Signalisatie E17: draak van een bord

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Wegcode.be schreef:Artikel 21.3
Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton niet op de links gelegen rijstrook van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
F13: Afbeelding
F15: Afbeelding

Conclusie: auto's hoeven niet per sé rechts te rijden hier. Klinkt gek die conclusie, maar het is wel zo. Ik heb het ook zo moeten leren voor mijn theorie hier (het staat dus in mijn theorieboek).

Edit: het artikel gevonden:
wegcode.be schreef:Artikel 9.3.1
Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F 13 en F 15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Hmm, blijkbaar worden er dus nog wel lichtbakken geplaatst. Kost dat niet veel meer energie?

@Vincent: Diamond Grade doet wonderen als je er met je koplampen op schijnt. ;)
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

Waarom hebben ze in Belgie niet refexterende borden boven de weg hangen? Lijkt me energie besparend.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

snelwegracer schreef:refexterende borden
:?: Is dat wat nieuws, of een verschrijving ?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is iets nieuws. Het idee is dat het bord zowel reflecteert als een inwendige lichtbron heeft. Het is ontworpen door Snelwegracer, alleen het ontwerp is afgewezen door de Belgische overheid omdat het te duur en te inefficient is. Namelijk, als het al reflecteert dan hoeft het niet nog eens verlicht te worden. Via Haaren staat echter te springen om het ontwerp zodat hij de concurrentieslag met de gevestigde bordenboeren echt aan kan gaan en niet meer afhankelijk is van zijn mooi vormgegeven maar niet altijd even praktische stickers.
De eerste taak is het volledig bewegwijzeren van de N 915. Wanneer dat tot volle tevredenheid van de directie Zuid-Holland is afgewerkt en de wegwijzers bevallen dan wordt het integraal ingevoerd in de hele desbetreffende dienstrking van Rijkswaterstaat. Weg met de ANWB en weg met Tebodin; LEVE DE REVOLUTIE :gelul:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

:lol: Hoe verzin je het... :lol:
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Hajo schreef:Het is een onduidelijk bord. Moet ik voor Rotterdam en Breda nu links aanhouden? Als ik de belijning op de weg zie, geloof ik wel. In dit geval zijn m.i. APARTE borden beter. Dus drie losse borden, boven elke rijstrook één. Maar
René schreef:Dit bord staat op een plek vèr vóór een voorsorteersituatie.
In dat geval is dit bord wel héél onduidelijk en moeten alle bestemmingen gewoon netjes gecentreerd op het bord onder elkaar staan. Dan drie omhoog wijzende pijlen eronder en het is dan zo duidelijk als wat.

Ik ben sowieso niet erg enthousiast over de Belgische bewegwijzering.
Dit bord heeft echt nog niets met voorsortering te maken hoor, het duidt gewoon de richtingen aan die je kan nemen op de ring, daarom dat het ook 1 groot bord is en niet 3 verschillende (die hangen verderop). Om een van die richtingen te volgen kan je op die plaats nog gerust van de drie rijstroken gebruik maken, daarom de drie pijlen. Of die pijlen nu naar onder wijzen of naar boven maakt mijns inziens niet uit.
Ik denk dat iedereen wel bepaalde borden in het buitenland onduidelijk vindt, gewoonweg omdat je het systeem uit je eigen land gewend bent.

Persoonlijk vind ik die lichtbakken eigenlijk nog niet zo slecht: je kan ze meestal vanop grotere afstand lezen dan reflecterende borden en ook bij mist zijn ze beter zichtbaar. Maar uiteraard moet niet elk bord langs de autostrade zo een lichtbak zijn, enkel de belangrijke. Qua energieverspilling vallen die borden nog wel mee vermoed ik, de wegverlichting zelf is op dat vlak veel erger, gelukkig dat ze in Vlaanderen nu de lichten s nachts uitschakelen op autostrades, behalve aan af- en opritten, zoals hier ook al in een bepaalde thread aangehaald werd. Voor zover ik weet wordt de verlichting op de Waalse autostrades niet uitgeschakeld.
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

René schreef::lol: Hoe verzin je het... :lol:
Idd. :)
Palance
4x5 autosnelweg

Re: Signalisatie E17: draak van een bord

Bericht door Palance »

*stof*

De oorspronkelijke foto staat er niet meer bij in dit topic, maar ik kon dit oude topic gelukkig nog wel terugvinden. Ik heb gisteren deze foto's gemaakt. Typisch dat je al vele kilometers van te voren wordt gevraagd voor te sorteren voor hetzij Breda, hetzij Brussel, terwijl je nog ver op de linkeroever zit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pas na de Kenneytunnel blijkt dat je makkelijk nog op de rechterrijstrook had kunnen blijven (ik was sinds de 2e foto niet meer van rijstrook veranderd)

Afbeelding
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Palance schreef:Typisch dat je al vele kilometers van te voren wordt gevraagd voor te sorteren voor hetzij Breda, hetzij Brussel, terwijl je nog ver op de linkeroever zit:
Dit is zoals jij het interpreteerd. Ik zie 3 doorgaande rijstroken met twee rechtse en een linker uitvoeger en een heleboel bestemmingen die niet noodzakelijkerwijs zijn gekoppeld aan een pijl.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Ik zou dit bord ook interpreteren als een bord waarop de bestemmingen willekeurig verdeeld over het bord worden vermeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik niet. Daarvoor staan de bestemmingen te netjes onder elkaar uitgelijnd. Zeker in vergelijking met andere borden waar de bestemmingen wel voor meer rijstroken gelden (zoals de laatste foto)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Queue
autoweg

Bericht door Queue »

Eens. Ik zou hier automatisch voor Brussel niet links blijven zitten en voor Rotterdam automatisch niet rechts. Wat het wel slordig maakt is dat de havens de ene keer bovenaan staan en de andere keer onderaan. Met gelijke kaders voor de Hanves, waar ook ruimte voor is, was het ook wat rustiger geworden. Verder zou ik voor links en rechts de bestemmingen naar beneden schuiven en het blauwvlak dus boven laten i.p.v. tussen de bestemmingen en de pijlen.

Suggestie:
Afbeelding
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ds79m schreef:Ik zou dit bord ook interpreteren als een bord waarop de bestemmingen willekeurig verdeeld over het bord worden vermeld.
Dat dacht ik eerst ook, maar de splitsing van de beide Haven-nummerreeksen geeft al aan dat de bedoeling anders is.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Die splitsing van de havennummers is overigens beetje vreemd, als het verderop weer als "haven" staat...
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik vind het een geweldig bord. Het toont de zegeningen van het keep your lane systeem op de Antwerpse ring, en zorgt ervoor dat terwijl de Amsterdamse ringweg volledig vaststaat, er in Antwerpen nog gewoon beweging in het verkeer zit. :idea:
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Vinny schreef:Ik vind het een geweldig bord. Het toont de zegeningen van het keep your lane systeem op de Antwerpse ring, en zorgt ervoor dat terwijl de Amsterdamse ringweg volledig vaststaat, er in Antwerpen nog gewoon beweging in het verkeer zit. :idea:
Denk je dat dat aan dat bord ligt?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De intensiteiten op de Amsterdamse ring zijn hoger, terwijl er minder rijstroken liggen, you do the math.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bovendien bestaat er geen keep-your-lane system.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Bovendien bestaat er geen keep-your-lane system.
Dat suggereert de bewegwijzering en dat helpt. Niet alleen dit bord trouwens, maar ook andere borden geven al op 2,3 kilometer afstand een rijstrokenindicatie aan. Heel handig.
De intensiteiten op de Amsterdamse ring zijn hoger, terwijl er minder rijstroken liggen, you do the math.
Dat speelt natuurlijk ook mee, maar toch helpt het buitengewoon als je Gent - Breda redelijk links kan blijven rijden zonder dat er van die irritante idioten zijn die allerlei vervelende rijstrookwisselingen uitvoeren, iets dat je in Amsterdam veel te veel ziet. Daarnaast is de A 10 gewoon een nare vervelende weg. Als je met een aanhanger rijt van Diemen naar Amsterdam Westerpark en weer terug (ik ging verhuizen ;) ) dan merk je meteen hoe vervelend het is als rijstroken 'ophouden' te bestaan, dat er weefvakken liggen waarvan je denkt: 'red ik dit in godsnaam?' en als klap op de vuurpijl een TOTSO met links invoegend verkeer terwijl je rechtdoor rijdt en een snelheidsverschil moet overbruggen dat ten principale niet overbrugbaar is. Vervolgens wel gaan klagen hoe slecht de Kennedytunnel in elkaar steekt, terwijl het in Nederland geen haar beter geregeld is... :shutup:
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Palance schreef:Pas na de Kenneytunnel blijkt dat je makkelijk nog op de rechterrijstrook had kunnen blijven (ik was sinds de 2e foto niet meer van rijstrook veranderd)
Dan moet je er eens tijdens de spitsuren rijden. ;) Het wordt je meteen duidelijk wat het verschil is.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Riva
autoweg

Bericht door Riva »

Vinny schreef:Daarnaast is de A 10 gewoon een nare vervelende weg.
Inderdaad, met name de A10-Oost.

On topic: ik zou het bord op de Antwerpse ring niet interpreteren als een suggestie om een bepaalde rijstrook aan te houden bij een bepaalde bestemming. Weliswaar staan de bestemming op een voor België wat vreemde manier uitgelijnd, maar doelen naast elkaar die voor alle drie rijstroken gelden, komen vaak, zo niet altijd, voor. Ook dan zijn de doelen niet gekoppeld aan een rijstrook.

Hier zou een "Velperbroek-bord" beter voldoen.
Rainier