De Belgische spoorwegen - NMBS

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

De Belgische spoorwegen - NMBS

Bericht door Ds79m » do 08 mei 2008, 22:20

FOK!Frontpage 8 Mei schreef:Belgische spoorwegen slechter dan NS
Opmerkelijk - door Michel (OA) op 08-05-2008 @ 20:26

De Nederlandse Spoorwegen zijn vaak onderwerp van kritiek. Treinen rijden niet op tijd, komen helemaal niet opdagen, de wissels doen het niet, en ga zo nog maar even door. Dat het altijd nog slechter kan, bewijzen onze zuiderburen. De percentages van niet op tijd rijden, uitval en het missen van aansluitingen liggen vele malen hoger in België dan bij ons.

De site Treinreiziger.nl heeft de situatie op het spoor in België en Nederland vergeleken en kwam tot de conclusie dat de Belgen meer te klagen hebben dan wij. Het aantal treinen dat in België niet op tijd rijdt, ligt met 8,4 procent maar liefst 75 procent hoger dan in ons land (4,8 procent). Het aantal aansluitingen om over te stappen, dat door de vertragingen verloren gaat, ligt vijftig procent hoger in België. Het kleinste verschil, nog steeds in ons voordeel, wordt genoteerd bij het aantal treinen dat uitvalt; één procent tegenover 1,2 procent.

Om tot een juist beeld te komen, heeft de NS cijfers verstrekt die zijn berekend aan de hand van de Belgische norm. In België wordt een trein als te laat geregistreerd als er een vertraging is van zes minuten of meer. In Nederland ligt de norm aanzienlijk lager met drie minuten. Het Nederlandse spoornetwerk wordt verder gezien als één van de drukste ter wereld. Het CBS heeft in 2005 berekend dat elke kilometer spoor per jaar door vijf miljoen mensen wordt gebruikt. In België moet elke kilometer met 2,6 miljoen mensen worden gedeeld.

Voor de minste vertragingen en ongemakken op het Europese spoor moeten we trouwens in Zwitserland zijn. Vorig jaar reed 95,9 procent van alle treinen daar op tijd. Door de nieuwe dienstregeling die de NS vorig jaar in gebruik nam, nam het aantal vertragingen verder af; 93 procent van de treinen kwam op tijd aan op het station. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de NS de stijging doorgezet, want 93,4 procent van de treinen reed op tijd.
De NMBS doet veel dingen goed, maar er zijn zeker kritiekpunten te geven:

-Zeer regelmatig vallen belangrijke treinen als doorgaande intercities zonder duidelijke aanleiding uit.
-Inefficiënte inzet van het materieel: in het weekend als haringen in de ton, in de middag doordeweeks met een coupé per reiziger.
-Bijzonder armoedige inrichting van de stations en omgeving.

Ik moet wel zeggen dat de NS het resultaat misschien verbeterd kan hebben doordat veel aansluitingen vaak niet officieel zijn (je ziet op je overstapstation je volgende trein net voor je neus wegrijden) en dat er in België volgens mij meer treinen zijn over langere afstand (vanuit Brussel kun je vrijwel overal komen zonder over te stappen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Chris » do 08 mei 2008, 22:22

Ach, zo slecht presteert de NS nog niet. Maarja, Nederlanders en klagen he.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 9:34

Ds79m schreef:Ik moet wel zeggen dat de NS het resultaat misschien verbeterd kan hebben doordat veel aansluitingen vaak niet officieel zijn (je ziet op je overstapstation je volgende trein net voor je neus wegrijden)
Valt over het algemeen wel mee, enkele uitzonderingen daar gelaten. Het resultaat in Nederland is vooral verbeterd doordat de dienstregeling ruimer is opgezet en er extra minuten rijtijd zijn bijgekomen op veel trajecten.
en dat er in België volgens mij meer treinen zijn over langere afstand (vanuit Brussel kun je vrijwel overal komen zonder over te stappen).
Mja, maar Intercity's rijden daar doorgaans één keer per uur. Veel maakt het niet uit. Het Belgische spoorwegennet is, zeker in Vlaanderen, dichter dan het Nederlandse. Of er werkelijk meer treinen over langere afstand zijn betwijfel ik. Eupen-Oostende duurt bijvoorbeeld wel drie uur, maar dat duurt Alkmaar-Maastricht/Heerlen ook. Zo heeft elk land wel enkele treinen over lange trajecten.

Overigens kun je vanuit Amsterdam ook bijna overal komen zonder over te stappen. Alleen Noord-Nederland is haar rechtstreekse verbinding met Centraal kwijt en Twente heeft nog maar eenmaal per dag een rechtstreekse verbinding met Centraal. Tilburg, Venlo, Zwolle, Groningen, Leeuwarden en Enschede zijn de belangrijkste steden zonder rechtstreekse spoorverbinding met Amsterdam, andere belangrijke steden hebben die wel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 10:58

Het aantal treinkilometer per baanvak is in België aanzienlijk lager dan bij ons. Echter omdat het netwerk wijder vertakt is, rijden er ongeveer evenveel treinen in Nederland als in België en is het aantal reizigerskilometers vergelijkbaar. Overigens scoorde de Belgische spoorwegen de laatste jaren over het algemeen beter als de Nederlandse. Dat is nu andersom; waarschijnlijk omdat door de invoering van dgl. 2007 en wat andere innovaties het Nederlandse spoorwegwezen in zijn geheel veel beter is gaan presteren, terwijl de Belgische situatie ietsje is verslechterd: op de lijn Antwerpen - Brussel is door een andere dienstregeling van de Beneluxtrein en de Thalys een groot cadans-probleem in de dienstregeling ontstaan en is de lijn vatbaarder voor vertragingen geworden en rondom Brussel wordt gewerkt aan het GEN. Ik verwacht dat dat tijdelijke problemen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Riva » vr 09 mei 2008, 10:59

@CoenTunnel: Klopt, maar Enschede, Zwolle, Groningen en Leeuwarden hebben een keurige, niet-vertragende cross-platform-overstap in Amersfoort of Hilversum. Venlo heeft zo'n zelfde overstap in Eindhoven. Alleen van Tilburg weet ik het niet, maar het zou best kunnen dat dit ook in 's-Hertogenbosch het geval is. Al met al zijn de verbindingen met Amsterdam dus prima geregeld. Overigens is 93,4% hartstikke goed, als je bedenkt dat het percentage in Zwitserland 95,9 is.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 11:06

Riva schreef:@CoenTunnel: Klopt, maar Enschede, Zwolle, Groningen en Leeuwarden hebben een keurige, niet-vertragende cross-platform-overstap in Amersfoort of Hilversum. Venlo heeft zo'n zelfde overstap in Eindhoven. Alleen van Tilburg weet ik het niet, maar het zou best kunnen dat dit ook in 's-Hertogenbosch het geval is.
Klopt, is in Den Bosch op hetzelfde perron. Allemaal cross-platform. Overigens is de overstap naar Centraal in Amersfoort meestal niet cross-platform, maar in Hilversum wel.

Van Amsterdam naar Twente is de overstap in de spits het makkelijkst in Apeldoorn, op hetzelfde perron.
Al met al zijn de verbindingen met Amsterdam dus prima geregeld. Overigens is 93,4% hartstikke goed, als je bedenkt dat het percentage in Zwitserland 95,9 is.
Zeker, dat doet de NS erg goed. Daarbij moet wel even vooropgesteld worden dat de Zwitsers veel meer internationaal treinverkeer hebben, veel meer kleine spoorlijntjes en een landschap wat minder meewerkt (meer tunnels en bruggen) en weer en bodemgesteldheden die ook niet altijd bevorderlijk zijn voor een goede dienstregeling (sneeuw, aardverschuivingen). In dat licht bezien doet de SBB het fantastisch.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 11:44

veel meer internationaal treinverkeer hebben,
Nou als ik eens om mij heen kijk met welke vertragingen internationale treinen tegenwoordig rijden... :shutup:

Ik heb dus zo'n idee dat de Zwitsers dat dus niet meetellen in hun cijfers onder het mom dat de DB veel ICE/CNL verbindingen exploiteert ;)
(meer tunnels en bruggen)
Dit is meestal (behalve in Nederland) juist goed voor de punctualiteit. Overwegen en wissels zijn infraelementen die behoorlijk killing zijn voor de punctualiteit ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 11:57

Vinny schreef:
veel meer internationaal treinverkeer hebben,
Nou als ik eens om mij heen kijk met welke vertragingen internationale treinen tegenwoordig rijden... :shutup:

Ik heb dus zo'n idee dat de Zwitsers dat dus niet meetellen in hun cijfers onder het mom dat de DB veel ICE/CNL verbindingen exploiteert ;)
Wat te zeggen van Cisalpino, waar de Italianen in meedoen? ;) Nee, even alle gekheid op een stokje, in Zwitserland heb ik met internationale treinen nooit vertraging gehad. Ook niet vanuit Nederland of Italië. De enige vertraging die ik überhaupt in Zwitserland heb gehad kwam door een interregionale trein, die was omgeleid en niet langs mijn station kwam. Reden: spoor was een stuk noordelijker getroffen door een aardverschuiving.

Overigens worden er ook enkele puur binnenlandse ICE's gereden in Zwitserland, bv. van Basel naar Interlaken. Meestal om het materieel toch in te kunnen zetten.
(meer tunnels en bruggen)
Dit is meestal (behalve in Nederland) juist goed voor de punctualiteit. Overwegen en wissels zijn infraelementen die behoorlijk killing zijn voor de punctualiteit ;)
Bruggen en tunnels vergen wel meer onderhoud.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 12:02

Als de CNL naar Zwitserland in Amsterdam door dezelfde kwibussen wordt gerangeerd als die naar Wenen dan is het snel afgelopen met de internationale punctualiteit. :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 12:07

Het zijn dezelfde kwibussen, maar de rijtijd van de gecombineerde CNL naar München en Zürich is zo ruim dat dat in principe geen probleem moet zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 12:08

3 uur ? Dat is dan wel heel ruim
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2008, 12:14

Nou, zo ruim nou ook weer niet. Maar er is wel heel wat speling.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door vynkce » vr 09 mei 2008, 13:06

De vakbonden bij de NMBS hebben net vandaag een stakingsaanzegging ingediend voor dinsdag 22 mei, tegelijkertijd worden ook de weken daarop sporadische acties verwacht.
Ik ga trouwens al drie jaar met de trein naar mijn kot op zondag en terug op vrijdag, en sinds dit jaar is het aantal keren dat ik zonder vertragingen en gemiste aansluitingen ben thuis geraakt op twee handen te tellen. Ik ben in het geheel niet meer te spreken over de NMBS en heb dan ook totaal geen respect meer voor de komende stakingsacties. Dat ze eerst maar eens zorgen dat hun treinen op tijd rijden!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door R4 » vr 09 mei 2008, 16:03

Om hierover te kunnen oordelen moet je de situatie van binnenuit kennen. Op zich keur ik de acties niet goed, maar de reden ervoor is wel heel terecht.

Wat de verschillen tussen NMBS en NS betreft: de NMBS heeft de voorbije jaren veel pech gehad door diefstallen, de uitgebrande kabine bij Brussel en bovenleidingsbreuken. Daar komt nog meer bij kijken, maar daar bericht ik de volgende keer wel over.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door R4 » vr 09 mei 2008, 16:07

Het Laatste Nieuws schreef:"Treinverkeer België en Nederland moeilijk te vergelijken"
Het vergelijken van het percentage vertraagde treinen in België met dat in Nederland is niet makkelijk en een kleine nuancering is op zijn plaats. Dat laat Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit vandaag weten in een reactie op het bericht van de Nederlandse website treinreiziger.nl.

Intensief Nederlands net
Treinreiziger.nl maakte een vergelijking tussen de treinvertragingen in België en die in Nederland op basis van cijfers die door de NS (de Nederlandse Spoorwegen) en Infrabel (de Belgische spoornetbeheerder) ter beschikking gesteld zijn. De cijfers, die betrekking hebben op het eerste kwartaal van 2008, zijn opvallend, aangezien het Nederlandse spoornet intensiever gebruikt wordt dan het Belgische.

Spoorwerken vervat in cijfers
Het percentage vertraagde treinen is in België 1,75 keer zo hoog als in Nederland, zo blijkt. Het aantal aansluitingen dat verloren gaat, is 1,5 keer zo hoog. Bovendien vallen er in België meer treinen uit.
"We kennen de methode niet waarmee ze bij de NS de metingen uitgevoerd hebben en kunnen dus onmogelijk weten of er een juiste vergelijking gemaakt is", aldus Petit, die eraan toevoegt dat onder meer bepaalde werken aan het spoornet vervat zitten in de stiptheidscijfers van Infrabel.

Verschillende treinen
Bovendien zitten we volgens Petit in België met een net waarover verschillende soorten treinen moeten rijden, van goederen- tot hogesnelheidstreinen. "Alle treinverkeer is in België ook geconcentreerd rond Brussel, wat een vergelijking met het Nederlandse net moeilijk maakt", voegt hij eraan toe.

Petit benadrukt dat er zal blijven gewerkt worden om de stiptheidscijfers te verbeteren. (belga/ka)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door waldo79 » vr 09 mei 2008, 16:16

Ben benieuwd hoe treinreiziger.nl hier een vergelijking heeft kunnen maken:
treinreiziger.nl schreef: In Nederland worden alleen de kritische aansluitingen (geplande overstaptijd maximaal 7 minuten) gemeten. In Nederland ging 7,6% van de geplande aansluitingen verloren.

In België is de kans op het missen van een aansluiting fors hoger. Daar ging 11,3% van de aansluitingen verloren (geplande overstaptijd maximaal 20 minuten).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 18:45

Om een eerlijke vergelijking te kunnen maken zou je eigenlijk een uitsplitsing in vertragingsoorzaken moeten inzien.
Hoeveel vertraging is bijv. veroorzaakt door grootschalige incidenten (waaraan R4 refereert), hoeveel is veroorzaakt door tragische ongelukken, door defecte infrastructuur, uitgelopen werkzaamheden, defect materieel, personele problemen etc.

Als je dat weet kun je iets zinnigs zeggen over de verschillen tussen beide landen... (en de prestaties van resp. de NS, de NMBS, ProRail en InfraBel)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Ds79m » vr 09 mei 2008, 19:19

R4 schreef:
Het Laatste Nieuws schreef:"Treinverkeer België en Nederland moeilijk te vergelijken"
De uitkomst van het onderzoek valt tegen, dus maar schieten op de methodologie. Toen de uitslag de afgelopen jaren gunstig was, speelde dit probleem blijkbaar niet.

Verschillende treinen
Bovendien zitten we volgens Petit in België met een net waarover verschillende soorten treinen moeten rijden, van goederen- tot hogesnelheidstreinen.
Alsof er in Nederland alleen intercities rijden...Ik heb in België in elk geval nog geen voetbaltreinen, boottreinen, huwelijk van Frans Bauer-treinen, enz. gezien.
"Alle treinverkeer is in België ook geconcentreerd rond Brussel, wat een vergelijking met het Nederlandse net moeilijk maakt", voegt hij eraan toe.
En in Nederland heb je de Randstad.
Vinny schreef:Om een eerlijke vergelijking te kunnen maken zou je eigenlijk een uitsplitsing in vertragingsoorzaken moeten inzien.
Hoeveel vertraging is bijv. veroorzaakt door grootschalige incidenten (waaraan R4 refereert), hoeveel is veroorzaakt door tragische ongelukken, door defecte infrastructuur, uitgelopen werkzaamheden, defect materieel, personele problemen etc.
Over een heel jaar gezien moet dat wel uitmiddelen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2008, 19:34

Over een heel jaar gezien moet dat wel uitmiddelen.
ProRail let erg op deze uitsplitsingen. Om bijvoorbeeld een adequaat voorbeeld te geven: als op locatie x een significante toename van het aantal ongevallen als gevolg van het niet stoppen voor spoorbomen wordt geregistreerd dan valt daar iets tegen te doen. Iets dat levens redt en treinvertragingen voorkomt; namelijk
1) de inzet van BOA's die overtreders op de bon slingeren
2) de overweg aanpassen, de zichtbaarheid verbeteren en de mogelijkheden tot het 'gauw overstken' verminderen
3) de overweg vervangen door een ander, beter (en duurder) type
4) de overweg vervangen door een ongelijkvloerse kruising.

Over een heel jaar gezien zullen dit soort investeringen leiden tot een afname van het aantal ongevallen en een afname van treindienst aantastende onregematigheden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door R4 » zo 11 mei 2008, 1:15

Ds79m schreef:De uitkomst van het onderzoek valt tegen, dus maar schieten op de methodologie. Toen de uitslag de afgelopen jaren gunstig was, speelde dit probleem blijkbaar niet.
Het verschil is dat bij de andere, Europese onderzoeken de methodologie en de gemeten variabelen gekend zijn. Hier dus niet. Dan vind ik het nogal logisch dat hierbij vragen gesteld worden. Bovendien ontkent noch Infrabel, noch de NMBS dat de stiptheid in België de afgelopen twee jaren wat gedaald is. Maar je moet wel vergelijken binnen dezelfde context. Dat is wat men hier wil duidelijk maken.
Alsof er in Nederland alleen intercities rijden...Ik heb in België in elk geval nog geen voetbaltreinen, boottreinen, huwelijk van Frans Bauer-treinen, enz. gezien.
Daarmee wordt bedoeld dat er in België meer goederentreinen over de hoofdassen rijden dan in Nederland. De kans op vertragingen is daardoor groter. Dat is trouwens een van de redenen waarom men de Kennedyspoortunnel wil ontlasten door een tweede spoortunnel in Antwerpen te bouwen.
En in Nederland heb je de Randstad.
Dat kan je moeilijk vergelijken. De Randstad is een kluwen van steden waartussen een dicht spoornetwerk ligt, terwijl Brussel maar 1 stad is, die wel het centrum van het spoorwegnetwerk vormt. De Randstad ligt niet centraal in Nederland. Bij problemen in een deel van de Randstad, kan men meestal wel omleiden langs een ander deel van de Randstad. In Brussel is het een beetje alles of niets. Gaat de noord-zuid plat, dan gaat het treinverkeer in een groot deel van België plat.
Over een heel jaar gezien moet dat wel uitmiddelen.
De combinatie van een ontplofte stroomvoorziening op een van de belangrijkste punten in het spoornetwerk + opvallend meer bovenleidingsbreuken dan gemiddeld + een resem koperdiefstallen op cruciale lijnen, middel je niet zomaar uit.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2008, 1:43

Ik wil niet veel zeggen, maar een storing bij Utrecht heeft gevolgen voor de treinen naar:
* Amsterdam
* Alkmaar, Den Helder
* Schiphol
* Hilversum, Almere
* Amersfoort, Zwolle, Groningen, Leeuwarden
* Apeldoorn, Enschede
* Arnhem, Nijmegen
* Gouda, Den Haag
* Woerden, Leiden
* Rotterdam
* 's Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht
* Geldermalsen, Tiel

internationaal indien treinstoring zich voordoet rondom het vertrek van diverse ICE, EN of CNL treinen
* Frankfurt, Munchen, Basel
* Wenen, Milaan
* Kopenhagen, Praag, Warschau, Moskou

praktisch heel Nederland valt dus stil...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door waldo79 » zo 11 mei 2008, 9:02

Je kunt bij een storing wel eilandbedrijfjes rijden 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2008, 10:18

Waldo, de afdeling bijsturing zal er alles aan doen om mens en materieel op de juiste plaats te krijgen. Maar geloof mij: bij een storing in Utrecht gaan er een aantal mensen grijze haren krijgen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door vynkce » zo 11 mei 2008, 10:20

R4 schreef:Daarmee wordt bedoeld dat er in België meer goederentreinen over de hoofdassen rijden dan in Nederland. De kans op vertragingen is daardoor groter. Dat is trouwens een van de redenen waarom men de Kennedyspoortunnel wil ontlasten door een tweede spoortunnel in Antwerpen te bouwen.
Afgelopen vrijdag werd bekendgemaakt dat de bouw aan de Liefkenshoekspoortunnel nu snel kan beginnen. Een openstelling is voorzien voor 2012.
Bouwvergunning Liefkenshoekspoortunnel in de zomer
Vrijdag 9 mei 2008
De Vlaamse regering heeft vrijdag het gewestelijk ruimtelijke uitvoeringsplan voor de Liefkenshoekspoortunnel definitief vastgelegd. Daarmee kan volgens minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open Vld) in de zomer de bouwvergunning worden afgeleverd voor deze tunnel die het goederentransport per spoor tussen beide Scheldeoevers moet verbeteren. De ingebruikneming is voorzien voor 2012.

De tunnel zorgt voor een ontlasting van meer dan honderd treinen per dag die anders via de Kennedytunnel en Berchem-schijnpoort zouden passeren. De geraamde kostprijs voor de Liefkenshoekspoortunnel bedraagt momenteel 684,2 miljoen euro. Daarvan neemt de Vlaamse regering 107 miljoen euro voor haar rekening, gespreid over de periode 2008-2011. (DWM)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door waldo79 » zo 11 mei 2008, 13:36

Vinny schreef:...Maar geloof mij: bij een storing in Utrecht gaan er een aantal mensen grijze haren krijgen ;)
Het is al meerdere keren gebeurd :?

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Riva » zo 11 mei 2008, 13:37

^^ ProRail heeft dan ook een sterk vergrijsd werknemerscorps... ;)
Rainier

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door Vinny » zo 11 mei 2008, 18:24

Het is al meerdere keren gebeurd
Ja ik kan je wel foto's sturen van mijn collega's:
before en after ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door R4 » ma 12 mei 2008, 15:07

Vinny schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar een storing bij Utrecht heeft gevolgen voor de treinen naar:
* Amsterdam
* Alkmaar, Den Helder
* Schiphol
* Hilversum, Almere
* Amersfoort, Zwolle, Groningen, Leeuwarden
* Apeldoorn, Enschede
* Arnhem, Nijmegen
* Gouda, Den Haag
* Woerden, Leiden
* Rotterdam
* 's Hertogenbosch, Eindhoven, Maastricht
* Geldermalsen, Tiel

internationaal indien treinstoring zich voordoet rondom het vertrek van diverse ICE, EN of CNL treinen
* Frankfurt, Munchen, Basel
* Wenen, Milaan
* Kopenhagen, Praag, Warschau, Moskou

praktisch heel Nederland valt dus stil...
De vraag die zich natuurlijk stelt is: bestaat er een omleidingsroute voor Utrecht die niet al te grote vertragingen oplevert en een deel van de problemen kan opvangen? De route via Hilversum en Amersfoort bijvoorbeeld voor treinen van Amsterdam naar het oosten en naar Duitsland? Dan kan je tenminste al een deel van het treinverkeer "redden". In Brussel is zoiets zo goed als onmogelijk. Bovendien zullen er bij problemen in Utrecht nog altijd treinen tussen Rotterdam, Den Haag en Amsterdam kunnen rijden vermoed ik, evenals de Thalys en andere verbindingen met het zuidwesten van Nederland. Tussen de belangrijkste steden van het land zullen er dus nog treinen rijden. Wanneer Brussel uitvalt, dan valt het treinverkeer ook uit tussen bijvoorbeeld Gent en Luik en Antwerpen en Charleroi, m.a.w. de hoofdassen van het net vallen uit. Dat heeft zijn weerslag op zowat alle lijnen van het land. Daarnaast valt de helft van het Eurostar-verkeer uit, het volledige Thalysnetwerk, TGV's, EC's en EN-treinen. Aangezien Brussel voor nogal wat internationale treinen het vertrekstation is, waar de treinen ook gestationeerd staan, heeft dat dus invloed op het treinverkeer naar Luxemburg, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Engeland en Zwitserland.

Wanneer men in Utrecht bij een storing grijze haren krijgt, dan rukt men zich die bij een storing in Brussel uit het hoofd.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door boe! » ma 12 mei 2008, 15:24

R4 schreef:[De vraag die zich natuurlijk stelt is: bestaat er een omleidingsroute voor Utrecht die niet al te grote vertragingen oplevert en een deel van de problemen kan opvangen?
Je kan om Utrecht heen reizen maar dat kost je vrijwel altijd een half uur tot een uur extra in bomvolle treinen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: NMBS presteert nog slechter dan de NS

Bericht door R4 » ma 12 mei 2008, 15:41

Ik bedoel dat men de treinen die normaal via Utrecht rijden, zou rondleiden. Niet dat je als passagier zelf een trein neemt die altijd langs Hilversum en Amersfoort rijdt. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie