NBA: Systeem- en uitvoeringsdiscussie

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 20:48

Vinny schreef:En wat krijgen we er voor terug? Een flutsysteem
Dat vonden de republikeinen ook toen hen het koninkrijk door de strot werd geduwd in 1806. Maar er bleek uiteindelijk heel goed mee te leven, en het aantal orangisten is sindsdien flink toegenomen...

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » ma 28 apr 2008, 21:02

Ik denk dat er toch nog iets teveel door een Nederlandse bril wordt gekeken!
Als je de bewegwijzering aanpast en je past het aan conform de Duitse-systematiek, dan lijkt het me, i.v.m. Europese standaardisatie, dat je de doelen dan ook maar gelijk omdraait. Of moeten zonodig die +/- 15 milj. mensen in dat kleine landje aan de Noordzee de borden weer net even anders. Leg het een buitenlandse chauffeur maar eens uit dat we de pijlen omhoog doen maar niet de doelen omdraaien. Wie wordt er dan kippig! :confuuuse:

Rare jongens die hollanders
:denk:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » ma 28 apr 2008, 21:10

Rene schreef:
Vinny schreef:1) Een routebevestingsbord of een voorwegwijzer. Lekker belangrijk. Het zijn beide wegwijzers waarop het verloop van de route in rechtdoorgaande richting wordt aangeduid.
Met dat verschil dat een RBB ná een oprit komt te staan, en een voorwegwijzer voor de afrit staat. Ach, onbeduidend verschilletje, toch ?
Geen onbeduidend verschil, maar toch wel vrij veel overeenkomst. Zeker in gebieden met een hoge afritdichtheid, daar komt het RBB na oprit X bijna op hetzelfde neer als de voorwegwijzer voor afrit X+1. Een verschil is dat op die eerste doelen kunnen staan van afrit X+1 en op die laatste niet. Een ander verschil is dat de voorwegwijzer doelen kan bevatten die duidelijk moeten maken dat de afrit niet genomen moet worden. Buiten dat komen ze qua functie in mijn ogen toch redelijk op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 21:12

Queue schreef:Zeker in gebieden met een hoge afritdichtheid, daar komt het RBB na oprit X bijna op hetzelfde neer als de voorwegwijzer voor afrit X+1.
Nee. Op een RBB komen ook netwerkdoelen in dwarsrichting te staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 21:15

Rene schreef:Je opmerking snijdt dus echt geen hout.
Geen hout? In de ene post roep je dat staande pijlen en omdraaien van de doelenvolgorde een kwestie is van 1+1=2, dan wordt er opgemerkt dat er in Nederland al jaren allerhande borden met staande pijlen zijn waar de doelen van dichtbij naar ver weg staan, en dan tellen die voorbeelden ineens niet? Sorry hoor, deze discussie begon met de rechtdoorborden op Maanderbroek met staande pijl, dus ik zie niet in waarom een rechtdoorbord bij De Lutte met staande pijl niet relevant zou zijn. Ik zou menen dat je enigszins selectief bent in je argumentatie. Kennelijk doen alleen voorbeelden die jouw standpunt zouden bevestigen ter zake. Zie onder ogen dat staande pijlen en doelenvolgorde twee losse issues zijn, die je misschien aan elkaar kunt koppelen, maar waar geen enkele noodzaak toe bestaat.
RW29 schreef:Leg het een buitenlandse chauffeur maar eens uit dat we de pijlen omhoog doen maar niet de doelen omdraaien.
Da's niet zo moeilijk. Want die stijl wordt ook gebruikt in Groot-Brittannië, Italië, Polen, Ierland en nog wel een aantal andere landen binnen en buiten Europa. Als gezegd, er is geen algemeen aanvaarde koppeling tussen doelenvolgorde en richting van de pijlen. In elke categorie kun je er wel aanwijzen: vallende pijlen en dichtbij naar ver weg (Nederland, Denemarken, Luxemburg), vallende pijlen en ver weg naar dichtbij (Zwitserland, België, Frankrijk), staande pijlen en dichtbij naar ver weg (Groot-Brittannië, Italië, Polen, Ierland) en staande pijlen en ver weg naar dichtbij (Duitsland, Tsjechië). Die Europese standaard waar jij het over hebt is er in de verste verste niet.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Queue » ma 28 apr 2008, 21:19

Nee. Op een RBB komen ook netwerkdoelen in dwarsrichting te staan.
Dan gaat het puur over hoe nu in de praktijk de voorwegwijzers zijn ingevuld. Voorwegwijzers bieden ook de mogelijkheid voor netwerkdoelen.

Mag je eigenlijk al iets bekend maken (als het er al is) over de systamatiek daarvan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 21:21

Rene schreef:
Vinny schreef:En wat krijgen we er voor terug? Een flutsysteem
Dat vonden de republikeinen ook toen hen het koninkrijk door de strot werd geduwd in 1806. Maar er bleek uiteindelijk heel goed mee te leven, en het aantal orangisten is sindsdien flink toegenomen...
Een verband van niets, wanneer je je bedenkt dat in 1806 geen Oranje op de troon werd gezet maar een Bonaparte. Maar goed, het is wel een constante factor in je posts van vandaag dat je verbanden legt die er niet zijn. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 21:21

@Queue:
Punt is dat er aan de verdere detailuitwerking nog wordt gewerkt.
De principe-invoering is inmiddels een gelopen race.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » ma 28 apr 2008, 21:25

Ze staan zelfs op Kreta!!!

Maar dat terzijde, mijn mening is om dan als één Benelux inclusief Duitsland één blok vormen. De rest volgt vanzelf.

Je moet het denk ik zo zien. Bij NASA werkte men ook met twee meeteenheden. Aangezien dit teveel problemen (lees verkeerd aflezen) gaf. Heeft men uiteindelijk besloten om één maateenheid in te voeren. En gek genoeg werd dat een europees! M.a.w. afstemming lijdt uiteindelijk tot eenduidigheid en duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » ma 28 apr 2008, 21:26

Maar René, is het nu logisch dat bij KP Zaandam Amsterdam boven Beverwijk staat? Want ik kan uit de voorgaande 'discussie' niet achterhalen op welk type bord welke volgorde aangehouden zou moeten worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 21:27

Het zijn allebei afslaande bestemmingen, ik weet niet of daar een vaste regel voor de volgorde gemaakt is.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » ma 28 apr 2008, 21:28

^^ Ligt eraan of het een afslaande wegwijzer. Dan blijft het volgens mij gewoon de oude situatie!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 21:35

RW-A29 schreef:Bij NASA werkte men ook met twee meeteenheden. Aangezien dit teveel problemen (lees verkeerd aflezen) gaf. Heeft men uiteindelijk besloten om één maateenheid in te voeren. En gek genoeg werd dat een europees! M.a.w. afstemming lijdt uiteindelijk tot eenduidigheid en duidelijkheid.
Het verschil is dat er bij NASA dwingende redenen waren om te standaardiseren, omdat het werken met verschillende systemen heeft geleid tot dodelijke ongelukken. Zo is het met bewegwijzering niet. Standaardisatie binnen Europa of zelfs wereldwijd zou natuurlijk leuk zijn, maar het heeft geen noodzaak. Verscheidenheid helpt de verschillende landen ook om de onderlinge verschillen goed te kunnen aanpakken. In landen waar je op snelwegen tol betaalt of een vignet nodig hebt, moet je goed het verschil tussen snelweg en niet-snelweg duidelijk maken. In een land als Nederland is dat belang veel minder groot. Ook het verschil tussen linksrijden en rechtsrijden kun je niet zomaar even wegstandaardiseren.

Hoe dan ook zijn er in Europa op dit moment zoveel verschillen, dat het geen enkele zin heeft om maar één systeem min of meer over te nemen, omdat dat bij zou dragen aan de standaardisatie. Want bewegen naar Duitsland betekent wegbewegen van landen als Frankrijk en Spanje. En omgekeerd. Nederland moet natuurlijk niet wegbewegen van andere landen, maar het maken van eigen keuze is in het bewegwijzerings-bos dat Europa heet onvermijdelijk. En als gezegd helemaal zo problematisch nog niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 21:40

Dus standaardisatie heeft alleen zin als er dooien mee voorkomen worden ?
Vreemde gedachtengang.

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door RW-A29 » ma 28 apr 2008, 21:57

Dat het bij NASA om doden zou gaan is mogelijk een reden, maar de echte reden was dat hier puur om frustatie ging en dus om geld verspilling. En of er doorverschillende typen bewegwijzering ongelukken kunnen gebeuren kan ik niet uitsluiten, misschien is dat ook niet zo, maar dat is geen reden om niet te standaardiseren. Immers het doel van bewegwijzering is om de weggebruiker hem zo veilig mogelijk te geleiden en begeleiden naar zijn eindbestemming.

En standaardiseren heeft als doel een eenduidig systematiek te creeeren. :EU:

En ja als niets doet gebeurt er ook niets! Dat is de makkelijkste oplossing.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » ma 28 apr 2008, 22:23

Houd me ten goede, gestandaardiseerde bewegwijzering in Europa zou leuk zijn. Maar het heeft terecht lage prioriteit. Als je er in de geldverslindende machine die EU heet een richtlijn of verordening doorheen wilt krijgen, zul je in de loop van het wetgevingsproces moeten aantonen dat er noodzaak bestaat om Europees te harmoniseren en dat er geen alternatief is om dit aan de lidstaten zelf over te laten. In een land als Duitsland moet de wetgever daarnaast in het kader van wetgeving over het besparen van nutteloze kosten aangeven wat de te verwachten kosten van implementatie van het voorstel zijn.

Ik vind het altijd jammer dat in Nederland dat soort analyses niet verplicht zijn gesteld bij ieder overheidshandelen. De centrale overheid doet maar en kan ook door de bestuursrechter niet worden tegengehouden omdat een voorgestelde maatregel onnodig is, of onnodig duur. Dat zie je ook weer terugkomen bij de nieuwe bewegwijzering. Ik claim niet de wijsheid in pacht te hebben, maar op een punt als het omdraaien van de doelen vind ik dat de overheid een verklaring schuldig is over kosten en baten van omklappen. Maar dat gebeurt niet. In ruil daarvoor wordt er gezegd dat jij als burger maar redenen moet aangeven waarom deze wijziging niet moet worde gemaakt. Alles ligt op hoofdlijnen al vast, de details worden nog ingevuld en de minister tekent binnenkort af. Misschien hebben we geluk en mogen we in de inspraak nog een koppelteken invoegen of zo. Krijgen we ook nog even een opmerking mee dat het misschien even wennen is, maar dat we niet moeten zeiken, want in 1806 kwam er een monarchie en die zijn de mensen ook gaan waarderen. Regentengedrag van de bovenste plank, zo'n opmerking. Juist omdat de overheid in Nederland geen enkele verantwoording schuldig is op het gebied van noodzaak of kosten, lopen in Nederland de kosten altijd zo enorm uit de klauwen. Zijn we als belastingbetaler mooi klaar mee.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door mavas » ma 28 apr 2008, 22:34

De grote vraag die nu opkomt is: Als er een nieuwe richtlijn uitkomt met doelen in de hiervoor genoemde volgorde, zal de ANWB dat ook overnemen of zijn eigen plan trekken? Dat moet kostte wat kost voorkomen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Rene » ma 28 apr 2008, 23:02

Waar het om gaat is dat als de wegbeheerders de hand aan houden aan een set richtlijnen, een organisatie als de ANWB zich daar maar aan heeft te houden. De praktijk is echter dat de meeste wegbeheerders de ANWB de vrije hand geven...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door mavas » ma 28 apr 2008, 23:29

En dus moet die nieuwe richtlijn snel bindend verklaard worden. :yes:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » di 29 apr 2008, 0:07

Vinny schreef: Het is een kruistocht tegen alles wat de ANWB in 100 jaar bewegwijzeren voor elkaar heeft gekregen: de allerbeste bewegwijzering ter wereld.
Misplaatste nostalgie. Het systeem was goed, en zeker geweldig voor de situatie van toen. Echter, inmiddels is aangetoond dat met relatief goedkope ingrepen zoals het aanpassen van bewegwijzering, wel degelijk voordelen zijn te behalen. Voordelen die zich uiten in verminderde files en verminderde kosten. En zelfs aan dit nieuwe systeem valt nog heel wat te verbeteren. De ANWB-bewegwijzering de beste ter wereld? Laat me niet lachen!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » di 29 apr 2008, 0:10

Beste Juerd. Het systeem dat nu ontworpen is is optisch een drama, het is onoverzichtelijker, onduidelijker en het is ook nog eens afgrijselijk lelijk. Nadelen die de 'goold old' ANWB wegwijzers niet hadden. Dat er wat tapertjes beter bewegwijzerd worden: ok, het is niet al modder wat er in de wei ligt. Die credits wil ik nog wel geven. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Juerd » di 29 apr 2008, 3:39

Ik vind ook dat er grafisch nog veel te verbeteren valt. Wat dat betreft vind ik het jammer dat niet net iets meer is overgenomen van het Duitse systeem, met name de positie van de afstandsaanduiding. In diverse tekeningen heb ik al laten zien hoe dat het hele beeld rustiger en duidelijker maakt.

Grafisch gezien wint het oude ontwerp redelijk eenvoudig van vrijwel alles wat je kunt bedenken, op lelijke lettertypen en symbolen na. Eenvoud is esthetisch gezien een heel groot goed, maar vanwege de voordelen van het nieuwe systeem heb ik dan toch liever deze wat minder mooi borden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Via » di 29 apr 2008, 11:01

Juerd schreef:Grafisch gezien wint het oude ontwerp redelijk eenvoudig van vrijwel alles wat je kunt bedenken, op lelijke lettertypen en symbolen na. Eenvoud is esthetisch gezien een heel groot goed, maar vanwege de voordelen van het nieuwe systeem heb ik dan toch liever deze wat minder mooi borden.
Het is nog maar de vraag of de gemiddelde weggebruiker al die zogenaamde ''voordelen'' wel kan plaatsen. Ik denk dat het vooral bij die vorkborden met enkel de volgende afrit als bestemming het nog wel eens problemen kan geven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 11:53

De mens heeft cognitieve vaardigheden. Zelfs als je de A1 vervangt door een olifant, de A2 door een koe en de A4 door een vogel, snappen weggebruikers het wel vrij snel en blijft verwarring uit. Dat betekent echter niet dat het wenselijk is om op die manier maar met je wegnummers om te gaan. Iets wat overigens niet alleen geldt voor het vervangen van wegnummers door dierensymbolen, maar ook voor het maar weglaten van de prefix en deze voortaan te laten blijken uit de vorm van het schildje.

Met het beperken van je rechtdoordoel tot de volgende afrit is het precies zo. Het zal snel wennen. De ervaring in Duitsland en Zwitserland leert dat mensen daar op afritten geen gekke beslissingen gaan nemen nu er geen control city op de borden staat. Maar dat neemt niet weg dat ik het weglaten van de control city geen mooie oplossing vind. Doe mij maar een combinatie volgende afrit / control city. Dat is een prettige vorm van routebevestiging, ook al zal het grootste gedeelte van de weggebruikers geen twijfel hebben dat hij op de juiste route zit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 29 apr 2008, 11:55

Pino schreef:De mens heeft cognitieve vaardigheden. Zelfs als je de A1 vervangt door een olifant, de A2 door een koe en de A4 door een vogel, snappen weggebruikers het wel vrij snel en blijft verwarring uit.
Mmm, dit sluit mooi aan bij de route-ontwerpen. Dan kan je op de A12 de nummerschildjes vervangen door regenboogjes en op de A27 door verrekijkertjes.
:denk:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » di 29 apr 2008, 12:08

. De ervaring in Duitsland en Zwitserland leert dat mensen daar op afritten geen gekke beslissingen gaan nemen nu er geen control city op de borden staat.
Waarom vermeld je eigenlijk Überhaupt dan nog doelen in rechtdoorgaande richting...

Kreuz Hemmingdorf heb ik wel eens als enige bestemming in rechtdoorgaande richting gezien. Ik heb dan echt geen flauw idee over waar dat ook maar enigszinds in de buurt is... :kwaad:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 12:26

Het idee van het uitsluitend vermelden van de volgende afrit is dat doorgaand verkeer toch wel rechtdoor rijdt en dat alleen verkeer met een bestemming in de buurt belang heeft bij het weten wanneer je weer de snelweg af kunt als je deze afrit overslaat. Dus dat jij Kreuz Henningdorf als doorgaand doel niet herkent is geen enkel probleem wanneer je onderweg bent naar München. Moet je daarentegen wel in de buurt zijn, dan ligt het voor de hand dat de naam van het bewuste dorp je een stuk bekender voorkomt.

En ja, het alleen vermelden van de naam van de volgende afrit zit dichtbij het helemaal weglaten van rechtdoordoelen, zoals je bijvoorbeeld in Amerika ziet. En bij systemen waar alleen het wegnummer als rechtdoordoel wordt gegeven, zoals in Zweden en Zuid-Afrika. Ze gaan allemaal uit van dezelfde aanname, namelijk dat doorgaand verkeer toch wel rechtdoor rijdt. Persoonlijk vind ik die aanname valide, maar zie ik als gezegd toch nog graag dat stukje routebevestiging in de vorm van de control city. Ook omdat basisprincipe van bewegwijzering is dat je doelen kiest die voor de weggebruiker herkenbaar zijn en die het verdere verloop van de route deugdelijk omschrijven. De naam van de volgende afrit -doorgaans een dorpje verderop- voldoet niet aan dat basisbeginsel, dus daar moet een herkenbaar doel bij dat het verdere verloop van de route wel goed omschrijft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Vinny » di 29 apr 2008, 12:42

Dus dat jij Kreuz Henningdorf als doorgaand doel niet herkent is geen enkel probleem wanneer je onderweg bent naar München.
Als ik niet zo'n wegennerd zou zijn zou ik knp. Velperbroek helemaal niet koppelen aan Arnhem; knp. Prins Clausplein niet aan Den Haag en knp. Ulingedinges niet aan Venlo :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Pino » di 29 apr 2008, 14:00

Daarom komen Duitsers doorgaans ook met wat herkenbaardere knooppuntnamen. Daar zou Velperbroek "Arnhem-Oost" heten, Prins Clausplein "Leidschendam" (waar heb ik dat eerder gezien) of "Den Haag-Oost" en Ulingsheide "Venlo-Zuid".

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De nieuwe ASW-bewegwijzering komt eraan!

Bericht door Wouter N14 » di 29 apr 2008, 14:17

^^ Ook die discussie hebben we al gehad. Ik herinner mij nog het probleem "knooppunt Amsterdam-Zuid, knooppunt Amsterdam-Zuidwest, knooppunt Amsterdam-Zuidoost etc.". :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie