[GRATIS OV] - is niet gratis.

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jan 2008, 9:24

[url=http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl]Openbaar Vervoer in Boskoop[/url], 10 januari 2008 schreef:Zwolse 65-plussers gratis met de stadsbus

65-plussers kunnen volgend jaar in Zwolle gratis met de stadsbus reizen. De Zwolse politiek heeft de gemeente opdracht gegeven een proef te starten.

Zwolle is de eerste stad in Overijssel die ouderen deze mogelijkheid biedt. In Twente loopt ook een proef met gratis busvervoer, maar dat is alleen voor de houders van een Regiotaxipas. Met het gratis busvervoer hoopt Zwolle de ouderen meer bewegingsvrijheid te geven. Nogal wat ouderen kunnen de kosten van het openbaar vervoer niet opbrengen en blijven daarom thuis. Ouderenbond PCOB verwacht dat de proef een succes wordt.
Ook hier in Zwolle... Het aantal ouderen wat met de bus hier reist is vrij laag, maar straks wordt het vast een stuk drukker. Gratis ov... :neenee:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » do 10 jan 2008, 9:36

In Rotterdam wordt per 1-2 de proef weer met 6 maanden verlengd :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door waldo79 » do 10 jan 2008, 11:24

^Toch hopelijk wel na 9.00 uur?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Rene » do 10 jan 2008, 11:45

En hier zakt je broek toch werkelijk vanaf:
Trouw (10-1-2008) schreef:Noord-Holland wil gratis bussen op A1 om files tegen te gaan

HAARLEM - De provincie Noord-Hollandwilop de snerweg A1 tussen Amsterdam en Huizen gratis bussen laten rijden. Het gratis busvervoer kan een belangrijk wapen zijn tegen de dagelijkse files op de A1, zo heeft de provincie gisteren bekendgemaakt. Onderzocht wordt of de gratis bussen financieel haalbaar zijn. Het gaat om de buslijnen 101 en 102. De provincie overlegt hierover met Rijkswaterstaat en vervoersbedrijf Connexxion. De uitkomst van het onderzoek komt over een paar maanden.
Twee buslijntjes die de files zouden moeten oplossen: wake-up please ! :roll:
Hoeveel belastinggeld wordt hier nu weer mee regelrecht in de Noordzee gestort ?? :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Chris » do 10 jan 2008, 11:55

We praten hier snel over 70.000 voertuigen die hier teveel per dag rijden om het goed te laten doorstromen. Dat zijn (x1,2) 84.000 personen die je met de bus wilt vervoeren.

Dat zijn 1050 Berkhof Ambassador bussen met alle zit en staanplaatsen gevuld.

Rekenen ze daar nooit dit soort dingen door?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » do 10 jan 2008, 12:14

waldo79 schreef:^Toch hopelijk wel na 9.00 uur?
Ja, maar helaas geen limiet in de avondspits. En juist dan zit mijn tram overvol.

Mijn stelling: Gratis OV mag, maar de bejaarden hebben dan geen recht op een zitplaats :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Wouter N14 » do 10 jan 2008, 12:46

^^ Dus betalen voor een zitplaats en gratis staanplaatsen. Ongeacht medische conditie en/of leeftijd 8-)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » do 10 jan 2008, 12:52

Ik zie niet in waarom mensen gratis mogen reizen enkel en allene op basis van leeftijd? Dat houdt in dat er rijke bejaarden zijn die gratis mogen reizen, maar bijstandsmoeders die geen cent te makken hebben, de volle mep mogen betalen. Dat gaat er gewoon niet in. Of dat gezonde bejaarden gratis mogen reizen maar 'gewone' zieken ook de volle mep betalen.

En denk je dat gezonde bejaarden opstaan voor bv. zwangere vrouwen of mensen met krukken? Ik zie het bar weinig gebeuren eigenlijk.

En je krijgt weer een hoop gezeik. Nu al zijn er boze bejaarden in bv. Barendrecht, Vlaardingen of welke randgemeente dan ook, die wel met de RET reizen maar niet gratis mogen reizen (dat is alleen aan inwoners van Rotterdam voorbehouden). Kleinzerigheid en jaloezie ten top.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door mavas » do 10 jan 2008, 16:11

Palance schreef:Ik zie niet in waarom mensen gratis mogen reizen enkel en allene op basis van leeftijd? Dat houdt in dat er rijke bejaarden zijn die gratis mogen reizen, maar bijstandsmoeders die geen cent te makken hebben, de volle mep mogen betalen. Dat gaat er gewoon niet in. Of dat gezonde bejaarden gratis mogen reizen maar 'gewone' zieken ook de volle mep betalen.
Dat is dus precies waarom ik tegen gratis-ov ben in die vorm. Daarom ook dat ik pleit voor gratis-ov voor mensen die het nodig hebben, zoals werklozen, aow-ers, mensen met een laag inkomen dus. Onder een bepaalde grens geef je ze een pas, en de rest mag gewoon het normale tarief betalen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jan 2008, 16:14

Inderdaad, een pasje voor zij die het niet kunnen betalen en verder gewoon dokken.

Nou ja, als protest ga ik als de bus stampvol zit niet meer opstaan voor bejaarden die gratis mogen reizen. :grrrr:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » do 10 jan 2008, 18:14

Helaas zie je dat niet meteen aan de bejaarde of die betaalt heeft of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Coen Tunnel » do 10 jan 2008, 18:27

Dan ga ik wel helemaal voorin zitten. Juist ja, op die plek waar bejaarden graag zitten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Jeroen » do 10 jan 2008, 18:28

Het is -helaas- ook die doelgroep die relatief gezien het meeste klaagt over de prijzen in het OV. Althans, dat was mijn ervaring met de OV-klantenbarometer. De meesten kijken toch niet verder dan hun eigen hachje en vinden gratis OV enkel 'handig!'. :wall:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Jeroen » do 10 jan 2008, 18:29

Palance schreef:Helaas zie je dat niet meteen aan de bejaarde of die betaalt heeft of niet.
'Mevrouw, mag ik uw strippenkaart zien?' :twisted:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » do 10 jan 2008, 18:41

In Rotterdam reizen de bejaarden gratis met de OV-Chipkaart ;) (dé voorwaarde om gratis te mogen reizen).

Overigens moet er dan wel ingecheckt worde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door boe! » vr 11 jan 2008, 10:56

Niet gratis, maar wel met speciale actietarieven: de spitslijnen tussen Amersfoort/Leusden en Utrecht-Rijnsweerd. Om de een of andere reden worden die lijnen ineens gepromoot. Voor de 299 en 276 kan ik dat nog begrijpen, de 296 zit echter al bomvol. De lijnen hebben ook een nieuwe naam gekregen: spitser.

:arrow: http://www.spitser.info/home.html
Laatst gewijzigd door boe! op za 12 jan 2008, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 jan 2008, 15:31

Wat een naam zeg! :hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Rene » ma 14 jan 2008, 11:32

Ook Trouw ziet het licht inzake gratis OV:
Trouw (14-1-2008) schreef:Voor de bus moet de reiziger gewoon een redelijke prijs betalen

De provincie Noord-Holland wil op de A1tussen Amsterdam en Huizen gratis bussen laten rijden. Als experiment kan dat nuttig zijn, maar het moet geen gewoonte worden. De provincie hoopt met de gratis bussen de files op de A1 te verminderen. Het is zeer de vraag of dat zal lukken. Het lijkt op zijn minst onwaarschijnlijk dat de prijs doorslaggevend is bij de keuze voor het openbaar vervoer in plaats van met de auto in de file te gaan staan. De kwaliteit van dat openbaar vervoer, de benodigde reistijd en de flexibiliteit zijn voor de reiziger waarschijnlijk veel belangrijker. Als dat zo is, zal ook een gratis bus weinig automobilisten kunnen verleiden. Maar goed, dat zijn vermoedens, geen zekerheden. En ze zijn de moeite van het onderzoeken waard.

Het is goed als overheden, laag en hoog zoeken naar manieren om bij te dragen aan vermindering van de files. Vraag is alleen of dat moet leiden tot het aanbieden van gratis diensten. Als iemand van A naar B wil, is het niet meer dan logisch dat hij daarvoor betaalt. Goed openbaar vervoer is een algemeen belang, en mag best wat belastingcenten kosten. Maar dat betekent niet dat ieder gebruik daarvan voor rekening moet komen van de belastingbetaler. Het is helemaal geen probleem dat de reiziger daar zelf een redelijke prijs voor betaalt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » ma 14 jan 2008, 18:37

Daarnaast is voor veel forensen het OV in principe gratis (reiskostenvergoeding). En een busabbonement is (was?) van de belasting aftrekbaar. Mijn vader had dat toen hij nog niet was gepensioeneerd. ;)

Hoe de regeling nu is weet ik niet. Wel dat ik met ingang van volgende maand voor 11 euro per maand onbeperkt van de trein gebruik mag maken... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door IQ[] » do 17 jan 2008, 16:11

Daarom ook dat ik pleit voor gratis-ov voor mensen die het nodig hebben, zoals werklozen, aow-ers, mensen met een laag inkomen dus. Onder een bepaalde grens geef je ze een pas, en de rest mag gewoon het normale tarief betalen.
Is dit eigenlijk niet het hele idee achter het openbaar vervoer?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 16:30

Met dit verschil dat op dit moment veel hedonistische bomenknuffelaars met een dik inkomen vrijwel voor niets reizen, en dat bedrijven dus een sterk gesponsorde rekening krijgen voor het OV-gebruik van hun personeel. Ik zie niet in waarom die personen en bedrijven ook niet gewoon bijdragen aan de kosten van veel OV in de spits die ze veroorzaken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » do 17 jan 2008, 21:37

^^ Omdat die dan met de auto gaan reizen. Dan krijg je nog langere files, terwijl het OV nog onrendabeler wordt...(er is immers vraaguitval die niet gecompenseerd wordt door hogere inkomsten voor de vervoerder. Immers alleen de subsidie vervalt (doordenker))
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 23:12

Die boomknuffelaars gaan niet met de auto.
En stel dat je door die bedrijven de helft van de klanten klanten kwijtraakt: als daardoor de scheefte spits/buitenspits afneemt, dan wordt het spoor daardoor juist rendabeler. Want je afschrijving per materieelkilometer neemt af, je aantal mensuren neemt af, en bij marktconforme tarieven haal je bij die bedrijven toch net zoveel geld op. Bedrijfseconomisch dus juist goed voor het OV.

En de files ? Stel dat het OV-gebruik daalt van 25 naar 20 miljard rkm, en het autoverkeer van 125 miljard voertuigkm naar 128 miljard vtgkm, dan heeft dat bepaald geen ernstige gevolgen. Zeker niet als je het afzet tegen de groei van het wegverkeer in zijn algemeenheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 0:14

Die boomknuffelaars gaan niet met de auto.
Raar statement. Alsof ik bomenknuffel :shutup:
Ik heb gewoon geen rijbewijs. Ik hoop daar komende zomer eens verandering in te brengen trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 0:15

En stel dat je door die bedrijven de helft van de klanten klanten kwijtraakt: als daardoor de scheefte spits/buitenspits afneemt, dan wordt het spoor daardoor juist rendabeler. Want je afschrijving per materieelkilometer neemt af, je aantal mensuren neemt af, en bij marktconforme tarieven haal je bij die bedrijven toch net zoveel geld op. Bedrijfseconomisch dus juist goed voor het OV.
Het aandeel 18-24 jarige meisjes in het totale gerealiseerde OV-verplaatsingen neemt toe. Ik kan dat natuurlijk alleen maar toejuichen :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 0:17

. Ik zie niet in waarom die personen en bedrijven ook niet gewoon bijdragen aan de kosten van veel OV in de spits die ze veroorzaken.
Mijn vroegere werkgever betaalde gewoon mijn reiskostenvergoeding in autokilometers (ik had recht op een auto van de zaak). Ik kocht er gewoon een treinabbo voor. Daar hield ik geld aan over ;) (Gelukkig maar, want 1700 bruto voor een 40 urige werkweek is een hongerloontje voor WO-geschoold personeel. En dan ook nog eens naar de lelijkste stad van Nederland elke morgen afreizen..., wat dat betreft ben ik erg blij met mijn nieuwe baan)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Palance » vr 18 jan 2008, 6:52

Vinny schreef:En dan ook nog eens naar de lelijkste stad van Nederland elke morgen afreizen
Daar woonde je toch al? :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door R4 » vr 18 jan 2008, 16:12

Trends.be schreef:Treinabonnement maakt bedrijfswagen goedkoper

"Het is voor de werkgever goedkoper zijn werknemers, behalve een bedrijfswagen ook een abonnement op het openbaar vervoer te geven", zegt fiscalist Michel Willems donderdag in De Tijd.

Voorwaarde is dan wel dat de werknemer effectief gebruikmaakt van het openbaar vervoer voor de verplaatsing van en naar het werk. Daardoor ziet de werkgever de leasingkosten voor de bedrijfswagen dalen. Minder rijden impliceert minder brandstofkosten, minder onderhoudskosten, lagere parkeerkosten en minder CO2-taksen. Het uitgespaarde budget volstaat ruimschoots om een treinabonnement te vergoeden, zelfs in combinatie met een abonnement op tram en bus.

Verschillende bedrijven experimenteren al met de combinatieformule. Alcatel bijvoorbeeld biedt zijn personeel al sinds 2006 een combinatieformule aan, en ook ING België keurde onlangs een nieuwe car policy goed, waarbij werknemers boven op een bedrijfswagen een gratis abonnement krijgen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door Vinny » vr 18 jan 2008, 18:28

Daar woonde je toch al?
Uit dat ghetto ben ik al een tijdje weg. Alain kan daar alles over vertellen... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [GRATIS OV] - is niet gratis.

Bericht door boe! » vr 18 jan 2008, 21:25

Rene schreef:Met dit verschil dat op dit moment veel hedonistische bomenknuffelaars met een dik inkomen vrijwel voor niets reizen, en dat bedrijven dus een sterk gesponsorde rekening krijgen voor het OV-gebruik van hun personeel. Ik zie niet in waarom die personen en bedrijven ook niet gewoon bijdragen aan de kosten van veel OV in de spits die ze veroorzaken.
Dat zal geen probleem zijn. Vergeleken met de kosten van een leaseauto is er voldoende ruimte voor een prijsstijging. Nu nog wachten op een regering die mee wil werken aan subsidieafbouw (daar ligt namelijk het probleem, niet bij de hedonistische boomknuffelaars waar ik er blijkbaar ook een van ben :kwaad: ).

Plaats reactie