[A005] A5 Westrandweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 18 dec 2006, 21:21

Mmmm, niet echt handig: twee elkaar deels overlappende draden.
:arrow: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 426#180426

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re:

Bericht door boe! » wo 12 dec 2007, 22:36

Kaaiman schreef:Het is inderdaad vrij stil rond deze weg, net alsof deze stilletjes in de diepe archiefbakken terechtkomt... :?
Nog niet in het archief, maar het scheelt niet veel. In een brief aan de Stadregio Amsterdam van 10 december 2007 kwam ik het volgende tegen.
Brief schreef:Geachte heer Herrema,
In uw brief van 6 november uit u uw zorgen over de voortgang van het project Tweede Coentunnel en het project Westrandweg. Aanleiding is de vertraging die de projecten ondervinden als gevolg van de problematiek van de luchtkwaliteit.
Net als u zoek ik naar een evenwicht in het zorgvuldig omgaan met het vraagstuk van luchtkwaliteit en de voortgang van de projecten. Dit wil ik als volgt bereiken.
Naar aanleiding van de conclusies in de procedure rond de A4 Burgerveen-Leiden zie ik aanleiding het luchtkwaliteitsonderzoek van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg opnieuw te beoordelen.
In verband hiermee heb ik de Raad van State ruimte gevraagd om voor 15 maart 2008 een wijzigingstracébesluit in de lopende procedure voor de Tweede Coentunnel in te brengen. Indien ik een wijzigingsbesluit vaststel voor de Tweede Coentunnel zal ik tegelijkertijd het tracébesluit nemen voor de Westrandweg.
Met deze besluiten verwacht ik een goede balans gevonden te hebben tussen voortgang en kwaliteit van besluitvorming zoals die past bij de ambitie en urgentie die wij gezamenlijk voelen bij het realiseren van een betere bereikbaarheid in de randstad.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » wo 12 dec 2007, 22:43

In stilte werd/wordt inderdaad op maart/april 2008 aangewerkt.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door praatpaal » ma 24 dec 2007, 13:02

Misschien een bittere, maar noodzakelijke pil.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

asfaltrocker
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 16:36

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door asfaltrocker » za 12 jan 2008, 0:52

Ongelooflijk dat zo'n stelletje paupers nog steeds dingen voor het zeggen heeft.

Even ongelooflijk dat men nog steeds snelwegen aanlegd met grote kunstwerken waar max 2x2 gerealiseerd kan worden.
Dat er voor een paar euro's meer in de toekomst 2x3 kan komen bij een ruimere opzet, zal de geitenwollensokken wel weer naar het bronwater doen grijpen om te toasten.

Wat HAAT ik dit land toch. :wall:

En voor wat het stuk luchtkwaliteit betreft: aanleggen die weg, en iedereen kapot schieten die er over begint te zeuren.
Moet je maar niet onder Schiphol, midden in de Randstad gaan wonen. Opzouten dus, koop maar wat in de polder als je alleen maar kunt klagen.
Mothertrucker

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door waldo79 » ma 14 jan 2008, 9:27

En voor wat het stuk luchtkwaliteit betreft: aanleggen die weg, en iedereen kapot schieten die er over begint te zeuren.
Kan het niet een stuk minder :neenee:

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door praatpaal » za 19 jan 2008, 23:33

asfaltrocker schreef:Ongelooflijk dat zo'n stelletje paupers nog steeds dingen voor het zeggen heeft.

Even ongelooflijk dat men nog steeds snelwegen aanlegd met grote kunstwerken waar max 2x2 gerealiseerd kan worden.
Dat er voor een paar euro's meer in de toekomst 2x3 kan komen bij een ruimere opzet, zal de geitenwollensokken wel weer naar het bronwater doen grijpen om te toasten.

Wat HAAT ik dit land toch. :wall:

En voor wat het stuk luchtkwaliteit betreft: aanleggen die weg, en iedereen kapot schieten die er over begint te zeuren.
Moet je maar niet onder Schiphol, midden in de Randstad gaan wonen. Opzouten dus, koop maar wat in de polder als je alleen maar kunt klagen.
Ik proef wat frustratie. :mrgreen:
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 0:10

asfaltrocker schreef:Ongelooflijk dat zo'n stelletje paupers nog steeds dingen voor het zeggen heeft.

Even ongelooflijk dat men nog steeds snelwegen aanlegd met grote kunstwerken waar max 2x2 gerealiseerd kan worden.
Dat er voor een paar euro's meer in de toekomst 2x3 kan komen bij een ruimere opzet, zal de geitenwollensokken wel weer naar het bronwater doen grijpen om te toasten.

Wat HAAT ik dit land toch. :wall:

En voor wat het stuk luchtkwaliteit betreft: aanleggen die weg, en iedereen kapot schieten die er over begint te zeuren.
Moet je maar niet onder Schiphol, midden in de Randstad gaan wonen. Opzouten dus, koop maar wat in de polder als je alleen maar kunt klagen.
Tja. Gelukkig maar dat "die paupers" die hier over gaan iets genuanceerder zijn dan jij.

Ik heb een tip voor je, als je dit land haat: ga eens naar een land dat wel een walhalla is op mobiliteitsgebied is. Als je het gevonden hebt hoor ik het graag.

Wellicht ten overvloede, in landen waar geen enkele vorm van milieu effect rapportage plaatsvindt (Thailand, Indonesië, China) is de luchtkwaliteit in de steden vele malen beter dan in NL.

Aram
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:46

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Aram » di 12 feb 2008, 15:18

Ik ben bezig met een profielwerkstuk/onderzoek naar de Westrandweg. En nou vroeg ik mij het volgende af:

- de Westrandweg zal onder de spoorlijn Zaandam-Amsterdam lopen en zal deze tussen de Noordzeeweg en de Basisweg onegaal kruisen. Ik ga ervan uit, dat de Westrandweg onder de spoorlijn door zal komen. Wordt dat middels een tunnel gerealiseerd of zal de spoorlijn opnieuw worden aangelegd en komt uiteindelijk de Westrandweg alsnog boven de spoorlijn te lopen?

Ik verwacht de komende dagen nog meer vragen te zullen stellen. Bijvoorbaat dank aan allen!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 15:40

De Westrandweg gaat over de spoorlijn heen.

Aram
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:46

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Aram » di 12 feb 2008, 16:48

Rene schreef:De Westrandweg gaat over de spoorlijn heen.
Komt de spoorlijn dan niet op het maaiveld te liggen? Want de spoorlijn is daar al verhoogd en als de Westrandweg daar weer over komt te liggen, dat kan ik me haast niet voorstellen...

Zie foto: http://img168.imageshack.us/img168/4584 ... dzelo2.jpg

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 16:50

En toch is dat zo.

(Ik weet het heel zeker, want ik zit behoorlijk dicht op het vuur ;) )

Aram
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:46

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Aram » di 12 feb 2008, 16:58

Rene schreef:En toch is dat zo.

(Ik weet het heel zeker, want ik zit behoorlijk dicht op het vuur ;) )
Ik neem alles van je aan Rene!

Weet je toevallig ook of het bedrijventerrein in de Lutkemeerpolder er komt of is daar nog geen duidelijkheid over?

Vriendelijke groet,

Aram

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rein » di 12 feb 2008, 21:20

Aram,

er ligt toch al een bedrijventerrein in de Lutkemeerpolder, te weten naast de S106 en tegenover Airport Business Park Lijnden. Zie hier De wegen e.d. zijn allemaal al een paar jaar geleden aangelegd, alleen staan er nog geen bedrijven op. Doelde je op dit terrein of op een ander bedrijventerrein in de Lutkemeerpolder?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » di 12 feb 2008, 22:16

Aram schreef:Weet je toevallig ook of het bedrijventerrein in de Lutkemeerpolder er komt of is daar nog geen duidelijkheid over?
Kun je op een kaartje even aangeven welk terrein je bedoelt ?

Aram
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:46

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Aram » di 12 feb 2008, 23:18

Excuses ik heb iets verkeerd begrepen na contact met Rijkswaterstaat. Er waren eventueel plannen voor een nieuw bedrijventerrein te ontwikkelen in de Lutkemeerpolder. De Westrandweg zal echter (voorlopig) geen aansluiting krijgen op dit bedrijventerrein, doordat deze plannen even van de baan zijn geschoven.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door PW100 » zo 17 feb 2008, 13:48

Aram,
Op de website van Rijkswaterstaat is veel info beschikbaar.
Ondermeer deze nieuwsbrief, met daarin een [kleine] impressie van het traject inclusief spoorkruising.
Daarnaast zijn alle kaarten van de A10 en A5 beschikbaar. Kaart 10 laat de spoorkruising zien.

Zelf vind ik deze wel aardig, knooppunt A5 en A10:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » zo 17 feb 2008, 16:34

^^
Dat knooppunt zal de naam "Westpoort" krijgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Chris » zo 17 feb 2008, 16:37

Knooppunt Westpoort

Klinkt best goed eigenlijk. Beter dan "Lankhorst" of "Zaarderheiken".

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door PW100 » zo 17 feb 2008, 16:46

^^OK Dank. Dat wist ik nog niet René!

Is er al een besluit genomen of de A5 daadwerkelijk 2x2 wordt?
De bovenstaande tekening doet suggereren dat er ook sprake zal zijn van vluchtstroken. Of worden de viaducten in knooppunt Westpoort bewust overgedimensioneerd om een 2x3 in de toekomst niet uit te sluiten?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » zo 17 feb 2008, 16:51

De Westrandweg zal 2x2 worden, en KW520 zal met vluchtstroken worden uitgevoerd.
Die wilden ze eerst wegbezuinigen, maar toen bleek dat dat tot gevolg had dat er zeer kostbare andere veiligheidsmaatregelen nodig waren (KW520 is zeer lang en ligt plaatselijk zéér hoog boven het maaiveld - hoe ga je daar met hulpdiensten komen als je geen vluchtstroken hebt ?), heeft men de vluchtstroken weer in het ontwerp teruggebracht, al is dat dus voor de poorten van de hel bevochten.

Natuurlijk moet het TB eerst nog "eventjes" definitief en onherroepelijk worden...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Hajo » wo 20 feb 2008, 13:37

Ik weet het niet... Toekomstgericht denkend ben ik van mening dat 2x3 met vluchtstrook beter zou zijn geweest. :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » wo 20 feb 2008, 15:33

Kun je toch niet kwijt in de Coentunnel.

Aram
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 12:46

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Aram » wo 20 feb 2008, 18:22

Nog een paar vraagjes...

1.) In het Ontwerp-Tracébesluit staat dat door de Westrandweg het Zijkanaal F wordt verplaatst. Komt de weg dan door het water te liggen en zo ja, hoe dan (geheel op palen in het water of wordt een gebied ontwaterd?)?

2.) Komt er slechts alleen een vluchtstrook op het tracégedeelte tussen de kruising met de Radarweg en de aansluiting op de A10 of komt er op het hele tracé een vluchtstrook?

3.) wat is een vaarduiker precies en is de looprichel bijvoorbeeld zoals die komt in de Osdorper Bovenpolder bedoeld voor de landbouwers om van de ene kavel naar de andere kavel (onder de Westrandweg door) te kunnen lopen? En wat is een ecogoot precies, een tunnel in het talud onder de Westrandweg door?

Bedankt aan allen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Vinny » wo 20 feb 2008, 19:25

De ecogoot was (volgens de presentatie uit 1999, dus mogelijk is de informatie wat achterhaald) een treeplank voor kikkers...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Rene » wo 20 feb 2008, 20:42

Aram schreef:1.) In het Ontwerp-Tracébesluit staat dat door de Westrandweg het Zijkanaal F wordt verplaatst. Komt de weg dan door het water te liggen en zo ja, hoe dan (geheel op palen in het water of wordt een gebied ontwaterd?)?
Op de kaart kun je zien dat er een talud is ingetekend, en dat het kanaal een stukje wordt verlegd:
Afbeelding
Aram schreef:2.) Komt er slechts alleen een vluchtstrook op het tracégedeelte tussen de kruising met de Radarweg en de aansluiting op de A10 of komt er op het hele tracé een vluchtstrook?
Gehele tracé.
Aram schreef:3.) wat is een vaarduiker precies en is de looprichel bijvoorbeeld zoals die komt in de Osdorper Bovenpolder bedoeld voor de landbouwers om van de ene kavel naar de andere kavel (onder de Westrandweg door) te kunnen lopen? En wat is een ecogoot precies, een tunnel in het talud onder de Westrandweg door?
Weet ik niet zo direct - maar wellicht staat het in de Trajectnota

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Via » za 23 feb 2008, 11:58

Ik wordt nu alweer moe van al die zwaluwwanden en dergelijke, die worden straks zoveel gebouwd dat ze ook niet meer onderscheidend zijn... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Hajo » za 23 feb 2008, 14:12

Hajo schreef:Ik weet het niet... Toekomstgericht denkend ben ik van mening dat 2x3 met vluchtstrook beter zou zijn geweest. :?
Rene schreef:Kun je toch niet kwijt in de Coentunnel.
Nu nog niet, nee. Wel als de 2e Coentunnel een feit is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Kaaiman » za 23 feb 2008, 15:11

Hmmm
Coentunnel wordt toch 3+3, met r.r. 4+4?

Volgens burgermanslogica:
2+2
2+2+
4+4

2+2
3+3 +
5+5

3+3
3+3 +
6+6

Volgens RWS-logica:
2+2
2+2+
3+3

2+2
3+3 +
4+4

3+3
3+3 +
5+5

Als je dus de A10 3+3 maakt en de A5 2+2, zou het volgens de RWS-logica kunnen, met 4+4 dus. Wat ik begrepen heb is dat ook wat er gaat gebeuren, maar dan de Coentunnel 3+3 met vluchtstroken, met r.r. voor 4+4 (zonder vluchtstroken).
Maar zowel de A10 als A5 3+3 zal zeker niet lukken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A5: stand van zaken Westrandweg

Bericht door Chris » za 23 feb 2008, 15:22

Het aantal rijstroken zegt niet alles he, en is ook niet maatgevend. Anders moet je uiteindelijk 2+2 + 2+2 + 2+2 naar 2x10 rijstroken volgens jou logica :puh2:

Maatgevend zijn de spitsuurintensiteiten.

Plaats reactie