Robuustheid wegennetwerk

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Jeroentedee » wo 26 mar 2008, 19:33

Keep your lane lijkt me ook totaal niet te werken hier met het grote aantal op en afritten.

Verder krijg je dan helemaal geslalom met inhalen wanneer het druk is en bovendien krijg je dan zeker op snelwegen met 2 of 3 rijstroken helemaal snel treintjes omdat er 3 vrachtwagens vrij dicht achter elkaar maar op verschillende banen kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » wo 26 mar 2008, 19:35

Vrachtwagens zijn in de VS (waarvan veel mensen denken dat er een KYL bestaat) gelimiteerd tot de twee rechtse rijstroken doorgaans.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Vinny » wo 26 mar 2008, 19:44

Dus vrachtwagens zijn in jullie ogen verplicht naar de A 44 te rijden :shutup:

Overigens wordt de A 4 verbreed naar 4x3. Dat zit in de pijplijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mavas » wo 26 mar 2008, 20:41

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar vooralsnog wordt de A4 op het breedste gedeelte 2+5+5+2.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Vinny » wo 26 mar 2008, 20:50

Zijn de plannen dan alweer aangepast? :roll: Ik heb echt een 3-3-3-3 of 3-4-4-3 configuratie als plan gezien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Jeroen » wo 26 mar 2008, 20:53

Vinny schreef:Dus vrachtwagens zijn in jullie ogen verplicht naar de A 44 te rijden :shutup:
Zolang je het vrachtverkeer voldoende de tijd geeft (dus niet 300 meter van tevoren pas met blokmarkering beginnen) moet het geen probleem zijn om twee banen op te schuiven. Is er simpelweg te veel verkeer dan los je dat ook niet op door vrachtverkeer al tien kilometer van tevoren al voor te laten sorteren...

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Hanno » wo 26 mar 2008, 22:03

Er zijn inderdaad voorbeelden in ons land waaruit blijkt dat de automobilist niet kan omgaan met > 2x3 rijstroken, getuige de rijsituaties op de al aangehaalde A4 Burgerveen - De Hoek, maar ook op de A12 Utrecht - Woerden is het vaak een ramp met linksplakkende automobilisten op rijstrook 1 en 2. Doe daar nog eens wat winterse weer bij en het verkeer staat muurvast. Bovendien is het natuurlijk waar dat de verkeersruimte per voertuig toeneemt, wanneer de onderlinge afstand tussen voertuigen toeneemt. Ik heb weleens iemand horen beweren dat het maar goed is dat lang niet iedereen 2 seconden afstand houdt, omdat het fileprobleem dan niet meer te overzien zou zijn. Bovendien is de economische schade daarvan vele malen groter dan de kop-staart-botsingen die ontstaan door < 2 sec. afstand houden, hoewel dat m.i. nooit een steekhoudend argument kan zijn omdat het over de verkeersveiligheid gaat.

Feit is gewoon dat een overbelast netwerk (zowel wegen- als railinfrastructuur in Nederland) niet veel nodig heeft om gefrustreerd te raken. Dimensioneren op dergelijke situaties door meer infrastructuur aan te leggen is natuurlijk onzin. Misschien moet er meer aandacht worden besteed aan rijden onder bijzondere omstandigheden. Mijn indruk is bijvoorbeeld ook dat de automobilist zijn rijsnelheid (te) laat aanpast aan de weersituatie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mar 2008, 22:12

@ Mac: je vergeet de 4 redresseerstroken à een halve meter ;)

@ Vinny: je vergeet dat je bij voorsorteerstroken uiteraard niet van de twee rechterstroken gebruik hoeft te maken als vrachtwagen zijnde.

@ Mavas: 2+5+5+2 :o Is dat nou weer niet een beetje overdreven?!

@ Hanno: de files gisteren schijnen vooral zolang te zijn geweest juist omdat automobilisten netjes afstand hielden en hun snelheid aanpaste. Wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog een hoop te verbeteren valt op dat vlak.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Rene » wo 26 mar 2008, 22:22

@mavas, wouterN14 en vinny:
De A4 blijft 2x5, maar krijgt tussen het weefvak noordelijk van VZP Den Ruygen Hoek en knooppunt De Hoek ter weerszijden een 2-strooks rangeerbaan voor de aansluitingen Hoofddorp (verplaatst) en Hoofddorp-zuid (nieuw).

@mac0162:
asfaltvlaktes ? Man, het stelt op het geheel van het Nederlandse grondbeslag amper wat voor. Als je morgen alle randstedelijke snelwegen op 4x3 zou brengen, praat je wellicht over 0,1% van het landoppervlak. Maar je lost wel 85% van het fileprobleem op, en daarmee een nog veel groter deel van de dagelijkse nodeloze verkwisting van brandstoffen en de daaraan verbonden nodeloze emissies. Zet het oppervlakteverhaal overigens ook eens af tegen al die VINEX-wijken. Nee, als je dat vergelijkt dan zijn dat pure baksteenvlaktes. Want hoeveel % van het land is er tussen 1990 en heden al ten prooi gevallen aan de bakstenen bouwwoede ? Meer dan dat er überhaupt in Nederland aan snelwegasfalt ligt. En dat is uiteraard allemaal wel goed zeker... ?

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 22:50

Ik begrijp dat sommige mensen kunnen genieten van brede kluwen van asfalt. Mijn visie is dat het groffe doorsnijdingen zijn van het landschap. Een 2x3 weg is nog net te doen wat dat betreft. Ik weet dat de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer (waar ik rene toch als aanvoerder van zie) elke keer komt schermen met die 0,1 procent, en de vinexwijken. Zijn het de vinexen niet, dan heeft het ov het wel gedaan. Maar dat terzijde.

In die vinexen wonen mensen, op die gigantische lappen asfalt rijden vier uur per dag genoeg auto's om ze te rechtvaardigen, en de rest van de dag ligt minstens de helft voor overcapaciteit te spelen. Is nogal een verschil of je huizen voor mensen bouwt, inclusief woonomgeving waar mensen de hele dag leven, of dat je een asfaltvlakte creeert waar maar vier uur per dag heel veel eigenwijze automobilisten heel veel haast willen hebben. De rest van de dag is de helft van de capaciteit nutteloos en nauwelijks in gebruik, ik herhaal het maar even.

Kortom, ik vind de keuze voor vinexen heel nuttig, mensen moeten toch onderdak hebben. Dat de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer dat niet zo ziet is jammer, of misschien juist goed, wonen in je auto kan ook heel leuk zijn ;). Daarnaast nog: een hoge pief van v en w heeft gezegd dat als 4% van de forensen later vertrekt, of een alternatieve reiswijze kiest, er al 60% minder file zou staan. Ik zou zeggen, een fileloos Nederland begint bij jezelf bestuurder!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Wouter N14 » wo 26 mar 2008, 23:06

Vinexhuizen staan ook een groot deel van een etmaal leeg :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mac0162
stadsweg
Berichten: 308
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 18:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mac0162 » wo 26 mar 2008, 23:46

Die ruimte wordt nuttig gebruikt. Kinderen gaan er naar school of spelen er met mama, oudjes maken een wandeling, iemand klust aan zijn woning en de ander wast zijn auto. Het zijn heus geen slaapsteden.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Schenker » wo 26 mar 2008, 23:53

simon schreef:^^ Stel; je verbreed de A28 tussen Utrecht en Amersfoort (een echte probleemweg). Richting Amersfoort krijg je dan de situatie dat men sneller bij knooppunt Hoevelaken is: hetzelfde aantal auto's in kortere tijd. Knooppunt Hoevelaken is nu al zwaar overbelast. Er ontstaan dan vanzelf wachtrijen op de verbreedde A28. Bovendien is het een gegeven dat er een enorm verborgen aanbod is: mensen die nu vroeger van huis gaan dan ze eigenlijk willen, het OV of de fiets nemen maar liever de auto pakken, die een baan dicht bij huis hebben omdat er files staan. Dit verborgen aanbod wordt aangesproken op het moment dat de files op een bepaald traject worden aangepakt. Het vergroten dan de wegcapaciteit heeft daardoor slechts een beperkt nut.
Het is niet voor niks dat het aanpakken van dat knooppunt hoog op het verlanglijstje staat. Bovendien weet je niet hoe de verkeerstromen zijn, misschien gaan de meesten er wel bij Amersfoort en Leusden af en komt het gros van het verkeer dat het knooppunt neemt daar ook vandaan. Het lijkt wellicht onwarschijnlijk, maar ik kwam er laatst achter dat in de ochtenspits op de A13 slechts 2700 voertuigen per uur die weg in zijn geheel nemen. Dat is net wat meer dan één goed gevulde rijstrook.

Maar de bottleneck theorie die je noemt klopt helemaal, je pakt het probleem dan niet bij de kern aan.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Schenker » wo 26 mar 2008, 23:56

Vinny schreef:Zijn de plannen dan alweer aangepast? :roll: Ik heb echt een 3-3-3-3 of 3-4-4-3 configuratie als plan gezien...
Ik heb in een officieel document (op internet gevonden) ook gelezen. Het is het voorkeursalternatief, meer weet ik er ook niet van.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Jeroen » do 27 mar 2008, 7:42

mac0162 schreef:Die ruimte wordt nuttig gebruikt. Kinderen gaan er naar school of spelen er met mama, oudjes maken een wandeling, iemand klust aan zijn woning en de ander wast zijn auto. Het zijn heus geen slaapsteden.
En snelwegen worden niet nuttig gebruikt, wilde je zeggen? Ook buiten de spitsuren rijdt er nog genoeg verkeer op, en bewijst het dus zijn nut. We moeten eens ophouden met die overbenutting en dat gelul van ruimtegebrek en asfaltvlaktes. Het is geen Japan hier. Voor de barrierewerking maakt het ook amper meer wat uit of een snelweg 2X3 of 2X5 is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Vinny » do 27 mar 2008, 9:17

Ik wil gewoon geen rijbanen breder dan vier rijstroken in Nederland, tenzij de twee (of drie) meest rechtse rijstroken van de overige rijstroken worden gescheiden doormiddel van een blokmarkering; in dat geval is zes rijstroken in mijn ogen het absolute maximum. Wil je breder? Bouw dan gewoon parallelbanen!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door DjIdee » do 27 mar 2008, 14:45

Rene schreef: Als je morgen alle randstedelijke snelwegen op 4x3 zou brengen, praat je wellicht over 0,1% van het landoppervlak. Maar je lost wel 85% van het fileprobleem op, en daarmee een nog veel groter deel van de dagelijkse nodeloze verkwisting van brandstoffen en de daaraan verbonden nodeloze emissies.
Het blijft evengoed vast staan, want het OWN kan de betere doorstroming niet aan, afritten ed komen dan vol te staan, en dat slaat toch weer terug op de snelwegen. Grote probleem in de Randstad en de gebieden rondom de rivieren is dat er vaak maar 1 goede route is, de rest is gedegradeerd, of staat al hopeloos vast. Andere grote stedelijke netwerken hebben op dat soort plekken vaak een goed OWN, of een alternatief dichtbij die parallel loopt aan de hoofdroute.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door R4 » do 27 mar 2008, 15:55

Daarbij komt dat je misschien, met veel geluk, 85% van het probleem kan oplossen, maar dat je eigenlijk al weet dat binnen de 5 jaar minstens de helft van die files er terug staan, door het gewijzigd gedrag van bestuurders.
Dat neemt wel niet weg dat sommige snelwegen in Nederland inderdaad een te lage capaciteit (2+2) hebben volgens de huidige intensiteit van het verkeer. Sommige moeten dus zeker aangepakt worden, maar op een slimme manier.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Ds79m » do 27 mar 2008, 20:25

DjIdee schreef:Het blijft evengoed vast staan, want het OWN kan de betere doorstroming niet aan, afritten ed komen dan vol te staan, en dat slaat toch weer terug op de snelwegen.
Maar hoe wil je dan de vele problemen op het OWN aanpakken die voorkomen op plekken waar er file is, doordat het verkeer niet kan invoegen op de overvolle snelweg? Dat is bij zeer vele opritten in de Randstad nu het geval.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Kaaiman » do 27 mar 2008, 22:04

Vinny schreef:Ik wil gewoon geen rijbanen breder dan vier rijstroken in Nederland, tenzij de twee (of drie) meest rechtse rijstroken van de overige rijstroken worden gescheiden doormiddel van een blokmarkering; in dat geval is zes rijstroken in mijn ogen het absolute maximum. Wil je breder? Bouw dan gewoon parallelbanen!
:worship: Inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Rene » do 27 mar 2008, 23:33

DjIdee schreef:Het blijft evengoed vast staan, want het OWN kan de betere doorstroming niet aan, afritten ed komen dan vol te staan, en dat slaat toch weer terug op de snelwegen.
Oh ja ?
Nou, dat valt reuze mee. Het grote probleem zit echt in de gebrekkige hoofdwegen zelf.
De hoeveelheid verkeer die midden in het centrum moet zijn en alle wegen tussen snelweg en centrum zou verstoppen, wordt altijd schromelijk overdreven.
Draai eens voor de lol een verkeersmodel, en zet daarbij de afstroming van de belangrijkste stedelijke assen eens op een haalbare 900 mvt/uur/rijstrook.
Je zult versteld staan.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door RW-A29 » do 27 mar 2008, 23:36

Mijn visie:

Het hele autosnelwegennet naar standaard 2x3 brengen.
Met uitzondering van stedelijk gebied met meer dan 500.000 inw. waar parallelrijbanen met hooguit 2x2 kan worden uitgebreid. Voorbeeld Rotterdam A16 van Brienenoordbrug.

Voor de rest zoveel mogelijk opritten afsluiten. Afritten daarentegen mogen behouden blijven!
Zo creeer je naar mijn mening een geleidelijke flow, met zomin mogelijk verstoringen door invoegend verkeer!

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door RW-A29 » do 27 mar 2008, 23:40

Dat noem ik pas shovelen! ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door R4 » vr 28 mar 2008, 0:39

Dan verminderen de files inderdaad, want je kan wel nog de snelweg afraken, maar je kan er niet meer terug op! :mrgreen: Uiteindelijk moeten ze dus wel leeggeraken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Rene » vr 28 mar 2008, 8:31

Ja, in België alleen maar afritten. Je kunt het netwerk alleen maar op via de grensovergangen... :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Palance » vr 28 mar 2008, 8:36

Dat zou ideaal zijn voor Nederlanders die naar Frankrijk willen rijden. Dan wordt België een écht transitland :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door mavas » vr 28 mar 2008, 10:17

Ik zie meer in het verminderen van de afstand tussen aansluitingen naar minimaal 8 km. Dan moeten de wegbeheerders van het OWN tenminste eens alternatieven ontwikkelen zodat we een fatsoenlijk OWN krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Chris » vr 28 mar 2008, 10:47

mavas schreef:Ik zie meer in het verminderen van de afstand tussen aansluitingen naar minimaal 8 km. Dan moeten de wegbeheerders van het OWN tenminste eens alternatieven ontwikkelen zodat we een fatsoenlijk OWN krijgen.
Daarvoor heb je een veel uitgebreider OWN nodig, omdat ons land nou eenmaal zo dichtbevolkt is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door Vinny » vr 28 mar 2008, 11:38

Draai eens voor de lol een verkeersmodel, en zet daarbij de afstroming van de belangrijkste stedelijke assen eens op een haalbare 900 mvt/uur/rijstrook.
Hoe kun je nou een intensiteit van 150.000 mvt/etmaal op een snelweg nou op 900 mvt/uur/rijstrook op het OWN proppen? Auto's verdwijnen toch niet in de lucht? :shock: (alle verkeersbewegingen op de snelweg komen naar mijn mening ergens terecht op én vandaan van het OWN, op een zeer klein aantal transist vrachtwagens na die van Duitsland v/n België rijden)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Robuustheid wegennetwerk

Bericht door kees » vr 28 mar 2008, 12:32

Vinny schreef:
Draai eens voor de lol een verkeersmodel, en zet daarbij de afstroming van de belangrijkste stedelijke assen eens op een haalbare 900 mvt/uur/rijstrook.
Hoe kun je nou een intensiteit van 150.000 mvt/etmaal op een snelweg nou op 900 mvt/uur/rijstrook op het OWN proppen? Auto's verdwijnen toch niet in de lucht? :shock: (alle verkeersbewegingen op de snelweg komen naar mijn mening ergens terecht op én vandaan van het OWN, op een zeer klein aantal transist vrachtwagens na die van Duitsland v/n België rijden)
Dit vind ik nu een rare opmerking Vinny.
Ten eerste moet je je aantallen wel eerlijk vergelijken.
900 voertuigen x 24 uur is 21.600 per etmaal. Bovendien geeft René aan dat die 900 per rijstrook is en hoofdassen zijn meestal meerstrooks, dus die 21.600 kun je dan zelfs vermenigvuldigen met het aantal beschikbare rijstroken. Die 150.000 gelden echter voor de totale stroom.
Tenslotte verspreidt het verkeer zich over verschillende stedelijke assen, en dat betekent een verdere verwatering van de verkeersstroom over het OWN.
Kortom, je moet dus eerst de getallen naar de juiste verhoudingen omrekenen en dan zie je dat het allemaal veel logischer is dan jij doet voorkomen.

Plaats reactie