

Als er een LGV wordt aangelegd is het logisch de TGV daarover te laten gaan. Laval is groot genoeg voor een aparte TER-verbinding en een incidentele TGV op de piekmomenten, maar meer is niet nodig. Twee TGV's tussen Le Mans en Rennes, één over de LGV en één over de oude lijn is echt te veel van het goede.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV Bretagne - Pays de la Loire

Bericht door vynkce » wo 18 jun 2008, 15:12

Le Moniteur 18-6-08 schreef:Contournement ferroviaire LGV de Nîmes et Montpellier : c'est signé

Le coût total de la nouvelle liaison ferroviaire à grande vitesse est estimé à 1,4 milliard d'euros.

Un protocole d'intention préalable à la réalisation du contournement ferroviaire grande vitesse de Nîmes et de Montpellier a été signé mardi à Montpellier par le ministre de l'Ecologie Jean-Louis Borloo et Georges Frêche, président (divers gauche) de la région Languedoc-Roussillon. Le document formalise le mode de financement de ce contournement, dont le coût total est estimé à 1,4 milliard d'euros.
L'Etat y participera à hauteur de 685 millions d'euros et les collectivités locales à hauteur de 420 millions. A elle seule, la Région en apportera 300. RFF (Réseau ferré de France) et l'Europe participeront respectivement à hauteur de 130 et 65 millions d'euros.

20.000 emplois
Les travaux du contournement de Nîmes et Montpellier pourraient démarrer d'ici 2010. Pour la ligne Montpellier-Perpignan, "je veux que les travaux démarrent en 2015", a dit M. Borloo.
"C'est une opération fondamentale pour le Languedoc-Roussillon", a déclaré M. Frêche. "Le contournement, sur trois ans de travaux, c'est plus de 20.000 emplois induits au sud du Gard et au nord de l'Hérault", a-t-il dit. Selon lui, la ligne nouvelle permettra de doubler les TER entre Nîmes et Montpellier et d'augmenter le fret.
De aanleg van de nieuwe HST-lijn tot aan Montpellier is goedgekeurd. De nieuwe lijn zal aansluiten op het huidige HSL-net dat vlak voor Nîmes stopt. De werken starten in 2010 en in 2013 zal de lijn open gaan. Men schat de kosten op ongeveer € 1,4 miljard. Het ontbrekende stuk tussen Montpellier en Perpignan zal waarschijnlijk aangevat worden in 2015.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2008, 15:17

Mooi zo, het wordt tijd, want volgens mij zijn de Spanjaarden ook al bezig met Barcelona-Perpignan. Hopelijk is er dan in 2025 eindelijk een doorgaande TGV Parijs-Barcelona. Dat zal dan iets van 5 tot 6 uur duren. Parijs-Madrid via Barcelona kan dan in ruim 8 uur.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Ds79m » wo 18 jun 2008, 19:44

Coen Tunnel schreef:Mooi zo, het wordt tijd, want volgens mij zijn de Spanjaarden ook al bezig met Barcelona-Perpignan. Hopelijk is er dan in 2025 eindelijk een doorgaande TGV Parijs-Barcelona. Dat zal dan iets van 5 tot 6 uur duren. Parijs-Madrid via Barcelona kan dan in ruim 8 uur.
Parijs-Madrid met het vliegtuig is 2 uur. Wat dat betreft dus niet echt concurrentie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Wally » wo 18 jun 2008, 19:57

Is die twee uur inclusief douane, security, etc?
(om de vergelijking zuiver te houden)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door mavas » wo 18 jun 2008, 21:19

Coen Tunnel schreef:Mooi zo, het wordt tijd, want volgens mij zijn de Spanjaarden ook al bezig met Barcelona-Perpignan. Hopelijk is er dan in 2025 eindelijk een doorgaande TGV Parijs-Barcelona. Dat zal dan iets van 5 tot 6 uur duren. Parijs-Madrid via Barcelona kan dan in ruim 8 uur.
Als de HSL klaar is vanuit Barcelona naar de Franse grens, is het dan niet mogelijk om al HST's te laten rijden over bestaand Frans spoor?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door mb90 » wo 18 jun 2008, 21:26

Er rijden al TGV's over bestaand spoor tot Perpignan en tussen Perpignan en de Spaanse grens is men ook al het bouwen (bij de A9), dus het zou goed kunnen lijkt me.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 18 jun 2008, 21:31

Jammer dat die TGV zo lang duurt om aan te leggen. In landen als Frankrijk hebben TGV's meer zin dan in Nederland vind ik. Tussen Bordeaux en (volgens mij) Tours rijdt de TGV Atlantique ook over bestaand spoor. Desondanks leg je de 600km van Bordeaux tot Paris toch in een nette 3 uur af. Ik heb dat twee jaar geleden eens gedaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door mavas » wo 18 jun 2008, 21:38

mb90 schreef:Er rijden al TGV's over bestaand spoor tot Perpignan
Dat was ik zowaar vergeten ;)
en tussen Perpignan en de Spaanse grens is men ook al het bouwen (bij de A9), dus het zou goed kunnen lijkt me.
Zie ook het eerste plaatje bovenin dit topic :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door vynkce » do 19 jun 2008, 9:35

Chris schreef:Jammer dat die TGV zo lang duurt om aan te leggen.
Ik meen dat dit komt omdat het technisch maar mogelijk is om aan drie verschillende grote projecten tegelijk te werken in heel Frankrijk. De expertise, materialen en machines voor meer dan drie werven zou niet voorhanden zijn. In 2008 zijn er werken aan de TGV-Rhin/Rhône, TGV-Bourg/Genève, de TGV Perpignan-Figueres en in 2007 opende de TGV-est. Samen goed voor pakweg 600km nieuwe HSL. De werven die starten na de opening in 2009 van de TGV Perpignan-Figueras en de TGV Bourg-Genève zijn de TGV tot aan Rennes en de verleninging tot aan Montpellier. In 2012 opent dan de TGV-Rhin/Rhône en gaan de werken van start aan de lijn naar Bordeaux en de verlenging naar Straatsburg.
Bijkomend in de lange aanlegduur is natuurlijk ook de grote moeilijkheidsgraad van het landschap en de bouw van een enorm aantal kunstwerken. Natuurlijk spelen ook de financiën een rol. Voor de aanleg van 50km TGV tussen Nîmes en Montpellier is €1,4 miljard nodig oftewel € 28miljoen per kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door waldo79 » do 19 jun 2008, 10:30

Chris schreef: Desondanks leg je de 600km van Bordeaux tot Paris toch in een nette 6 uur af. Ik heb dat twee jaar geleden eens gedaan.
Dat is gemiddeld 100 km/h. Vind ik niet echt spectaculair. Tussen Amersfoort en Groningen lukt dat ook :idea:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TGV-projecten in Frankrijk

Bericht door Chris » do 19 jun 2008, 11:00

Ik bedoelde 3 uur ;)

Plaats reactie